shortti no limit preflop

• vesimies
      vesimies
      Bronze
      no limitiä shorttina, nl25... sitä on tullut pelattua. pelaan vähän phil gordonin kirjan taulukkoa tiukempaa. yksi juttu preflopista vaivaa.

1. olen buttonilla. vastustaja korottaa edelliseltä paikalta. millaisilla käsillä kannattaa lähteä pelaamaan ja millä vain maksaa?

2. olen isolla blindilla. button korottaa. millaisilla käsillä kannattaa lähteä pelaamaan ja millä vain maksaa?

kuinka paljon muutatte omaa pelitapaa vastustajan aktiivisuuden perusteella? olen yrittänyt miettiä miten tehdä päätöksiä jos tietäisin, miten vastustajat korottelevat. musta tuntuu, että mulla on vaikeuksia sopeutua kun löysä pelaaja korottelee mua. vinkkejä otetaan vastaan.
  • 3 replies
    • kahviadvi
      kahviadvi
      Bronze
      1. Ite maksaisin yleensä KQs / pari settii hakien ja sillo tällä KJs QJS , suitedconnector, toki vastustajan agressiivisuus kannattee ottaa huomioon ja taitotaso.

Kylkeen: AA-TT AK AQ

2. Buttonil on yleensä erittäin laaja reissurange mut ei se tarkota ett huonoil kannattee pelaa , varsinkaa maksamaan. Isot kortit / parit toimii mun mielest hyvi.

Tykkään 3bettaa turvallisel flopil löysää korottelijaa vastaan, vaikkei itelläkää ois osunu.

Jos pelityylin muuttaminen ei tunnu onnistuvan niin kannattee sitä harjotella pikkuhiljaa, monesti vaan oma peli sekoittuu ja lopputulos kärsii jos lähtee liikaa miksailee.
    • degnic
      degnic
      Bronze
      Riippuu vihun statseista miten toimia preflop milläkin käsillä. Itse tykkään 3betata preflop KQ/AJ+ tyylisillä käsillä preflop buttonilta cut-offin bettiin maksamisen sijaan, koska mieluummin otan potin tällaisilla käsillä preflop kuin maksan, osun floppiin ja olen epävarma onko käteni dominoitu vai ei.

Riippuen taas statseista makselen suittareita. Tosin jos vihu korottaa cut-offista isolla rangella ja on passiivinen postflop niin yleensä en viitsi vaivautua maksamaan suittareilla, koska harvemmin saan sieltä sen kummempia ulos jos satun osumaan. Jos taasen vihu on todella aggressiivinen postflop ja/tai korottaa vain pienen osan käsistään preflop, niin makselen suittarit hanakasti tällaisia vastaan. Taskuparit maksan lähes aina positiosta riippumatta, harvemmin tulee 3betattua.

Bigblindista maksan oikeastaan vain taskuparit buttonin bettiin, joskus myös AK tyylisen käden jos vihu on aggressiivinen postflop. 3bettaan jälleen vihun statseista riippuen (AT)/(AJ)/AQ/AK/TT+/(KJ)/(KQ) ja joskus myös taskuparit. Suittarit heitän pakkaan lähes poikkeuksetta big blindista buttonin bettiin sillä ilman positiota niitä on huono pelata postflop.
    • srz
      srz
      Bronze
      Hyvät vastaukset!

Degnicin vastausta voisi mun mielestä jopa sanoa strandardivastaukseksi. Alleviivataan nyt vielä paria pointtia siinä.
      • Preflopmakseleminen on yleensä turhaa, ellet tieten tahtoen halua monimutkaistaa peliä. "Raise or fold". Saat NL25ssä varmasti mukavat voitot yksinkertaisella tiukalla ja aggressiivisella pelillä. Pokeria joutuu pelaamaan osittain vastustajien strategioiden armoilla. Jos ne on sellaisia, että kikkailu ei kannata, niin ei kannata kikkailla:) .

• Älä yliarvosta suittareita ja pieniä pareja, jotka houkuttavat maksamaan. Vanhoista kirjoista saa lukea, että vierekkäiset suittarit pelaa hyvin monen hengen poteissa. Mä taas pelaisin mieluiten niitä huppina ja preflopkorottajana. 87s häviää helposti isommalle värille. Pienillä pareillakin on yllättävän vaikea saada vastustajasta keskimäärin mitään isoja voittoja, jos on vähänkään tarkempi vastustaja. Kuinka usein itse häviät kärkiparilla 100BB setille? Kannattaa katsella omia penkkikohtaisia tilastoja noille käsille tilastointiohjelmasta. Silloin tällöin voit semibluffikorottaa pienellä parilla.

• Blindeilta voi kipata melkein kaikki kädet. Se ei ole optimaalisin pelitapa, mutta ilman positiota pelaamalla kerjää ongelmia. Suurin osa pelaajista pärjäisi paremmin kippaamalla blindeilta enemmän. Pienillä pareillakaan ei ole helppoa pelata voitollisesti blindeilta. Tilastoja kannattaa taas katsoa...
      Jos haluat monimutkaistaa peliä ja makselet blindeilta erilaisilla käsillä, niin suosittelen sökökorottamaan kaikki osumat (jos vastustaja on ok TAGihtava). Kannattaa valita tietysti mahdollisimman tiheästi c-bettaava, eikä yli pottia ennen floppia korottava vastustaja. Jos vastustaja ei ole tarkkaavainen, niin voit kokeilla settien donkkaamista.

Niinkuin kahviadvi jo sanoikin, ei omasta tyylista kannata kauheasti tinkiä. Yksi LAGien etu on juuri siinä, että vastustajat yrittää sopeuttaa pelityyliään liikaa. Jos haluat sopeuttaa käsijoukkojasi, niin voit ottaa vaikka yhden tai kaksi kättä lisää. Jos korotat tavallisesti jossain kohdin vaikka AK, AQs ja JJ+, niin korotatkin löysempää vastaan AQ+ ja TT+.

Yleisesti ottaen kysymys käsijoukon valinnasta vastustajan käsijoukko tietäen on musta tosi vaikea. Full Tilt Pokerin strategiaoppaassa Andy Bloch kirjoitti käyttävänsä nyrkkisääntönä, että pelaa parhaan 50% vastustajan korotusjoukon käsistä. Mulle ei ihan selvinnyt, mille oletuksille tuo lukema perustui, mutta kuulostaahan se ihan järkevältä ohjenuoralta.