AI EV Käyrien paikkansa pitävyys? Vai?

• linkku86
      linkku86
      Bronze

Eli tämmöstä on tullut mieleen. Eräältä jos parilta pokeri-fellowilta on tullut kommenttia nuista AI EV-käyristä. Eli onkos nuihin niin luottamista pidemmän päälle? (Tarkoitan lähinnä NL SH pöytiä)

Esim. Jos puhutaan tilanteista jossa KALA on pukannut pöytään viimeiset 5 kättä AI, ja maksat "niin sanotulla marginaali kädellä", jonka uskot olevan +ev, niin tavallaanhan käyrä valehtelee tämän tapaisissa tapauksissa, jos maksoit siinä tilanteessa huonommalla kädellä...

Niin mitenkähän tuo toimii sitten "in real life" pidemmän päälle?
      Olen kuullut muutamasta threadista että EVn kuulukin runnata hieman yläpuolella kokoajan, niin mitenkähän se sitte on?
      Jos tuo pitäisi paikkaansa, niin AI EV käyrähän nousisi jossain tietyssä % määrässä kokoajan ylemmäs kuin win käyrä?

Itse yritän olla mahdollisimman paljon välittämättä pienien käsimäärien käyristä (esim. 5k kättä), mutta aina välissähän niitä tulee vilkuiltua, ja selvästikin nämä käyrät välittyvät pelaamisen laatuun...

Ottakaahan kantaa...
  • 4 replies
    • degnic
      degnic
      Bronze
      Muitakin "bugeja" noihin AIEV käyriin liittyy. Tilanteita missä pottiin tungetaan 99% stäkistä kun ollaan edellä ja vastustaja vetää rumasti ohi seuraavalla kadulla ja tunkee jäljellä olevan 1% stäkistään sisään ja heron maksaessa AIEV käyrä näyttääkin että EV:n kannalta tilanne oli oikeudenmukainen, mitä se ei tietenkään ollut. Ehkä tuo EV käyrä toimisi paremmin niin, että se laskisi EV erot käsien välillä joka kadulla, mutta sitten se ei tosin enää olisi AIEV käyrä...

Mutta lähinnä suuntaa-antavana tuota pidän, luulen että pitkällä juoksulla EV käyrä on matalemmalla siitä mitä sen "pitäisi" olla.

sinällään tuo rangea vastaan +EV maksaminen pitkällä juoksulla tasoittuu jos tilanteita tulee useampi. Jos ajatellaan tosiaan että vihu puskee joka käden pf AI ja päätät maksaa vaikka 99:llä ja vihu kääntää ensimmäisenä naulat. Rangea vastaan +ev maksu, mutta tässä tapauksessa maksu oli -EV. Jos toistoja tälle tapahtumalle tulee kuitenkin vaikka 100x (ja vihulla näissä tapauksissa on useimmiten jotain kuraa siis..), niin tuo EV varmasti tasoittuu sille oikealle arvollensa.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Noi Allin EV käyrät on tosi harhaanjohtavia. Ellei allin ole suuri osa pelistäsi (SSS, sittarit), niin en usko että niistä hirveän paljon johtopäätöksiä voi vetää. Vaikka siinä olisi "oikea" EV, niin se ei kuitenkaan kerro koko totuutta - jos teet vihun rangeja vastaan maksuja, voit silti todeta että EV käyrä syöksyy kohti maata koska vihuilla vaan sattuu olemaan se parempi käsi.

Ja joo, toi 99% eellä turnilla mutta riverillä se vika chippi tilanne on se perus esimerkki. HEM mm. sortuu tähän, en tiedä onko tuota muuttamassa, mutta oma mielenrauha pysyy rauhallisempana jos ei tartte miettiä sitä miten runnaa. :)
    • NTV123
      NTV123
      Bronze
      Oho täällähän oli jo aihe tästä samasta asiasta, josta degnicin blogiin kirjoitin.

Mun mielestä ihan turha tuiottaa noita, näyttävät liikaa huti "todellisen" ev:n.
    • PopaS
      PopaS
      Bronze
      Itse tajusin vasta tänään katsastella tuota käppyrää SSS pelini kannalta. Ja aika tasaisen näköinen käppyrähän siitä tuli 250000 käden otannalla, ja jopa jotenkuten seurailee voittotahtiani.

Joskin pokerstarssilla kulmakerroin kohtaa oman voittotahtini vain kun minulla on mielestäni ollut uppswing. AI Evn mukaan tuottoa olisi pitänyt tulla peräti tuplasti :s_cry:
      Ja fulltiltillä missä olen muinoin mennyt katki, ev käppyrä on kuitenkin komeasti plussan puolella.

Mutta kai tuo kuitenkin menee swingien piikkiin, sss pelissä AI EV pitäisi kuitenkin aika oikeaa suuntaa näyttää, isommilla tasoilla ryöstövoittojen osuus tosin hivenen muuttaa tuota.

Taidanpa taas ruveta vähän enempi grindaamaan SSS kun tuo käppyrä oli kuitenkin komeasti plussalla isommillakin tasoilla mistä olen pudottautunut swingien takia, jos nyt vaikka kohtaisin se todellisen uppswingin.