VIP-strategiaa: Miten biitata tilttifisu

• PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Laitan tämän tarkoituksella tänne VIP-puolelle, jotta saadaan tännekin omaa strategiakeskustelua.

Kyseessä NL600 6-max. ja oikealla puolellani istuu fisu, jonka statsit reilun sadan käden jälkeen ovat 85/65. Liekö kala myös kännissä, mutta hienoista statseistaan huolimatta onni ei ole ollut myötä, vaan kaksi koko stäkkiä (1,2k) on jo valunut pöydän muiden pelaajien suihin. Onneksi myös minä olen saanut näistä lahjoituksista osani.

Kahden koko stäkin menetyksen jälkeen fisu reloadaa enää minit eli 120 sisään ja pelaa tiltissä eli statseilla 100/100 ja vieläpä joka kerta all-in. Easy money siis tarjolla.

Viides reload kalalla menossa ja onnikin alkaa kääntyä. Stäkki on nyt jotain hieman alle 350 ja omani reilu 1k. Fisu SBssä ja kaikki edellä kippaavat. Fisu puskee jälleen kaikki.

Millä käsillä voin kopata? Matemaattisesti tämä lienee helppo laskea, kun vihun rangeksi laittaa kaikki mahdolliset kädet...

Entäs sitten varianssi? Ihan jossain 51:49-johdossa ei kai liene järkevää kopata, kun ottaa huomioon, etten varmaan koko elämäni aikana pääse tarpeeksi monta kertaa vastaaviin tilanteisiin, jotta saisin tuon 2 prosentin eron hyödyksi. Millä prosenteilla siis olisi järkevää pelata näitä käsiä, jotta varianssi ei kasva liian suureksi ja ettei mennä liian lähelle kolikonheittoa (= uhkapeliä)?

Entä: millä itse maksaisit tilttifisun puskun ja millä et?

Kun keskustelua on syntynyt, kerron mikä käsi minulla oli ja miten toimin. :f_cool:
  • 8 replies
    • Anssi
      Anssi
      Black
      Onko hero rollattu NL600?
    • typohh
      typohh
      Bronze
      Toi Anssin kysymys on aika oleellinen vastauksen kannalta.

Huomioimisen arvoista on myös tekijät kuten, voiko olettaa että fisun käytös muuttuu onnistuneen tuplauksen tai katkeamisen myötä?

Mitä tulee siihen että hero ei saa tarpeeks montaa vastaavaa tilanetta, edgeä ei kuulu laskea jokaisesti tilanteesta erikseen vaan kaiken tyyppisistä tilanteista yhteensä. Eli jos hero tässä saa 1% edgen ja jossain river puskussa toisen 1% ja floppi kopilla nittiä vastaan taas 1% on hero saanu jo 3%. It all adds up.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Pitää myös ottaa huomioon, että jos hero koppaa ja vihu vetää T3o-kädellä ohi, tulee Herosta pöydän tilttifisu. :f_biggrin:
    • PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Lähdetään siitä, että heron rolli on kunnossa, eikä tappio mahdollisessa flipissä vie perikatoon tai nosta tiltin määrää.

Tilttifisu puolestaan omaa varsin rajallisen pelikassan ja alkaa olla poikki. Jos fisu voittaa käden, iskee hän voittorahat joka tapauksessa pian jakoon - tosin myös muut pöydän pelaajat odottavat sitä vesi kielellä.

Muistan degnicin kertoneen joko blogissaan tai kalankatkomisvideolla, kuinka nosti pelattujen käsien määrää fisupöydässä, jotta ehtisi suuremmalla todennäköisyydellä katkoa fisun ennen muita.

Mennäkö siis tässäkin suuremmalla riskillä, koska fisun jakaa rahansa pöytään joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin?

Ja missä menee siis matemaattisesti kopin raja ilman näitä huomiotekijöitä? :f_cool:
    • Sawkko
      Sawkko
      Bronze
      No tietysti voisi miettiä vielä että miten muut on reagoinu noihin puskuihin. Jos oletetaan että kaikki muut kippaa niin kai sä voit koppailla onnellisena käsillä jotka on jotain 60 pinnaa 100% rangea vastaan jos et kolikkoa halua heitellä. Mutta jos muut on maksamassa / puskemassa lisää päälle niin sitten onkin vaikeampaa.
    • PopaS
      PopaS
      Bronze
      Jos halutaan kaikilla käsillä yli 60% pottiosuus 100% rangea vastaan. Pelattavat kädet on A9+ A7s+ KT+ QJ+ 55+. Eli vaan jotain 17% käsistä. Jos meiän jälkeen on vielä monta toimimatta niin tiukentasin tota vielä aika paljon, pelaisin korkeintaan puolet noista, tyyliin AT+ 66+.

Tossa on tietty se hyvä että toimit jatkossakin sen jälkeen, joten parempia tilanteitakin voi vähän odottaa.

Ite oon SSS käteissä törmänny joskus pelaajiin jotka puskee any 2 sbstä muo vastaan. muutaman kerran oon "opettanu" noita koppaamalla myös any2, kyllä se ryöstely ehkä sitten vähän hellittää. Rakea kuluu, mutta ehkä ne jättää jatkossa mun blindin rauhaan.

Niin ja matemaattinen raja eli yli 50% pottiosuus millä vaan kädellä, saadaan käsillä A2+ K2+ Q5o+ Q2s+ J8o+ J6s, T9+ T7s+ 98s ,22+, eli lähes puolet käsistä (49,3%). Keskimääränen potti osuus on näillä perästi 58% eli ihan riittävä.
    • Sawkko
      Sawkko
      Bronze
      Vaikeemmaksi tilanteen tekee kuitenkin se, että herolla on stäkkiä kilo ja fisulla 350d. Jos hero koppaisi ton sillon kun ollaan hyvin edellä, esim 60%, joudutaan ongelmiin jos joku puskee myöhemmin. Joku AT tai 88 joudutaan heittämään pakkaan jos toinen kilon stäkin omaava survaisee tuohon päälle?
    • PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Laitan nyt tähän väliin sen, miten tämän kysymyksen meikäläisessä herättänyt käsi meni:

NL600
      fisu SB ($350)
      HERO BB ($1.000)

HERO saa käteen A 5

fold, fold, fold, fold, fisu lyö $350 (AI), HERO maksaa.

fisu näyttää 7 2

Pöytäkortit: xxx x 2

fisu voittaa $695

Oliko siis tilanteessa, jossa muita ei ollut fisun ja mun lisäksi potissa mukana A5s-kädellä koppaaminen ok? Minä en ainakaan edes epäröinyt, kun fisu oli tilttimoodissa ja puski 100% ajasta.

Ja nyt ei siis ole tarkoitus itkeä fisun osumaa, vaan pohtia, teenkö seuraavalla kerralla samoin. :f_cool: