Donkkaaminen?

• TemeTee
      TemeTee
      Bronze
      Strategiakeskustelut ovat näköjään aktivoituneet taas ja tuli mieleen donkkaamisen jalo taito.

Tämä peliliike ei käytännössä kuulu meikäläisen arsenaaliin lainkaan, mutta löytyykö sille käytännössä hyviä paikkoja?

Floppiin donkkaaminen yleensä vaikuttaa heikolta kädeltä ja aika aktiisesti itse ainankin korotan floppiin donkkaajia.

Eli onko paikkoja missä donkkaaminen on ns. paras peli? Milloin tulisi donkata ja miksi? Vai tuleeko donkata ollenkaan?

Lähinnä shorthanded peliin haen vastauksia.
  • 8 replies
    • Ville666
      Ville666
      Bronze
      Ite donkkailen bluffina, donkkailen kärkipareja ja donkkailen tyyliin flopattuja täyskäsiä. Ei siinä mun mielestä mitään ihmeellistä ole.

Varsinkin vahvojen käsien donkkaamisesta tykkään, koska se tosiaan vaikuttaa monien mielestä heikolta kädeltä.

Jos on vaikka tilanne, jossa vihu korottaa AA ja ite maksan 66 ilman positiota. Flopilla tulee vaikkapa 622 rainbow. Tuossa kun donkkaa, niin vihu ei todellakaan usko flopattuun täyskäteen. Sen sijaan, jos tyyliin sökö-maksaa flopin ja sökö-korotaa turnin, niin kyllä ässät lentää pakkaan.

Nämä taas minun mielipiteitä, jotka valmentajat toivottavasti korjaa oikeiksi.
    • Shevtshenko
      Shevtshenko
      Bronze
      Tilanne turnauksessa, kun stäkkikoot ovat sellaiset että sökö/reissulla committoisin itseni pottiin enkä halua luovuttaa suoraan jatkolyöntiin, donkkaan. Jos vihu tulee yli, niin tiedän olevani biitattu. Boardilta vaadin sen verran, että se ei osu olettamaani rangeen mitenkään täydellisesti ja uskon ehkä joka toinen kerta olevani edellä.

On toiminut mainiosti osaltani, en muista onko kukaan koskaan tullut yli... Mutta tosiaan itselläni donkkaus on käytännössä turnauksissa poikkeuksetta heikko peli, käteisessä sen sijaan tarina muuttuu vihuriippuvaiseksi.
    • Miggo84
      Miggo84
      Bronze
      Itse en paljoa käytä, mutta on varmasti monia tilanteita missä donkkaamalla saisi enemmän valueta. Pienemmillä tasoilla en muista nähneeni pelaajaa joka olisi osannut käyttää donkkaamista hyvin hyödykseen. Yleensä donkkaajan ranget saa aika nopeasti selville. Tosin tämä varmasti johtuu myös osin vihujen tasosta.

Itse sökö-reissaan flopin, koska cbetti tulee lähes aina vihuilta. En tiedä miten Ville666 pelaa yleisesti ottaen. Mutta itse sökö-reissaan tuohon 622 rainbow pöytään varmaan aikalailla AA-22, 6x ja välillä täytenä bluffina (en olisi enää flopilla mukana 2x-kädellä). Tuskin vihulla hirveen helposti tossa AA menee pakkaan tuon kaltaista rangea vastaan ja sitten kun vihu tulee vielä kylkeen tossa niin tietää, että sieltä tällä kertaa löytyy iso pari. (En usko että alemmilla tasoilla tossa tulee enää kylkeen bluffina. Tosin tämä varmasti muuttuu panosten kasvaessa.)

Omasta mielestäni ei ole hirveän tuottoisaa donkata jos sökö-reissaa paljon, mutta joillakin muilla pelityyleillä donkkaaminen saattaa toimia.
    • Shevtshenko
      Shevtshenko
      Bronze
      Onhan noita mikroissa nähty, että tuohonn 622r floppiin tullaan kylkeen ja showdownissa käännetään AKo.
    • tilttari
      tilttari
      Bronze
      Ite en myöskään donkkaillu aikaisemmin, koska sitä kaikissa lähteissä moititaan.

Mut nykyään r a k a s t a n donkata nutsit etenkin shortstäkkääjää vastaan. Jatkolyöntiin se kippaa, mut donkkia luulee bluffiksi ja survoo loputkin. Siitä on sitten mukava ottaa varmat hilut pois. Samalla tavalla donkki toimii maniaccia vastaan.

Mut pitää muistaa muuttaa vähän rangea, ettei vihut pääse heti perille sun pelistä. Joskin noista "ei vakkareista" ei oo niin väliä, ei ne muista kuitenkaan miten pelaat / ei edes tajua.
    • Hnngh
      Hnngh
      Silver
      1) 2 paistia limppaa, joku reissaa positiosta, hero flättää blindeilta taskuparilla, limppaajat maksaa. Hero floppaa setin>> donk

2) ep korottaa, paisti maksaa positiosta, hero flättää blindeilta taskuparilla. Hero floppaa setin >> check

Huppipoteissa pitäis varmaan harrastaa enempi minidonkkailua niitä abc-reguja vastaan, jotka tietää, että minidonkkiin pitää aina reissata reilusti. Mä en tiedä mitään ärsyttävämpää lineä kuin "mindonk/call flop, mindonk turn." Jos mä tilttaan tosta, sen täytyy olla hyvä peli, sanoo proot mitä tahansa. :f_biggrin:
    • Fading80
      Fading80
      Bronze
      Hyvin yleinen linja tuolla Nl10 pöydissä ja NIIIIIIIIN ärsyttävää et :s_evil:
    • degnic
      degnic
      Bronze
      passiivisia cbettaajia vastaan donkkaaminen on hyvä ase. Se ajaa ne ulos niiden ns. comfort zonesta ja niiden on vaikea adjustoitua. Kavereita vastaan joiden cbet % on iso (sanotaan vaikka 80+%) pyrin pelaamaan harvoin OOP tilanteita maksamalla niiden preflop korotuksia. Sen sijaan tällaisia vihuja on helppo exploittaa pelaamalla positiosta ja flouttaamalla paljon.

Muita tilanteita missä säännöllisesti donkkaan on multiway potit joissa itsellä hyvä veto tai reaali flopilla jonka tekstuuriin preflop korottaja ei lyö usein.

Donkkaaminen johtaa parempia pelaajia vastaan monesti vaikeisiin tilanteisiin, kuten muukin OOP pelaaminen. Liikaa ei kannata alkaa kikkailemaan oman pelin kanssa.