Miten oikein pitäisi pelata?

• tilttikala
      tilttikala
      Bronze
      On tässä jo pidemmän aikaa askarruttanut yksi asia. Nykyään miltei jokainen netissä pelaava tietää Hold Emista enemmän tai vähemmän, mutta silti törmään tällaisiin tilanteisiin jatkuvasti:

Olen taka-/keskipositiossa kädessäni AA/KK
      -edellä pari limpperiä
      -yksi korotus
      -yksi maksu
      -korotan vuorostani kolme kertaa reissun verran + maksun
      -joku menee all-in!
      -tietysti siihen tulee maksu
      -minä maksan, onhan minulla hyvä käsi

Viimeistään riverille mennessä käteni on arvoton, joka kerta! Nämä edellä mainitut toimet siis tapahtuvat preflopilla. Olen lukenut ja koettanut pelata täällä annettujen ohjeiden mukaan, mutta saan silti villejä maksuja korotuksiin käsillä tyyliin J6o/J2s/o tai Kx, Ax. Tuntuu, että kunhan toinen kädessä oleva kortti on iso, niin muulla ei ole väliä. Pelikassani vajoaa kaiken aikaa. Setit eivät pidä, kun värin ja suoran vedoilla maksellaan 2/3 potin kokoisiin lyönteihin ja yleensä se käsi sitten tulee. Täyskäden saaminen tuossa tilanteessa näyttää olevan kutakuinkin mahdotonta. Alkuun peli oli voitollista hetken aikaa, mutta sitten alkoi syöksy, jonka pysäyttäminen ei näytä onnistuvan sitten millään.

Neuvoja? Pitäisikö odottaa, että flopilla tulee vähintään kärkisetti, että kannattaa lyödä? Viime aikoina kaikki kahdet parit ovat olleet kuolleita viimeistään riverillä ja takkiin tulee...

Neuvoja tarvitaan, kiitos
  • 12 replies
    • TemeTee
      TemeTee
      Bronze
      Pokerissahan haet tilanteita, missä olet odotusarvollisesti johdossa kun laitat merkit sisään. Tuo AA preflop allin on hyvä esimerkki. Olet suosikki voittamaan käden, mutta aina näin ei vaan käy. Suurimman osan ajasta voitat kuitenkin. Joskus porukka sattuu vaan osumaan useamman kerran putkeen pöytään paremmin. Sille ei voi vaan minkään. Kun tulee riittävästi käsiä, niin huomaat, että olet noista tilanteista voitolla.

Mitä noiden käsien pelaamiseen tulee, niin ainakin aloittelevilla pelaajilla on käsittääkseni tapana ylipelata paljon osumia tai sitten ei vain osata kipata kun vaikka ollaan tappiolla. Paras keino tähän on mielestäni vain lähettää noita pelattuja käsiä arvoitavaksi ja yrittää oppia palautteesta.

Ja flopatulla setillä lyödään!!
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Foorumista päätellen oletan että pelaat ison stäkin strategialla. Se on vaikea hallita ja jos olet lukenut vasta perustason artikkelit, on sinulle pronssilla paljon uutta (ja myöhemmin tietenkin hopealla jne.). Ison stäkin strategiahan perustuu siihen (näin ainakin olen aina luullut :s_biggrin: ), että voidaan voittaa suurempia potteja, kunhan hallitaan hyvä strategia postflopille. Suosittelen todella lukemaan ainakin artikkelin joka käsittelee peliä kun ollaan itse otettu aloite ja korotettu ennen floppia (siinä tilanteessahan meidän kai pitäisi useimmiten olla).

En tiedä kauanko olet pokeria pelannut ennen kuin tänne liityit, mutta aloittelijoille suosittelisin pienen stäkin strategiaa; se on helpompi koska ei tarvitse tehdä vaikeita ratkaisuja turnilla ja riverillä, ainakaan niin usein. Toinen suosittelemisen arvoinen asia on erilaisten variaatioiden kokeilu. Esimerkkinä ottaisin itseni: ennen kuin liityin parisen viikkoa sitten PS:lle, olin pelannut kuukausia netissä ja vuosia kavereiden kanssa ja lukenut paljon ammattilaisten strategia-artikkeleita, joten uskoin hallitsevani no limitin suht hyvin alempia tasoja ajatellen. Voittoa olin tehnyt melko hyvin etenkin netissä. Kun tulin tänne, aloin pelata BSS fulli pöydissä eikä homma oikein toiminut niin hyvin kuin ennen. Sitten kokeilin fixediä ja se oli hauskaa, muttei kuitenkaan yhtä tuottoisaa kuin mitä aiemmin olin no limittiä pelannut. Sitten aloin pelata no limitiä isolla stäkillä shortti pöydissä (enintään 6 pelaajaa) - itse asiassa pienissä pöydissä pelasin myös ennen tänne tuloa - ja peli alkoi taas kulkea ja nyt olen saanut aika paljon uusia kujeita PS:n artikkeleista. Eli tässä nyt aivan liian pitkällä postauksella yritän sanoa sitä, että kannattaa koittaa eri variaatioita, opiskella paljon ja pitäytyä strategiassa. Se alkaa toimia kun saat sisäistettyä sen kunnolla tai löydät itsellesi parhaan variaation. Toivotaan että voittokäyrä alkaa taittua taas ylöspäin :f_grin:
    • Kenraali
      Kenraali
      Bronze
      Kannattaa kiinnittää huomiota omaan pöytäimagoon. Voi olla,että sinulla on löysä pöytäimago,joten et saa ketään kädestään luopumaan. Seuraavaksi katsoisin players/flop prosenttia,voi olla että pöytävalinnat on menneet pieleen. Mikäli players/flop prosentti on 50 tai yli,niin uit liian kalaisissa vesissä. Kaikki tietysti riippuu strategiasta jota käytät. Muistaakseni David Sklansky kirjoitti jotain tällaista,että mikäli pelaajat ovat taipuvaisia maksamaan korotuksesi,niin sinun tulisi sökö maksaa ja pelata flopilla ja toisinpäin,mikäli pelaajat ovat taipuvaisia kippaamaan,niin sinun tulisi reissata,tämä pätee erityisesti marginaalikäsissä. Koita analysoida sessiot,niin jostain löytyy varmasti joku pieni virhe.
    • tilttikala
      tilttikala
      Bronze
      Kiitoksia vain kovasti vinkeistä. Heti alkuun pitää muuten sanoa, että olen kokeillut erästä toistakin foorumia ja jos apua meinaa peliinsä saada, näyttää tämä paikka paljon paremmalta. Mitä tulee tapaani pelata, tässä on teille hiukan statseja:

Foldaaminen:

No fold: 16,95 Preflop 76,37 Flop 17,80 Turn 1,79 River 4,24
      Aggr. Fr. 61,39
      Aggr.Fact. 4,04

Mitä mieltä olette näistä?

Olen oikein opiskellut näitä pelejä ja kokeilin pitkään pienen stäkin strategiaa ja juuri siinä alkoikin tulla päin näköä. Strategiahan perustuu juuri siihen, että saa maksuja hyville käsilleen, koska stäkki on niin pieni. No, ehkä ohivetoja tuli sitten vähän liikaa tai itse meni tilttiin, kun naulat kaatuivat ja kurkot kuolivat ja tappiot kasaantuivat sen takia.

Olen joskus kysynyt aiemmin pöytäimagosta, mutta koska pelaan tasolla 0,01/0,02 on moni vastannut, ettei noissa peleissä pöytäimagolla ole niin merkitystä. Nykyään vaan niin monet opiskelevat pokeria, että alan olla ehkä vähän eri mieltä. Oma imagoni ei ilmeisesti ole hyvä, koska maksuja tulee, vaikka kaikki näkevät, että olen tiukka pelaaja.

Siirryin suuren stakin peliin siksi, että osuman tullessa on mahdollista voittaa enemmän ja korotuksella on hiukan enemmän voimaa takanaan. Täytyy hioa sitä tietysti vielä.

tilttikala :f_mad:
    • kravdude
      kravdude
      Bronze
      Jos vaan mahdollista, ni pystytkö etsimään sellaiset statsit, jotka kertovat kuinka monta % korotat preflop ja sit ns. VP$IP luku. Siitä PS elefantista ainakin löytyy noi statsit. Moni kokenut pelaaja osaa varmaan noiden avulla auttaa!

Tsemppiä peleihin
    • tilttikala
      tilttikala
      Bronze
      Löytyyhän ne sieltä.

Preflop raise 9,51
      VP$P 18,74

Pitäiskö jälkimmäinen luku saada pienemmäks? Entä preflop reissut ylemmäs? En vaan viitsi lähteä marginaalisella kädellä pottiin ryhtymällä reissaajaksi, jos konnektorit kädessä. Kaikilta ässä/kurko-käsiltä tulee yleensä maksu.
    • oylioika
      oylioika
      Bronze
      En tiedä, että pelaakko fullia vai shorttia, mutta statsit pitää saaha vpip:n ja pfr osalta lähemmäs toisiaan.

NL2 on aivan sama millasilla statseilla pelaat, mitä tulee pöytäimagoon ku porukka räiskii pitkin seiniä tapahtu mitä tahansa ja oli osumaa taikka ei.

Pfr arvon 9,5 perusteella sanoisin että pelaat fullia.

Vpipn ja pfr arvon väliin ei kannattais jäädä isoa gäppiä tyyliin 25/11 vaan niiden välillä tulis olla sen 2-7% ero. Riippuen kuinka paljon vaan maksat kylmänä toisten korotukset.

Sit se mikä mulla pisti silmään oli toi sun Agg.Frekvenssi, joka meinaa sitä että lyöt ilmalla enemmän kuin räikeän paljon liikaa. Ota tavakses pelata ABC-linjaa, joka tarkottaa ton osalta sitä että kun osuu nii lyö, lyö ja lyö. Jos floppi on hyvä rakenteeltaan c-betille nii kerran semibluffina(pittää olla outteja parantaa kättä... siis vetää ohi vihun osumasta, turnilla) jos maksaa nii sitte sököillään ilmasia kortteja tai sökökippaillaan. Minimoidaan siis tappiot.

Fulliin af4 on imo liikaa vaikka tiukkaa pelaatki, et vissiin kovin paljon maksele vihujen korotuksia, vaan limppaat mukaan potentiaalisilla käsillä monen pelaajan potteihin?

Joops vpip, prf arvot lähemmäs toisiaan imo ja lakkaa lyömästä ilmalla.

went to showdown arvot ois kiva tietää ja sun 3betti% ja kuinka usein kippaat preflopin 3betteihin :f_grin:

PS. vähentäisin sitä limppaamista ja avaisin enemmän potteja... vpip 15 prf 12 arvot vois olla vähän vähemmän exploitattavat. ainaki mulle sanot, ku limppaat että sul on joko Sconnetori, Ax s, tai jopa 22-66 taskupari.
    • tilttikala
      tilttikala
      Bronze
      Hyvin kyllä päätelty. Olen tullut itsekin siihen tulokseen, että lyön liian aggressiivisesti tilanteissa, missä kaikki vaan sököttelevät. Yritän viedä potin heti, jos kädessä kaksi ylikorttia esimerkiksi. Win rate Went to Showdown kääntynyt hiljattain kohoamaan, koska päädyin samaan lopputulokseen. Liikaa ilmalla lyöntejä porukan sökötellessä seteillä.

Konnektorit ja pienet parit pelaan takapositiossa ja limppailen monen hengen potteihin tai maksan minireissun kylmänä, jos kertoimet riittävän hyvät ja potissa kyllin monta (3-4) pelaajaa. Niissä tilanteissa kippi on helppo, jos boardi ei osu ja joku lyö edellä. Olen tunnistanut itsessäni sen ongelman, että jos olen viimeisenä vuorossa, koetan lyödä liian usein ja kyllähän vihut sen ennemmin tai myöhemmin tajuavat. Siksi niitä ansan rakentajia varmaan riittääkin.

Osumat lyön aina, niitä en slouvaa koskaan, sillä maksu tulee herkästi ja yritän tehdä ohivedoista kalliita. Jos käsi pitää, voitan tietenkin suuremman potin. Ok, täytyy säätää tuota peliä vähän parempaan suuntaan. Jossakin vaiheessa ilmeisesti iskostui liikaa mieleen ajatus, että floppi osuu kunnolla pelaajalle vain harvoin, joten flopin jälkeinen peli taisi päästä löystymään liikaa.

Mitä tulee 3betteihin, niin niihin en kippaa, jos olen tehnyt toisen korotuksen pelaajan korotettua edellä. Jos edellä tulee kunnollinen korotus ja itse korotan, on kädessä sellainen käsi aina, että sillä voi maksaa tuon lyönnin tai paremminkin mennä all-in. Pelaan noissa tilanteissa sss-taktiikan mukaan vain AA ja KK -kädet.

Täytynee vilkaista niitä arvoja tarkemmin. Kiitos neuvoista ja analyysistä!
    • tilttikala
      tilttikala
      Bronze
      Niin tosiaan, tarkistin vielä, etten puhu potaskaa.
      Went to Showdown 34,48
      Fold to 3bet preflop 66,67
      3bet preflop 13,33

Nämä statsit siis niistä pelatuista käsistä, joita en ole jo preflop foldannut.
      Mitäs tämä teille kertoisi ja mitä neuvoisitte?

• oylioika
      oylioika
      Bronze
      Joo no ton 3bettiarvon tulee olla max 7%, ettei varianssi kasva liikaa eikä sun 3bettailusta tuu kaameeta vuotoa. Varmasti vedät mikroissa ja saat pelkkänä valuena törkeän hyvät tuotot 3beteilles. Mitä kippailuun tulee 3betteihin kannattaa laittaa todella paljon käsiä pakkaan ku vihuilla on törkeen monesti AK +QQ ranget.

Flippailu prf on turhaa, koska saat valueta niin paljon vihujen huonosta pelistä , eikä potteihin tuu useasti tarpeeksi kuollutta rahaa kattamaan ton raken vaikutusta.

Osumia ja käsiä tulee suojella, mutta sitte tullaan monesti turnilla siihen, että kumpi on kannattavampaa. Pottikontrolli vai käden suojelu. TP tyylisillä käsillä itte painotan lievästi vetoisiin boardeihin pottikontrollia, mut taasen tosi märät flopit barreloin ja himmailen riverillä sitte.

wsd pittäis olla tuolla 22-28 rangella riippuen siitä kuinka timmiä prf pelaat. Imo sun 34,48% on sitä että pelaat marginaalisia käsiä maaliin asti ja häviit niillä useesti, joka vähentää sun winratea.

Eli showdowniin paremmilla osumilla ja marginaalit pakkaan. Kippaa vähän enemmän 3betteihin (imo mennään ihan kipurajoilla ton f2-3b arvon kaa) 3betit jatkossa valuena. setmainaa mielummin sieltä blindeista niillä keskipareilla ja jätä 3bettaamatta.
    • tilttikala
      tilttikala
      Bronze
      Kiitoksia, oyolika! Painanpa neuvot mieleen ja katson sitten riittävän ison otoksen nähdäkseni, miten peli lähtee kulkemaan. Tarkoitus sisäistää aggressiivinen pelitapa, ei tulla maniaciksi!

:D
    • Shevtshenko
      Shevtshenko
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja tilttikala
      Niin tosiaan, tarkistin vielä, etten puhu potaskaa.
      Went to Showdown 34,48
      Fold to 3bet preflop 66,67
      3bet preflop 13,33

Nämä statsit siis niistä pelatuista käsistä, joita en ole jo preflop foldannut.
      Mitäs tämä teille kertoisi ja mitä neuvoisitte?

Pyhpah, tuo 3-bet value on ihan ok. Kun kuitenkaan tuossa ei kipattuja käsiä ole mukana.