Keskustelua PopaSin videoista

• 21 replies
    • Shevtshenko
      Shevtshenko
      Platinum
      Ite en tykkää, vaikka mies selkeesti pelata osaakin. Varsinkin session review -pätkät on niin hitaita ja puuduttavia, etten kykene kattomaan loppuun asti. Kaipa se on hyvä käydä läpi kaikki perusjutut jokaisesta kädestä ja ajatuksenjuoksu kohta kohdalta, mutta kun yleensä ne kädet menevät tyyliin:

no tässä nyt maksoin 97s, oishan tuon voinu kippaakin, en tiiä mitä tässä mietein... Noh as played, tuohon floppiin tää on vaan c/f, ois tietty voinu kippaa jo prelläkin, ois säästäny tuon yhen bb:n...

Mun makuun liian vähän käydään läpi suhteellisen pitkissä videoissa. Enpä ole hetkeen nähnyt popasilta bss-pätkää, joka ei olisi ollut session review. Mikä on aika lame, sillä pidän noita session review -pätkiä ylivoimaisesti huonoimpina videomuotoina.

Lieventävänä asianhaarana todettakoon, että heron ja popasin pelityylit ovat hyvin erilaiset, mikä vähentää a) viihdearvoa, b) hyötyä jonka saan katsomalla videon (b>a). Overall, uskoisin että pystyt selkeesti parempaankin laatuun kuin mitä tällä hetkellä tuotat. Tiedän, että live-videon tekeminen on selkeästi työläämpää ja vaikeampaa kuin noitten hem-review raitojen, mutta se on vaan selkeesti miellyttävämpää (ainakin herolle) katsoa. Jos pelaamisen aikana puhuminen ei onnistu, kuten itselläni ei, voi tietty tehdä live play, post audio -tyyppisiä joissa pystyy vielä pysähtymään jonkun vaikeemman/mielenkiintoisemman käden kohdalla ja silti katsoja näkee/ymmärtää gameflown ja timingin. Varsinkin kun mikroissa vihut antaa sulle niin paljo infoa pelkästään timingilla ja betsizingilla että päätöksiin vaikuttaa huikeesti muutkin tekijät kuin statsit.

Yhtään sss-videota en oo kattonut, joten niistä en pysty sanomaan mitään. Melkonen vuodatushan tuosta tuli, mutta "nothing personal, just business" teemalla tietty.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja Shevtshenko
      ...
      +1. Meinasin kirjoittaa samantapaista, mutten sitten kehdannut, vaikka kehityskeskusteluahan tämä on ja tulee tietysti tuoda osoittaa myös ne ruusujen piikit.

IMO hyvä pronssitason valmentaja.

Nimim. asia vilpitön?
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Tätä live/session review keskustelua on käyty meillä paljon koko firman sisällä. Tässä ollaan tultu sellaiseen linjanvetoon, että mielestämme session jälkianalyysista saa enemmän irti kun livevdeosta. Ehtii käydä tilanteet huolellisemmin läpi kuin livenä ja tarvittaessa käyttää jotain analyysityökalujakin. Eli jatkossakin tullaan näkemään jälkianalysoituja paljon enemmän kuin liveversioita.

Ja toki perustasojen videoissa käydään hyvin paljon läpi perusasioita, edistyneempään peliin keskitytään sitten korkeammilla tasoilla.
    • Shevtshenko
      Shevtshenko
      Platinum
      Jälkianalysoinneissakin on eroja. Live play, post audio -malli on mun mielestä ylivoimaisesti paras, koska et missaa gameflowta, timingia etc. kuten jo sanoin. Kuitenkin pystyt pysähtymään spoteissa, joita tarttee analysoida enemmän. Noi hem- session reviewet ei mun mielestä palvele pelin kehittämistä, kun et pysty ymmärtämään pöydän sisäistä dynamiikkaa samalla tavalla.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja Shevtshenko
      Jälkianalysoinneissakin on eroja. Live play, post audio -malli on mun mielestä ylivoimaisesti paras, koska et missaa gameflowta, timingia etc. kuten jo sanoin. Kuitenkin pystyt pysähtymään spoteissa, joita tarttee analysoida enemmän. Noi hem- session reviewet ei mun mielestä palvele pelin kehittämistä, kun et pysty ymmärtämään pöydän sisäistä dynamiikkaa samalla tavalla.
      +1

Shevtsenkosta (nimi muutettu typon vuoksi) valmentaja.
    • PopaS
      PopaS
      Bronze
      Itse oon sen verran mekaaninen multitablaaja sss taustalla että gameflowta tulee harvemmin tarpeeks mietittyäkkään.

Joo hyvä tietää jos noista Live + jälkikäteen analalysointi sais sitten paremmin irti kun noista HEM analyyseista. Väsätään vaikka semmosta sitten jossain vaiheessa ja katotaan mitä tulee.

Toi on nyt vaan tuntunu helpoimmalta ja parhaalta tyyliltä saada kasaan tietyn tyyppisiä tilanteita. Näin sitten saa jonkun teemankin videoille. Kun ei sitä viiti aina pelatessa äänittää ja yleensä mulla on vähän liikaakin pöytiä tuohon tarkotukseen.

Sitten tossa on sekin että mä oon pääasiassa tehny pronssi ja hopea videoita... Noissa oon aikalailla yrittäny pysyä PS:n raameissa niin sanotusti. Jolloin vedetään suht solidia peliä, jolla kyllä biittaa microt mutta mitään max evtä ei välttämättä saavuteta.

Mutta kiitos kommenteista ja palautetta otetaan mielellään lisääkin vastaan :)
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Noissa nauhoitus + jälkianalyysi videoissa on vähän ongelmia, kuten se, että joudut nauhoittamaan nauhoitusta joka ei välttämättä onnistu hirveän hyvin. Myöskin käsien välinen selaus on huomattavasti vaikeampaa kuin esim. HEMillä. Ja itse ainakin kokisin, että videoissa käydään vielä vähemmän käsiä jos näytetään vihujen käsiä; toki sitten voidaan ottaa montaa pöytää. HEMillä on vaan helppo ottaa tietty sessio ja parsia siitä ne isot kädet analyysiin, ja vielä kun voi filtteröidä eri käsiä ja eri tilanteita...

No, ehkä teen itsekin tuommoisen videon ja kattelen miten porukka suhtautuu siihen. :f_smile:
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Eikös kuitenkin tulisi aina miettiä, mitä videossa halutaan opettaa, ja valita työkalut sitten sen mukaan?

Jos yksittäiset kädet ovat tarkoituksenmukaista, niin replayer on hyvä. Jos taas opetus liittyy oleellisesti sessioon (gameflow, välissä pelatut kädet, timing) niin replayerillä jää paljon oleellista tietoa saamatta.

Itse näkisin että molemmille tavoille on paikkansa.
    • Shevtshenko
      Shevtshenko
      Platinum
      Alkuperäinen kirjoittaja Jim9137
      Noissa nauhoitus + jälkianalyysi videoissa on vähän ongelmia, kuten se, että joudut nauhoittamaan nauhoitusta joka ei välttämättä onnistu hirveän hyvin. Myöskin käsien välinen selaus on huomattavasti vaikeampaa kuin esim. HEMillä. Ja itse ainakin kokisin, että videoissa käydään vielä vähemmän käsiä jos näytetään vihujen käsiä; toki sitten voidaan ottaa montaa pöytää. HEMillä on vaan helppo ottaa tietty sessio ja parsia siitä ne isot kädet analyysiin, ja vielä kun voi filtteröidä eri käsiä ja eri tilanteita...

No, ehkä teen itsekin tuommoisen videon ja kattelen miten porukka suhtautuu siihen. :f_smile:
      En tiedä käytännön ongelmista, mutta uskoisin tuon "nauhoituksen nauhoittamisen" onnistuvan, kun tekee alkuperäisestä nauhotuksesta vaikkapa .avin ja sitte pyörittää sitä jollain (kevyellä) playerillä ja tallentaa sen.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Kylhän se taitaa onnistua, mutta se ei ole ihan niin yksinkertaista. Jos on väärät asetukset tai video on väärää muotoa, niin se playeri näyttää mustaa ruutua. Camtasiassa piti ottaa display performance acceleration pois päältä.
    • zamwise
      zamwise
      Bronze
      Kylhän se taitaa onnistua, mutta se ei ole ihan niin yksinkertaista. Jos on väärät asetukset tai video on väärää muotoa, niin se playeri näyttää mustaa ruutua. Camtasiassa piti ottaa display performance acceleration pois päältä.
      http://fi.pokerstrategy.com/video/10771/

Tuossa esimerkiksi yksi video, joka on tehty "nauhoitusta nauhoittamalla", "Live play - post audio", eli pelit on pelattu ja videoitu, selostukset tehty perään.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Ainakin windows moviemakerilla onnistuu helposti, kun siinä on erikseen se kuvaraita ja ääniraita, niin ei tarvii niin sanotusti "nauhoittaa nauhoitusta".

Session review on hyödyllinen jos tarkoituksena on käsitellä jotain tiettyä suhteellisen harvoin esiteltävää yhtä asiaa. Joskus siitä saa todella paljon irti. Jos taas ei ole varsinaista teemaa ja sinne ottaa vaan käsiä sieltä täältä, niin se on yhtä turhan kanssa. Peruspelaamista on ihan hyvä opettaa livesessiolla, siinä ainakin kokematonkin pelaaja näkee kuinka tiukkaa pelin pitää olla ja se voi toimia muutenkin jos pystyy hyvin selittämään asiat samalla kun puhuu. Sitten tietenkin tuo missä on audio lisätty jälkikäteen toimii ehkä vielä paremmin. Menin sekasin jo omisssa ajatuksiss joten jätetään nyt torsoksi :D

PopaSin videoita olen itse katsonut 3: 1 SSS perusvideo ja kaksi BSS sh. SSS videon katsoin kun kokeilin strategiaa ensimmäisiä kertoja ja tykkäsin videosta paljon, siitä sai hyvän kuvan strategian peruspiirteistä. Toinen BSS video jonka katsoin, oli mielestäni erittäin hyvä esimerkki vihujen lukemisen hyödyllisyydestä. Siitä tykkäsin paljon ja annoin 5 tähteä. Toinen BSS video oli mielestäni vähän heikompi (osin kyllä siksi että se oli hyvin peruskamaa, ei sitä mitä hain). Kaikki olivat session review-videoita. Mielestäni ainakin tasot oli videoihin laitettu kohdilleen, perusjutut oli pronssia ja se ihan pikkusen edistyneempi oli hopea. Ihan hyvää settiä.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Audion lisäämiseen jälkikäteen on se ongelma, ettei sitten voi kontrolloida sitä videota. Jos jää selittämään jotain kättä pidempään, niin ei se video siihen pysähdy, joten se on melkein pakko sitten nauhoittaa uudestaan eri playerin kautta.
    • Wlore
      Wlore
      Bronze
      Ainakin camtasialla onnistuu videon leikkaus ja leikkauskohdan venyttäminen.

Siten on helppo esimerkiksi tehdä tiukkaan kohtaan lisää aikaa, jotta kaikki sen kohdan sisältämä audio ehditään soittaa.

Käytännössä tekisin niin, että katsoisin videon ja nauhoittaisin sitä katsoessa audion siihen.
      Merkkaisin ylös ajankohdat jolloin painan videossa paussia selostuksen kestäessä.

Tämän jälkeen molemmat sekä video että nauhoitettu osuus omille raidoilleen ja leikkelemään videota niistä kohdin missä pausea on painettu.

Nopeutuksia en ole camtasiassa kokeillut, joten en osaa niistä sanoa mitään tähän kohtaan.

Sen verran komppailen mukaan, että livevideo ja jälkiäänitetty video voittaa kyllä mielestäni useimmiten repleyerillä pelatun.
    • Shevtshenko
      Shevtshenko
      Platinum
      Audion lisäämiseen jälkikäteen on se ongelma, ettei sitten voi kontrolloida sitä videota. Jos jää selittämään jotain kättä pidempään, niin ei se video siihen pysähdy, joten se on melkein pakko sitten nauhoittaa uudestaan eri playerin kautta.
      Mitääh? Jos tajusin oikein mitä tarkotit, niin ei se nyt kyllä aivan noinkaan ole.

1. starttaat camtasian, rajaat alueen ja painat record
      2. avaat pöydät rajatulle alueelle
      3. pelaat session
      4. sammutat tallennuksen
      5. luot siitä .avi muotoisen videon

audio-osio:

1. avaat .avi filun vaikkapa windowsin media playerillä
      2. avaat camtasian
      3. rajaat alueen ja pistät tallennuksen käyntiin siten, että wmp ollessa full screen -moodissa, kaikki actioni on näkyvissä
      4. Aloitat pelisi kommentoinnin, äänen nauhoituksen voit pysäyttää milloin vain ja jatkaa myöhemmin jos tahdot pitää tauon. Samaa kättä voit kelata taaksepäin aivan normaalisti wmp:n slidebarista.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Wlore
      Ainakin camtasialla onnistuu videon leikkaus ja leikkauskohdan venyttäminen.

Siten on helppo esimerkiksi tehdä tiukkaan kohtaan lisää aikaa, jotta kaikki sen kohdan sisältämä audio ehditään soittaa.
      Itse tuota joskus yritin, en kyllä löytänyt mitään nappia tuohon? Tosin on vanhempi camtasia, niin ehkei se pystykään. Tai sitten en vain osaa.

Shevtsenko, juu, kylhän se noin onnistuu, mutta jos erikseen nauhoittaa ääniraitaa ilman sitä videon uudestaan nauhoittamista, niin sitten se on vähän hankalampaa. Ainakin näin käsitin Huhtalan ehdottavan.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      movie makerilla pystyy sen videon sillai kivasti pysäyttämään siihen johonkin kohtaan niinku haluaa ja sit pistämään sitä audiota väliin niin paljon ku haluaa. Eli lopputulos näyttää samalta ku että jos pyörität valmista videota ja kuvaat sitä ja puhut siihen ja välillä painelet pausee ja niin ees päin. Tosin kuvan laatu ois ainakin mun koneella movie makerin kaa parempi, ei rasita konetta niin paljoo ku et jos tosiaan kattoo videoo ja nauhottaa samalla.
      Jonkin verran oon movie makerilla joskus leikkiny ja tiiän että tää onnistuu (oon tehny myös ääniä jälkikäteen videoihin ja pysäytelly kuvaa).
    • PopaS
      PopaS
      Bronze
      Tuohon vielä että session review vai live video. Niin käsittääkseni Shevtshenkoa häiritsee noissa SRssä se kun hypitään ns tilanteesta toiseen eri pöydät ja eri vihut seuraavassa tilanteessa. Josta johtuen jokaisen käden kohillta joudutaan käymään liikaakin tilannetta läpi. Tätä vihua vastaan nyt näin jne... aikaa kuluu ja katselija on jokatapauksessa aika pihalla kun kaikkea informaatiota ei saada jaettu hirveästä jaarittelusta huolimatta. Kun Herokaan ei muista tilannetta täsmälleen enää.

Olisiko parempi että noissa SRssä käsittelisi vain yhtä pöytää? katselen jos löytyy sopivan pitkiä sessioita tuohon. Että oikeita tilanteitakin tulee riittämiin eikä vain kippejä.

Itsellä kun tablaan niin pöydät vaihtuu suht usein ja vihuin suhtaudun usein liikaakin automatiolla. Niin on aina välillä vähän vaikea tosiaan avata sitä tilannetta kuuntelijalle, kun on sopivan ties millon pelatun käden löytänyt haulla HMistä :)
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Siis toihan on helppo tehdä niin että nauhotat peliä, ja teet siitä avi-tiedoston. Sitten pyörität avia jossain soittimessa, ja nauhotat screenilta sen uudestaan camtasialla. Laatu on ihan riittävän hyvää, ja voit pistää playerista pausen milloin vain. Tällöin voit vedellä siihen ruudulle equity-laskelmia tai muita ihan tarpeen mukaan.
    • 1
    • 2