Miten saada maksimivalue värisuoralla?

• tilttikala
      tilttikala
      Bronze
      Eli perin harvinaisesta kädestä on kysymys. Pulma tuli eteen, kun pelasin tuossa pari päivää sitten fullipöydässä tasolla 0,02/0,04. Istuin buttonilla taskussani suittarikonnektorit 7 :heart: 8 :heart: ja kaikki edelläni limppasivat. Kertoimet ja kädessä olevat kortit oikeuttivat mielestäni maksun ja floppi olikin sitten vedokas. Sain päistä avoimen suoran vedon, värin vedon ja värisuoran vedon, mikä teki kädestä ihan pelattavan. Edellä vihut panostivat kolmen suuren blindin betseillä ja maksuilla ja minä makselin niillä kertoimilla mukana. Potissa oli siis kolme pelaajaa minä mukaanluettuna.

Toiminnan tappoi sitten 9 :heart: , joka antoi nutsit. Vihut sököttivät turnin ja ajattelin tehdä sen perässä sillä ajatuksella, että betsaan sitten riverillä, tekivät he edellä mitä tahansa. Molemmat sököttivät. Ihme ja kumma kumpikaan ei halunnut lähteä bluffaamaan minua tällä kertaa ulos potista, kun betsasin jälleen sen kolme suurta blindiä. Olisi varmaan pitänyt panostaa 2/3 potista. Oliko nutsit helppo haistaa pienestä lyönnistä? Toivoin vihujen ajattelevan, että koetan varastaa potin halvalla.

Miten näistä otetaan kaikki irti, vai tarvitaanko siihen kunnollinen osuma vihuille, että lähtevät leikkiin mukaan?
  • 6 replies
    • partane
      partane
      Silver
      tuohon ei taida olla yhtä oikeaa vastausta. :D

Värisuora on siitä ongelmallinen käsi, että itse olen huomannut että monet vihut kippaa yliparit, kärjet sun muut jos se kolmas värikortti tulee pöytään. (toimii erinomaisesti bluffina) Jos vihu floppaisin värisuoran turnilla luultavasti löisin sököttämisen sijasta esim. 1/2 puoli pottia. Vihu voi vetää A korkeaa väriä tai sillä voi olla Ax väri. Statsit auttaa tässäkin asiassa. Jos vihut on maksuautomaatteja kannattaa aina lyödä, jos toinen vastustaja (tai molemmat) on löysä ja aggressiivinen kannattaa varmaan chekata perässä, vihu luultavasti lyö riverin jos mitään sattuu olemaan.
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Jos ymmärsin oikein, että floppasit päistä auki värisuoran vedon, niin itse tykkään noissa yleensä pelata tosi aggressiivisesti. Eli semibluffaamalla pyrin kasvattamaan pottia. Saat siinä kuitenkin useimmiten vähintään 40 % osuuden, joten ei oo musta väärin mennä vaikka katki flopilla.

Toki varianssin vähentämiseksi maksukaan ei ole väärin. Jos vihuilla on jotain, ne lyö tai maksaa joka tapauksessa. Ja jos ei ole mitään, kuten ilmeisesti tällä kertaa kävi, niin silloin sen valuen saaminen on vaikeeta joka tapauksessa, pelasi sitten miten päin vaan. Mutta vihukohtaista toki myös.

Itse pyrin joka tapauksessa pitämään sekä value- että bluffilyönnit suht samankokoisina. Mikrolyönnissä kun ruudulle tulee käytännössä suora hälytys, että täällä on nutsit. Tosin ei noita ehkä NL4-tasoilla vielä osata tulkita mitenkään. :f_grin:
    • partane
      partane
      Silver
      oho en huomannu että siinä olikin 15 outtia. :D

No joo kyl mä ite tulisin sit jo flopilla kylkeen. Oishan tuo vähintäänkin kannattavaa jos saataisiin molemmat vihut all-in jo flopilla. =)
    • oylioika
      oylioika
      Bronze
      Jep parhaan valuen saat tulemalla flopilla kylkeen, jolloin maksuja satelee niiltä vedoilta, yliparit tulee kylkeen monesti... setit katkeaa. Sul on monsteriveto, jonka survominen flopiltakaan multiwaypottiin ei voi olla koskaan suuri virhe sillä sulla on niin paljon pottiosuutta.

Näin pelattuna turnilla on pakko painella itte positiosta ku vihut passivoituvat. Käsi paljastuu, mutta monesti maksuja satelee mitä ihmeellisimmiltä käsiltä. Turnilla voit saada vielä valueta ja jos riveriin tulee neljäs :heart: , nii nuttiväri katkeaa riemuiten. 2/3 pot turn ja riverillä 2/3 tai shove
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Niin ku aiemmin sanottu, noin monella outilla kannattaa pelata aggressiivisesti. Esim pelkällä värin vedolla (9 outtia) ei kannata yleensä yli 2 pelaajaa lähtee semibluffaamaan, mutta 15 outtia on eri asia. Se osuu kuitenkin sen verran usein että painetta voi jo antaa ja sit toisekseen, jos pelaat passiivisesti, sut on melko helppo laittaa vedolle. Sit ku veto täyttyy (tässä esimerkki kädessä täyttyi sekä suoran että värin veto), vihut pelkää ja sun on vaikee saada lisää rahaa niiltä. Sit jos ootkin panostanu ite jo flopilla, niin se väri ei vaikuttakaan niistä enää niin todennäköseltä, jolloin saat taas enemmän rahaa. Jotenka tommonen 15 outtinen kannattanee pelata flopilla niinku valmis käsi, ei niin ku vetokäsi. Yleensä.

Siitä minilyönnistä vielä: Jos sulla on tapana lyödä saman kokosia blokkereita, niin ok sellasia vastaan joiden kanssa on hyvin paljon yhteistä historiaa (ne voi tulla bluffilla yli). Ongelmana tässäkin tasapainotus hommassa se, että mikroissa on suhteellisesti vähemmän "reguja", joiden kanssa sitä historiaa riittäis, ja nekään ei niin tarkasti seuraa sun panostustapoja ja -kuvioita. Ja sitten myöskään isomman lyönnin kippiosuus ei kasva ihan lineaarisesti, jotenka pitkässä juoksussa parempi lyödä normi lyönti kuin minit. Jos vihu maksaa kerran viidestä 2/3 lyönnin ja 4 kertaa viidestä 1/6 lyönnin niin tulos on sama. Onko kuitenkaan niin että ne maksais sen 2/3 vaan 20% ajasta ja välttämättä niinkään, että 1/6 ihan niin usein ku 80%?

Mukavaa että viime aikoina on näkynyt paljon postauksia tälläkin foorumin alueella, en muista että esim. keväällä tai alkukesästä olisi ollut juuri muuta kuin yksi HUP-ketju :f_thumbsup:
    • tilttikala
      tilttikala
      Bronze
      Yleensä en lyö blokkereita. Olen kai jotenkin yrittänyt sisäistää, toisinaan hyvällä ja toisinaan huonolla menestyksellä sen ajatuksen, että paras tapa voittaa pokerissa on tehdä kippi. No, tämä kyseinen pöytä oli täynnä tuntemattomia vihuja, joilla ei pitäisi olla statseja pelistäni. Ne, joilla taas on, ovat väistämättä huomanneet, että lyön yleensä 2/3 potista ja etenkin hyvillä käsilläni. Sellaisille tuon lyönnin olisi voinut kuvitella menneen halpana varastuslyöntinä, mutta ei vaan mennyt...