3betin flättäys oop

• HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja oylioika
      Tällaset keskitason kädet 99-JJ, AJs-AQ, KQs on vaikeita pelaa vs 3bet pf ja ollaan oop. Onko meillä flättirangee oop 3betille? jos on nii millä tehdään. Onks hyvä paikka painaa 4betti kuralla? millasii vastustajii vastaan tällasta kannattaa tehdä. Jos otetaan maksulla flopille nii millanen plääni painaa flopilta eteenpäin.

Kokeillaanpa tänne strategiapuolelle, jos aiheesta tulisi keskustelua. Heittäkää kaikki omia ajatuksianne aiheesta, ihan sama pelaatteko NL2 vai NL1000. Olisi hienoa, jos mahdollisimman moni kertoisi rohkeasti, mitä on huomannut itse hyväksi tai minkä järkeilisi toimivaksi. Toivotaan sitten, että myöhemmin myös isot pojat käyvät jakamassa omia ajatuksiaan.
  • 5 replies
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      Flättäilin ennen aika paljon 3bettejä oopista. Mulla oli siinä selvä leakki. Oon huomannu että kyseisellä pelitaktiikalla varsinkin netin pienimmissä, nl2 ja nl4, tulee tappiota tehtyä todella herkästi. AQ on hyvä esimerkki: jos vihu 3bettaa ja osut siihen naulaan niin on vaikea pelata tuottoisasti. Jos vihu on normi tagi niin huonommilta valuen saaminen on vaikeaa, mutta parempaa ts AK vastaan tulee stäkkäännyttyä liian helposti. Itselläni on ainakin toiminut 4bet tai fold linja "normaaleja" vihuja vastaan ihan hyvin. Tietysti jos vihu on post-flopilla passiivinen niin 3bettien flättäileminen on voi olla välillä ihan hyvä taktiikka, jos vihun käsijoukko on tarpeeksi laaja. Riidit auttaa tässäkin paljon, jos esimerkiksi itselläni on riidi että vihu 3bettaa taskupareja ja lyö konttarin flopilla mutta lopettaa siihen jos ei sitä settiään saa niin sitä on helppo exploitata.

Mikrotasoilla en kuitenkaan suosittele kauheasti oopista 3bettien flättäilyä. Jos itse flättään niin teen sen jollain taskuparilla joka on liian heikko 4bettaamiseen ja jos 3bettaajan jälkeen on joku liian löysä pelaaja joka flättäilee paljon kylmänä. Tai ylipäätään jos tulossa on multiway potti ja herolla on helposti pelattava käsi, kuten pp.

Tämä on mielipiteeni mikroissa. Oma winrateni ainakin kasvoi silminnähtävästi kun 3bettien flättäilemisen lopetin suurimmilta osin. Isommissa asia tuskin on niin yksinkertainen. :f_cool:
    • Hnngh
      Hnngh
      Silver
      En flättää normaalikokoisia 3bettejä oop käytännössä koskaan. Pysyy oma peli helpompana.
    • gr1nd3r
      gr1nd3r
      Bronze
      3bet coldcall oop range 100bb?

Avaaja on paisti ja 3bettaaja lagihko regu. Tässä voi olla suhteellisen laajakin range nauloihin asti jos meillä ei ole 4bet dynamiikkaa regun kanssa josta saataisiin kummempaa valueta. Value tulee fisulta joka yleensä kippaa jos 4betataan.

Kahta regua vastaan olisi myös pakko flattaa välillä KK+ tai olla flattaamatta ikinä mitään. cold 4bet bluffaa tarpeeksi niin tarvi tämmösiäkään miettiä.. :s_cool:
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Filtteröin HEMistä käsiä heinäkuun alusta tähän päivään seuraavasti:
      -No limit
      -#Players Between 4 and 6
      -Effective Stack More Than 75
      -Called Preflop 3 Bet = True
      -PFR = True
      -Last to Act on Flop = False
      -Allin Preflop = False

Käsiä löytyi vain 65 kappaletta, limiiteiltä NL25, NL50 ja NL100. Kaiken kaikkiaan kädet ovat voitolla 713bb/100. Tietysti otanta on pieni, mutta antaa jo viitettä, ettei ainakaan tappiollinen peli ole.

Jos järjestän kädet stäkin koon mukaan saan seuraavaa:
      -iso stäkki (150-250bb) eniten plussalla, 22,9bb/käsi (22 kättä)
      -85-115bb stäkillä 6,0bb/käsi (24 kättä)
      -250bb+ stäkistä vain 4 kättä, -17,5bb/1käsi
      -115-150bb stäkki -7,6bb/käsi (15 kättä)

Äkkiseltään näyttäisi, että isommalla stäkillä toimii paremmin, mutta ei tuota noilla otannoilla voi vielä kovin varmasti sanoa. Tietenkin jos onnistutaan siinä mihin pyritään, eli pelaamaan huonompia pelaajia vastaan, pitäisi isomman stäkin tarkoittaa parempaa tulosta. Toisaalta isossa stäkissä on isompi riski ja oop joko kaventaa heron edgeä tai kasvattaa vihun edgeä.

Jos järjestän kädet position mukaan, kaikki paitsi BB on plussalla ja siinäkin positiossa on vain yksi käsi. Näyttäisi kuitenkin siltä, että CO:ssa on selvästi paras paikka maksaa 3b oop. Silloinhan ranget ovat tietenkin laajimillaan, koska avaaja on CO ja 3bettaaja BU.

All-in EV:n mukaan ollaan vieläkin voitolla, mutta NL50:ssä olen näköjään vetänyt kivasti ohi: 19 kättä, tulos 234bb, mutta EV vain 32bb kaikista käsistä yhteensä. Isompi otos NL100 on kuitenkin menty aavistus EV:n alle. Eli ei olla vedetty jumalaisesti ohikaan tässä pienessä otannassa.

Millä käsillä olen tämän pelin tehnyt? 65 käteen mahtuu kaikki taskuparit paitsi KK, AJ+, A6s+ ilman A9s, KQ, KJs, QJs, 98o, 76s. Kolmesti tai useammin olen maksanut 3betin oop 55-QQ, AQo. Toki käsiä olisi hyvä ryhmitellä, niin saadaan lisäksi ryhmät ATs-AQs, AJo-AQo, 22-44, A6s-A8s.

Pienten parien (22-66) tuloksesta olen yllättynyt, 11 kättä ja silti 43,1bb/käsi. Keskikokoisilla pareilla sitä vasten ollaan 21 käden otannalla -5,7bb/käsi. Lisäksi AQ+ (7 kättä), A2s-AJs (7 kättä) ja JJ-KK (8 kättä) ovat keskimäärin -13bb/100. Muista käsityyppejä löytyy vain 1-3, joten en näe mitään iloa niiden tarkastelusta.

Tässä nyt alkuun omia havaintoja, koitan analysoida tuloksia myöhemmin. Lisäksi aion verrata tulosta vastaavan käsijoukon tulokseen, kun on kipattu tai 4betattu, sekä pelkästään siihen, kun ollaan 4betattu.

Toivottavasti muutkin innostuis laittamaan edes vastaavia tilastoja, jos ei muuta ole mielen päällä. Saatais samalla vähän isompi otoskoko ja ehkä jopa hyödyllistä tietoa. Mua ainakin kiinnostais todella paljon onko muillakin toiminu pienet parit noin hyvin? Luulis että niiden kohalla on ollu kyseessä iso stäkki ja se, että ne on helpompi kipata osumattomina, kuin mitä isommat parit. Mut jätän senkin tutkimisen seuraavaan kertaan.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Rupesin tutkailemaan näitä käsiä taas vertaamalla tulosta tietyllä käsijoukolla tai tietystä positiosta. 77-QQ oon tehny huonompaa tulosta maksamalla oop ku mitä muuten kohtaamalla niillä käsillä 3betin oop (eli mukana lisäksi kipit ja 4betit). Positioittain vertaaminen osottautu aika mahottomaks, koska jos vertaan positio vs sama positio kippien ja maksujen kanssa, mulla on toisessa mukana koko käsijoukko ja toisessa vaan semmoset, millä on suostunu maksamaan. Jos taas filtteröin tähän lisäks käsijoukoilla, menee otannat niin pieniks ettei siinä oo mitään mieltä. Eli eipä tullukaan mitään analyysiä täältä.

En siis saa mitään mielenkiintosia tilastoja tähän minkään tueks, mut sanoisin, että yleensä 3bettien oop flättäily on kannattamatonta. Kuitenkin setmainaus onnistuu melko monia vihuja vastaan, koska monet ylipelaa kätensä 3bet poteissa niin pahasti. Stäkkien syveneminen tietysti auttaa asiaa. Toisaalta kun tilanne on COvsBU tai SBvsBB, on ranget laajimillaan. Jos vihu pillittää 3b potteja aivan liikaa, pääsee näissä positioissa makselemaan kannattavasti. Kuitenkin, tuntematonta vihua vastaan kippi/korotus on varmaan parempi yleensä.