Buttonin korotuskoon valinta

• oylioika
      oylioika
      Bronze
      Täs vähän blindien ryöstön avauskoosta alkuun matemaattiselta puolelta.
      Tarkoitus ois, jos porukka kertois omista kokemuksistaan buttonin avauskorotuksen suhteen ja kuinka se muuttaa tilanteita niin preflopin, kuin myös postflopin suhteen.

Buttonin pelaaminen on pokerissa periaatteessa kannattavinta, koska herolla on paras mahdollinen positio pöydässä ja siten päästään tekemään parhaat päätökset jokaisella pelattavalla striitillä.

Buttonryöstön matikkaa:

Minittäminen (2bb)

:spade: Sijoitetaan 2bb voittaaksemme 1,5bb
      :spade: -x(2)+(100-x)(1,5)=0
      :spade: -2x+150-1,5x=0
      :spade: -3,5x=-150
      :spade: x=42,86%
      :spade: 100-42,86=57,14

:heart: Ryöstön onnistumisprosentin on oltava 57,14%, jotta saavutetaan nollaEV tilanne.

2,5x avaaminen

:spade: Sijoitetaan 2,5bb voittaaksemme 1,5bb
      :spade: -x(2,5)+(100-x)(1,5)=0
      :spade: -2,5x+150-1,5x=0
      :spade: -4x=-150
      :spade: x=37,5%
      :spade: 100-37,5=62,5

:heart: Ryöstön onnistumisprosentin on oltava 62,5%, jotta saavutetaan nollaEV tilanne.

3x avaaminen

:spade: Sijoitetaan 3bb voittaaksemme 1,5bb
      :spade: -x(3)+(100-x)(1,5)=0
      :spade: -3x+150-1,5x=0
      :spade: -4,5x=-150
      :spade: x=33,33%
      :spade: 100-33,33=66,66

:heart: Ryöstön onnistumisprosentin on oltava 66,66%, jotta saavutetaan nollaEV tilanne.

Hox! Tilanteessa ei lasketa ollenkaan postflopin peliä, jonka pitäisi kasvattaa tilanteen kannattavuutta ylipäänsä koska pelataan positiosta.

:diamond: Kuinka määritellään blindien ryöstön onnistumisprosentti?
      :spade: Muunna kippi% desimaalimuotoon ja kerro ne keskenään
      :spade: Esimerkki 1 SB kippaa 75% ja BB kippaa 80% ryöstöön
      :spade: 0.75x0.8=0.6
      :spade: Molemmat vastustajat kippaavat 60% ajasta

Ite käytän buttonin minittämistä, koska ensinnä saadaan parhaat oddsit vetää blindit ryöstöllä läpi. Toisekseen minikorotusta vastaan on kohtuuhankala pelaa, sillä 3betin sizing on semihankala mitoittaa ja heron on halpa luopuu rangen heikoimmista osista. Toisaalta 4bettaaminen ei oo 2,5x vielä kovin kallista bluffina.

100bb efektiivisillä on aika vaikee pelaa 4bettiiki vastaan, koska pinkkoja on edelleen aika paljon takana (Hero 2bb, vihu 3bet 6bb, hero 4bet 15bb, vihu??)
      Ite oon törmänny nl50-100 tasoilla muutamaan otteeseen sangen mielenkiitosilta käsiltä tehtyihin min5betteihin. Tilanteessa vihut yleensä pelaa aika rehellisesti joko survomalla toprangen ja kippaavat marginaalisimmat hanskansa. Eniten painetta ottaa semiok kädet 99-JJ, AQs, KQs joilta tulee maksuja oop 4betteihin. Tollasii rangei vastaan on tosi helppo painaa sit postflop bluffii ja valuee.

Kokemuksii buttonin pelaamisesta eri sizingeilla?
      Miten ite reagoitte vihujen buttonin minikorotuksiin?
  • 9 replies
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      Iha mielenkiintoinen aihe, paljon muuttujia.

Itse minitän buttonin käytännössä aina, jos blindeilla kunnon valaskala niin saatan ruveta avaamaan 3bb+.

Minityksellä on puolensa, kippiosuus vähenee, ja osa vihuista tekee virheitä rangejensa ja sizingiensa kanssa minitystä vastaan. Postflopille jää myös enemmän tilaa sekoilla, minkä koen omana etunani position puolelta.

Minitystä vastaan defendaan hieman laajemmin, ja 3bettailen valuena hieman laajemmin. 4bettien kanssa toki sizingit luo ongelmansa, mutta jos 4b on sizingiltaan pieni, saatan joskus avata 5b/c ja 5b/f ranget, mutta harvemmin. Vihut saattaa flättii nelosii herkemmin kun 4b jää pieneks, mutta position puolelta ei oo yleensä kovin suuri ongelma kun muokkaa omii betsizeja vähän.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Mäkin oon alkanut minittelemään buttoneja, se on aikojen saatossa tippunut 3x->2,5x->2x. Pienemmällä sizingilla tarvitaan tietty vähemmän kippiosuutta ja voidaan periaatteessa avata yhä enemmän. Toisaalta regutkin alkaa flättäilemään enemmän ja tulee enemmän postflopin tilanteita.

Toi jatkokorotusten sizing on myös hyvä pointti: mun mielestä kun button avaa pienemmin, niin vihun on vähemmän kannattaavaa 3bettaa pillinä (toisaalta kannattavampaa maksaa). Ensinnään SPR:n takia napin on helpompi maksaa ja toisaalta jos nappi 4bettaa, niin 3bettaaja ei yksinkertasesti pysty 5bet-puskemaan kannattavasti yhtä laajalla rangella, kuin jos sizingit olisivat olleet isommat (itse vastaan tähän 3bettaamalla blindilta 4x, voisi olla ehkä jopa isompi).

Tuntuu siltä ainakin nyt omissa pöydissä mitä oon taas pelannut, että 3bettaaminen on tosi muodikasta eikä porukka tajua maksaa laajalla rangella pientä sizingia vastaan -> tekee pienestä sizingista vielä kannttavamman.

Toisaalta koska pienempi avaus antaa paremmat oddsit maksaa ja laajentaa siten rangeja, niin pelaaminen vaiketuu molemmin puolin. Mitä laajemmat ranget, niin sitä vaikeempaa tottakai on. Toisin sanoen, mitä laajemmat ranget sitä isompi edge sillä paremmalla post-flopin pelaajalla on. Pystyn onneks tunnustamaan itelleni, että blindilla istuu joskus itteäni parempi pelaaja ja vaikka oon positiossa, niin tiukennan rangeani aavistuksen ja avaan sit vaikka vähän isommin, esim. 2,5x.

Tulipas paljon tavaraa, joten seuraavalla lukijalla on paljon kommentoitavaa :D
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Hit alkoi jo mäkättämään Skypessä, niin tottakai laajemmat ranget antavat edun useimmiten sille, joka on positiossa. Itse pidän itseäni kuitenkin sen verran heikkona pelaajana (jos en muuten, niin ainakin tämän yli puolivuotisen taukoni jälkeen), että löydän kerran kuussa regun, jota vastaan pelaan mieluummin vähän tiukemmilla joukoilla.
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      Mitään oo mäkättäny :D

Mut jää tilaa isommalle overbetille riveril :f_love:
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      AngleZero heitti mielenkiintosen jutun tuolla yhdessä käsianalyysissä:
      Alkuperäinen kirjoittaja AngleZero
      High stakeseissä (ja jotkut NL200 regutkin) on alkanut avaamaan buttonilta minien sijaan 2,5x koska on huomattu että BB voi pelata yli 50% käsistä voitollisesti(semmin).
      2x on toiminut hyvin kun vihut eivät ole osanneet pelata tarpeeksi laajalla käsijoukolla sitä vastaan, mutta sitten kun vastassa on kaksi blindia, jotka tajuavat miten huikean helposti tuon pystyy koppaamaan, niin varmaan kannattavampaa avata pikkuisen isommin.
    • tilttari
      tilttari
      Bronze
      Varmaan tasoriippuvainen juttu osittain. Sekä ennen kaikkea vihuriippuvainen. Se selviää aika monesti parin kierroksen aikana. Jos minityksiin tullaan reilusti 2,5-3x avausta enemmän kylkeen niin sopeuttaa peliään sen mukaisesti.

Mututuntumana, että pienimmissä peleissä minitystä pidetään "vahvan käden merkkinä, joka haluaa actionia ja se saa siten useammin kipit". ==> Mikropaistin ajatusmaailmaa: "ahaa, se minitti, varmaan nutsit :rolleyes: " Vähän korkeammilla tasoilla tulee herkemmin 3bettiä.
    • Zebbu
      Zebbu
      Black
      Mun buttonin avaussizing on menny pokeriuran aikana 3bb -> 2.5bb -> 2bb -> 2.5bb. Avaan 2bb vaan jos vihut ei flättäile paljoo, mut ainaski useimmat NL100 & 200 -regut kyllä flättää tosi paljo BBstä. Mä mukaanlukien.

Tietty 2bb -avaus voi olla paras siitä huolimatta että vihut flättäilee paljo - koska siä on 1,5bb potissa, niin sekä mun avaus ja vihun flätti on +EV aika laajalla rangella.

Fisuja vastaan avaan sit yleensä 3bb, sitä laajemmalla käsijoukolla mitä isompi niiden FoldtoCbet on. Jos fisu sen sijaan ei kippaa Cbetteihin, niin haluan silti pelata mahdollisimman paljo käsiä niitä vastaan, joten rangen tiukentamisen sijaan pienennän avauskokoo että nään silti paljo floppeja.
    • OneclickToTilt
      OneclickToTilt
      Bronze
      Varmaan 2.02bb järkevin ( Merkki määrä kasvaa/ Fold equity ) mutta hinta ei käytännös. Kalaa vastaan toki 3bb.
    • Miksatin
      Miksatin
      Bronze
      Avaan jokapaikasta 2.5bb mut buttonilta aikaajoin 2bb taikka 3bb. Pitanee pienentaa betsia :D