4-betin flättääminen osana pelikirjaa?

• CPallo
      CPallo
      Bronze
      Moro moro,

Tällane aihe nous itelle mieleen nyt. Viime aikoina kun oon pelannut PokerStarsilla niin oon huomannu, et osa vihuista on osannut adjustaa omiin pienempiin avauskokoihin. Tässä yks tyyppiesimerkki:

Hero avaa BU 2bb
      Vihu 3-bettaa sb:ltä 8bb
      Hero 4-bet 20bb
      SB maksaa.

Eli tällaisia spotteja tulee, joskus positiossa ja joskus joku flättää OOP. Tää on aika jännä jopa. Koska 4-bet on tollee semipieni, niin vihuille jää enemmän taakse maksamalla. Tulisiko heronkin joskus kokeilla vain maksaa 4-betti positiosta (muillakin kuin AA/KK) ja koittaa sitten muuvailla post-flop? Kannattaako omaa pelikirjaa laajentaa 100bb deep siten, että mukana on 4-betin maksurange? Entäpä jos ollaan vaikkapa 150/200/250 bb deep?

Keskustelu on vapaa.
  • 8 replies
    • garbonator
      garbonator
      Bronze
      mun mielestä toi PIENEN 4-betin maksaminen on ihan hyvä sellasia heppuja vastaan, joiden 4 bet range on riittävän laaja > 5% esim. Sieltä löytyy paljon A3 tyylisiä käsiä myös, jotka on postflop helppo lyödä pakkaan jos A ei osu tai vastaavasti niiltä saa usein flopilla ja turnilla bluffeilta valueta. Hyviä maksukäsiä noille 4 beteille on sit just JT,QJ,KQ yms. ja A9+ kädet mil dominoi niitä vihun bluffeja. Toki 5 bettaamalla saadaan potti alas heti niiltä bluffeilta mutta enemmän valueta luulisi olevan maksussa kun pääsee hyviin tilanteisiin bluffeja vastaan.
    • Zanfess
      Zanfess
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja garbonator
      mun mielestä toi PIENEN 4-betin maksaminen on ihan hyvä sellasia heppuja vastaan, joiden 4 bet range on riittävän laaja > 5% esim. Sieltä löytyy paljon A3 tyylisiä käsiä myös, jotka on postflop helppo lyödä pakkaan jos A ei osu tai vastaavasti niiltä saa usein flopilla ja turnilla bluffeilta valueta. Hyviä maksukäsiä noille 4 beteille on sit just JT,QJ,KQ yms. ja A9+ kädet mil dominoi niitä vihun bluffeja. Toki 5 bettaamalla saadaan potti alas heti niiltä bluffeilta mutta enemmän valueta luulisi olevan maksussa kun pääsee hyviin tilanteisiin bluffeja vastaan.
      Tässä scenaariossa jos tulee T-high floppi ja ollaan maksettu JTllä 4betti ja kaveri barreloi sisään niin kuinka useasti aiot maksella perässä koko stäkin verran? Itse luonnehtisin omaa pelityyliä todella alireppaavaksi mutta näitä tilanteita pyrin välttämään joissa ollaan huonolla reaalilla bluffcatchaamassa koko stäkistä vaikka vihu on 4betannu preflop.

Jos vihu 4bettaa paljon niin luulisin että vihun strategia on 4bet/fold, jolloin vihu 4bettaa esim btn vs blind aktiivisia vastaryöstäjiä vastaan hyviä blokkerikäsiä (Ax, Kx, QJ, QT) mutta ei tule maksamaan shovea, jolloin taas 5betshove toimii imo paremmin. Itse olen harrastanut 5betshoveja etenkin blindeilta jonkin verran QJ, QT, Q9, JT, J9, T9 tyylisillä käsillä tietyntyyppisiä vihuja vastaan, koska silloin sieltä menee 4betrangesta tarpeeksi iso osa pakkaan (jotka kuitenkin johtaa meitä, eli juuri nämä Ax ja Kx kombot) ja sitten jos sieltä löytyy shoveen maksu niin esimerkiksi AKta vastaan ollaan kivasti elossa.
    • HitThe1Out
      HitThe1Out
      Bronze
      Aika usein varsinkin heikompia vihuja vastaan pystytään aiheuttamaan aika paljon hämminkiä esim. vain maksamalla 4bettejä. Itse teen aika paljon lähinnä metapelin vaikutuksesta, mutta jos vihu on hyvä niin sitten ruvetaan miettimään balansointeja. Aika vaikea aihe, täytyy jossain kohtaa tarkastella vähän enemmän, ehkä jopa videon muodossa.
    • donkkis
      donkkis
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja HitThe1Out
      Aika vaikea aihe, täytyy jossain kohtaa tarkastella vähän enemmän, ehkä jopa videon muodossa.
      Tänhän vois mahollisesti linkittää jopa teemaan jota ehdotin toisessa ketjussa, eli 5bet shovet / shoven maksut preflop? Eli tekis videoo tilanteista joissa heroa 4-betataan, jolloin päätös on fold/call/5bet shove tai vaihtoehtoisesti ollaan ite 4-bettaajan asemassa ja tulee shove naamalle.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Bronze
      20bb 4bet IP on tarpeettoman iso.

Maksurange ~pakollinen.
    • Wlore
      Wlore
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja IPoker4k1I

Maksurange ~pakollinen.
      Onko perusteluita vai pitääkö vain luottaa sanaan?
    • U0T1L4
      U0T1L4
      Bronze
      Ihte lähinnä pidän 4b calling rangee oopista vihuja vastaan jotka 4bettaa pienesti esim. btn avaa 2bb --> 3b to 7 --> vihu 4b to 13-15. Nii jää aika reippaasti vielä stäkkii jälellä ja saadaan aika nätit oddsit maksaa nii lähinnä makselen jotain T9s-JQs ja pelaan ne aika rehellisesti kun kerta ollaa sen verta hyvät oddsit saatu pre nii turha keulia ihteä sitte hautaan post. ja yleensä sit myös KK--AA balanssiin. Niillä on taas aika turhauttavan olonen puskee vihu pakkaan kun 4b on nii pieni.
      Mut normaali n2.5x 4b en kyllä suosittele käytännön ikinä maksaa.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja IPoker4k1I

Maksurange ~pakollinen.
      Jos puhutaan "normisizingeista", niin 20bb ei ole kyllä liian iso, pienempi olisi jo helposti mini. Toki jos puhutaan tilanteesta minraise -> 3b 7bb tai vähemmän, niin silloin pienempikin piisaa (kuten tai blinditaistossa hyvin usein).

En pitäisi maksurangea "pakollisena", mutta on se hyvä olla, koska jos sen osaa itse pelata, niin etenkin positiosta sillä voi aiheuttaa monille vihulaisille enemmän vaikeuksia kuin valitsemalla vain kipin ja puskun väliltä.