Shortti vai Fulli?

• Berzerekki
      Berzerekki
      Bronze
      Ajattelin kirjoitellä tänne, kun voi olla että tuo mun päiväkirja on sen verran pimennossa :)

Mitä mieltä olette, kummasta saa enemmän nyhdettyä rahaa NL5-10 käteispelipöydässä 6-max vai 9-max pöydissä? Olen pelannut aina 9-max ja tuntuu, että koko pöytä täynnä kyyliä. Itsekkin pystyy paljon rennommin pelata, kun blindit ei syö stackkia joka kerta :s_biggrin:

Tosiaankin, chipit omistajaansa paljon tiuhempaan tahtiin 6-max pöydissä? Onko minkälaisia eroavaisuuksia fullringiin? :) Pitäisikö vaihtaa tai kokeilla 6-max vai onko se enemmän pelaajien, joilla postflop taidot ovat paremmat kuin ne ketkä eivät osaa postfloppipeliä pelata?
  • 5 replies
    • Rumpalipoika
      Rumpalipoika
      Bronze
      6maxit on kyllä huomattavasti kiinnostavampia ja omasta mielestäni myös kalaisanpia kun ei tosiaan nuita kiviä täynnä ole.
    • mesisification
      mesisification
      Bronze
      Shortin ja fullringin ero on siinä, että fullringissä voidaan pelata tiukemmin, koska joudutaan maksamaan blindeja harvemmin. Shorttipöydässä joudutaan pelaamaan enemmän tai vähemmän laajemmalla käsivalikoimalla, jolloinka myös postflop-peli vaikeutuu. Shortista saa kyllä enemmän rahaa tahkottua jos osaa pelata, koska laajojen käsijoukkojen pelaaminen vaikeuttaa peliä, minkä seurauksena vihut tekevät enemmän virheitä yleisesti ottaen. Fullring on puolestaan helpompaa, joten vähän kokemattomampi pelaaja tienaakin enemmän fullringissä. Jos omaa vähän kokemusta ja luottamus omaan peliin ei ole vielä aivan kunnossa, suosittelisin pelaamaan fullringiä. Jos fullring alkaa jo sujua ja pelaaminen tuntuu jo ns. "helpolta", voi halutessaan siirtyä pelaamaan shorttia. Shorttipöytiin kannattaa kuitenkin ennemmin tai myöhemmin siirtyä, koska isommilla tasoilla ei käsittääkseni enää fullring pöydät juokse (jos tavoitteena on joku päivä nousta isommille tasoille).
    • Hnngh
      Hnngh
      Silver
      Shortissa saa varmasti tehtyä enempi voittoa per pöytä, mutta fullia on paljon helpompi multitablata. Mulla tulee ainakin shorttia pelatessa nopeammin raja vastaan siinä, että montako pöytää kykenen kerralla pelaamaan pelin sekoamatta. Shortin pelaaminen ajatuksella on ainakin paljon hauskempaa kuin fullin grindaaminen autopilotilla.

Kokeile ny ainakin, ei se lopulta kovin erilaista ole.
    • vikkeeh
      vikkeeh
      Bronze
      Täälläkin ollaan ruvettu vaihtaan fullista shorttiin. Fullia pelannu reilu 200k kättä ja ruvennu vaan puuduttamaan se autopilotti meininki ja regut pikkuhiljaa. Lisäks pöydissäkään ei oo hirveesti valinnanvaraa esim. tiltillä nl 50 tasosta ylöspäin normi arki päivisin. Samat pelaajat päivästä toiseen, joista suurinosa tietää mitä tekee. Viikonloppuisin on ihan hyvä pelata, kun pöytiä on enemmän ja jos runnaa hyvin niin mikäs siinä. Itse pärjään tällä hetkellä fullissa huomattavasti paremmin kuin shortissa.
      Noita nl 5-10 pöytiähän löytyy varmasti joka sivulta ja paisteja myös ajasta katsomatta.
      Niinku Hnngh jo sanoikin niin multitablaus paljon helpompaa fulli pöydässä, kun voidaan pelata niin tiukkaa peliä.

Shortissa taas on varmasti enemmän paisteja ja joka saitilta löytyy hyviä pöytiä vaikka kuinka paljon. Multitablaamisen voi ainakin aluksi unohtaa jos on tottunu tiukkaan fulliin. Tulee niitä pelattavia käsiä ja vaikeita postflop tilanteita huomatttavasti enemmän. Luulis nyt kuitenkin, että ku shortis löytää pöydän jossa on positiossa pariin paistiin niin ei se rahan painaminen kovin hankalaa ole jos viel runnaa edes jotenkin ok. Odottelee vaan hyviä käsiä ja pelaa sitten niillä paisteija vastaan positiosta.

Ja sitten lopuks viel sellanen juttu, et jos katot poker strategyn videoita niin oo sitten tarkkana katotko fulli vai shortti pöydän videoo :D Itse oon nyt kattonu aika paljon shortti pöydän videoita ja valmennuksia, mut kuitenkin pelannu pääsääntösesti fullia siitä huolimatta niin sitä rupeaa alitajuisesti löysentämään omaa rangea fullissa ja jälkeenpäin miettii et mitä tuli tehtyä.

Mutta joo mie ainakin olen siirtymässä pikkuhiljaa fullista shorttiin ihan sen takia kun fullis rupeaa olemaan pieni pöytävalikoima ja pöydät täynä hyviä reguja. Tuntuu ettei oo järkeä pelaa pöydässä, jossa on pelkästään hyviä pelaajia.
      Shorttia oon pelaillu kans ihan nl 5-10 tasoilla, sen takia kun siinä on itsekkin vielä sen verran paisti :f_cry: , että olis hyvä saada jotain tatsia siihen touhuun. Fullissa tulee harvoin niin vaikeita päätöksiä mitä shortissa tulee vastaan.
      Sama pelihän se silti on pelas sitten fullia tai shorttia.
    • Berzerekki
      Berzerekki
      Bronze
      Olen pikkuhiljaa, vaihdellut pöytien kokoa. Valitsen 9-ja 6-maxin väliltä päivittäin. Mikä on sen hetkinen fiilis. Tavoitteena olisi vaihtaa kyllä 6-max pöytiin, kunhan taitoa ja bankrollia karttuisi enemmän. =)

Pelailen nyt NL20 Ipokerin verkossa. 9-maxilla mennään eteenpäin vielä pitkään. 9-max on hyvä tapa hioa pre-flop peliään. Harvemmin kuin tuolla mennään riverille, saati sitten turnille. Suurimmat kuopat tulee, kun ei osata post-floppia juuri ollenkaan. 3-Bet --> Fold suurinosa käsistä, ellei satu olemaan AA/KK kädessä. Tai Raise, C-BET, Fold kun floppiin ei osuta ja kaveri osoittaa vahvuutta. Toisaalta, noissa tilanteissa menettää rahaa, mutta yleensä kun osuu esimerkiksi settiin. Saa melko hyvin rahastettua moninkertaisena tuon hävityn summan takaisin. :f_cool: