SnG

• axtrion
      axtrion
      Bronze
      Kuinka monta prosenttia käsistä sittareissa olisi suositeltavaa katsoa? Itsellä on luku n.30-35%. Ainakin voisin olettaa että prosentin pitää olla suurempi kuin käteispelien 20%, johtuen nousevista blindeistä. Miten asia oikeasti on?
  • 17 replies
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Riippuu pöydästä. 15% pitäisin nyrkkisääntönä. Shorteissa/löysissä pöydissä ehkä 30% lähentelee totuutta, mutta en lähtisi hirveästi löystämään handrangea, varsinkaan loppuvaiheissa. Kyllä siinä samalla tavalla rahaa tahkotaan kuin käsipöydissä, vaikka strategia itsessään on hieman erilainen.
    • srz
      srz
      Bronze
      Mä olen käteispelimiehiä, mutta joskus pelailen sittareitakin. PokerStrategyn vielä julkaisemattomissa sittariartikkeleissa suositellaan samaa tiukkaa linjaa mitä mäkin tykkään vetää sittareissa. Niissä jaetaan sittarin peluu kolmeen vaiheeseen riippuen stäkin koosta. Rajat ovat "24BB tai yli", "14-24BB" ja "alle 14BB".

Ensimmäisessä vaiheessa suositellaan hyvin tiukkaa peliä. Blindit ovat vielä merkityksettömät suhteessa stäkin kokoon. Tarkoitus on vain odottaa hyviä käsiä ja säästää merkkejä. LPn ulkopuolelta suositus on TT+ ja AK. LPstä voi sitten pelata vähän vapaammin: AJ+ ja KQ. Pienillä pareilla maksellaan vain, jos kukaan ei ole korottanut. Tämä kuulostaa varmaan yllättävän tiukalta, mutta sittareissakin pelit ovat niin löysiä, että simppelillä tiukalla pelillä saa edgen. Lisäksi sittarin alkuvaiheessa tippuminen on pahasti -$EV.

On tärkeämpää selvitä melkein aina alkuvaiheen yli kuin saada joskus rakennettua iso stäkki. Alkuvaiheen iso stäkki on netin nopeissa sittareissa hyödyttömämpi kuin voisi kuvitella.

Seuraavassa vaiheessa joutuu jo yrittämään hiukan blindien ryöstöjä ja reraise-ryöstöjä. BB on nyt n. 5% stäkistä. Samalla täytyy alkaa katsomaan vähän enemmän vastustajien positiota (+riidit). Jos vastustaja on korottanut esimerkiksi LPstä, voi usein korottaa uudestaan esim. AJ+ ja 88+, mieluiten suoraan all-in. Toivot, että vastustajasi ovat tähän mennessä panneet merkille tiukan pelitapasi ja kippaavat huonoimmat kätensä rereissuihisi.

Viimeinen vaihe onkin sitten pelkkää kippailua ja puskemista. Pelaamalla tiukasti pääset yleensä tänne asti, ja monet vastustajistasi ovat jo tippuneet. Vähän onnea, niin olet tuplannut kerran tai pari. PokerStrategyn ICM-trainerilla voi harjoitella loppuvaiheen pelaamista.
    • srz
      srz
      Bronze
      Eli toisinsanoen: pelaan sittareiden alkuvaiheen tiukemmin kuin käteispeleissä yleensä. Käteispeleissä voit rakennella pelihistoriaa kaikessa rauhassa pidemmillä sessioilla ja ladata aina lisää, kun joku marginaalinen tilanne muodostui epäedulliseksi. Stäkitkin on syvemmät kuin sittareissa, joten epätodennäköisempien asioiden toivossa voi välillä kikkailla.

Vaikka blindien ryöstely yleensä löysissä sittareissa onnistuisikin, ei siitä niiden alkuvaiheessa ole pahemmin hyötyä, kun se summa muuttuu pian pikkujutuksi. Käteispeleissä taas blindien ryöstökin saattaa näkyä selvästi BB/100 kättä -tuloksessa.
    • NielsKoks
      NielsKoks
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja srz
      Vaikka blindien ryöstely yleensä löysissä sittareissa onnistuisikin, ei siitä niiden alkuvaiheessa ole pahemmin hyötyä, kun se summa muuttuu pian pikkujutuksi. Käteispeleissä taas blindien ryöstökin saattaa näkyä selvästi BB/100 kättä -tuloksessa.
      Mä pelaan aika paljon sittareita ja ihan ok tuloksilla. Mun taktiikka on että alkuun pelaa tosiaan tosi tight hakee vaan tuplausta huippukäsillä kuten TT+ ja AK. Sit ku blinbit nousee 50/100 tai viimeistään 75/150 niin sitten alkaa blindien stealaus LPstä ja kaikilla kohtalaisilla käsillä. Tässä vaiheessa turnausta on yleensä joku 5-7 jäljellä joten aggressiivisuus on tuottavaa. Ja vaikka ryöstöyritys joskus maksettaisiin niin C-Bettaaminen vaarattomaan pöytää tai sellaiseen joka olisi voinut vastustajan mielestä osua käteesi on todella tuottavaa. Tällä "taktiikalla" sitten saan melko ison stäkin loppuun.
    • kahviadvi
      kahviadvi
      Bronze
      Onko coinflip +ev sittarin alussa esim AK QQ tyylinen käsi preflop AI maksuun?
      Olettaen sittarin tasoks joku 5d-20d full tuntemattomia pelaajia vastaan. Ja Preflop tyylii 1 korottaa "normireissun" 1 lyö insta-AI sul myöhäses positios AK QQ, mitä teet?
    • srz
      srz
      Bronze
      Mä en menisi varmaan coinflippiin sittarin alussa. Netin sittareissa oletan, että olen muita parempi, joten päätös on siksikin helppo.

Luulisin, että 50-50 tilanteeseen heittäytyminen sittarin ekassa kädessä on ylipäänsä kannattamatonta, mutta en mä sitä pysty matemaattisesti perustelemaan. Tuntuu vain siltä, että tuplachipit ei ole ihan sen arvoisia, että tippuu joka toinen kerta pois. Tää saattaa kuulostaa ristiriitaiselta, mutta turnauksissahan chip-EV ja $-EV on eri asiat. Olisiko jollakin parempaa tietoa asiasta?

Käytännössä kun ei vielä voi tietää, että siellä on edes flippiä, niin noista tilanteista pääsee yleensä helpolla pois. Mulle AK & QQ -kippi on helpot sittareissa tossa tilanteessa, mistä puhut.
    • kahviadvi
      kahviadvi
      Bronze
      Mun mielestä se kannattaa ainaki 5-20d sng koska:

1. Alussa moni donkkaa stackinsa ihan tajuttoman laajal rangel joten AK vastas voi olla helposti Ax tyyline hanska jota dominoi helposti.
      Samoin myös QQ voi olla ihan hyvin alipari vastassa.

Oot oikees tossa ettei voi tietää onko flippi vai ei, mut vaikee kyseisii hanskoi ite saada pakkaan.

2. Tuplastackil pelaaminen antaa reilun edun hyvälle pelaajalle, riippuen tietty tasojen vaihtumisen nopeudesta. Rahasijoille pääseminen helpottuu huomattavasti.

Ärsyttävintä sittareis on joutuu korttikuolleena johoki 50 % stackkii ja sit blindit o nii isot ett vähä paskemmillaki pitää puskee.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Itse aina pyrin saamaan "chip-ev" edgen näkemällä flopin QQ-88. Mutta harvoinpa sitä maksua tulee sitten enää AK:lla (vaikka tuokin on nähty aika useaankin otteeseen. AT! Jessun piessut). KK ja AA dominoivat kaikkia käsiä paitsi tilanteessa KK vs AA, joten niillä voi huoletta yrittää puskea preflop. AK on myöskin hyvä käsi puskua varten, vaikka oletkin pieni underdog taskupareja vastaan. Yleensä sieltä se AQs pongahtaa, tosin.

srz:llä on kuitenkin hyvä pointti. Se ei ole turnaus pelissä olennaista, että sinulla on edge. Coinflipit ovat turhia, ja ainoastaan ajankohtaisia kun tilanne vaatii sitä - ihan vain sen takia, että putoat joka toinen coinflip. Itse foldaan QQ:n heti kun porukka (mukaanlukien bigstackit) menee all-in ympärillä, koska mitä luultavammin AK vähintääkin tulee siellä vastaan (Kerran tuli pari KK:takin). Ja varsinkin alkuvaiheissa blindit ovat niin pieniä, ettei ole mitään järkeä katsoa puskua 4-8BB panostuksen jälkeen. Ottakoon, kerran kun haluaa. :)
    • srz
      srz
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Jim9137
      Ja varsinkin alkuvaiheissa blindit ovat niin pieniä, ettei ole mitään järkeä katsoa puskua 4-8BB panostuksen jälkeen. Ottakoon, kerran kun haluaa. :)
      Tossa esimerkissä se korotuskin tuli jotain muulta kuin Herolta. Tuo oli just mun pointti: miksi lähteä tuohon tilanteeseen, kun poissa pysyminen ei maksa mitään. Loppukähinöihin tuntuu pääsevän varmemmin kun välttelee all-inejä alussa.

QQlla on AA tai KK vastassa 10 hengen pöydässä melkein 9% todennäköisyydellä. Eikä tuo pelin kulku tee isompaa paria ainakaan epätodennäköisemmäksi...
    • srz
      srz
      Bronze
      Ettei tää menisi liiaksi viisasteluksi niin täytyy sanoa, että onhan noita all-inejä tullut maksettua yksi jos toinenkin sekä käteis- että turnauspöydissä rouvaparilla :) . Vaihtelevin tuloksin.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      En voi kieltää. Ahem.
    • Noshka
      Noshka
      Bronze
      Jostain syystä tunnen vetoa sittareihin, ja yleensä maltin tai ajan puute ajaa jopa turboihin. Niissä on vähemmän semmoista kyttäilyä ja enemmän konfliktia.

Eli sittaristrategioita kaipailen, jos semmoista niille erityisesti suunnattua löytyy. Suomentakaahan hopulla :tongue:

Niin, tämä oli avaukseni tälle foorumille, kiitosta avausrahasta ja mielenkiintoisista artikkeleista.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Niin, turboissahan on se ongelma ettei oikein voi istuskella hyvien käsien perässä. Kuitenkin, peli on yleensä niin LAGia että PS:n SNG opas on oikein oiva opas ennen pusku vaiheen alkua; yleensä siinä vaiheessa puolet pelaajista on jo tippunut pois.

Itse en suosittele kyseenalaisten käsien pelaamista preflop (Axs ja suited connectorit), niillä yleensä vain tulee ongelmia kun limpattu AK päättää ryhtyä riehumaan. Mutta tyylikysymys, aggressiotakin suositellaan aluksi ison stäkin rakentamiseksi joillakin sivuilla.
    • Matson
      Matson
      Bronze
      Nythän niitä ohjeita on tullut tonne strategia osastoon. Pitää varmaan itsekin alkaa opettelemaan noitten sittareiden pelaamista, kun ei oo tullut sekaannuttua niihin pitkiin aikoihin.
    • cashew123
      cashew123
      Bronze
      Itse olen ihastunut noihin 6-max MTT sittareihin. Titanilla pyörii ainakin $20 turbo sittari 18 hengelle (3-min blindit). Siinä tuntuu olevan action-tasapaino mukavasti kohdallaan ja shorttipöytää kun pelataan, niin pääsee mukavasti pelailemaan koko ajan eikä mee inhottavaksi foldailuksi. Fullipöytä-sittareissa kun tuntuu turhan usein, että alkuun vaan foldataan ja venataan riittävän hyvää aloituskättä ja sit tullaankin jo siihen vaiheeseen, että pitää alkaa tuuttailemaan. Toisaalta noilla tuuttauksillakin tuntuu olevan tuolla SH-pöydässä paremmat mahdollisuudet onnistua.

Toki toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, mutta mulle ainakin tuo tuntuu sopivan kuin nenä päähän.
    • srz
      srz
      Bronze
      Multa ääni shorttisittareille!
    • bemansi
      bemansi
      Bronze
      Tää peli on pelattu keskiyön jälkeen eilen ja sijoituin kolmanneksi turnauksessa. noin neljänkymmenen käden jälkeen kopsattu tilasto.

90 hengen sittari normi blindeillä

neljäs sija.
      Statistics for 105 Hands
      Street Saw Saw/Total
      Flop 16 15%
      Turn 11 10%
      River 8 8%
      Showdown 4 4%
      Street Won Won/Saw Won/Total
      Pre-flop 2 2% 2%
      Flop 4 25% 4%
      Turn 3 27% 3%
      River 3 38% 3%
      Showdown 4 100% 4%

tauolla 3 sija

Statistics for 118 Hands
      Street Saw Saw/Total
      Flop 18 15%
      Turn 11 9%
      River 8 7%
      Showdown 4 3%
      Pre-flop 2 2% 2%
      Flop 5 28% 4%
      Turn 3 27% 3%
      River 3 38% 3%
      Showdown 4 100% 3%

finaali pöytään mennessä

Statistics for 150 Hands
      Street Saw Saw/Total
      Flop 26 17%
      Turn 18 12%
      River 15 10%
      Showdown 8 5%
      Pre-flop 4 3% 3%
      Flop 5 19% 3%
      Turn 3 17% 2%
      River 3 20% 2%
      Showdown 7 88% 5%

Kolmas sijoitus

Statistics for 192 Hands
      Street Saw Saw/Total
      Flop 33 17%
      Turn 21 11%
      River 17 9%
      Showdown 10 5%
      Pre-flop 7 4% 4%
      Flop 7 21% 4%
      Turn 4 19% 2%
      River 3 18% 2%
      Showdown 7 70% 4%

ELi kun pelaat yli 15% käsistä niin alkaa Won/Saw suhe laskea..
      PAkko mainita viel että vanhemmissa tilastoissa turnilla voitettuja käsiä oli FTP alusta asti 0%.. huomasin etten korotellut ilmeisesti turnilla tai sitten check-raise-fold vaikka ois vetojakin.. trackeri tossa laittaa koneelle ku joutaa..