Sittareiden tuotto-odotus?

• Asslake
      Asslake
      Bronze
      Minkälaisia sittarituottoja olette saanneet pitkällä juoksulla? Itse pelasin noin 40 sittari, jotka jokainen oli 5d arvoisia eli sijoitin rahaa yhteensä 200d ja maksoin 20d palkkioita. Rahaa sain ulos 270d eli puhdasta tuli 50d joten tuotto oli noin 25% luokkaa sijoitettuun rahaan. Sessioista puuttui lähes kokonaan voitot eli taisi olla ainostaan 3 kpl:tta joita yleensä on ollut enemmän mutta nyt ei vain hupit osuneet.

Tuntia kohden tuotto ei ollut kovin kova mutta minkälaiseen prosenttuaaliseen tuottoon pitäisi alkaa olemaan tyytyväinen? Sillä ainahan voi mennä isompiin pöytiin jolla tunti-ansioita voi nostaa prosentit pysyy samana.
  • 7 replies
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      PokerStrategyn kassan hallinta artikkeleissa olin asiaan liittyvää keskustelua huomaavinaani; yleensä 25% ROI:ta pidetään hyvänä, ja isompi on vain plussaa. Ylemmillä tasoilla 10% on se realistisesti odotettu tulos, joten väittäisin että ihan hyvällä suunnalla olet.
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Etsin tuota ROI tuottoa kun muistelin että jossain artikkelissa siitä puhuttiin mutta en löytänyt sitä. Kassanhallinnassa puhuttiin pelkkästä kassasta.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Se oli muistaakseni "kassanhallinta edistyneemmille" tapaisessa artikkelissa, mutta tiedä häntä minne se on joutunut. On aika paljon noita artikkeleita muokattu viime aikoina. Itse pitäisin nyrkkisääntönä seuraavaa:

25% on hyvä.
      Yli 25% on erinomainen.
      10% on ok, ja kaikki positiivinen ROI on hyvästä.

Zammy nimiset tapit saavat 60% ROI:n taalan sittareista, että se mikrolimiittien taso on niin heikkoa että en hirveästi suosittelisi alle $50 sittareista nousua. Ylemmillä tasoilla se on sitten sittarikoutsin sanojen mukaan, päätetty peli kun taitoeroa ei enää ole.
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Itsekkin katselin vanhoja muistiinpanoja jossa olin saannut lähes 100% tuoton 20 pelin sessiossa (1d sittareita) mutta tuo oli on niin pieni otos että pari onnekasta voittoa vääristää tilastoa ja sitä tilastoa vastaan syntyikin ajatus tästä kysymyksestä.

Missä tasoilla alkaa vastusta tulemaan oikein kunnolla? Jotenkin olen edennyt hyvin hitaasti näiden sittareiden kanssa kun olen koittanut olla fixumies mutta sittarit on hyvä vaihtelua. Noissa 5d peleissä ei vielä taso päätähuimaa.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      $24 sittareissa taso alkoi olla jo vähän hiostavaa, mutta ihan täysin uutena SNG:n maailmassa noi $12 vielä meni heittäen (30% ROI!). Ja nämä on siis turbosittareita. Normisittareissa postflop tehdään vielä ihan järkyttäviä virheitä.
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Itsekkin oon vääntynyt vain noita turbo-sittareita. Täytyypä ottaa askel suurempiin pöytiin. Otan 20 sittarin sarjan ja analysoi pysyykö ROI vielä plussalla.
    • zamwise
      zamwise
      Silver
      Monet pelaavat normisittareita aivan kuin turboja. Kolme ensimmäistä jakoa ja pari hätäisintä jo ulkona. Limpattuihin ja ilmaiseksi saatuihin floppeihin pitäisi aina muistaa se, että joku on kuitenkin slouwannut ison taskuparin päästäkseen katkeamaan 6-way potissa roskalla flopatuille rattaille tai jopa suoralle. Oma kärkipari kilpailee siinä tilanteessa vasta kolmannesta sijasta.

Isot pojat sanovat, että esim. Ongamen sittareissa 200+15 olisi kovin taso, koska niihin ei voi tulla lipulla. 100+8 turneissa on paljon kaikenlaista arpojaa mukana, jotka ovat saaneet lippuja qualifiereista. Taso ei ole vaikea, kun vain vähän ajattelee mitä tekee. 300+20 ja 500+25 turneita ei kovin usein käynnisty, ei oikein riitä pelaajia niihin. 300d ehkä kerran illassa, tuskin joka ilta kuitenkaan.

Joku pro oli todennut sen, että isojen tasojen sittarit olisi ratkaistu peli, mutta se tarkoittaa lähinnä sitä kun sisäänosto on kiloja. Niitä pyörii lähinnä FTP:llä eikä sielläkään kait kovin usein. High roller pro:t tykkäävät myös useimmiten pelata pelejä, joissa on positiivinen EV (paitsi ne, joilla on oma sirkus tai öljy-yhtiö).

Pienemmissä turnauksissa (50 ja alle) taso on hyvin vaihtelevaa. Toisinaan voi osua 20d pelissä sellaiseen pöytään, missä on 10: stä pelaajasta 6 lähes ammattilaista, profit 10k+. Toisinaan voi osua 50d pelissä pöytään, jossa 10: stä pelaajasta 8 on yli 5k miinuksella.

Paljon pelanneiden tilastoja kun katselee, niin tasaista tuottoa tulee ROI:n ollessa siinä 20%:n paikkeilla tai siitä yli. ROI:n vaikutusta kassanhallintaan voi myös katsoa srz:n kääntämästä foorumikirjoituksesta (alkuperäinen Unam1337:ltä, sittarivalmentaja Saksa/Englanti). Ylipäätään voi sanoa aina sen, että kaikki positiivinen on hyvä, mitä enemmän sitä parempi :)

Isommilla tasoilla swingit näyttävät rollissa suuremmilta, vaikka ne prosenteissa ovatkin samanlaisia kuin pienemmillä tasoilla. Sopivan pelitason löytää omien tuotto-odotusten mukaan ROI:n perusteella. Kannattaa myöskin hiukan katsoa sitä, että isompi ROI pienemmällä tasolla saattaa tarjota paremman nettotuoton kuin pienempi ROI isommalla tasolla. Hyvällä tuottoprosentilla kun pelaa 5d turneita, niin tulosta tulee ja riskit on pienet (huono sarja kun tulee, niin rollia ei pala isolla liekillä).