HU sit n' go strategiaa

• PSbusted
      PSbusted
      Bronze
      No heipä hei!

Olen uusi pokerstrategy.com:in käyttäjä ja ajattelin avata tänne tämmöisen HU sittareita koskevan stretegia keskustelun. En tiedä onko tällaista jo olemassa täällä, en jaksa alkaa selaamaan kaikkia keskusteluja läpi, mutta jos ei niin uskoisin että varmaan hyvä olisi olla. Tänne siis kaikki vain omia mietteitä pelimuotoa koskien jakamaan ja katsotaan jos niistä voitais jotain oppiakkin :)

Avaan varmaan omia pelejäni koskevan blogin ihan lähi aikoina ja siellä tulen sitten kertomaan omien pelieni edistymisestä, mutta sen on sitten tarkoitus toimia ihan "päiväkirja" tyylisenä blogina, eli kaikki strategia keskustelu olisi tarkoitus käydä tämän kautta. Itse olen siis ihan vielä mikro grindaaja ja HU pelit ovat yleensä 10 dollaria korkeintaan, joten en todellakaan ole mikään huippu luokan pelaaja (vielä ;) ), enkä näin paras antamaan pelillisiä ohjeistuksia. Näinpä tämän blogin toinen tarkoitus onkin kehittää minun omaa peliäni parempaan suuntaan. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla :D

Eli ihan ensimmäisiä asioita, joita olen tässä itse pohdiskellut:

Preflop korotuksen koko. Mikä olisi se oikea? Lähtökohtahan on siitä helppo että siinähän on pääsääntöisesti kaksi - neljä vaihtoehtoa:

1. Minimi korotus: Tätä näkee todella usein erityisesti kokeneempien ja osaavampien pelaajien kesken, jotka nimenomaan luottavat omaan postflop peliinsä. Näin ollen tätä ei näe niin usein mikro pöydissä, vaan puhutaan sittareista 30 dollaria ylöspäin. Jos tietää olevansa hyvä pelaaja postflop tilanteissa on tämä min korotus kyllä ihan järkeenkäypää. Omasta mielestäni tällä ei kuitenkaan saavuta preflop tilanteessa itsessään mitään, koska vastustajathan saavat kertoimet maksaa lets say J6 suittareilla sun muilla roska käsillä (käytännössä ihan millä vaan) ja eihän sitä pitemmän päälle halua joka käteen lähteä arpomaan osuko sille kaverille vai ei. Mut no joo, tää tyyli onki niille jotka hallitsee hyvin postflopin. Itse en tätä kyllä mielelläni käyttäis. Toki tilanne sitten eri kun blindit on jo huomattavan isoja, jos peli sinne asti edennyt.

2. Potin lyönti: Tää on se yleisin, mitä näkee HU sittareissa aina sinne 30 dollariin asti. Ja ihanhan tälle on selkeä selitys: Vastustaja ei saa matemaattisesti oikeutta maksaa ihan millä sattuu. Eli pystytään karsimaan postflop tilanteeseen vastustajan käsi rangea ja postflop tilanne siltä osin helpottuu. Tässä kyllä tulee se huono puoli vastaan, ettö kun blindit on nousseet sanotaan vaikka se pari pykälää ylös päin 30/60 tasolle ja lähtö stäkki oli 1500 ja siinä main on pysytty, alkaa potillisen korotus tuntua jo stäkissä liikaa. Siihen kun vielä lyö sitä perus c-bettiä ni huomaakin että jaa, mullahan onki jo 1/4 tai 1/3 osa stäkistä keskellä ja vastustaja tulee kylkee eikä mulla oo ku keskipari. Eli blindien kasvaessa tässä tyylissä kyllä tulee rajoituksensa vastaan.

3: ALL-IN!!! Toimii aina! :D No ei nyt sentään. Aina kun vastaan istahtaa pelaaja joka alkaa jo normi stäkillä alku vaiheissa tekemään All-in korotuksia preflop nousee vesi kielelle. Siinähän ei sitte tartte ku ootella se AJ-AQ tai parempaa ja napata rahat kotia :) Eli tää tyylihän tulee järkeväksi vasta ku oma stäkki alkaa olla jotain alle 15 x bb. Tai itse ainaki käytän tuollaista rajapyykkiä siinä milloin alan tuuppailemaan hiluja keskelle normi korotuksena. Tässäkin toki se poikkeus, jos blindit on vaan yksinkertaisesti ehtiny kasvaa niin isoiksi että molemmilla pelaajilla on sama tilanne. Silloinhan voi vielä jatkaa sellasta minraise pelityyliä, ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Sen verta oon vielä noobi, että en oo ehtiny kunnolla opettelemaan näitä käsi rangeja, joilla tää All-in pusku HU tilanteessa on matemaattisesti aina korrekti. Siihenhän vaikuttaa oma stäkki, vastustajan stäkki ja käsi tietenki ja näillehän löytyy tietääkseni ihan omat taulukkonsa. Ja se pitää kyllä opetella läpi kotaisin jossain välissä.

4: Noh, sitte on tää mun kultainen keskitie: 2,5 x bb :D Mää oon itse valinnu tän tyylin ja se vaan tuntuu toimivan ihan ok kaikilla blindi tasoilla. Kai tähän ei enempää tarvi kertoa ku että tässähan yhdistyy nätisti molempien min ja 3 x bb tyylien hyvät puolet. En siis tiedä jakaako kukaan muu tätä ideologiaa mun kanssa ja että onko tässä mun tyylissä mitään järkeä pariaatteessa mut sittareiden henkinen elämäkin on loppupeleissa hyvin pienestä kiinni. Eritoten tilanteessa, kun blindit on nyt esim se 40/80, alkaa sillä olla isokin merkitys panostaako sitä preflop 2 x bb vai 3 x bb VAI sen 2,5 x bb, koska tätähän saattaa seurata se postflop peli, joka tuo tullessa c-bettejä sun muita lisä koukeroita, joilla se potti alkaa kasvaa ja siihen saattaa alkaa liimautua.

Toki! Kaikki nämä eri preflop taktiikan on kompensoitavissa sillä, mitä tekee postflop :) Mut se onki sitte kokonaan oma lajinsa ja siihen varmaa tullaan pureutumaan lähiaikoina paljonki :)

Eli nyt vaan kaikki niitä omia mielipiteitä aiheeseen liittyen tänne laukomaan! :) Ja jos kiinnostaa mun pelejä seurata ni mut bongaa samalla nickillä ku täällä pokerstarsilta ja lähi aikoina myös mun blogista voi alkaa seurata pelien etenemistä. Kiitos kaunis.
  • 11 replies
    • MikaPaasonen
      MikaPaasonen
      Bronze
      pf korotuksen kokoa kannattaa miettiä myös stackkien koon mukaan. Alussa 2,5bb ja kun ohenee ni menee tuohon minireissuun.
    • poupou
      poupou
      Bronze
      Hyvä thread ja alotus. Tässä kuitenkin jotain vanhempia mistä voi repiä ideaa keskusteluun tai muuten vaan lueskella:

Ai niin ja tervetuloa foorumille! :f_grin:
    • Mantz
      Mantz
      Bronze
      Olen myös koittanut tarrastaa HU microja ja komppaan mitä aiemmin kirjotit.
      Jos nyt puhutaan kuitenkin strategiasta ottaisin vielä preflop bet kokoon huomioon vaikutuksen vihuun.

Esim. Koitan useimmiten haistella millä tavalla vihu haluaa panostaa, provosoimalla tilanteisiin josta saan infoa (olettaen etten pääse pelaamaan useampaa peliä samaa vihua vastaan ; yleensä microssa näin). Esim ekalla tasolla ihan ensimmäisissä käsissä limppaan lähes aina Axs-ATo+ tyypiset kädet siinä toivossa että vihu bluff bettaa ja päästään flopille ns. paistina kertomatta omasta kädestä juuri mitään. Muutaman limb-calin jälkeen on hyvä jatkaa perus fold-2,5bet linjaa joka vaikuttaa weak-tight:lta (ja periaatteessa sitä onkin) ja päästään kivasti allin tilanteisiin kun vihu yrittää aggrota olettaen että tight linja pitää.

HU:ssa mielestäni allin tilanteet eroavat sittareiden vastaavista. Sittareissa pusketaan usein ja toivotaan että toiset ei maksa, mutta ainakin omasta mielestäni HU:ssa haluan että vihu puskee ja itse pääsen valitsemaan millä käsillä maksan. Tietysti stakki koko pitää ottaa huomioon millä vihu saataa puskea ja millä maksetaan.

Mielestäni ekalla tasolla on aivan sama vaikka muutamat kädet joudut foldaamaan huonompaa vastaan postflop kun et osu ja vihu c-bettaa.
    • ghaleon
      ghaleon
      Black
      Jollain alle 30bb stackeillä kyl käyttäsin vaan mini korotusta. Sitä isommilla 2.5bb on ihan hyvä ja jollain 10/20 tasolla 1.5k alku stackeillä 3bb myös ihan ok.

Nuo nashin huppi taulukothan voit vaikka tulostaa johonki näkyville, mutta toki kannattaa aina miettiä onko kannattavinta pelata sen mukaan vaikko oisko joku muu linja optimaalisempi kyseistä vihua vastaan.

Myös SB täydennys on ihan ok peli esim. jollain 15-25bb tyylisillä stackeillä jollon ei välttämättä haluta koppailla vihun puskua ja oma suora pusku on myös vähän meh. Toki tuota on sit syytä balansoida limppaamalla myös käsiä joilla voidaan maksaa vihun pusku tai vastaavasti puskea, jos vihu korottaa normisti.
    • PSbusted
      PSbusted
      Bronze
      Erittäin mielenkiintoinen taktiikka Mantz. Ja toimii kyllä varmasti. Tuota voisin itsekkin kokeilla tulevaisuudessa.

Poupoulle iso kiitos linkeistä! Siellä olikin jo muutama vastaus valmiina mitä olisin muuten alkanut täällä kyselemään esim kassanhallinnasta HU sittareihin :)
    • Mantz
      Mantz
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja ghaleon
      Nuo nashin huppi taulukothan voit vaikka tulostaa johonki näkyville, mutta toki kannattaa aina miettiä onko kannattavinta pelata sen mukaan vaikko oisko joku muu linja optimaalisempi kyseistä vihua vastaan.
      Koitin nashin taulukoita noin 150-200 hupin jakson ajan, jossa oli tulostanut kolme eri taulukkoa 15bb - 7bb välille (en ihan tarkalleen muista arvoja ; turbo pelejä). ROI laski huomattavasti. Micro tasolla ei riittänyt biittaamaan reikkiä, vaikkakin ROI pysyi plussalla. ITM oli muistaakseni 54% luokkaa.
      Käytännössä paisteilla paloi käämit ja alkoivat koppaamaan lähes millä tahansa Qx+ ja uusinta peliä jos ei saanut niin ei oikeen voinut sopeuttaakkaan.
      Toki noin pieni otos ei juurikaan kerro absoluuttista totuutta, mutta ainakin omasta mielestä tiukempi linja toimii paremmin microissa. Varsinkin koppi puolella. Paisteihin saa kuitenkin edgeä parhaiten post-flop pelillä.

Toki pelejä tuli sitten taas huomattavasti enemmän ja avg käsi määrät olivat reilusti alle 20 per peli, multitabletus onnistuu myös helposti. Reikkiä tulee maksettua ja RB diili + bonus kannattaa olla kunnossa (vaikuttaa tietenkin todelliseen ROI:hin).
    • PSbusted
      PSbusted
      Bronze
      Niin milläs sivuilla on teidän mielestä parhaat diilit ja promootiot pienten sittareiden pelaajalle?
    • Hnngh
      Hnngh
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja PSbusted
      Niin milläs sivuilla on teidän mielestä parhaat diilit ja promootiot pienten sittareiden pelaajalle?
      Tiltin mentyä kiinni varmaan huppisittareille järkeviä paikkoja on stars ja bossin/ipokerin verkot, niissä on 5% rake. Starsilla pitää pelata tosi paljon, jotta saa hyvät palautukset, bossin ja ipokerin huoneissa on keskenään eroja. Ipokerin huoneille löytyy googlaamalla kalkulaattori, johon voi omat pelimäärät kirjottaa ylös ja sitten se kertoo palautukset.

Avauskorotuksista semmosta, että ei kannata jääräpäisesti pitäytyä jossain tietyssä koossa. Vihut eivät ole yleensä kovin hyviä, joten ei ole järkeä pelata peliä, jota on mahdoton exploitata vaan pelata (exploitattavaa) peliä, joka exploittaa vihua maksimaalisesti. Itse aloitan yleensä limppailemalla, koska se on halpa tapa ottaa vihusta selvää.
    • PSbusted
      PSbusted
      Bronze
      Pistetääs ilmoille nyt sit keskustelua ja väittelyä siitä oikeasta post flop pelistä :)

Mikä on mielestänne oikea prosentti määrä c-betseille, jos on ollut itse preflop korottaja? Mun mielestä varmaa joku 70-80% on aika hyvä... vai?

Sitten se c-betsin koko. Sehän on melkosen selvää että lyönnit kannattaa aina pitää saman kokoisena osuipa se floppi tai ei. Näin ei anna vihulle minkäänlaista infoa oman käden vahvuudesta. Eiks je? Ja itselleni on vakiintunut postflop lyönnin kooksi se puoli pottia. Toinen järkevä vakio lyönti vois olla se käteis peleissä usein käytetty 3/4 pottia, mut sittareissa uskon tuon puolen potin lyönnin ajavan ihan hyvin asiansa.

Tuossapa pari standardi juttua, mitkä ei oo mielestäni millään tavalla riippuvaisia siitä kuka istuu pöydän toisella puolella vastassa saati muustakaan, joten noista ainakin luulis olevan ihmisillä hyvin omia mielipiteitä asiaan. Sitten jos aletaan puhua re-reissuista tai maksuista tai flouttauksista sun muista, niin niissä jokainen tilanne ja peli on sen verran yksilöllistä että niihin on hankala löytää yhtä oikeaa vastausta. Juurikin vastapelurista riippuen. Esim re-reissujahan ei välttämättä aina kannata tykittää potillisena kylkeen, koska sillähän yritetään saada vastustajassa haluttu reaktio aikaan. Joskus re-reissuun halutaan saada maksu tai jopa uudelleen päälle korotus ja joskus sillä halutaan saada vastustaja kippaamaan. Näiden tavoitteiden toteutumiseen sitten vaikuttaa lyöntien kokojen lisäksi itse vastustaja, jotka varmasti reagoivat erilaisiin lyönteihin eri tavoilla.

Eipä tässä muuta tällä kertaa :)
    • understumf
      understumf
      Gold
      Alkuperäinen kirjoittaja PSbusted

Sitten se c-betsin koko. Sehän on melkosen selvää että lyönnit kannattaa aina pitää saman kokoisena osuipa se floppi tai ei. Näin ei anna vihulle minkäänlaista infoa oman käden vahvuudesta. Eiks je?
      Tästä olen jyrkästi eri mieltä. Itse lyön esimerkiksi vedokkaaseen pöytään huomattavasti suuremman c-betin jos olen lyömässä sitä, sillä se pakottaa vihun maksamaan vedostaan enemmän ja samalla saan vihun mahdollisesti tekemään huomattavasti suuremman virheen turnilla. C-betin koko pitää minun mielestä riippua stäkkikoosta, pöydän rakenteesta ja vihusta itsestään.

Minun mielestä on aika iso vuoto jos, pitää c-betin aina samankokoisena.
    • poupou
      poupou
      Bronze
      Toki aina katsotaan vihukohtaisesti, että kippaako se isompaan vai pienempään lyöntiin ja sen mukaan sitten pidetään "saman kokosena". Toi undersmurffin "erikokoset erilaiseen boardiin" menee mun mielestä täysin saman kategorian alle. Eli kuivaan boardiin jos vihu kippaa puolen potin lyöntiin ni semmosia sitten osu tai ei. Ja ofc märkään boardiin vastaava on sit esim 3/4 tms.

Mut joo, älä ainakaan muuta lyöntikokoa käden vahvuuden/osuman mukaan. Ainakaan siis jos oletat, että vihu kiinnittää huomiota siihen mitä sä teet.