MTT SNG ja pelaajamäärän vaikutus ICM:mään

• r0uta
      r0uta
      Bronze
      Morjesta taas strategyläiset!

Olen viimeiset pari kuukautta pelaillut sittareita starsilla. Aluksi pelailin vain 9 maneja, mutta nopeasti siirryin MTT sng pariin. Alku oli melkoista raketointia ja 400 turnauksen kohdalla ROI oli noin 50%. Tämän jälkeen tietysti 50 bin downswing ja ROI 20% tienoille. Tämän jälkeen olen sahannut lähes be (palautusten kanssa plussalla kuitenkin) ja nyt rupesin tarkastelemaan tuloksiani tarkemmin, kun käytännön be on nyt väännetty 500 turnausta. Olen pelannut siis lähinnä 45 maneja (aluksi normaaleja nyt lähinnä turboja), 27 maneja, 18 maneja muutaman, sekä joitakin 90 / 180 maneja. 90 /180 manit olen kuitenkin jättänyt pois varianssin takia.

Kun aloin tarkastella pelejä erikseen huomasin yllättäen, että 18 ja 27 manien käyrät suuntaavat hyvinkin solidisti kohtii koillista ROI 22%, kun taas 45 manit (joita on suurin osa peleistä) be ja viimeaikoina jopa alaspäin (ROI 5%), mahdollisesti turboihin siirtymisen myötä. Viimeisin alamäki saattaa olla vain varianssia, mutta tuskinpa näissä voitollisesti pelaan ku 600 turnauksen otoskoko kuitenkin. Eli käytänössä sitä mukaa kun olen voittanut 18 / 27 maneissa olen kuopannut voitot 45 maneihin.

Käppyrät peleistä. Lähes kaikki pelit 3,50 taalan binillä. Ensin 18 ja 27 manit (noin 90% peleistä 27 maneja).

ja seuraavaksi 45 manit.

Eli varsinainen kysymykseni on, että miten noissa MTT SNG peleissä pitää muuttaa peliään pelaajamäärän kasvaessa? Ilmeisesti 45 maneissa voi puskea hieman löysemmin tietyissä paikoissa, kun 27 maneissa vai olenko ihan hakoteillä?
  • 4 replies
    • Hnngh
      Hnngh
      Silver
      Pelaajamäärän lisäksi pitää myös tietää palkintostruktuuri. Kultatasolla (luullakseni) on artikkeli kuplaluvusta, jossa tuota selitetään. Varmaan jostain muualtakin löytyy tietoa. (Kirjoissa Kill Everyone ainakin.) Oon näköjään itekin asiasta kysellyt joskus: Kuplaluvun laskeminen?
    • ghaleon
      ghaleon
      Black
      Paras mun mielestä ku ottaa 45maneissa varsinki aikasen ja keskivaiheen päätökset ihan cEV pohjalta ja jättää ICM jutut huomiotts. Sitten finaalipöydässä on hyvä alkaa ottamaan tuokin huomioon.Eli jos käytät sng wiziä tilanteiden analysointiin muista kattoo onko se asetettu cEV vai $EV tilaan. Käytännössä mitä isompi fieldi näissä on niin sitä tärkeempää on se chippien keräily. Varsinki turboissa ne blindit nousee nopsasti ja se stacki ei sais päästä tippuun liiaksi, joten liika passiivisuus kyl kostautuu.
    • ghaleon
      ghaleon
      Black
      Niin ja 600 peliä ei ole järin suuri sample edes yhen pöydän sittarien kohdalla, joten tuon tuloksen pohjalta en alkais huolehtiin isommin. Jos jollakulla 45man harjalla ois näyttää graafi niin eiköhän sieltä löydy tuota pidempiäkin be ja tappiollisiakin jaksoja. Oleellisempaa on käydä sitä omsa peliään läpi ja kysyä muiden mielipiteitä.
    • Aarnimetsa
      Aarnimetsa
      Bronze
      27 hengen sittarit ovat pelkästään normaalinopeuksisia, joten väittäisin että niissä on sekä pienempi varianssi että parempi saavutettavissa oleva ROI. 45 hengen sittarit turbomallisina ovat jänniä pelejä, jotka ovat aika puolessavälissä MTT:n ja STT:n välillä. Finaalipöydässä pitää ICM:ää ottaa huomioon, mutta ennen finaalipöytää teen itse kyllä päätökset ihan puhtaasti chippiarvon kannalta. Toisaalta samalla tavalla lähestyn kyllä hyvin pitkälti myös 18 ja 27 hengen pelejäkin.

Kun katsoin tämän vuoden ajalta omia pelattuja pelejä, niin näyttäisi olevan 2755 pelattua peliä ja +358 buyiniä. Tosin viimeisen 1200 turnauksen aikana buyinejä on voitettu ainoastaan 20. Suurin monttu näyttäisi olevan sellaiset 70 buyiniä tuossa samplessa. En kyllä pidä tuota omaakaan otejoukkoani järin suurena. Blogiin olen muutama kuukausi sitten MTTSNG-grindistä käppyröitä postaillut ja sieltä näkyy että parituhatta peliä voi mennä ihan hyvinkin heikoilla tuloksilla: 50$ -> 1000$ 8 päivässä -> 5000$ ?? päivässä

Itse en huolestuisi tuollaisten tulosten jälkeen, vaan mielestäni pitäisi saada enemmän otejoukkoa ennen kuin aletaan hutkimaan. Yksi vaihtoehto on myös katsoa filtteröimällä vain 45 hengen pelien käsiin ja katsomaan miten voitetut chipit / EV chipit menee ja miten bb/100 ja EVbb/100 menee. Niistä saa ainakin vähän osviittaa onko runnannut todella huonosti. Toki aina kannattaa epäillä omaa peliään ja panostaa opiskeluun, vaikka tuo datakin näyttäisi että vain all-in tilanteissa on runnattu kuin kuolema. EV-chipeillä kun saa vain eliminoitua yhden onnen osa-alueen.