Sittaripelaajan HUD

• ilari27
      ilari27
      Bronze
      Otetaas vähän keskustelua tästä nettipokerin yhdestä tärkeimmistä työkaluista, hudista. :)

Sittareissahan hudin tarve keskittyy aika paljon preflop-tietoihin, erityisesti ryöstöihin ja vastaryöstöihin. Sittareille (ja turnauksille) ominaista on myös pelin muuttuminen stakkien madaltuessa ja pelaajien vähentyessä. Tämä voi aiheuttaa pieniä ongelmia hudin kanssa, esimerkiksi jos sittari etenee nopeasti kolmekätiseksi stakkien ollessa vielä syvät, niin hudin tiedot eivät välttämättä ole avuksi.

• Mitä mieltä postflop-statseista sittareissa? Millaisella samplella kannattaa alkaa luottaa?
      • Miten katsotte vihujen avausrangeja positioittain? Itse käytän steal-popuppia, muttä tähänhän voi käyttää pfr tai raise-first statsejakin, ehkä jopa suoraan hudissa positioittain.
      • Mitä olette mieltä filtteröinnistä stakin koon mukaan? Pelaajamäärän mukaan? Käytättekö erillistä HU-hudia?
      • Mitä muita statseja pidätte tärkeinä tai kiinnostavina?

Oma perus-hud:
      BB/name/total hands
      vpip/pfr/3bet/steal
      flopcbet/foldtocbet/turncbet/postflop aggression factor

Laittakaa mielipiteitä, ideoita ja omia hud-profiileja. :)
  • 9 replies
    • ghaleon
      ghaleon
      Black
      Aika samalta näyttää hudi mulla. Postflop statsit toki vaatii todella paljon käsiä, jotta niistä ois hyötyy ja toisaalta monesti varsinainen pöytä dynamiikka taikka historia sit ajaa ohi näistä regujen kanssa mitellessä. Käkky pöydässä nuo on huomattavasti selkeempiä ku ollaan niillä syvillä stakeillä käytännössä aina.

Ite filtteröin statsit pelaajamäärän mukaan. Ikävä kyllä hemi 1 puolella ei ainakaan ole mahollista tehdä erilaista filtteröintiä 6 ja 9 max pöytiin.

HU hudissa on ainakin hyvä tuoda ilmi se miten vihu pelaa positioittain. Esim. napilta limppailun/korotuksen suhe kertoo aika paljon.

Ite lisäsin äsken hudiin 3bet vs steal statsin mikä vois olla ihan mielenkiintonen statsi. Jos iso ero 3bet statsiin ja heron imago on löysä niin voisi odottaa aika herkästi löysiä 3bettejä yleisesti ottaen.
    • Juolukka
      Juolukka
      Bronze
      Minun hudini on tällainen:
      vpip, pfr, af, käsimäärä, M luku
      3-bet preflop, steal, fold bb to steal

M lukua ei tule katsottua ollenkaan, lisäsin sen jälkeenpäin ja pitäisikin ottaa pois. Muutenkin voisi vähän fiksata, mutta olen ehtinyt katsoa tarvittavat tiedot popupeistakin.

Popuppeja on neljä erilaista, joista kolme preflop peliin. Niistä katson usein steal statseja positioittain, ja sb:ltä ryöstäessäni miten vastustaja pelaa sb vs bb tilanteessa. Muita mitä tulee käytettyä usein on af ja afq kaduittain sekä raise first eri positioista.

Filtteröin pelaajamäärän mukaan. Stakin koon mukaan ei näyttäis olevan vaihtoehdoissa, blindilevelin mukaan pystyisi filtteröimään. HU-hudi ei ole erilainen, mutta statsit on filtteröity pelkkään huppiin. En ole kokenut tarpeelliseksi, enkä edes tiedä saisiko sellaisen PT3: ssa.
    • sirdalux
      sirdalux
      Bronze
      Fulli Don pöydän statsit popupissa, PRF ja Raise 1st ero positioittain iso.
      Tämän vuoksi olen miettynyt jätänkö PFR Hudista kokonaan pois. Puolesta/vastaan tästä asiasta?
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      Superturbo 6max shorstack Don Hudi (matkittu 6sillin hudia)

name
      hands/bb/m
      vpip/pfr//steal
      3bet//f3b/

Kauheesti noissa ei oo varaa pelaa postflop parin ekan levelin jälkeen joten oon noi postflop data jättäny pois. Kun ens kuussa siirryn $5.5 turboihin tuun ottaa flopin statseja mukaan. Lisäks oon filtteroinu mun statsit niin että muuttuu pelaajamäärän mukaan joten on tilannekohtaset. Noita supereita pelatessa 6 pöytää ei kauheesti oo aikaa popuppejakaan katella. Ens kuussa sitten joutunee hiukan tuunailemaan hudia ja popuppeja kun turboissa on pidemmät mietintäajat ja enemmän tilaa pelata postflop peliäkin.
    • sirdalux
      sirdalux
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja sirdalux
      Tämän vuoksi olen miettynyt jätänkö PFR Hudista kokonaan pois.
      Kysehän on Hudista käyttääkö PFR tai Raise 1st vai molempia. Miksi molempia?
      Pelaajamäärän mukaan hudi on säädetty niinkuin kuuluukin.
      Yksi rivi meneekin näin VPIP-PFR-raise first-3-bet-Steal
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      mä en oo käyttäny tota raise 1st arvoa kun PFR ntaa mun käsityksen mukaan yleisarvion pelaajan agressiivisuudesta paremmin. Noissa shotstack pelissä kun tulee paljon sallasia et joku minittää ja sitten perästä joku min3bettaa. Mikäli oon oikeen ymmärtäny (pliis korjatkaa jos oon väärässä) niin silloin min3betti nostaa sen pelaajan 3bet ja pfr statseja jolloin sen pelaajan yleisaggroilu preflppissa ilmenee paremmin. Raise 1st arvoon ei taas tuosta tuu muutosta min3bettaajalle vaan se pysyy samana ja vain 3bet arvo lisääntyy jolloin "yleisnäkemys" pelaajan preflop aggroilusta "vääristyy" ja jos pfr arvoa ei hudissa näy niin sen joutuu kattoo popupista sitten jos hudinäkymässä raise1st vs 3bet arvojen suhde näyttää kohtuuttoman isolta. Vai meneekö min3bet sitten resteal arvoon eikä 3bet arvoon jos ei tee "kunnon" 3bettiä?? Itellä ei oo oikeen käsitystä et miten noi kaikki jutut kirjautuu tonne HM2:een?? Vai tuleeko sitten päällekkäisyyttä jotka sitten vaan vaikeuttaa HUDin lukemista? Entäs 4bet? Jos sitten em tilanteessa vaikka BB puskee merkit keskelle onko se squeeze vai 4bet vai merkaantuuko se kumpaankin? Vai tuleeko 4bet sitten vain niin jos em sknaariossa muut kippaa mut ekana avannu minittäjä puskee 4bet shoven, koska squeeze se ei oo ainakaan sillon.

Lähinnä kiinnostaa optimoida hudi niin että kun noihin $5.5 turboihin siirryn jossa 75bb alotus stäkit on paljon enemmän varmaan em toimintoja kun shorstack superturboissa lähinnä suurinosa peleistä on survomista ja toi mun HUD on toiminu musta aika hyvin niissä. Kertokaa viisaammat kun mulle ei ihan noi kirjaurumiset oo avautunu ja en haluu pitää sellasia päällekkäisiä statseja jotka sitten vaan päällekkäisyydellään "sekottaa" omaa arviointia tiukoissa tilanteissa tai aiheuttaa sitä että joudun katsoo ja vertailla enemmän kun 2 statsin arvoja.
    • tuoast
      tuoast
      Bronze
      Tämän vuoksi olen miettynyt jätänkö PFR Hudista kokonaan pois.
      Kysehän on Hudista käyttääkö PFR tai Raise 1st vai molempia. Miksi molempia?
      Pelaajamäärän mukaan hudi on säädetty niinkuin kuuluukin.
      Yksi rivi meneekin näin VPIP-PFR-raise first-3-bet-Steal
      No onhan nyt pfr eri asia kun openraise, onhan se hyvä nähdä paljonko pelaaja reissaa limppereitten jälkeen. Joten molemmat kyllä "tarvitaan."
    • xxInspectorxx
      xxInspectorxx
      Bronze
      Hei
      Löytyykö mistään HM2:sta bb call openshove tai vaan call shove?
    • Aarnimetsa
      Aarnimetsa
      Bronze
      Kahteen aiempaan, mulla ainakin PFR;n korvausidea RFI;llä jäi siihen, kun HUD;ssa on jo kolmesta positiosta positioittainen RFI-statsi ja sen lisäksi PFR;n otejoukko tulee täyteen huomattavasti nopeammin kuin RFI;n, on siis enemmän käsiä jotka katsotaan PFR;n kuin RFI;hin. Useimmiten sittarihudissa pitäisikin panostaa sellaisiin mittareihin joista saa mahdollisimman nopeasti hyödyllistä tietoa irti, kun monesti käsiä ei ole vihuista kovin paljoa. VPIP ja PFR ovat siitä hyödyllisiä, että niihin saa ensiksi otejoukon ja niillä saa sen ensimmäiset isot linjanvedot mihin vihun strategia pohjaa.

HEM2;sta en tiedä, mutta PT4;n löytyy call shove-statsit erikseen.