Turnauspelaaminen loppuvaiheessa

• jeppe1983
      jeppe1983
      Bronze
      Turnauksen loppuvaiheet/ pelaaminen..

Olisi mukava kuulla vähän porukalta mikä on heidän pelitapa kun pelaajia alkaa oleen 6kpl pöydässä, blindit on 25.000/50.000 ja kassasi on n. 300.000 tai enemmän? miten vaikuttaa peliisi 1.000.000 kassa taas vertauksena, pelaatko tiukemmin, agressiivisemmin?

Aikamoista all in peliähän se on, vaan onko olemassa jotain hyvää taktiikkaa, että millä käsillä lyödä all in, koska kortti ei voi pitkässä juoksussa osua 6:n pelaajan kesken jatkuvasti.

Nim. Eilen reilu 800 osallistujaa, 5$rebuy/ olin 6, 450$, tuli ihan mukavasti, mut turnauskokemus puuttuu vielä loppuvaiheesta, ja vähän oma moka 6 tunnin pelin jälkeen:)

Joten isommat voitot jääköön vielä kasvamaan ja muhimaan;)

Vinkkejä??
  • 5 replies
    • objekti
      objekti
      Bronze
      Onneksi olkoon mahtavasta suorituksesta. Tiedän omasta kokemuksesta, että tuo 450$ ei lämmitä niin paljon kuin se voitto. Mutta toisaalta hieno suoritus olla top 1% joukossa!

Noissa turnauksissa jujuhan on se, että ilman stäkkiä ei voiteta. Finaalipöydässä foldaamalla et voita mitään, häviät vain kippi kerrallaan mahdollisuuden voittaa turnauksen. Blindit ovat tuossa vaiheessa jo niin suuret, että periaatteessa pusketaan kaikilla käsillä, jotka aiotaan pelata merkit keskelle.

Kuten varmaan huomasit peli oli melko passiivista ennen finaalipöytää, kun pelaajia oli 12-15 kappaletta. Tuo on se vaihe, jolloin passiivisilta paisteilta otetaan ylimääräiset blindit bluffaamalla. Buttonilta Ax on jo sen verran monsteri, että sillä mennään allin jo tuolla kuplassa, jos stäkki ei riitä heittämään normi 3xBB reissua. Itse pelasin muinoin turnauksen, jossa blindeja ja potteja varastelemalla sain nostettua n. 20K stäkin upto 80K pelkästään roskakäsillä puskemalla aivan julmetusti (blindit 2/4k tai jotain sitä luokkaa). Kukaan ei tuossa vaiheessa halua tippua, koska isot rahat ovat vasta finaalipöydän herkkua. Myöskin agressiivinen peli kuplassa aiheuttaa sen, että silloin kuin sinulle sattuu tulemaan se monsteri, niin vihujen käsirange on jostain kumman syystä paljon alhaisempi ja he maksavat buttonin reissusi aivan jollain kuralla. Tästä syystä et voi harjoittaa blindien varastusta liian usein.

Finaalipöydässä pelataan sitten aivan eri tavalla stäkistä riippuen. Isoa stäkkiä suojellaan ja varjellaan ja pienellä mennään sitten helpommin all-in.
      Itse antaisin tuossa vaiheessa miljoonan stäkillä vihujen tiputtaa toinen toisiaan, osallistuen harvemmin itse peliin. Tietysti tuo millikään ei ole niin suuri summa ettenkö varastelisi silloin tällöin blindejä, mutta teen sen hieman paremmilla käsillä, sillä pahin virhe minkä tuossa vaiheessa voi tehdä, on antaa pienille stäkeille tuplia.

Jos itse olet finaalipöydässä liikkeellä pienellä stäkillä, haluat tuplat. Sun tähtäimenä on voitto, joten se on melkeimpä ihan sama, tiputko 6. coinflipissä, vai 5. kun blindit ovat syöneet stäkkisi. Sun on kuitenkin valittava potentiaaliset tuplaustilanteet tarkoin. Et todellakaan lähde kolmantena arpomaan parilla alle 99, jos edeltä on tullut kaksi all-in puskua, ja on mahdollisus että toinen heistä tippuu. Mutta jos peli tulee sulle foldattuna buttonilla ja kätesi on vaikka 55, ja sulla on stäkkiä noin 7xbb, niin tunget kaiken keskelle sen kauempaa empimättä. On myös syytä huomata, että jopa K9o on suosikki kahta random-kättä vastaan, joten itse ainakin puskisin buttonilta sillä merkit keskelle.

Lisäksi on hyödyllistä opetella käsien voittosuhteet all-in tilanteissa. Esim QTs vs pikkupari = coinflip, joten jos pistät vihun pikkuparille, maksat hänen all-in puskunsa QT suittarilla, jos maksaisit sen AKllakin.

Onnea ja menestystä tuleviin peleihin, toivottavasti tuo ei ollut ainoa finaalipöytä peliurallasi!
    • jeppe1983
      jeppe1983
      Bronze
      Kiitos vinkeistä:)

Eiköhän ens kerralla jo mene paremmin, jäi itseä kaiveleen käsi jolla tipuin, yks kaveri oli kova viemään blindit aina multa, ja sit paloi päre lopuksi, kaveri tuuttas 200.000 raise, ja koitti viedä 50.000 blindit, itse päädyin tuuttaan all in A10:llä, vastassa oli sit JJ, ja jätkät piti.
      Oma stäkki oli 350.000, joten ois kyllä vielä ehkä pitänyt malttaa odottaa että pääsee itse vetään all in puskuja maksun sijaan..??

Toinen paha käsi oli kun itsellä merkit 800.000 ja kaveri korottaa 200.000, itse tuuttaan all in kädellä JJ, ja kaveri maksaa 500.000 merkkiä kädellä AK, eiköhän sit riverillä kaveri mene ohi takaoven värillä, ei siis ollut AK samaa maata, prkl..oli aikas ratkaiseva käsi..

Vaan oli niitä hyviäkin käsiä matkan varrella, kuten yks missä 2 kaveria pistää all in ennen minua, molempien stäkit n. 60.000, itsellä merkit n. 80.000 ja käteen AA:) , onneks ässät piti, vastustajilla AK, ja toisella KJ:)

GL myös!
    • srz
      srz
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja jeppe1983Olisi mukava kuulla vähän porukalta mikä on heidän pelitapa kun pelaajia alkaa oleen 6kpl pöydässä, blindit on 25.000/50.000 ja kassasi on n. 300.000 tai enemmän? miten vaikuttaa peliisi 1.000.000 kassa taas vertauksena, pelaatko tiukemmin, agressiivisemmin?
      300k on tuossa vain 6BB. Sillä tuuttailen jo todella herkästi. Buttonilta laittaisin all-in (jos first-in) luultavasti kaikella vähänkään pelikelpoisen näköisellä: pari, kaksi kuvakorttia, vierekkäiset saman maan kortit, ison osan kurkoista ja rouvista ja kaikki ässät. Koitan tosin seurata palkintotilannetta aika tarkasti. Jos joku on juuri tippumassa ja saan kippailemalla helposti isomman palkinnon, niin otan sen usein mielelläni.

Miljoona merkkiä olisi 20BB, eli pienen stäkin strategian tyyppisessä pelissä ollaan. Peruskädet on mulla AQ+ ja TT+. Noiden lisäksi koitan välillä ryöstellä ja vastaryöstellä siihen sopivilla käsillä LPstä ja blindeilta. Esim. parit, keskikokoiset ässät tai kaksi kuvakorttia.

Onneksi olkoon turnausmenestyksestä!
    • srz
      srz
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja jeppe1983Eiköhän ens kerralla jo mene paremmin, jäi itseä kaiveleen käsi jolla tipuin, yks kaveri oli kova viemään blindit aina multa, ja sit paloi päre lopuksi, kaveri tuuttas 200.000 raise, ja koitti viedä 50.000 blindit, itse päädyin tuuttaan all in A10:llä, vastassa oli sit JJ, ja jätkät piti.
      Oma stäkki oli 350.000, joten ois kyllä vielä ehkä pitänyt malttaa odottaa että pääsee itse vetään all in puskuja maksun sijaan..??
      Ei toi mun mielestä huono tuuttaus ole. Sulla oli vain n. 7BB (oliko BB 50 000?) stäkissä jäljellä, jolloin ATo kin on musta hyvä käsi. Ei sillä mitään isoa etua vastustajasta saada, mutta jossain vaiheessa sun on kuitenkin tuutattava. Esim. 25% puskujoukkoa vastaan ATo saa 54%. Button ryöstää usein paljon löysemminkin.

Toinen paha käsi oli kun itsellä merkit 800.000 ja kaveri korottaa 200.000, itse tuuttaan all in kädellä JJ, ja kaveri maksaa 500.000 merkkiä kädellä AK, eiköhän sit riverillä kaveri mene ohi takaoven värillä, ei siis ollut AK samaa maata, prkl..oli aikas ratkaiseva käsi..
      Jos BB oli luokkaa 50k, niin olisin tuutannut myös. Sulla on silloin 16BB, minkä kyllä kehtaisin hävitä JJllä. Tollasen jälkeen sitä käy helposti miettimään, et pitäskö pelata varovaisemmin. Mut liika varovaisuus ei sovi pienille stäkeille.

PokerStrategyllä on pari ilmaisohjelmaa, jotka sun kannattaisi ladata.
      • Equilator - tämä näyttää sun keskimääräiset voitot eri käsijoukkoja vastaan.
      • ICM-trainer - tällä voit harjoitella peliä turnauksen loppuvaiheen pienillä stäkeillä.
      Molemmat on todella hyviä ohjelmia ja +EV!
    • kahviadvi
      kahviadvi
      Bronze
      Noi loppupelit o mulle aina ikuisuuskysymys vaihtoehtoja tuntuu olevan lähinnä 2 kpl

1. Pelaa tiukasti ja odota monstereita joilla odotat tuplia tietty "monstereide" range laajenee positiosta riippuen. Ongelmana on se ett stack monesti hiipuu nii pieneks ett pakko puskee positiost a2c ja maksun saa yleensä joltai heikolt ässält. Tämä ei sinäänsä karmea tilanne ole jos 2 korttii elossa mutta tuplauksen jälkeenki voi olla erittäin ministack ja sama skenaario pitää tehä uudestaa jos pakka on kylmä, monesti tulee kipattuu huonost positiost semilappui mikä on sekin erittäin kaksipiippuinen juttu.

2. Löysempää pelii esim 13-8 x bb all in etupositiost +66 jolla saat yleensä maksun AQ AK yms tai isommalta parilta. Rohkeaa pelii jossa pusketaa keskipositiost vähä paskemmillaki esim KJo ATo yms käsil, käsi monesti dominoitu mut pienel tuuril saa ison stackin ja vie monesti blindit, ohivetäminen / arvontojen voittaminen / blindien varastaminen riskillä avaa paremmat mahdollisuudet loppupöytiin. Toki isomman stackin saatuaan voi siirtyä takaisin kyyläämää.

Sinällään ensimmäisistä rahasijoista pelaaminen on turnauspokerin pahin synti (varsinkin 5-20d mtt) koska käytetty aika suhteessa tuottoon on aika minimaalinen yleensä.

Tietty tässä oli nyt 2 ääripäätä joita voi yrittää sulavasti sekoitella.

Muistan kun voitin ekan kerran ison turneen niin semiFT maksoin 3 pelaajan preflop puskun 33 , vihuilta löyty AK AA QQ yms mut riverin 3 toi noin melkeen viisinkertaistuksen. Stackki oli jotain 6-10 x bb en tiedä oliko hyvä maksu mutta ainakin sain kohtuu pottikertoimet vetää settiä :P