Teinkö väärin?

• Asslake
      Asslake
      Bronze
      Pelasin eilen turbo turnausta ja pelaajia oli 150/700 ja itselläni stäki (6000) eli noin keskiarvossa. Blidit 600/1200. Istuin isossa ja alusta joku löi allit, ja parin paikan päästä toinen vastasi alleilla noin 8000 pistettä. Itselläni oli kädessä KQs ja arvioin että toisella oli valmis pari ja toisella A joku, joten päätin vetäytyä pelistä. Sitten kortit esiin ja toisella oli 99 ja toisella AJ ja kun kaikki oli jaettu niin jos olisin osallistunut niin minä olisi voittanut. Pitääkö noihin arvontoihin lähteä tuossa vaiheessa turnausta mukaan?

Syy miksi luovuin oli pelko poikki menemisestä mutta tuolla vedolla olisin päässyt lähelle kärkeä.
  • 3 replies
    • Buggy
      Buggy
      Bronze
      juu itte oon kans kipannu usein jos ei parii oo hanskas..
      siis tommoses kohas....
      mut arpa tuo arpa vie :evil:
    • PokeriMies
      PokeriMies
      Bronze
      Ihan oikean ratkaisun teit, sillä jos olisit osallistunut kyseiseen jakoon niin et olisi voittanut. Tuo tuollainen ajattelu kannattaa opetella jättää huomioimatta niin ei tule helppoja "tilttaamisia". Itse olen kans välillä sortunut tuollaiseen ja nyt kun kokemuta on tullut vähän lisää enkä enää kovin usein sorru tuollaisiin virhearviointeihin, niin olen huomannut että jos itse kippaan jonkinlaisen käden, niin heti flopissa olisi kolmoset tai rattaat ja sit jos chekkaan tai maksan pienen maksun niin eihän silloin kortit osu. Näin se menee, mutta opetellaan edelleen olemaan välittämättä foldatun käden korteista niin ei tule kiukunpuuskia, ja kaikille pelaajille erittäin hyvää menestystä peleissänne.
    • PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Sen sijaan, että arvioi kättä jälkikäteen lopputuloksen tietäen, olisi pyrittävä arvioimaan kyseisen käden lähtötilannetta.

Antamalla kädet PokerStrategyn Equilatoriin saa käsille seuraavanlaiset voittotodennäköisyydet:

KQs: 36,9%
      99: 31,8%
      AJo: 31,3%

Yllä olevat luvut ovat ehkä sulle hieman yläkanttiin, sillä en tiennyt korttien maita ja oletin, ettei kahdella vastustajallasi ollut kädessä yhtään "sinun maatasi". Jos molemmalla vastustajalla olisi ollut yksi kortti sitä maata, joka sinun suittarisi on, olisi sinun voittotodennäköisyytesi pudonnut 35,1%:iin. Olisit silti ollut kyseisen käden suosikki.

Näillä tiedoin sinun olisi matemaattisesti ainoastaan tämä käsi tarkasteltuna kannattanut heittää merkit keskelle, MUTTA: olit suosikki siksi, että "luit vastustajasi kädet oikein". Jos sinulle olisikin tullut virhearvio, olisit sitä kautta voinut menettää suosikkiasemasi.

Turnauksissa on lisäksi huomioitava muitakin asioita kuin pelkästään kyseessä olevan käden voittotodennäköisyydet. Näitä muita asioita ovat mm. kuinka kaukana olet rahasijasta, mikä on stäkkisi koko keskiarvoon nähden (olit keskiarvossa, joten sinulla ei ollut paniikkia ottaa turnauksen mahdollisesti päättävää riskiä), mitkä stäkkikoot ovat vastustajillasi, parantaako jonkun vastustajan mahdollinen pudottaminen turnauksesta olennaisesti asemaasi jne.

Mielestäni yllä olevat kriteerit huomioiden kippi oli oikea ratkaisu, vaikka olitkin vastustajia all-in-tilanteessa hieman edellä. Vaikka blindit olivatkin jo melko suuret, toive paremmasta kädestä olisi ainakin minut saanut kippaamaan. "Menetettyä" voittokättä ei kannata jälkikäteen itkeä. ;)