Vähän rohkaisua kaivataan.

• Asslake
      Asslake
      Bronze
      Kun pelaan turnauksia pyrin pelaamaan voitosta enkä rahasijoista. Yleensä pelaan todella tiukasti turnauksia eli osallistuminen floppiin pyöriin noin 10% luokassa eli kunnon kyylä. Viimeksikin kun pelasin isompaa turnausta niin kun 100 ukkoa oli jäljellä (50 pääsi rahoilla) niin olin sijoituksella kuusi. Sitten tuli normaalitilanne. Mulle käteen QQ MP:ssä. Stäkki noin 15k, blinit oli 200/400, vihu reissasi 1200 mä reissasin 3600 ja sain maksun. floppi AQx, vihu reissasi puoli pottia joten lajittelin sen käteen Ax mutta ei AA, joten löin kylkeen allit koska kaverilla ei ollut jäljellä joitakin tonneja. Kaveri maksoi ja kädesstä löytyi AK joten olin vahvoilla mutta river oli tietenkin A ja stäkini tippui hieman alle 4k, ja sijoitus kauksi kärkeen. Pari kättä myöhemmin tuppasin ennen floppia kaikki sisään kädellä KJs jolla tuplasin itseni keskiarvon tienoille. Pari kättä myöhemmin vastastin pojan reissuun lyömällä kaikki keskelle kädellä KK ja sain maksun A9o ja flopissa AAx ja mä mä katsoin kun nappulat valui pöydän puolelle. Tyhjä olo koska tipuin aivan kärjestä muutaman jaon aikana.

Eli jos tavoittelen turnauksen voittoa niin pitääkö vain pelata samantapaisesti agressiivista peliä jolloin yksi voitto korvaa nuo monet epäonnistumiset vai pitääkö pelata rauhallisemmin jos mieliin voittoon?
  • 11 replies
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Mitä olen muiden juttuja lukenut, niin se on se "voitto" tai "rahasija" mentaliteetti mikä ratkaisee. Jos haluat voittoa, niin on pakko pistää chipit sisään jos on edgeä, ja joskus ilmankin, ihan vain sen takia että sinne turnauksen huipulle ei pääse ilman riskien ottoa.

Mutta jos haluat vain rahoille, niin sitten tietty passiivisuus ja muutenkin kivistely varmaan auttaa asiaa. Pääset rahoille useammin, mutta et sitten voita niin paljoa, ja et ainakaan yhtä useasti komeile sielä top viisikossa turnauksen loputtua.

Toisaalta, noissa pienissä turnauksissa se riskienotto ei varmaankaan kannata kun se fold equity on paljon pienempi kuin isojen poikien räiskinnöissä. Tämä on vain mielipiteeni, jätän syvemmät analyysit ammattilaisille.
    • dorkaa
      dorkaa
      Bronze
      En ymmärrä mikä ongelma noissa tilanteissa oli mitä kuvailit. Sait molemmissa chipit keskelle paremmalla kädellä, eikö se yleensä ole pokerissa tavoitteena?
      Eihän noita voi foldatakaan. :o
    • zamwise
      zamwise
      Silver
      Turnauspokerin strategiointi ei kuitenkaan ole ihan niin simppeliä.

Käteispelissä jos saat huppipotissa 100d keskelle (potti 200d) 10 kertaa 70-30 tilanteessa, niin lopputulemana sulla on 400d nettoa tulopuolella. Kaikki ok ja hyvin menee.

Turnauspelissä jos saat huppipotissa kaikki merkkisi keskelle 10 kertaa 70-30 tilanteessa, niin 7 kertaa selviät voittajana siitä potista, mikä ei kuitenkaan takaa sinulle koko turnauksessa vielä yhtään mitään. Ja 3 kertaa saat nolla merkkiä takaisin ja jos vihulla sattui olemaan isompi pino lähtiessä, niin ei muuta kuin listalta uutta turnausta valitsemaan...

Asslake, miten se QQ -käsi meni? AQx floppi ja vihulla AK, niin jos se x ei ollut K eikä turn sama x kuin flopilla (eikä myöskään K), niin ei river A riitä Q-setin ohittamiseen?
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Joo, yksi oleellinen pala lauseesta oli jäännyt pois eli turni oli K. Ajatus joskus kulkee nopeammin kuin sormet.

Ehkä se yksi top5 riittää korvaamaan noin kovat vedot joissa tippuu turnauksista.
    • hibi83
      hibi83
      Bronze
      Ihan perus badbeattejä noi on. Ei niille oikein mitään voi, bubblessa ehkä voisi konservatiivisempaa potinhallintaa harjoittaa, mutta muuten kyllä menis multakin merkit keskelle vastaavissa tilanteissa. Etenkin voitosta pelatessa joutuu kolikonheittoa harrastamaan, ja noissa sulla oli kuitenkin se vahvasti painotettu kolikko. :)
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Nyt kun muotoilen kysymyksen uudestaan niin ehkä siihen voisi olla helpompi vastata eli jos pelaan vain turnauksen voitosta niin laitetaanko kalkut keskelle yhtä herkästi suurta stäkiä vastaan kuin pientäkin? Vai pitääkö noita suuria varoa?

Jos olen tilanteessa 70-30 kalkut keskellä samankokoista stäkiä vastaan niin eikös todennäköisyys tippumiselle ole aika vahva neljännen jaon kohdalla?
    • ColorFlusher
      ColorFlusher
      Bronze
      Otetaanpa esimerkki.

Turnauksessa on 32 pelaajaa, alkustäkki jokaisella 1k.

Otettuasi tuplat 4 kertaa putkeen 70-30 johdossa olet aika vahvoilla jopa voittaaksesi koko turnauksen. Loppu kyyläilemällä jo toinen sija on käytännössä varma, koska sulla on puolet turnauksen merkeistä. Todennäköisyys tälle top2 pääsylle on noin 24 %. Voitosta saisit (30 hengen sittareitten mukaan) 36 euroa 3,3 euron sisäänostolla, toisesta sijasta 21,6 euroa. Lasketaan tästä olevan sulle tulossa keskimäärin 30 euroa (koska olet oletettavasti jo hieman ennen huppia puolessa turnauksen merkkimääristä ja siten mahdollisuutesi ovat paremmat).

Siten voitat about joka neljäs kerta sen 30 euroa ja muulloinkin todennäköisesti pääset joskus rahoille. Ja neljään kertaan sulta kun menee vaan 13,2 euroa osallistumismaksuja..

Neljällä osallistumisella teet jokasella keskimäärin yli buy inin voittoo ilman että pienempiä rahasijoja on edes huomioitu. Ajattelitko oikeesti kipata joitaki flippejä parempia tilanteita turnauksissa?
    • hibi83
      hibi83
      Bronze
      Mä oon sitä mieltä, että turnausta ei voi voittaa jos ei ole valmis ottamaan jossain vaiheessa coin flippiä. Alussa näitä voi vältellä pelaamalla isoja potteja vain monsterikäsillä, mutta ennen pitkää on pakko laittaa merkit keskelle. Jos saa niinkin hyvät oddsit ku 70-30, niin ei siinä tilanteessa voi kauheasti käydä pelkäämään "Jos se vetääkin ohi". Se ei montaa prosenttia vaatisi (esim Brunsonin nimikkokäsi 10-2), ja jos tolle mentaliteetille lähtee turnaukseen, niin se on ohi ennen kuin alkoikaan. Kannattaa vaan uskoa omiin taitoihinsa ja loppu hoituu itsestään. Ja jos vihu tulee ohi, voi todeta "pelasin paremmin, ensi kerralla on mun vuoro". :)
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Ehkä olen oikealla tiellä tragediani kanssa. Eli lujaa pelaa tulevaisuudessakin. Tuntuu vain joskus hieman tyhmältä kun pelaa pari kolme tuntia ja on todella korkealla ja sitten parilla agropelillä on ulkona. Toisaalta jos noissa onnistuu niin silloihan on todella vahvoilla.
    • hibi83
      hibi83
      Bronze
      Ne on vaan ne pokerijumalat ilkeitä, ja leikkii hyvien pelaajien mielenterveydellä. Testaavat, että onko tästä kaverista eliittiin. :)
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Joo ei tuossa mitään väärää ole. Jos sun floppiprossa on kympin tienoilla, niin sähän kyyläät vaan niitä isoja pareja ja AK:ta. Sitten kun niitä tulee, niin onhan ne perskules sentään pelattava! Isot kädet kun pitää vaan pokerissa pelata aggressiivisesti. Ja 70-30 arvonnat on vaan pakko voittaa, jos mielii turnausvoitosta taistella. Niin kauan kun saat rahat keskelle isossa johdossa, niin turha lähtee murehtimaan. Sitten jos jatkuvasti tekisit huonoja päätöksiä voisit olla huolissasi. Turnausvoittoon tarvitaan aina vähän onnea oikeissa paikoissa, ja pitkiäkin kuivia kausia tulee. Tärkeintä on kuitenkin se, että tekee pitkässä juoksussa enemmän oikeita pelipäätöksiä kun vääriä.