Teinkö taktisen virheen?

• Asslake
      Asslake
      Bronze
      Pelinä oli rey-buy turnaus, reilu 400 pelaajaa ja rahasijat 40 pelaajalle. 40 sija tuotti noin 8xbuy-in. Pelaajia jäljellä 41. Sokot 1k/2k ante 200. Istun MP2:ssa noin 8k stäkillä. Oikealla puolella istuu pelaaja jolle jäi 20 pistettä anten jälkeen. Napilla istuu isoin stäki noin 100k, sokojen stäkit selvästi mua suurempia mutta noin keskiarvossa. Saan käteen JJ ja kaikki kippaa mua ennen. Joten päädyin puskemaan. Pöydällä oli kuitenkin 5k pisteitä jolla melkein olisin tuplannut stäkini. Isomman parin läsnä olo 4 viimeisessä paikassa tuntui hieman epäonnekkaalta. Yhtä ylikorttia vastaan johtaisin 70-30 ja kahta ylikorttia vastaan 60-40 ja pienempää paria vastaan 80-20 jolta voisi olettaa saavansa maksun. joten kaikki tämä johti ajatukseen puskemisesta vaikka olin päättänyt mennä rahoilla vaikka väkisin. Lisäksi oletin että tuo 20 pisteen mies heittää kaikki sisään mutta olikin niin taktisesti viisas että kun menin alliin niin hän kippasi toivoen mun putoamista. Viestistä päätellen oli hyvin viisas päätös sillä pöydän isoin stäki maksoi kädellä AT ja A:han sieltä osui. Ja minä ulos sijalle 41 ja vitutus aika suuri.

Mietin jakoa mielessäni monesti ja tulin siihen tulokseen että kippi olisi ollut ainoa toinen vaihtoehto miten käden olisi voinnut pelata, sillä pelkällä maksulla joku olisi lähtenyt ryöstämään mua pelkällä A:lla joten uskoin heikkojen A-käsien menevän pakkaan tuossa tilanteessa. Toisaalta kippi olisi jäännyt vaivaamaan todella paljon sillä tässä tapauksessa nappi olisi reissannut ja ryöstänyt sokot enkä olisi nähnyt että miten olisi käynnyt.

Olinhan kuitenkin johdossa 70-30 kun sain kalkut keskelle ja jos käsi olisi pitänyt olisin melkein triplannut stäkin kokoon 10xBB. Joten itse luokittelin käden "that's poker- kategoriaan".

Mutta olisiko noin pienellä stäkillä pitänyt "luopua" voiton tavoittelusta ja pelata pakosti itsensä rahoille ja sitten alkaa räiskimään kovalla riskillä? Koska oli täysin selvä että oikealla puolella oleva kaveri ei kovin pitkään selviä 0,1 anten kokoisella stäkillä vaikka kävisi kuinka hyvä tuuri.
  • 4 replies
    • duunari
      duunari
      Bronze
      En olis itse ainakaan malttanut kipata jätkiä tuossa tilanteessa. Niinkuin itsekin sanoit, olit reilusti edellä siinä vaiheessa kun merkit meni keskelle.
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Osaisiko joku kääntää laskennalliseen muotoon että kannattaako missasa hyvä tilanne sen takia että saa rahan taskuun? Eli jos olen tilanteessa 70-30. Eli kahdesti jatkan ja yhdesti tipun. Eli kippaamisella tienaan 24 buy-in mutta alleissa ainoastaan 16 buy-in mutta pystynkö noin pienellä stäkillä tienaamaan kahdesti 12 buy-in jos onnistun tuplaamisessa? Sillä eihän kippaamisenkaan jälkeen peliä ole vielä täysin luettu.

Eli kannattaako riskeerata tuota minimi tulosta parantaakseen mahdollisuuksi tulevaisuudessa?

Olen sanonut että pelaan voitosta joten sen valossa täysin oikea päätös. Yhden ajatusvirheen löysin omasta ajatusten luvusta, kun työnsin merkit keskelle niin ajattelin että koska kupla ei ollut vielä puhjennut niin kaikki on varovaisia. Muilla (paitsi 20 pisteen mies) oli selvästi mua suuremmat stäkit niin eihän heillä ole pelkoa mun katkomisesta vaan ovat onnellisia jos saavat kuplan puhkaistua minulla.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Sulla on neljä isoa blindia jäljellä, ja antet mukaanluettuna sulla menee yhdessä kierroksessa 4600 merkkiä eli M-lukusi on vähän alle 2. Eli siis jos kippaat joka käden, kestät pelissä vajaan kahden kierroksen ajan.

Mikäli haluat varmasti rahoille, olis tää taas helppo kippi. Sun ei tarvi kun odottaa kaks kättä niin olet varmasti rahoilla. Puolikkaalla antella ei kauaa sinnitellä.

Sanoisin, että sun mahdollisuudet turnausvoittoa ajatellen ei hirveästi kasva tuolla puskulla. Vaikka tuplaatkin, olet silti aika liipasimella ja hyviä käsiä ei pysty kauaa odottamaan. Joudut silti gämbläämään turnauselämästäsi hyvinkin pian. Matemaattisesti en osaa tätä sulle laskea, mutta väittäisin että odotusarvollisesti kannattavampaa olisi tuossa tilanteessa kipata kuin puskea.

JJ:llä tuossa tilanteessa laittaisin itse aina merkit keskelle. Tuplat on pakko saada ja nopeasti jos halutaan roikkua turnauksessa mukana ekoja rahasijoja pidemmälle, ja JJ on tuplausta ajatellen loistava käsi. Pienet rahasijat ei itseä kiinnosta, joten pusku olis mun ainoa vaihtoehto.

Bubblesta tippuminen harmittaa aina, mutta jonkun se kuplapoika on aina oltava.

Mikäli bubble ei olisi käynnissä, olisi pusku aika selviö. Tuossa linkki PS-artikkeliin aiheeseen liittyen.
    • Anssi
      Anssi
      Black
      Jep, kyllä tuolla itsekin aina puskisin. Jos turnauksiin menee, kannattaa lähteä hakemaan sitä voittoa, ei top 40:ntä. Kerran kärkisijoilla vastaa usein moninkymmenkertaisesti loppupään palkintoja.