Rebuy vs. freezeout

• smaster
      smaster
      Bronze
      Tässä viimeaikoina turnauksiin enemmän tutustuneena olen miettinyt kumpikohan sopii näistä turnausmuodoista itselle paremmin. Aika monessa verkossa nuita rebuy-turneita on todella paljon, joten miten niissä pelaaminen eroaa freezeoutteihin?

Freezeouteissa pelailen positiosta löysempää, mutta muuten melko tiukkaa ellei blind vs blind battleja oteta mukaan. Rebuy:ta pelatessa tulee pakostakin enemmän all-in ratkaisuja ennen floppia niin mikä näissä olisi sellainen hyvä nyrkkisääntö? Joskus näkee porukkaa menevän 4-way all in ässäkuralla ja sitten joskus taas tuntuu kaikilla olevan isot parit kädessä. Olen koittanut pysyä pois näistä all-in-karkeloista ellei sitten ole jotain monsteria kädessä. Silloin tällöin on kyllä tuntunut, että olisi sittenkin pitänyt maksaa 66 kädessä näiden Ax kavereiden all-init.

Pääsääntöisesti pyrin pelaamaan turnaukset mahdollisimman vähillä showdowneilla ja kasvattamaan stakkia tasaisen varmasti. Kuitenkin porukka tuntuu näissä 5-10$ turnauksissa suosivan tätä all-in pokeria mieluummin. Eli onko näiden muotojen strategiossa suuriakin eroavaisuuksia?
  • 9 replies
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Ainakin mun oma strategia näissä on aika erilainen. Rebuyssa voi rebuy-aikana vetää kohtuu marginaalisillakin käsillä tarkoituksena saada iso stäkki aikaiseksi. Välillä peli menee aikamoiseksi puskemiseksi ennen floppia, jos reippaita kavereita sattuu samaan pöytään. Freezoutissa stäkkiä pitää suojella alusta alkaen, rebuyssa stäkkiä saa aina lisää.

Rebuy-ajan jälkeen aletaan sitten pelaamaan normaalia freezeouttia ja tiukennetaan.
    • smaster
      smaster
      Bronze
      Ajatellaanpa vaikka näitä AJ+ tai sitten 77+ mennäänkö näillä säännöllisesti poikki ensimmäisen tunnin aikana? Ja montako rebuytä kannattaa ylipäänsä ottaa, jos ei meinaa saada tuplattua parin ekan aikana?
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja smaster
      Ajatellaanpa vaikka näitä AJ+ tai sitten 77+ mennäänkö näillä säännöllisesti poikki ensimmäisen tunnin aikana? Ja montako rebuytä kannattaa ylipäänsä ottaa, jos ei meinaa saada tuplattua parin ekan aikana?
      Mennään. Riparien määrästä nyt voi olla montaa mieltä, mitä parempi edge on masta mielestä muihin pelaajiin nähden, niin sitä enemmän. Negreanu otti muistaakseni pari vuotta sitten jossain WSOP rebuyssa yli 60 rebuyta :)

Jos on pienikin fiilis, että flipissä ollaan, niin flippi kannattaa ottaa. Tietysti sitten jos iso stäkki onnistutaan saamaan, niin ei sitä enää takaisin kannata räiskiä.
    • cashew123
      cashew123
      Bronze
      Rebuy turneissa kannattaa vaan mun mielestä etukäteen miettiä paljonko on valmis sijoittamaan osallistumismaksuihin ja hieman pitää muistissa montako rebuyta on käytetty jo. Normikassanhallintaohjeella 60 rebuytä kolauttaa jo aika äkkiä lapion kirstun pohjaan :) No eihän noissa nyt tietty ihan tuota määrää rebuyitä tuu käytettyä, mutta pointti auennee kuitenkin.

Oon kyllä Tikkarin kanssa samaa mieltä, että noita kannattaa lähteä kyllä pelaamaan sillä mentaliteetilla, että rebuy aikana vedetään marginaalisemmillakin käsillä hiluja keskelle. Kunhan vaan muistaa mitoittaa turnauksen osallistumismaksun niin, ettei turnauksen jälkeen huomaakin käyttäneensä puolta pelikassasta.

Itse tapaan usein limpata heti jonkun ekan käden sisään, jotta saa heti tuplattua stäkin uudelleenostolla (kun rebuyn saa tehdä alle 1500 merkin stäkillä ja siten mahdollisuudet kasvattaa stakkia nopeammin kasvavat. Toinen kikka, mikä toimii ainakin Titanilla, on että jos lähdet AI ralliin alle 1500 stakilla niin käden aikana ostaa tuon uudelleenoston, niin saa vielä 1500 merkkiä lisää vaikka käden voittaisikin.

Noita tulee välillä itsekin pelailtua, mutta henkilökohtaisesti pidän enemmän freezeouteista. Etenkin halvemmissa rebuy turnauksissa kun ohivedot värittävät aika lailla tuota ensimmäistä tuntia ja joskus voi syödä kyllä aika lailla miestä. Tosin, jos lappu sattuu osumaan, voi ekan tunnin jälkeen olla kyllä ihan messevissä asemissakin...
    • jaypee99
      jaypee99
      Bronze
      Scott Fischman kirjoitti kirjassaan Interner poker, että jos ei ole r/a-turnauksessa valmis ottamaan vähintään 2-3 rebuytä sekä addonia, on väärässä turnauksessa. Mun mielestä ihan hyvä periaate kun miettii mitä turnausta pelaa. Ainahan rebuyta ei edes joudu käyttämään... :)
    • Anssi
      Anssi
      Black
      Itseasissa rebuyn voi ottaa myös, jos on tasan 1500 chippiä.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Sen verran vielä, että add-on kannattaa näissä turnauksissa ottaa poikkeuksetta aina. Ja komppaan Scott Fischmania tuossa 2-3 rebuy jutussa täysin.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Itse olen pärjännyt ihan hyvin yhdellä ostolla. En tiedä onko se sitten puute jos en käy aktiivisesti saalistamaan potteja vai ei, mutta average stackilla yleensä tauolle on menty.
    • typohh
      typohh
      Bronze
      Ota aina addon.

Lähes aina addonissa saa halvempia chippejä, joten jos jättää addonin ottamatta (riippumatta siitä keskeyttikö vai ei), on päätyny maksaan isomman hinnan per chippi kun kaikki muut pelaajat, mikä nyt ei mitenkään voi olla hyvä asia.

Osittain sama pätee rebuyhein, eka stäkki minkä saat sisälsi kanssa raken, joten rebuy chipit on n 10% halvempia kun alkuperäiset. Tietenkin tätä ei kannata liiotella, koska ICM tulee vastaan aika nopeasti, sun ekat 1500 chippiä on arvokkaampia suhteessa kun seuraavat 1500 chippiä mitä saat.

Myös, huomioi sääntö että chipit liikkuu myötäpäivään, joten jos sun oikealla puolla on pelaajia jotka on heti alkuun ostanu tupla stäkin ja vasemmalla on pelaajia ketkä eivät ole ostanu tupla stäkkiä, kannattaa sun ehdottomasti ostaa ittellesi tuplastäkki. Jos taas vasemalla on isot stäkit pyri sillon pelaan ite pienellä stäkillä.

Postflop rebuy turnauksissa en bluffaa tai semibluffaa melkein ikinä, pelaan kaikki vedot passiivisesti. Mutta kaikki reaalipelit kuten kärkipari ja ehkä jopa keskinappi pelaan todella lujaa, erityisesti vetosiin pöytiin. Monet pelaajat haluaa flipata vetopeleillä rebuy ajalla ja autan heitä mielelläni siinä, vetopeli kun tyypillisesti on 35-45% equity ainoastaan.

Preflop peli, pyrin kattoon paljon floppeja ja pelaan kaikki monsterit todella lujaa, kuten yllä mainittiinkin 77+ on usein nuts rebuy ajalla. Rebuy ajalla on ehkä poikkeuksellisen tärkeä kiinittää huomiota siihen ketkä haluaa flippejä ja ketkä eivät.