Liikaa hyviä aloituskäsiä

• ghaleon
      ghaleon
      Black
      Eli tällainen otsikossa mainittu "ongelma" on tullut välillä vastaan. Hyvällä aloituskädellä shortti SnG pöydässä tarkoitan esim. hieman positiosta riippuen AT-AQ, 77-JJ. Eli tällaisilla käsillä ainakin itse lähden ensimmäisenä mukaan lähtijänä mieluiten ~3BB korotus linjalle. No, kun näitä käsiä sitten alkaa tulemaan suhteella >1/2 käsistä päädytään helpolla melkoisen LAG pohjaiseen imagoon. Tästä taasen helpolla seuraa ainakin hieman taitavampia pelaajia vastaan uudelleenkorotuksia tai puskuja preflopilla. Noilla käsillä ollaankin sitten hieman heikoilla jäillä näissä tilanteissa.

Kuitenkaan en oikein pidä hyvän käden limppaamisesta tai foldauksesta varsinkaan hyvästä positiosta. Toisaalta esim. 99-JJ kädellä vastaaminen uudelleenkorotukseen tai puskuun on useimmiten melkoista arpomista. Välillä siellä on se pienempi taskupari, mutta yleensä kuitenkin se kaksi ylikorttia ja välillä se isompikin taskupari. Toisaalta, jos lähdetään tekemään se perusreissi ja foldataan vihun vastustukseen saadaan helpolla heikon pelaajan imago ja blindien ryöstöt sittarin myöhemmissä vaiheissa saakin helpolla unohtaa. Eli olisikohan hyvästä positiosta riippumatta välillä tällaisen hyvän aloituskäden luovutus ok vai pitäisikö vain raasti katsoa mitä siellä vihulla on... Tietty vois harkita myös limppaus ja maksu linjaa, mutta sekin on nyt mielestäni hieman ongelmallista. "Oikeaa" vastaustahan tällaiseen ei taida olla, mutta olettekos pohtineet/kohdanneet tällaisia tilanteita?
  • 4 replies
    • Schlieben
      Schlieben
      Bronze
      Mun mielestä riippuu paljon siitä kuinka pelaat hieman heikommat kädet. Jos niillä limppaat mukaan niin sitten voisi muutamilla tuollaisilla käsilläkin limpata. Jos taasen muutenkin tulet aina korotuksella mukaan niin sitten samalla linjalla jatkaa. Itse en kuitenkaan paljoa tuon "ongelman" tullessa paljoa muuta peliä ja aika helposti maksuja tulee huonojen vihujen puskuille. Toisaalta pelaan tasolla jossa oletan olevani parempi, joten muutama hävitty flippi ei mieltä masenna. Lisäksi nuo MTT ja SNG:t on melko outoja minulle, mutta eiköhän niissäkin vahvalla ABC-pokerilla kohtalaisesti pärjää. En kyllä lähtisi flippiä ottamaan turnauksen alkuun 99:llä , jos tiedän vastustajien olevan heikkoja.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Voihan tuossa rispektin vuoksi aina välillä näyttää noita parhaimpia lähtökäsiä jos kaikki foldaa. Näin ne ei leimaa sua mielipuoleksi vaan ainoastaan onnekkaaksi :)
    • neurotikki
      neurotikki
      Global
      tälläistä kokenut itse myös joskus turnausten alkuvaiheessa. Tosin olen pelannut myös huonoja käsiä ihan sen takia että saa leiman ehkä ns huonoksi pelaajaksi ja sitten olenkin yllättänyt ihmisiä ottamalla niiden sipsit kun olenkin pelannut jotain hyvin. Tosin tästä huomannut myös sen että sittenkun onkin pelannut hyvin niin ei saa enää palloa pelaajia vastaan. Tai sitten sitä on vain pidetty tuurina ja kaikki bluffi katsotaan.
    • typohh
      typohh
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja neurotikki
      tälläistä kokenut itse myös joskus turnausten alkuvaiheessa. Tosin olen pelannut myös huonoja käsiä ihan sen takia että saa leiman ehkä ns huonoksi pelaajaksi ja sitten olenkin yllättänyt ihmisiä ottamalla niiden sipsit kun olenkin pelannut jotain hyvin. Tosin tästä huomannut myös sen että sittenkun onkin pelannut hyvin niin ei saa enää palloa pelaajia vastaan. Tai sitten sitä on vain pidetty tuurina ja kaikki bluffi katsotaan.
      Mitä tasapainoisempi sun peli on, sitä vähemmän hyödyt imagostasi. Jos käy kortti, bluffaa vähemmän ja valuebettaa heikommilla. Jos oot korttikuollu bluffaa enemmän ja valuebettaa ainoastaan todella hyvät tilanteet. Imago ei tietenkään ole pelkästään kiinni siitä paljon pelaat käsiä, vaan myös siitä miten olet pelannu ne (kuivaan boardiin 2bet-fold antaa mielikuvan että bluffaat) ja mitä kortteja olet joutunut (tai halunnut näyttää). Yleensä suuntaan tai toiseen äärimmäinen imago on etu, kunhan tiedostat sun imagon ja suostut/osaat pelata imagon vastaisesti.

Mitä tulee turnauksiin, suosittelen että turnauksien alkuvaiheessa näytät kaikki bluffit. Syy on koska turnauksen alkuvaiheessa bluffit on yleensä huono idea (liian paljon callingstationeita vastassa), joten haluat bluffata vähän ja saada maksua sun valuebeteille entistä helpommin, joten haluat antaa mielikuvan siitä että bluffaat usein. Kun taas pidemmällä turnauksessa, haluat ehdottomasti varovaisen pelaajan imagon koska pelkien blindien vieminen on jo niin arvokasta, etkä halua gamblata koko stäkistä turnauksessa ellei ole pakko.