Yleisesti turnauksissa ja sittareissa puhutaan ROIsta, on Return On Investment. Se tarkoittaa paljon teet voitta sijoitukseen nähden, turnauksien ja sittareiden tapauksessa paljon voitat keskivertona buy-iniin nähden. Eli jos oot buy-inejä tehnyt $100 edestä ja saldo on kasvanu $50llä on sun ROI 50%. Tietenkin jos saldo on pienentyny on ROI negatiivinen. Sittarissa hyvä ROI on 30%, netti turnauksessa 100% ja live turnauksessa 150%, on hyvin vaikea ellei mahdoton ylittää noita muuta kun tilapäisesti tuurilla. ROI vaikuttaa tietenkin monet asiat, kuten se miten helpot vastustajat kyseisessä pelissä on ja miten nopeat tasot.

Mutta, mitä monet ei ymmärrä on että oma bankroll vaikuttaa siihen myös. Jos pelaat 10 hengen sittarin esimerkiks, suurimman osan ajasta tulet häviämään rahaa vaikka pelaisit kuinka hyvin, ihan sen takia että ainoastaan 3 parasta voittaa mitään. Tietenkin sillon kun pääset rahoille saat niin paljon että se kompensoi kaikki ne kerrat kun et voita mitään. Mutta jos sijoitat esimerkiks puolet sun rahoista 10 hengen sittariin ja pelaat todela hyvin (ROI 30%), tulet häviämään suurimman osan ajasta puolet sun bankrollista. Kun häviät puolet sun bankrollista ei sulla tietenkään ole varaa enää pelaa toista samankaltaista sittaria (koska et halua riskeeraa että katkeat), joten joudut pelaan halvempia sittareita jatkossa. Ton takia vaikka sun ROI on korkea, on vahinko siitä että häviät liian iso, koska sijoitat liian ison osan sun bankrollista siihen. Olen uudistanu http://www.jamorfold.com sivua, jotta voit laskea tarkalleen paljon sun konkretisoituva voitto mistäkin turnauksesta on.

Tarkastellaan seuraavaks sittareita hyvän sittaripelaajan näkökulmasta, eli ROI 20%, mutta bankrollia ainoastaan $100. 10 hengen sittareita ja oletetaan että on samat vastustajat kaikilla tasoilla, joten vastustajat ei vaikuta ROIhin. $11 buy-inillä, teekee voittoa $2.2 (rake lasketaan mukaan) jos on rajaton pelikassa, mutta $100 pelikassalla voittoa tulee ainoastaan $0.60. Vastaavasti $1.10 buy-inillä teet voittoa $0.20, joka on melkein sun täys ROI voitto. $2.20 buy-in teet voittoa $0.36. Mikä on todella mielenkiintoista on että jos pelaat $22 buy-inin, teet tappiota $0.40!!! siitä huolimatta että sun ROI on selvästi plussalla ja olet oikein hyvä sittari pelaaja.

Esimerkiks, mun tapauksessa, ostin puolet tikkarin pelistä Sunday Warmupissa ($200+15) ja oletetaan pelille ROI 50%. Voin paljastaa että mun bankroll on 5 numeroinen, ja silti selvästi tappiota tossa tilanteessa. Siitä huolimatta että pelaaminen on selvästi voitollista ei mulla ole bankrollia hyötyä voitoista. Vaikka pelais kuinka hyvin, tekee isoissa turnauksissa tappiota yleensä niin kauan kunnes pääset ihan vähintään finaalipöytään, missä isot rahat tulee. Ennen sitä vuotaa hiljalleen koska suurimman osan ajasta ei pääse rahoille pelas kuinka hyvin tahansa ja huonot rahasijat ei riitä kattaan tappiota. Isot voitot tulee niin harvoin että siinä vaiheessa kun todennäköisesti semmosen saa on bankrollista kulunu niin paljon että on pelaamassa huomattavasti halvempia turnauksia koska muuhun ei ole varaa, eikä voitto enää riitä kattaan tappiota kalliimmista epäonnistuneista turnauksista.