Avauskokojen muuntelu positioittain

• NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Tän illan kulta MTT turnausvalmennuksessa oli puhetta asiasta. Itse en turnauksista juurikaan ymmärrä saati sitten full table pelaamisesta. Mutta aihe oli mielenkiintoinen.

Itse olen tottunut käteis peleissä avaamaan aikaisesta pienemmin kuin COsta tai Buttonista. Turnausvalmennuksessa Miikka ihmetteli että miksi avata @ UTG vähemmän kuin esim. buttonista. Hän jopa sanoi että mielummin toisin päin. Eli isommin @ UTG ja pienemmin buttonista.

Tästä aiheesta voisi keskustella hieman enemmän.
  • 9 replies
    • Sawkko
      Sawkko
      Bronze
      Itsellä sama tapa kuin Nemolla turnauksissa. Eli aikaisesta 2,5bb, myöhäisestä 3bb. Järkeilynä takana se, että myöhäisen position range on laajempi ja bbn on helpompi maksaa => vaikeutetaan sitä nostamalla vähän avauksen kokoa. Vastaavasti aikaisen position avauksia on muutenkin vaikea maksaa tiukan rangen takia => ei tarvitse avata niin paljon.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Itse en ole tuohon avauskoon muunteluun positioittain oikein mitään järkevää perustelua. Tai ainakaan semmonen ei ole mennyt mulle jakeluun jos semmosen olen kuullut.

Ennemminkin ymmärtäisin jos muutetaan avauskokoja takanaolevien vihujen mukaan. Stationeita vastaan voidaan avata pikkusen enemmän valuena tai sitten että saadaan edes mahdollisesti ne pakkaan. Sitten taas varovainen pelaaja kippaa kuitenkin blindinsa siihen pienempäänkin lyöntiin.
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Voiskos tuon ajatella omaha-turnauksiin niin, että utg-avaus olis pienempi kuin napilta? Ainakin käteisompussa olen tuohon törmännyt meidänkin videotarjonnassa ja itsekin moista harrastanut toisinaan. Ajatuksena siis, että huonosta positiosta ei lähdetä pelaamaan isoista poteista.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Mikko
      Voiskos tuon ajatella omaha-turnauksiin niin, että utg-avaus olis pienempi kuin napilta? Ainakin käteisompussa olen tuohon törmännyt meidänkin videotarjonnassa ja itsekin moista harrastanut toisinaan. Ajatuksena siis, että huonosta positiosta ei lähdetä pelaamaan isoista poteista.
      Joo tämä ajatuksena varmaan toimisikin ihan kohtuullisesti ainakin aikaisilla tasoilla. Isommilla tasoilla ompussa ei mun mielestä tarvi siinäkään avata enää sitä pottia mistään positiosta.
    • PopaS
      PopaS
      Bronze
      Itellä on vakiintunut texu fulliin tyyli että buttonilta ja joissain pöydissä myös co avataan vaan 2,5bb, jos softa mahdollistaa tän helposti. Johtuen siitä että ryöstän niin laajalla rangella ja ainakin NL100seen asti ja vihut kippailee liikaa, ja 3bettaaa samalla rangella lähes riippumatta korotukseni koosta. Muualta avaan sitten 3-4bb riippuen onko pöytä ybertiukka vai onko pöydässä maksumaatteja ja mikä mun positio niihin tulee olemaan.

Ompussa tuntuis kyllä ihan järkevältä lähteä pelaamaan tuota noin käänteisestikkin.
    • Sawkko
      Sawkko
      Bronze
      En ihmettele ollenkaan jos mun ajatuksenkulku tuossa on väärässä, mä oon kaukana NL-gurusta. Mutta kiinnostais tietää miksi se ajattelutapa ei toimi?
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Jos avaat buttonilta aina 3BB, niin kun vihu tulee blindilta kylkeen niin häviät toki 0,5BB enemmän joka kerta kun et voi jatkaa. Pienistä puroista kertyy amazonjoki, vai miten se nyt menikään..
    • Ryyti
      Ryyti
      Bronze
      Itsekin avaan aikaisesta enemmän, kun esim HJ/CO/BU, koska OOP on aina vaikeaa pelata, varsinkin multiwaypotteja. Tätä voi vähentää, kun avaan enemmän UTG -> vähemmän vihuja tulee mukaan pottiin.

Positiosta taasen on helpompaa pelata niitä marginaalisempiakin käsiä, joten voin avaa pienemminkin myöhäisemmistä positioista. Plus vihut tulee kuitenkin samalla rangella kylkeen bu avausta, oli se avauskoko sitten mitä tahansa väliltä 2-3,5bb, joten hävitään hieman vähemmän kun sieltä se vastaryöstö tulee.
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Tämä esimerkki nyt on 6-max käteisestä mutta tuli tämä ketju mieleen peli tilanteessa.

Pokerihanska.com #967973973
      ***** Hand History for Game 1835721986 ***** (Entraction)
      $10.00 USD NL Texas Hold'em - Friday, August 27, 05:51:41 ET 2010
      Table Lisse (Real Money)
      Seat 5 is the button
      Seat 1: ya_ivanych ( $10.40 USD )
      Seat 2: cosmin231 ( $31.24 USD )
      Seat 3: mannino61 ( $12.04 USD )
      Seat 4: Hero ( $11.56 USD )
      Seat 5: Seetheriver ( $18.64 USD )
      Seat 6: Sebas69 ( $3.79 USD )
      Sebas69 posts small blind [$0.05 USD].
      ya_ivanych posts big blind [$0.10 USD].
      [PF]
      Dealt to Hero [ ]
      cosmin231 folds
      mannino61 folds
      Hero raises [$0.35 USD]
      Seetheriver folds
      Sebas69 folds
      ya_ivanych raises [$1.00 USD]
      Hero folds
      ya_ivanych wins $0.75 USD
      ya_ivanych wins $0.75 USD from main pot

Button 16 kättä statsit 0/0/0
      SB 16 kättä 31/0/7
      BB 122 kättä 16/13/1.5

eli koska BB vetää melko tiukkaa niin varmaan saisin blindin varastettua pienemmälläkin lyönnillä. Tossahan mä en nyt varmaan voi enään maksaa A6 vaikka onkin positio. Tokihan tuollainen vihu on helppo pelata post-flop. Mutta nyt oli siis kyse juuri tuosta että pienemmin voisi lyödä kun lähtee varastelemaan blindejä.