Mikrostäkin eristäminen pieneltä blindilta

• Ryyti
      Ryyti
      Bronze
      En nyt mitään raflaavaa otsikkoa keksinyt, niin saa tuo kelvata. Lisäksi teksti nyt on vähän ajatuksenvirtaa, niin voi olla hieman vaikealukuista, koittakaa kestää.

Eli kuvitellaan tilanne, että mikrostäkki (1-2,5bb tjsp) puskee, ja tulee kipattuna herolle, jolla on puskustäkki, ja raakana tullessa puskettaisiin ATC. Millä rangella hero nyt lähtee eristämään tuota mikrostäkkiä?

Tällaisia tilanteita on tullut vastaan, tosin sillä erotuksella että hero on ollut big blindissa ja small blind eristää käytännön any two mikrostäkkiä. Kun statseja tarkastelaa sharkscopesta/top sharkista, niin nämä any two-eristäjät ovat poikkeuksetta olleet voittavia pelaajia.

Itse nyt en aivan ymmärrä, että miksi lähdettäisiin eristämään jollain 47 offarilla tai muulla totaali kuralla mikrostäkkiä, kun viimeistään tämän jälkeen kaikki tajuaa että pusketaan kevyesti sb vs bb. Lisäksi ollaan yleensä huonoissa tuon 47o:n kanssa, toki siellä sitä kuollutta rahaa on, mutta kyseessä on silti IMO loppupeleissä hieman huono peli.

Sitten lopuksi, miten hero muuttaa omaa koppirangeaan tuollaisissa tilanteissa, kun mikro puskee, ja sb eristää, kun tiedetään että sb pystyy puskemaan kevyesti sb vs bb tilanteissa?
  • 7 replies
    • Paade
      Paade
      Bronze
      Tämä johtuu siitä, että microstäkki puskee varmasti järkyttävän laajalla rangella (etenkin antejen ollessa jo mukana), ja puskustäkki (8-15bb tässä tilanteessa?) pystyy ottamaan kevyen flipin. Tästä seuraa juuri se, mitä itsekin sanoit. kun viimeistään tämän jälkeen kaikki tajuaa että pusketaan kevyesti sb vs bb. Tätähän ne haluaa. Minäkin haluan, koska tehdessäni vastaavan moovin, olen monet kerrat saanut monstereille löysät maksut.

Ja toi koppirange on itselläni (riippuen vihuista, mutta ilman sen suurempia riidejä) melko tiukka. Pakko sen on olla.

Ja tuohon kuolleeseen rahaan:
      blindit 500/1000 ante 100
      9-max pöytä
      Potti ennen actioneja 2400
      Microstäkki puskee 2500
      Potti 4900, johon sb:n tarvitsee maksaa 2000.

Näillä kertoimillahan SB saa oikeudet maksaa ATC. Mutta mikä ongelma maksussa sitten on? Pelko siitä, että BB puskee meidät ulos. SB:n tulee puskea itse, koska BB:n koppirange on tässä tarpeeksi tiukka (ellei täys paisti). Näin saamme aikaan mahtavan, LÖYSÄN imagon, ja maksut niille monstereille :f_love:
      Sitten lopuksi, miten hero muuttaa omaa koppirangeaan tuollaisissa tilanteissa, kun mikro puskee, ja sb eristää, kun tiedetään että sb pystyy puskemaan kevyesti sb vs bb tilanteissa?

pitäisin koppirangen samana, kuin ihan normaalissa sbvsbb tilanteessa. Eli jotain 77+ AQs,AK. En sitten tiedä, onko toi liian tiukka, mut itsellä ainakin toiminu so far :f_cool:

Aika sekavaa tekstiä tuli minultakin :D
    • Ryyti
      Ryyti
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Paade
      Tämä johtuu siitä, että microstäkki puskee varmasti järkyttävän laajalla rangella (etenkin antejen ollessa jo mukana), ja puskustäkki (8-15bb tässä tilanteessa?) pystyy ottamaan kevyen flipin. Tästä seuraa juuri se, mitä itsekin sanoit. kun viimeistään tämän jälkeen kaikki tajuaa että pusketaan kevyesti sb vs bb. Tätähän ne haluaa. Minäkin haluan, koska tehdessäni vastaavan moovin, olen monet kerrat saanut monstereille löysät maksut.
      Joo siis tilanne on juurikin tuo, että ollaan 8-15bb efektiiviset sb vs bb. Ja siis kyllähän tuossa saa kertoimet ottaa sen flipin, kun on sitä kuollutta rahaa potissa mukana, ei siinä. Mutta en vain tajua että miksi ottaa sitä flippiä jollain 32o tai 47o, kun a) käsi on ihan totaalikuraa, ja b) meidän rispektit katoaa viemäristä alas, kun kaikki näkee että painellaan kuralla. Mieluummin kippaan imagosyistä noissa tilanteissa, kun sitten niitä maksuja alkaa tulemaan, eikä nitä laatukäsiä välttämättä tule moneen orbittiin.

[QUOTE]Ja toi koppirange on itselläni (riippuen vihuista, mutta ilman sen suurempia riidejä) melko tiukka. Pakko sen on olla.

Ja tuohon kuolleeseen rahaan:
      blindit 500/1000 ante 100
      9-max pöytä
      Potti ennen actioneja 2400
      Microstäkki puskee 2500
      Potti 4900, johon sb:n tarvitsee maksaa 2000.

Näillä kertoimillahan SB saa oikeudet maksaa ATC. Mutta mikä ongelma maksussa sitten on? Pelko siitä, että BB puskee meidät ulos. SB:n tulee puskea itse, koska BB:n koppirange on tässä tarpeeksi tiukka (ellei täys paisti). Näin saamme aikaan mahtavan, LÖYSÄN imagon, ja maksut niille monstereille :f_love: [/quote]Vastasinkin tähän(kin) näköjään yllä. Vaikka saataisiin oddsit kopata mikrostäkin pusku 100% rangella, niin miksi puskettaisiin silti 100% rangella, ja tuhottaisiin oma imago? Edelleenkään niitä top5% käsiä ei tule joka orbittiin, eikä edes joka toiseen tai kolmanteenkaan.

[QUOTE]

pitäisin koppirangen samana, kuin ihan normaalissa sbvsbb tilanteessa. Eli jotain 77+ AQs,AK. En sitten tiedä, onko toi liian tiukka, mut itsellä ainakin toiminu so far :f_cool:

Aika sekavaa tekstiä tuli minultakin :D [/quote]Sun koppiranges noissa tilanteissa on aivan liian nitti IMO. Tiedetään, että vihu puskee kevyesti (lue: ATC) sb vs bb, kun tulee sille raakana sb:lle, niin et vain voi odotella noita 77+, AQs, AK käsiä ja kippailla kiltisti. 100% rangea vastaan voit ihan hyvin ottaa kopin käytännössä Ax, Kxs, K5o, Q6s+, Q8o+, J9o+, T9s ja 33+, ehkä jopa hieman löysemminkin, mut tuolla rangella olen viime aikoina ottanut noissa sb vs bb kiinni. Toki voi pienoista hienosäätöä olla tuossa omassa koppirangessakin, mutta uskoisin että se on lähempänä oikeaa kuin sinun koppirange.

Itsekin toki koppailin suht samantyylisellä rangella kauan aikaa noissa sb vs bb-tilanteissa, mutta aloin sitten tarkistamaan omasta mielestä marginaalista koppia, ja yllätyin kuinka hyvissä oltiin, ja aloin sitten leikkimään equilatorilla enemmän, ja katsoin kaikki kädet millä ollaan yli 53% equityssa 100% rangea vastaan, ja päädyin sitten tuohon rangeen. Edelleenkään en väitä tuota täysin oikeaksi, mutta toi 77+, AQs, AK range kyllä on aivan liian tiukka, siitä menen takuuseen.

Tosin näissä tilanteissa, kun edeltä tulee mikrostäkin shove ja siihen eristys, olen tiukentanut koppirangea. Mitään tarkkaa rangea tähän on hankalampi antaa, kun se on aina niin paljon vihusta (eristäjästä) riippuvainen. Käytännössä laitan itseni eristäjän asemaan (jos siis tiedetään että eristäjä on hyvä pelaaja), ja mietin millä rangella itse eristäisin tuossa. Jos omat kortit pelaa sitten hyvin eristäjän rangea vastaan, niin lähden mukaan leikkimään, ja jos taas luulen olevani huonoissa, kippaan.
    • Paade
      Paade
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Ryyti
      Tosin näissä tilanteissa, kun edeltä tulee mikrostäkin shove ja siihen eristys, olen tiukentanut koppirangea. Mitään tarkkaa rangea tähän on hankalampi antaa, kun se on aina niin paljon vihusta (eristäjästä) riippuvainen. Käytännössä laitan itseni eristäjän asemaan (jos siis tiedetään että eristäjä on hyvä pelaaja), ja mietin millä rangella itse eristäisin tuossa. Jos omat kortit pelaa sitten hyvin eristäjän rangea vastaan, niin lähden mukaan leikkimään, ja jos taas luulen olevani huonoissa, kippaan.
      Siis joo kyllähän se aika vihu kohtaista on.. Mutta silti mun mielest on turha lähtee koppailee K5-tyylisillä käsillä, vaikka tiedetään että sb puskee 100%. Kyllä niitä parempia paikkoja tulee.
    • Ryyti
      Ryyti
      Bronze

Siis joo kyllähän se aika vihu kohtaista on.. Mutta silti mun mielest on turha lähtee koppailee K5-tyylisillä käsillä, vaikka tiedetään että sb puskee 100%. Kyllä niitä parempia paikkoja tulee.
      No miksi annettaisiin vihulle täysi syy puskea 100% rangella, kun kopataan tosi tight? Luovutetaan vain omaa edgeä vihuille, kun ei adjusteta omaa koppirangea vihun mukaan, ja otettaisi esim tuolla K5-kädellä kiinni, kun se parempi paikka voi tulla silloin, kun tuplaamallakaan ei oikein saavuteta mitään hyötyä kun ollaan kippailtu niin pieneksi pinoksi.
    • Paade
      Paade
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Ryyti

No miksi annettaisiin vihulle täysi syy puskea 100% rangella, kun kopataan tosi tight? Luovutetaan vain omaa edgeä vihuille, kun ei adjusteta omaa koppirangea vihun mukaan, ja otettaisi esim tuolla K5-kädellä kiinni, kun se parempi paikka voi tulla silloin, kun tuplaamallakaan ei oikein saavuteta mitään hyötyä kun ollaan kippailtu niin pieneksi pinoksi.
      Tähänkin vaikuttaa taas monet tekijät. Ollaanko bubblessa, finaalipöydässä, vai todella kaukana rahoista? Tiputaanko, jos vihu voittaa "flipin", kuinka pieneksi stäkkimme jää, jos häviämme, kuinka paljon voimme voittaa?

Jos 2,5bb stäkki puskee, johon 6bb stäkki puskee sb:stä, niin ehkä sillon saataisiin oikeudet maksaa K5etc tyylisillä käsillä, stäkkimme ollessa ~14bb. Muuten noi kopit käy liian kalliiksi (lähellä rahasijoja). Joku 66+,Ax,KJ+,QJ,JT range tuohon on vasta tarpeeksi edellä.

Kyllä niitä spotteja tulee 9-16bb diippinä. Jos valutaan sinne 8bb:n alapuolelle, ni eikö parempi ottaa flippi suht ok kädellä, kuin K6o:lla?
    • Ryyti
      Ryyti
      Bronze
      ITse pelailen sillä mentaliteetilla, että tulos tai ulos, eli en pahemmin välitä mistään jämärahastuksista, koska niillä top3 tuloksilla tehdään se profiitti.

Tuossa nyt artikuloin hieman huonosti, ja puhuin nyt pelkästään sb vs bb tilanteista, että kopataan kevyesti kun vihu survoo 100%.

Lisäksi, K5o pelaa lähes yhtä hyvin 100% rangea vastaan kuin K6o, ero on marginaalinen K6o hyväksi mutta näkisin silti että myös K5o on +EV koppi.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      En kyllä itse lähtisi ihan millään 47o painelemaan, ei johdeta edes mikrostäkin puskurangea ja pelkona kuitenkin aina on et BB herää ison käden kanssa. Itse varmaan pitäisin rajana suurinpiirtein käsiä, millä voi puskea ICM mukaan raakana pieneltä blindilta omalla tai BBn stäkkikoolla.

Toki jos on antet mukana, niin usein päästään sillä 1bb sijoituksella pelaamaan jostain 5bb potista. Mutta silti en ihan noin "any2" periaatteella lähtisi painamaan pienestä.

Heron koppirange pitäisi tässä varmaan olla suurinpiirtein myöskin samanoloinen, eli niillä käsillä millä voidaan normistikin kopata SBn raaka pusku isosta. Sillä oletuksella toki, että SB eristää tässä yhtä kevyesti kun mitä puskisi raakanakin. Harva tuosta SBltä kuitenkaan 100% käsistään pukkaa, ehkä ennemmin voisin olettaa että lähempänä 50% käsistään vihu puskisi. Toki stäkeistä kiinni myös.