AQn pelaaminen 14-17bb stäkillä

• Asslake
      Asslake
      Bronze
      Eli kysymys kuuluu kumpi vaihtoehto on parempi otsikon mukaiseen käteen avaamattomassa potissa, suora pusku vai raise-call? Kun puskee suoraan, niin koppikädet on käytännössä aina edellä. Raise callissa saadaan joskus heikompi käsi puskemaan mutta vastaavasti saadaan myös enemmän pieniä pareja puskemaan jotka on heron kättä edellä. Eli kumpi on parempi ratkaisu?

Siirsin tänne strategia puolelle kun tämä ei ole käsianalyysi. -NutzAreOk
  • 10 replies
    • HTM10
      HTM10
      Bronze
      Jos olen availlut paljon niin tykkään enemmän bet-callista tai jos pöydässä on paljon aktiivisia 3 bettajia.

Suora shove on mielestäni parempi jos olet pelannut tiukkaa. Vihut voi laittaa sut KQ/KJ tyyliselle kädelle ja voit vielä saada maksun joltakin A9-härpäkkeeltä joka säikähtäisi 16bb pinkan avausta.

Niin ja ranskalaisia kannattaa varmaan indusoida riippumatta omasta imagosta :D
    • smaster
      smaster
      Bronze
      Ei ole yhtä oikeaa vastausta niinkuin HTM:kin tuossa jo aiemmin tarinoi. Alle 15bb pinkat painan kyllä aina suoraan sen isompia miettimättä. Pienemmillä tasoilla suosin suoraan puskemista ja taas isommilla 55d+ FO, 22r+ yleisemmin otan bet callin, koska näillä tasoilla vihut enää harvoin flättäilevät mitään, mutta puskevat päälle vielä suhteellisen isolla käsijoukolla varsinkin HJ, CO, BTN, SB avaajaa vastaan.
    • LaihaJouni
      LaihaJouni
      Bronze
      Eikö M luku ole aika relevantti näissä tilanteissa?

Esim. jos M luku on alle 10, niin itse olen ilman erityisen hyvää syytä puskassu suoraan.

Oon siis uus turnauspuolella ja mulla ei oo lähes minkäänlaista teoriapohjaa viel turnauspelaamiseen. Ajattelin, et painan perstuntumalla jonkinlaisen otoksen alle ennen ku alan sen kummemmin opiskelee teoriaa, ettei tuu valmiista malleista opittua liikaa.

Sorry OT, mut tällasta pähkäilin eilen ja ois kiva kuulla onko mitään järkee:

Kun M luku on alle 10, niin mulla ei ole bet-call rangea, vaan shoveen koko rangeni suoraan. Ja kun M > 10 , niin haetaan enimmäkseen bet-calleja / piestään postflop. Tietysti kaikki riippuu kaikesta pöydässä, mut tää tällasena perus selkärankana.

Entä onko toi yli tai alle M10 hyvä vai pitäskö sen olla isompi tahi pienempi?
    • HTM10
      HTM10
      Bronze
      Esim. jos M luku on alle 10, niin itse olen ilman erityisen hyvää syytä puskassu suoraan.

Kuulostaa ihan hyvältä perussäännöltä. On tilanteita missä ok kokeilla tiukalla imagolla alle 15bb pinkalla bet-foldaamista, mutta yleisesti ottaen helpompi leakata siten kuin tehdä voittoa imo.

edit. Toki eri kun antet mukana enkä tarkoita etteikö alle 15bb kannattaisi bet-callia joissakin tilanteissa(^toka posti).

7m varmaan parempi nyrkkisääntö tosiaan. En oo kauheasti viime vuosina ollut tekemisissä m-arvon kanssa.
    • tuoast
      tuoast
      Bronze
      Jaa, enpä tiiä. Jos ajatellaan Pokerstarsilla pelattavaa turnausta missä on antet mukana 125/250/25. Sillon pusketaan 9.5 M:llä 5700 mikä on ihan liikaa 600:n pottiin jos siis openpush kyseessä.
    • tuoast
      tuoast
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja LaihaJouni
      Eikö M luku ole aika relevantti näissä tilanteissa?

Oon siis uus turnauspuolella ja mulla ei oo lähes minkäänlaista teoriapohjaa viel turnauspelaamiseen. Ajattelin, et painan perstuntumalla jonkinlaisen otoksen alle ennen ku alan sen kummemmin opiskelee teoriaa, ettei tuu valmiista malleista opittua liikaa.

Sorry OT, mut tällasta pähkäilin eilen ja ois kiva kuulla onko mitään järkee:

Kun M luku on alle 10, niin mulla ei ole bet-call rangea, vaan shoveen koko rangeni suoraan. Ja kun M > 10 , niin haetaan enimmäkseen bet-calleja / piestään postflop. Tietysti kaikki riippuu kaikesta pöydässä, mut tää tällasena perus selkärankana.

Entä onko toi yli tai alle M10 hyvä vai pitäskö sen olla isompi tahi pienempi?
      Nelsonin Lee suosittelee puskemaan kun M=7 siis Kill Everyonessa.
    • Paklu
      Paklu
      Bronze
      Ilman anteja aina bet-decide paitsi, jos olen SB tai button ja vihut flättää ison osan rangesta jolla ottaa puskun. Bet-callaan yleensä myös antejen kanssa, koska jos puskee aina 10-15bb, joutuu vuotamaan liikaa blindeja(GTO openranget paljon laajempia kuin optimaaliset puskuranget). SB:ltä pusken yleensä koko rangen, koska ollaan OOP ja vihun paras peli olisi flätätä normikorotus melkein koko rangella, myös monilla niillä käsillä joilla on meidän rangea vastaan profitable resteal tai voi kopata puskun. Myös jaettu range on mahdollinen, mutta siinä puskurange jää yleensä melko heikoksi ja hyvät vihut reagoivat siihen.

M=7 vaiheessa puskeminen on yksinkertainen strategia ja helppo oppia(ja ehdottomasti ok syvien stäkkien MTT pelaajan työkaluksi tai small stakes turboihin), kun taas bet-decide peli on ärsyttävää balansoida ja reagoida eri kokoisiin stäkkeihin, mutta eritoten MTTSNG puolella ja isoissa hypereissä ei kannata antaa hirveästi eteen 10-15bb stäkillä.

E: Siis meni vähän OT, mutta bet-callaan AQ, koska se mahdollistaa paremman kokonaisstrategian.
    • ghaleon
      ghaleon
      Black
      Näin sittari pelaajana tuntuu jopa hieman huvittavalta nää pusketaan suoraan 15bb normi pelinä linjat. Toki jos puhutaan antellisesta fulli pöydästä niin antet tuo toki paljon pottiin, mutta ilman anteja toi on harvoin lähelläkään optimi linjaa mun mielestä.
    • HTM10
      HTM10
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja ghaleon
      Näin sittari pelaajana tuntuu jopa hieman huvittavalta nää pusketaan suoraan 15bb normi pelinä linjat. Toki jos puhutaan antellisesta fulli pöydästä niin antet tuo toki paljon pottiin, mutta ilman anteja toi on harvoin lähelläkään optimi linjaa mun mielestä.
      Useimmiten mtt kun pinkka on noin shorttina, mukana on myös antet.

MTT:t eroavat sittareista myös siten että flattejä tulee selvästi useammin. Näinollen h/j 15bb 22-77 pusku voi mielestäni olla optimi ainakin joissakin tilanteissa(verrattuna siihen että 2 automaattia ottaa maksun positiosta jolloin sun pieni taskupari on käytännössä ilmaa).
      Jos tuntuu ettei oma peli ole balanssissa niin voi sitten painaa isompiakin pareja ym.

KQ/KJ-akselin koen puolestaan vaikeaksi arvioida tulisiko bet-callia vai bet-foldata.
      Suoralla puskulla saadaan paljon flippikäsiä pakkaan ja bet-callilla ei olla käytännössä koskaan edellä.
    • Paklu
      Paklu
      Bronze
      Aika usein KQ kyllä edellä sitä osaa rangesta joka ei koppaa puskua mutta shovee avauksen päälle erityisesti buttonilta tai CO. KJ on vähän ärsyttävämpi, mutta QJ ja KT pitäisi tulla kylkeen muutamien dominoitujen suittareiden ohella. KJ on vähän pakko bet-callata vielä buttonilta jos haluaa olla balanced ja saada tarpeeksi laajan rangen. Ihan pienimmillä pareilla on toisinaan se poikkeustilanne, että bet-call ei ole profitable(ja pari on huono käsi b-f rangeen) ja shove on unexploitable.

E:Riippuu varmaan omista statseista. Itse pelaan 21VPIP 18PFR, joten löysemmin varmaan peliä seuraavat vihut liikkuu mua vastaan kun tiukempia. Tarkoitus on kuitenkin itsekin löysentää vielä vähän ts. preflopissa pääosa leakeista edelleen tiukkuudessa.