3-bettaaminen positiosta

• NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Mitä tulisi huomioida?

Mitkä mielestänne ovat 3-betin arvoisia käsiä?

Itse en 3-bettaa pareista kuin priima ässät (tuplasuitti) ellen nyt jostakin syystä saa heikoillakin ässillä tarpeeksi rahaa keskelle. Kaikki muut parit vain maksan. Miten on 9TTJ tyyliset kädet? Mielummin otan käteen 9TJQ käden.

Tuplasuitti janat (jana kai oikea sana. Itse sanon aina jono :f_confused: )?
      Nämä kädet ovat varmaan niitä parhaita 3-bet käsiä. 5+ jonot vai uskaltaako pienempiäkin 3-betata?

Entäs tällainen käsi jossa on yksi dangleri?

Stäkki koot vaikuttavat myös 3-bettaamiseen. Syvillä stäkeillä voidaan 3-betata potillisella mutta 100bb stäkeillä voisi varmaan lyödä pienemminkin koska jos vihu päättää 4-betata ne ässänsä niin silloin hän saa rahaa tarpeeksi keskelle ja on enään se yksi potillinen pelattavaa.

Tuossa esimerkki kädessä tuli juuri tehtyä se virhe että löin koko potillisen.

Mietteitä muilta! :f_love:
  • 10 replies
    • Them
      Them
      Bronze
      Tossa hwangin kirjasta luin eilen näistä jutuista ja tais olla suunillee näin:

- 3 bet, vähintään 13-kortin wrap potentiaallisilla käsillä ja käsien hyvä olla DS. Tämä siis ilmeisesti tarkottaa esim TJ95ds

- 3 bettaa vain jos olet valmiina pelaamaan 4 bettiä vastaan.

- 3 bet AAxx, ei muita yksiä pareja.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Tuohon hwangin listaan mulla ainakin lisäyksenä hyvät kahdet parit sekä iso pari apukorteilla tyyliin QQJT tai vastaavat. Näin siis silloin, kun on vaan yksi avaaja edessä.

Jos on lyönti ja maksu edellä, niin sitten mun mielestä vaan priimat eli hyvät janat, ehkä tyyliin jotain KKQQ tyylisiä rattaita siihen kaveriksi. Siis semmosia käsiä mitkä toimii hyvin multiwaypoteissa.

Yhtä vihua vastaan voidaan aika hyvin 3-bettaa isolla skaalalla, niin kauan kun se pelaa flopilta suht nätisti sökökipaten osumattomat kätensä

Jos pelataan smallballia positiosta, eli tyyliin vaan maksellaan suurin osa käsistä flopille niin sitten pitää osata käyttää sitä positiota myös hyväksi. Eli jatketaan pelaamista muillakin kun nutseilla, siinä on kuitenkin vielä 2 streettiä ja paljon pelimerkkejä takana ottaa potti tavalla tai toisella kotiin.

En näe että kummassakaan pelityylissä olisi mitään vikaa, makuasia.
    • smaster
      smaster
      Bronze
      Ite 3bettaan vakkareita tosi isolla skaalalla positiosta, mutta sit vähän huonompia pelaajia vastaan hieman tiukemmin. Huonommat pelaajat tulevat maksamaan kuitenkin korotuksen ja menevät todella moneen floppiin poikki. Tällöin tarvii hieman korteistakin apua.

Yleensäkin hyvä sääntö on sellainen, että 3bettaa sellaiset kädet millä voi maksaa 4betin tai mennä keskelle.

Tosi huonot naulat jätän hyvin usein 3bettaamatta, koska mikäli osutaan naulaan niin harvemmin saadaan valueta ja postflop tulee vaikeita tilanteita.
    • NTV123
      NTV123
      Bronze
      Pitää miettiä minkälaista vihua vastaan pelaa.

a) Weak Tight vihu, todella yleinen microstakesissa. Tykkää limp callaa kaiken, koska kädessä on Axxxss. Tätä vastaan 3-bettaa aina kaikki kädet ja lyö c-bet, voitat todella usein ja voit barreloida jos vedot ei täyty.

b) Callingstation. 3-betataan vain eristystarkoituksessa.

c) Iloinen 3-bettailija, tätä vastaan painetaan iloinen 4-bet QQxx+

En ole hwangia lukenut, mutta kyllähän isot parit voi ihan hyvin 3-bettaa varsinkin blindi vs blindi tilanteissa.

t. iloinen maniac 5-bettailija, viimeiset 3k kättä plo50 1.4k upswing(1k voittoa).

edit:

Monet täällä sanoo, että pitää 3-bettaa sellaisilla käsillä, millä on valmis maksaa 4-betin. Kuinka suuri virhe on sitten 3-bet foldata? Itse harrastan tätä paisteilua välillä. Toki ton vois välttää 3-bettaamalla pienemmin.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja NTV123
      Monet täällä sanoo, että pitää 3-bettaa sellaisilla käsillä, millä on valmis maksaa 4-betin. Kuinka suuri virhe on sitten 3-bet foldata? Itse harrastan tätä paisteilua välillä. Toki ton vois välttää 3-bettaamalla pienemmin.
      Toki jos vihun 4-betrange on painottunut vaan sinne AA/KK akselille, niin noiden isojen Ax-käsien ja pienempiä pareja sisältävien käsien kippaus on ihan fiksua.
    • Blancco7
      Blancco7
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Tikkari
      Alkuperäinen kirjoittaja NTV123
      Toki jos vihun 4-betrange on painottunut vaan sinne AA/KK akselille, niin noiden isojen Ax-käsien ja pienempiä pareja sisältävien käsien kippaus on ihan fiksua.
      Ja näinhän asianlaita hyvin usein on. Harvemmin näkee niitä ns. hyviä pelaajia jotka osaa 4-betata paljon muutakin.

Kun peli on 6-max tykkään itse 3-betata aika laajaa käsivalikoimaa positiosta. Vihulla on kuitenkin oletuksena että mulla on 3-betissä se AAxx käsi, niin siinä säilyy tietty yllätyksellisyys. Ja tottakai jos floppiin tulee naula, kun minulla T987, lyön ja vihu kippaa merkittävän usein. Pf 3-bet ei ole koskaan minulta täysi potillinen, ellei vihun oma reissu ole tyyliin 2,5 bb. Ja tavoitteena on päästä pelaamaan yhtä vihua, max kahta vihua, vastaan. Jos vihu tulee vielä kylkeen niin kiltisti maksellaan. Eli kun 3-bettaan maksan myös 4-betin. Rakastan isoja potteja!

Mutta mitä mieltä olette limp-3-betistä? Jos mulla on joku vahva AAxxds käsi (tyyliin AAT9ds) saatan aikaisesta positiosta limpata, jos vasemmalla on hyvin aggro/aggroja vihuj(a), ja sitten kun vuoro palautuu minulle pusken 3-,4-,5- tai-mikä-nyt onkaan-betin. Kaikki punaselle ja arpomaan.
    • 108500
      108500
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Blancco7

Mutta mitä mieltä olette limp-3-betistä? Jos mulla on joku vahva AAxxds käsi (tyyliin AAT9ds) saatan aikaisesta positiosta limpata, jos vasemmalla on hyvin aggro/aggroja vihuj(a), ja sitten kun vuoro palautuu minulle pusken 3-,4-,5- tai-mikä-nyt onkaan-betin. Kaikki punaselle ja arpomaan.
      Kyllä mä usein "syyllistyn" moiseen, jos herään tuollaisen käden kanssa istuessani agron oikealla puolella ja agro on napilla. Se käyttää kuitenkin position hyväksi tekemällä avauskorotuksen johon voidaan sitten tulla kylkimyyryä huolella.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      3bettaamiseen on periaatteessa kaksi "oikeaa" tapaa. Joko 3bettaa vain naulat, ja niin että saa stäkistä aina sen kolmaosan sisään.

Tai sitten 3bettaa laajalla rangella, jolloin vihu ei voi voitollisesti "kräkätä nauloja".

Limp-3bet nauloilla on paras tapa saada rahat pois tililtä. Ellei sitten ole sen verran pieni stäkki tai monta välimaksua, että saa sen 35% stäkistä sisään. Jos taakse jää yli potillinen, ja on menossa poikki kaikkiin floppeihin niin kättä ei voi pelata voitollisesti mikäli vihu mitään omahasta tajuaa.

Jos taas limppaa, tulee reissu ja muutama välimaksu, niin 3bettaamalla isosti lopputuloksena on multiway-arvonta, jossa kuivat naulat eivät ikinä ole suosikki. Joten tuplasuittinaulat voi pelata noin, jos haluaa kikkailla.

Ja kannattaa muistaa että omahassa on 3 tärkeää asiaa.

Positio, positio ja positio. 3bettaamien oop ihan millä vaan on hemmetin vaikeaa pelata voitollisesti ellei saa stäkistä isoa osaa sisään preflop.
    • typohh
      typohh
      Bronze
      Mitä tapahtuu jos 3bettaat?
      1) Pääset useammin HU pottiin.
      2) Potti kasvaa isommaks, takana suhteessa pottiin vähemmän.
      3) Saat monelta pelaajalta selville onko siellä naulat preflop.
      4) Et välttämättä näe floppia jos tulee 4bet.

Mitä tapahtuu jos maksat.
      1) Useammin multiway pot.
      2) Enemmän pelivaraa postflop.
      3) Vaikea laittaa vastustajaa kädelle.
      4) Pääset useammin flopille, vaikka takaa tulis squeeze saatat silti pystyä maksamaan sen.

Jos mietitään kättä 9887ds, sen pitäis olla erittäin hyvä 3bet käsi. Siinä on 2 huonoa värinvetoa jotka ei riitä mihinkään postflop multiway potissa jossa on paljon chippejä takana. Floppaat välillä setin, joka ei ole ikinä kärkisetti, eikä sekään riitä yhtään mihinkään multiway potissa. Koska Kädellä ei ole mitään erityisen vahvaa postflop potentiaalia etä oikeastaan halua nähdä floppia, se että kaikki kippaa sun 3bettiin on ihan hyvä asia. 3bettaamalla luot tilanteen missä sulla on ainoastaan yksi vastustaja, jolloin värinvedot on usein hyviä, samoin kun setti. Stäkkiä ei ole hirveesti takana, eli on helpompi pelaa 3rd tai 5th nutseja, kun että jos takana olisi paljon. AAxx kuuluu myös usein tähän kategoriaan. Haluat että postflop stäkkiä on mahdollisimman vähän takana, se myös floppaa tarpeeksi hyvin (ylipari) jotta pystyt ehkä pelaan sen yhtä pelaajaa vastaan. On myös hyvä muistaa että päästät vihun 4bettaan, eli ei kannata 3betata käsiä välttämättä jolla haluat ehdottomasti nähdä flopin, mutta et halua survoa kaikkea keskelle preflop.

Millä käsillä kannattaa sit luoda multiway floppi. Kädet millä voit flopata nutseja, mutta mitkä ei tarpeeksi usein floppaa hyvin. Tähän kategoriaan kuuluu suited A kädet varsinkin.

On hyvä suunitella montako potillista haluat että sulla on takana flopilla jos vihu maksaa tai jos vihu 4bettaa. AAxx kädellä haluat että sulla on aina mahdollsimman vähän takana kun näet flopin. Kun taas Axss kädellä haluat että sulla on mahdollsimman paljon takana. Rainbow jonoilla haluan tyypillisesti että mulla on takana vähintään 3-4 potillista flopilla. Suited jonoilla pikkasen vähemmän koska ne useammin floppaa vedon mikä johtaa reaalia jne jne.

Tämä olettaa että kaikki pöydässä pelaa jota kuinkin järkevästi, jos sun takana on vihu jonka vpip on 80% niin se pitää toki huomioda siinä että floppilla on vähemmän takana koska potti on isompi ja potista tulee huomattavasti helommin multiway. Samalla kun squeezing todennäköisyys kasvaa.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Olen typohhin kanssa samoilla linjoilla. Mielestäni jotkut kädet yksinkertaisesti pelaa paremmin HU isoissa poteissa, kuin multiway pienissä. Ja vaikka siitä sitten "vahingossa" tulee multiway ja iso potti, niin nuo kädet osuessaan ei ole kovin usein perässä.

Pelkillä pienillä pareilla kyllä on vaan niin perhanan vaikea osua floppiin, että jos ei ole kippiosuutta postflop (tai vihu osaa pelata 3betatuissa/pelaa liian löysästi), niin niitä ei sitten kannatta 3-betata, koska aika usein joudut foldaa flopin kuitenkin. Näitä vihuja vastaan, en kyllä kolmebettaa kuin tosi hyvin koordinoitunuja käsiä muutenkaan, kun ei sitten ole varaa pelata vihua pois jos flopilla on jäljellä kaksi "vuoroa" ennenkuin ollaan jo allin.