Vuotavat omenat talteen (PLOsh Hi)

• Khiiniau
      Khiiniau
      Silver
      Laitan "ydinkohdan" jossa se toivottavasti herättää enemmän keskustelua kuin blogissa johon ei juuri kommentteja tule vaikka kuinka pyytää :f_cry:

Heti alkuun että tässä ainakin omalta osaltani puhun vain PLO6max Hi shortista, otsikon alle toki mahtuu muitakin variaatioita

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot tekevät rikkaaksi on vanha totuus. Omahassa menee hirveitä summia käsiin joista joudutaan päästämään irti ennen showdonia. Eilisen VIP-valmennuksen innoittamana aloin tosissani etsiä omia vuotokohtia. Yksi ilmeisen paha joka on aina HUDissa silmien edessä mutta silti sille on sokea:

Mun Cbet flop on 90,2% mikä on toiseksi suurin tarkasteltuna HEMin Players haulla pelaajajoukolla joiden kanssa on vähintään 200 kättä, 104 pelaajaa. HEM antaa tästä otannasta parhaan tuoton alueella 54,9-61,8% Kaikki muut alueet ovat rankasti tappiollsia, yli 73,8% flopilla cbettaavat ovat keskimäärin 32,1 BB/100 tappiollisia. Itse olen voitolla 7,57 BB/100 ja se on tuon 104 pelaajan joukon positiivisista winrateista neljänneksi pienin. Aikas selkeä parannuksen kohde siis, olkoon se mun pelaamiseni parannuskohde Elokuussa.

Edit Jimin pyynnöstä: tuo 90,2% on käsimäärästä 26600, VP$IP 26,2, PFR 14,9 3bet 3,9, AF 4,38
  • 11 replies
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Käsimäärä?

EDIT: Ja joo, kannattaa nämä kysymykset aina tänne pistää, helpommin erottuu massasta. :f_grin:
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Pieni PFR yhdistettynä suureen cont% = helppoa rahaa osaavalle vihulle.

Käytännössä sä reissaat vaan hyviä käsiä, ja konttaroit ne aina. Jos mä pelaan noilla statseilla olevaa vastaan, niin kaikkiin ragged floppeihin tekee mieli lyödä kylkeen. Jos flopissa on kaikki kortit alle T, niin sun PFR range ei vaan osu siihen yleensä. Toki ennen vastapalloon paukuttamista koittaisin selvittää onko vihulla tossa tapana ylipelata esim. isot parit.

Joitain pelaajia vastaan kannattaa lyödä 100% konttari, yleensä kuitenkaan ei.
    • smaster
      smaster
      Bronze
      Itellä cbet% jotakuinkin 67%, jota olen koittanut hieman pienentää siihen 60% tuntumaan. Oma bb/100 on 2.62 95k käden otoksella. Tiedä sitten missä mättää. Varmaan peli on kohtalaisissa uomissaan, mutta väsymys ja muut oireet vievät peliä pois uomistaan liiankin usein.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Kannattaa muistaa että kyse on aina kokonaisuudesta. Omahaa ei ole "kräkätty" niinkuin esim. teksua. Teksussa 6max peleissä on aika tarkkaan jo selvitetty miten TAGia pitäisi pelata. Ompussa peli on paljon yksinkertaisempaa preflop, ja monimutkaisempaa postflop, joten samanlaista "tee näin-ja-näin niin voitat" ohjeistusta on vaikeampi antaa.

Aika pitkälle pääsee TAG tyylillä. Pelaa hyviä käsiä positiosta, ja osumat kovaa. Ompussa (varsinkin alemmilla tasoilla) tosin pystyy tekemään voittoa myös muilla tavoilla. Siinä missä voitollinen LAG on harvinaisuus teksussa, ompussa niitä on paljon enemmän. Limppaajat harvoin voittavat teksussa, mutta mikro-ompuissa voi tehdä voittoa 8/4/0 statseilla.

90% Cbet voi olla perusteltavissa, jos peli muuten tukee sitä. Yleensä valmennuksissa ja opastuksissa opetetaan pelaamaan sitä TAGia, joten silloin 90% Cbet on liikaa useimpia vihuja vastaan.

Ja taas kyse on postflopin kokonaisuudesta. Ennenkuin lyö sen konttarin, kannattaa miettiä miksi se lyödään. Onko se valueta vai bluffia? Mitä tehdään jos vihu reissaa? Mikä on suunnitelma turnilla jos vihu maksaa? Väittäisin että useimmat mikropelaajat lyövät konttarin koska "niin kuuluu tehdä". Ja sitten kun vihu ei foldaakaan siihen, ollaankin sormi suussa.

Kannattaa muistaa että teksussa ja omahassa koko preflop raise + konttari on ihan eri asia.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Joo tässä on varmaan suurin syy siihen kun ihmettelit, että miksi nuo vakkarit makselee aika helposti sun preflop reissuja ja konttareita.

Kannattaa tosiaan aika paljon miettiä, että millaisiin pöytiin ja kuinka montaa vihulaista vastaan sitä cbettiä tekee. Kuiviin vedottomiin pöytiin tottakai, sekä semmosiin pöytiin mihin sun tiukalla käsijoukolla saatetaan osua hyvin.

Noi regut jotka on sua nyt alkaneet paljon floattaamaan positiosta, niille kannattaa sitten nutseilla tai nutsikkailla käsillä alkaa sököttelemään turnia OOP niin todennäköisesti ne lyö siihen aina. Sököreissulla sitten nippua sisään pari kertaa niin alkaa varmaan floattihalut katoamaan, jos ei muuta niin saat sitten ainakin jatkossa ilmaisia kortteja kun ei se sun turnin sökö aina tarkoitakaan sitä osumatonta kättä.

Jopa hyvillä vetokäsillä voi tätä kokeilla, siellä on kuitenkin niin paljon ilmaakin niiden rangessa että saat ne tuolla turnin sököraisella tippumaan aika hyvin. Jos tulee maksu niin sitten on kuitenkin se noin 30% sauma osuakin vielä.

Mutta kyllä tuo cbetti pitää yrittää tiputella myös sinne 70 pintaan, muuten liian helppo käyttää tuota hyväksi.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Flouteista tuli mieleen että vuosi tai kaksi sitten ei mikro-ompuissa juurikaan edes tiedetty mistään flouttaamisesta. Nyt taas kaikenmaailman kirjojen ja videoiden kautta siellä törmää järjestäen flouttaaviin vihuihin. PLO10 tasollakin.

Niin se maailma muuttuu, ja aika sairasta että jo senttitasoilla pitää oikeasti osata pelata aika hyvin jos haluaa tehdä hyvää winratea. Vuosi sitten riitti kun tiesi säännöt ja mitä nutsit tarkoittavat.

Eikä ollut edes vitsi, itse väänsin pitkään kättä vihun kanssa kun hän oli sitä mieltä että saitti huijaa häntä. Hänellä oli As kädessä ja 4 pataa pöydässä. Eikö voittanut pottia. Vasta kun hän otti supportiin yhteyttä, meuhkaaminen hiljeni. Enää ei taida ihan tuollaisia tulla vastaan... :(
    • PokkAA
      PokkAA
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Kyyberi
      Eikä ollut edes vitsi, itse väänsin pitkään kättä vihun kanssa kun hän oli sitä mieltä että saitti huijaa häntä. Hänellä oli As kädessä ja 4 pataa pöydässä. Eikö voittanut pottia. Vasta kun hän otti supportiin yhteyttä, meuhkaaminen hiljeni. Enää ei taida ihan tuollaisia tulla vastaan... :(
      Joo, en kyllä heti supportinkaan selityksistä uskonut, meni kai jotain kahdeksan kuukautta vielä tuon jälkeen. Sitten kun vihdoin tajusin, että väriin tarvitaan kaksi värikorttia kädessä, niin olin noussut tasoilla plo-kiloseen. Tuo sääntöjen oppiminen sitten sekoitti pelini täysin... :f_cool:

Nykyään pelaankin sitten Badugia.
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Luin sun blogia ja katselin sun statseja ja mulle pisti sama silmään eli todella suuri on sun C-bet prossat. Mulla on melkein samat luvut muissa mutta oma C-bet on noin 50. Jos vihua on enemmän vastassa ja en osu mihinkään niin kiltisti luovun C-betistä.

Mun isoin vuoto on 3 piipun bluffit. Mä en vaan opi että check-reissaamalla PFR-vihua on täysin mahdoton saada sitä irti kärjestä tai kaksista pareista vaikka mikään veto ei täyty. Enhän mä nyt hyvää bluffia voi kesken lopettaa.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Siinä oiskin keskustelun paikka, 3 streetin bluffit. Toimii kuin häkä mikroissa sopivia vihuja vastaan, mutta vaatii kylmää päätä. Pari sellaista kun menee reisille niin tilttivaara iskee. :)
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Mä oon monesti katsellut sessioiden jälkeen että olisi toikin pitänyt jättää tekemättä mutta sitä ei pysty ihan yksi yhteen laskemaan että jos oot bluffannut 3 biniä niin sessio olisi mennyt saman verran paremmin jos olisit jättänyt tekemättä sillä uskon että sillä saadaan välillä hyvää pöytä imagoa ja regutkin välillä makselee mun nutteja aika heikoilla reaaleilla.
    • Khiiniau
      Khiiniau
      Silver
      Aloin oikein tosissani miettiä että en kai nyt noin paljoa cbettaile ? Tänään yhdessä fullipöydässä oli tosi kuollutta, reissaamaan pääsin 2 kertaa joista vain toisen cbettasin. HEM näyttää silti cbet flop 100%, wtf ?? Tuo cbet prosentti ei siis olekkaan osuus siitä kuinka usein cbettaa ollessaan pre-flop agressori, vaan kuinka usein cbettaa kun pääsee ekana flopilla bettaamaan koska tuossa toisen preflop-reissaamani käden kippasin potin donkkiin kun ei osunut mihinkään. Mun todellinen cbet arvo on siis paljon pienempi koska noita donkkeja tulee näillä tasoilla tosi paljon.