Supermaanikko -strategia

• kuippa
      kuippa
      Bronze
      Oon tässä taas pienen tauon jälkeen alkanu PLO10:ä Ongamella pelailemaan ja heti ensimmäisen tunnin aikana tuli taas supermaaninen vihu vastaan:
      VPIP: 90+ , PFR: 80+ ja postflop statsit myös hulluja (en muista arvoja mutta korkeita oli). Käsiä alle 100 tälle pelaajalle kerty kyseisessä sessiossa mutta kyllä noista jotain voi silti päätellä.

Noita tommosia on juuri Ongamella aika paljon aieminkin tullut nähtyä ja eniten on kummastuttanut noiden stäkkikoot. Vaikka sisäänosto on $10 niin noilla on aika usein $50+ stäkki ja tolla tänpäiväsellä oli $70 kun pöydästä nousi. Ja isompi stäkki tekee noista vaan aggressiivisempia. En sitten tiedä toimiiko toi strategia hyvin mutta siltä ainaki näyttää (tosin onhan noilla saattanut muutama bini mennä ennen tommosen stäkin saavuttamista).

Oon miettinyt että mitenkä näiltä sais rahat helpoiten. Kun pelaan tiukasti ja välillä saan kaiken keskelle flopilla suosikkina, maanikolla on silti ihan kohtalaiset mahdollisuudet vetää ohi. Oletetaan vaikka kuvitteelinen 70-30 tilanne. Jos joka kerta survoisin kaikki keskelle tollasella kädellä, voittasin kaksi peräkkäistä samanlaista kättä 0.7x0.7=0.49 todennäköisyydellä. Ja jos kummatkin kädet isompaa stäkkiä vastaan pelattu niin kun kerran häviän, häviän koko stäkin ja ollaan taas alkutilanteessa 1 bin tappiolla. Toi kyllä muistuttaa näitä kaikenlaisia tuplausjuttuja esim ruletin puolelta jotka ei kuitenkaan pitkällä aikavälillä toimi, mutta tajusitte varmaan pointin.

Eli oisko vaan paras lähteä pöydästä kun on pari biniä voitolla vai survoa taas 70-30 tilanteessa kaikki keskelle samaa maanikkoa vastaan? Jos kuitenkin noin hyvä tilanne tulee vastaan niin kyllä sitä haluaisi kaiken keskelle mahdollisimman aikaisin joten joko pöydästä lähtö taikka tommosten käsien pelaaminen tulisi kysymykseen. Miten ootte itse toimineet samanlaisissa tilanteissa?

EDIT: Niin ja onkos joku kokeillut tommosta maanikkostrategiaa ja jos on niin toimiiko hyvin? Tietenkin hyviä pelaajia vastaan pitäis olla tappiollista toimintaa mutta näillä mikrotasoilla tuntuu että toimii. Melkeinpä tekis mieli kokeillakin mutta varianssi tolla strategialla on vähän turhan suuri omalle bankrollille :(
  • 25 replies
    • Zanfess
      Zanfess
      Bronze
      Itse everestillä maanikoille satasen tai kaksi hävinneenä voin vakuuttaa että parasta on kun lähdet tuplauksen jälkeen pois pöydästä. Se nimittäin aiheuttaa elämää suuremman tiltin kun häviät tuplatun tai triplatun binin sille maanikolle joka taas osu riverillä suoraan 73o:llaan.. Ja tämän jälkeen et pelaa enää A-peliäs joten parasta vaan tuplauksen tai viimeistään triplauksen jälkeen kiittää ja nostaa kytkintä.

Itse maanikkoon törmätessä ja tuplat saadessa ajattelin Daniel Negreanun opetusta että pöydästä ei kannata lähteä ekan tuplauksen jälkeen, koska olet juuri saanut henkisen edgen vastustajaasi ja jos tiedät vastustajasi olevan sinua heikompi niin et tule löytämään parempaa pöytää mistään.. Tai jotenki näin se meni :) Mutta totuus on se että maanikko kun munkittaa kerran niin sinun koko stäkki on vaarassa ja sitäkautta tulee kallis tiltti ja manaat kyseisen pokerisivuston alimpaan helvettiin.

Tässä omia kokemuksia :) toivottavasti autto edes vähän.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Jos pelaat 2-3x bin kokoisella stäkillä, niin tarvitset myös 2-3x kertaisen kassanhallinnan. Jos on tosiaan tuommoinen maanikko jolla on iso stäkki pöydässä, laskennallisesti on jo oikein nousta pois pöydästä. Syvän stäkin peluuta varten tarvitaan syvempi stäkki.
    • Them
      Them
      Bronze
      paistit....kyl huonompia vastaan jatketaan kunnes paisti tai itse on katki :) . Tietty just tilttiä pukkaa niin sit softat kiinni
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Zanfess
      Itse everestillä maanikoille satasen tai kaksi hävinneenä voin vakuuttaa että parasta on kun lähdet tuplauksen jälkeen pois pöydästä. Se nimittäin aiheuttaa elämää suuremman tiltin kun häviät tuplatun tai triplatun binin sille maanikolle joka taas osu riverillä suoraan 73o:llaan.. Ja tämän jälkeen et pelaa enää A-peliäs joten parasta vaan tuplauksen tai viimeistään triplauksen jälkeen kiittää ja nostaa kytkintä.

Itse maanikkoon törmätessä ja tuplat saadessa ajattelin Daniel Negreanun opetusta että pöydästä ei kannata lähteä ekan tuplauksen jälkeen, koska olet juuri saanut henkisen edgen vastustajaasi ja jos tiedät vastustajasi olevan sinua heikompi niin et tule löytämään parempaa pöytää mistään.. Tai jotenki näin se meni :) Mutta totuus on se että maanikko kun munkittaa kerran niin sinun koko stäkki on vaarassa ja sitäkautta tulee kallis tiltti ja manaat kyseisen pokerisivuston alimpaan helvettiin.

Puhutko Zanfess nyt holdemista vaiko omahasta?
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Jim9137
      Jos pelaat 2-3x bin kokoisella stäkillä, niin tarvitset myös 2-3x kertaisen kassanhallinnan. Jos on tosiaan tuommoinen maanikko jolla on iso stäkki pöydässä, laskennallisesti on jo oikein nousta pois pöydästä. Syvän stäkin peluuta varten tarvitaan syvempi stäkki.
      Itse ajattelisin niin että jos kassanhallinta on kunnossa kun istut pöytään niin 3-binii voitolla pelaaminen on vain EV+. Voit hyvillä mielin vetää sitä gutarii koska se on sinulle kuitenkin freerollaamista. Vihujen rahalla on helppo pelata.
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Itse tuohon kuippan aloitukseen... Ei ikinä kannata pelästyä maannikon peliä. Maanikkoa vastaan kun pelaat niin kärsivällisyys palkitaan. Turhan moni varmasti hermostuu siihen kun on pre-flop maksanut ja maanikko jatkaa lyömistä kun itse ei osunut edes pariin. Joudut foldailemaan kerta toisen jälkeen. Mutta sulle riittää se yksi iso osuma ja maannikko tuplaa sinut. Niin ja älä nouse pöydästä vaan sen jälkeen vetele niitä gutareita yms... ja kohta se maannikon 7bin stäkki on sinulla. :f_thumbsup:
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Eli voitettu raha ei ole sun rahaa ellei se mene sun kassan kautta? :f_confused:
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Eli voitettu raha ei ole sun rahaa ellei se mene sun kassan kautta? :f_confused:
      Mä mietin sen niin että sessiossa voitettu raha on vasta sinun kun istut ulos ja aloitat uuden session. :f_confused:
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Mulle se on mun rahaa jos se on mun stäkissä/kassassa. Voinhan joka hetki nousta pois ja ottaa sen käyttööni. :f_frown:
    • ripakiiski
      ripakiiski
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja NemoKala
      Itse ajattelisin niin että jos kassanhallinta on kunnossa kun istut pöytään niin 3-binii voitolla pelaaminen on vain EV+. Voit hyvillä mielin vetää sitä gutarii koska se on sinulle kuitenkin freerollaamista. Vihujen rahalla on helppo pelata.
      Itse en kyllä lähtisi tuolle linjalle, että "kun olen voitolla niin voin alkaa pelata huonosti koska pelaan vihujen rahoilla". Eihän siinä voi olla järkeä alkaa hävitä ehdointahdoin voitettuja rahoja.... :f_biggrin:
    • biovaan
      biovaan
      Bronze
      En ymmärrä miksi +ev tilanne olisi erikokoisella stäkillä -ev. Tietenkin varianssi kasvaa kun otetaan syvemmillä stäkeillä arvontoja, mutta jos mennään kassanhallinan rajoissa niin mikäs siinä. Jos ei kassa kestä niin sitten pois pöydästä ja vihu kaverilistalle.
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja ripakiiski
      Itse en kyllä lähtisi tuolle linjalle, että "kun olen voitolla niin voin alkaa pelata huonosti koska pelaan vihujen rahoilla". Eihän siinä voi olla järkeä alkaa hävitä ehdointahdoin voitettuja rahoja.... :f_biggrin:
      Eihän tuossa ole kysymys siitä että alkaa pelaan huonosti. Tuo gutarin veto nyt oli vähän liioteltua. Et ole kuitenkaan vissiin omahaa kamalasti pelannut. Yhdellä binillä pelaaminen on kiduttavaa kyttäämistä ja nutsien odottelua. +2bin voit aloittaa pelaamisen ja voit ruveta pelaamaan hyvin.
    • 108500
      108500
      Bronze
      Pakko hämmentää soppaa ;)

Voin pelata vajaalla stäkillä ja voin pelata 5 binin stäkillä voittavaa peliä.
      Kaiken A ja Ö on mielestäni yksi ja ainut asia millä saat vihusta yliotteen on se sitten kivi tai maanikko = IMAGO

Mä voin käyttää hyvinkin puolet sisäänostosta pöytäimagon luomiseen. Kun se on luotu niin rahat alkaa valumaan Heron suuntaan. Tähän on minulla ollut yksi avain, eli se että en joudu näyttämään korttejani juuri koskaan paitsi silloin kun todellakin on nuts kädessä ja mennään showdowniin. Shortti pöydässä saattaa mennä pari kierrosta kun saa vihuista tarvittavat riidit.

Yleensä myös etsin pöydän missä on vihu isolla stäkillä liikenteessä, monasti on niin, että pelaaja alkaa tehdä tiedostamattaan virheitä istuessaan rahakasan päällä. Itse asetan aina rajan jonka alle en mene jos itsellä sattuu olemaan isostäkki hallussa. Kun on päästy yli 25, ei mennä enään alle 20 jne.jne.

Mitä tulee supermaanikko käsitykseen, niin paras paikka minulle on päästä suoraan hänen jälkeensä istumaan. Tuo maanikko todennäköisesti korottaa kaikki kädet positiosta riippumatta ja mikäs siinä korotelkoon vaan. 3 bet on yleensä toimiva flopilla,koska se korottaa sen flopin jokatapauksessa tai sitten vain maksu nutseilla, yleensä se lyö sitten turnilla jonkun minibetsin kun se ei osukaan jne. Toinen hyvä seikka on se, että kun maanikko riehuu aikansa alkaa toisia vihuja kismittää se meininki ja he alkavat tekemään virheitä, tällöin herolla on oiva tilaisuus sen osuessa putsata enemmänkin.

Imago ja suunnitelmallisuus :s_thumbsup:

Nääh, mitäpä minä näistä tiedän piti vaan ladella höpöjä ;)
    • EoNiTe
      EoNiTe
      Global
      ÄÄÄhhhh

Kuinka näistä maanikoista saadaan aina tehtyä niin hankalia vastustajia. Käytännössähän maanikot ja passiiviset maksuautomaatit on parhaita tulonlähteitä mitä löytyy. Tietysti maanikon kanssa pelatessa varianssiin pitää tottua..

Ja Tottakai jos efektiiviset stakit on maanikon kanssa yli150-200bb täytyy muutta pelityyliä, siinä missä muitakin vastaan. Et voi mennä enää samalla tavalla poikki käsillä, jotka 100bb stäkeillä on perus kauraa !!

Pottikontrolli ja implarit tulee entistä tärkeämmäksi mitä syvemmät efektiiviset stäkit on. Eli kyllä 4 outtisillakin voi maksaa tietyissä tilanteissa. Jos luulet saavasi vihusta tarpeeksi irti osuttuasi !!

Ja harvemmin ompussa sulla on VAIN 4 outtia..

Tietenkin maanikkoa vastaan menetät usein kokonaan riverin bluffi mahdollisuuden. Mutta sen sijaan saat maksimi valuet osumille..

Mut joo maanikkoa vastaan ei oo aina kiva pelata. Varsinkin silloin kun itse ei osu millään ees siihen kärki pariin saati sitten parempaan. Ja kaikesta painetaan ohi riverillä..

Tarkkaile maanikkoa.. Miten se pelaa turnin ja riverin.. Miten suhtautuu korotuksiin. Maksaako helposti riverillä isojakin lyöntejä.. Pistä ylös miten pelaa vedot. Miten osumat. Miten toimii ilmalla.. Onko korotusten koossa eroa yms yms.. Nää on tietty tärkeitä kaikkia pelaajia analysoidessa, mutta erityisen tärkeitä maanikkoa vastaan. varsinkin tuo käyttäytyminen riverillä koska se on se katu jossa ne isot rahat viedään tai hävitään =)

Harvoin löytyy niin huonoa pelaaja, joka ei mieti yhtään mitä tekee. Eli jos maanikko ei esim maksa korotuksia helposti, mutta tykkää itse korotella, niin anna sille vaan lankaa ja passaa se osuttu veto riverille . Kyllä se koittaa viedä potin jos sillä ei oo mitään.. Toisaalta jos se on tyyliin maksaa kaiken korottaa sun päälle niin hip hei vaan kun osuu...

Edit: Niin ja position merkitystä ei tietysti voi korostaa liikaa..
    • ripakiiski
      ripakiiski
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja 108500
      Pakko hämmentää soppaa ;)

Kaiken A ja Ö on mielestäni yksi ja ainut asia millä saat vihusta yliotteen on se sitten kivi tai maanikko = IMAGO

Oma käsitys on kyllä se että useinmiten maanikko does not give a shit mimmonen imago herolla on. Se vaan puskee niin kauan että se on katki tai että sillä on 15binin stäkki jolla saattaa tajuta jättää pöydän. Maanikon saa suht helposti usein tilttaamaan parilla stäkkäyksellä, jolloin tulee se supermaanikko ja silloin helvetti on irti... :s_evil:
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Numeromies... Mä olen sitä mieltä että sä tiedät mitä teet. Joten sä menetät valueta kamalasti ku pelaat vajaalla stäkillä. Jos sä luotat omiin post flop taitoihin niin pelaa täydellä stäkillä. Jos uskot että se ei ole sinun vahvuus niin pelaa vajaalla stäkillä. Ja nyt mä uskon että sä osaat pelaa post flop mutta et luota itseesi. :s_thumbsup: Eli täysi stäkki vaan kehiin.
    • 108500
      108500
      Bronze
      Numeromies... Mä olen sitä mieltä että sä tiedät mitä teet. Joten sä menetät valueta kamalasti ku pelaat vajaalla stäkillä. Jos sä luotat omiin post flop taitoihin niin pelaa täydellä stäkillä. Jos uskot että se ei ole sinun vahvuus niin pelaa vajaalla stäkillä. Ja nyt mä uskon että sä osaat pelaa post flop mutta et luota itseesi. :s_thumbsup: Eli täysi stäkki vaan kehiin.
      Mä luotan itseeni, mutta vihut ei joten summa summarum easy money ;)
    • 108500
      108500
      Bronze
      Mut tosiaan olen sitä mieltä, että maanikkoakin vastaan pystyy rakentamaan imagon, se saattaa jättää sut rauhaan ja keskittyy muihin.
      Usein tälläisessä tilanteessa tulee sellainen symbioosi, että lopulta pöydän isot stäkit olet sinä ja maanikko ja kumpikin tavallaan hyötyy kummastakin.
      Väki vaihtuu pöydässä ja te vedätte kaikki merkit. Mulle ainakin on usein käynyt näin maanikon kanssa. Sitten kun vielä selvität sen ,että onko maanikko siitä syystä maanikko että se on ottanut koko rollinsa yhteen pöytään ja pyörittää rullaa. Vai onko kyseessä todellakin ison rollin omaava maanikko joka tekee tällä tyylillä rahaakin.
      Pöytään pitää aina tutustua ja edetä sen mukaan. Mutta mä en käytäkään mitään apuohjelmia mistä näkisin statseja tms. Mä luen jokaista vihua omin silmin ja teen päätökseni sen mukaan ;)
    • Zanfess
      Zanfess
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Zanfess

Puhutko Zanfess nyt holdemista vaiko omahasta?

Joo tosiaan puhuin lähinnä holdemista, mutta miksei tuota ajatustapaa voi käyttää omahassakin. Mutta joo meen takasi ommaan nurkkaan tästä :s_frown:
    • 1
    • 2