3-bettaments

• Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Eli, ajatus:

Jos maksat 3-betin preflop, häviät. Jos 3-bettaat preflop, voitat. Käykö näin aina? Tutkiskelin omia tilastoja, ja teen breakeven peliä 3-betin maksettuani koska nonsd menee syöksyyn, mutta 3-betattuani teen huimaa voittoa, lähinnä nonsd voitoista.

Jos tuo todella pitää paikkaansa, niin sitten ei ole mitään syytä maksaa 3-bettejä (koska häviät enemmän maksamalla kuin voittamalla) ja pitäisi pyrkiä etsimään kaikki paikat 3-betata jotka voi.
      :f_confused:

Näyttäisi myös siltä, että teen enemmän tappiota jos pelaan positiosta 3-bettiä vastaan, kuin ilman positiota. Syynä on varmaan se, että vihut luovuttaa helpommin OOP kuin positiosta, jolloin en saa sitä jatkolyöntiä.
  • 11 replies
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Kertoisko tuo osittain myös siitä, että aloitteella on omahassakin merkitystä? Vaikkei ehkä niin paljon kuin positiolla. Eli 3bettaamalla vihu saa aloitteen turvin pelattua sut pois potista.

Pitääkin tutkia omiakin tilastoja, kunhan otoskoko on vähän kattavampi. Kiinnostava tieto joka tapauksessa, varsinkin jos erot 3betin maksun ja oman 3betin tuloksen välillä on huomattavat. Toki ihan heti ensilukemalla en vielä olisi valmis kokonaan luopumaan 3betin makselusta potentiaalisilla käsillä. :f_eek:
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Veikkaan, että toi on paljon kiinni myös flopin pelistä. Eli jos 3-betti maksetaan ja luovutetaan nätisti vihun konttariin mikäli ei osuta, niin selvähän se on että miinusta tulee. Vaihtoehtoisesti taas mikäli vihut luovuttaa paljon sun konttariin kuten rushissa varmaan on tapana, niin plussalle mennään kivasti.

Aloite rushissa on kaikki kaikessa, näin yhden session kokemuksella.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Joo, kannattaa muistaa, että olen oppinut pelaamaan 3-betti tilanteet hyvin varovaisesti. Ja suurin osa tän vuoden käsistäni on RUSHia.

700 kättä olen maksanut 3betin, ja olen hävinnyt 2500bb:tä näissä tilanteissa. Ja runnaan AI EV:n yläpuolella. Jos mietitään, että olen joko maksanut tai korottanut sen 3.5bb:tä, niin se on about samanverran (2450) kuin olisin vain kipannut suoraan. Tai itseasiassa enemmän, jos oikeasti menen EV käyrän mukaan. Eli en tee niissä tilanteissa yhtään voittoa.

Toisaalta kolmebettailtuani 334 kertaa, olen 70bb:tä voitolla. Kuitenkin kolmebettaan niin tiukalla rangella, että voisi olettaa saavani enemmän lyömällä ahkerammin floppeja. Jatkolyönneillä 3betatuissa poteissa olen tehnyt 500bb:tä voittoa 161 kädessä, kun taas jos en ole lyönyt niin olen hävinnyt suunnilleen samanverran.

Aloitteen tärkeys myös tukee omaa havannointia CBettejä vastaan pelatessa. Koska suurin osa käsistä ei tule koskaan osumaan kovin usein floppeihin, niin ahkeralla Cbettaamisella hyvin usein saadaan minunlainen pelaaja pakkaan. Joten jos minulla ei ole aloitetta, niin teen tappiota. Jos minulla taas on aloite, teen voittoa.
    • NTV123
      NTV123
      Bronze
      Sitten varmaan sekin yksinkertainen asia, että 3-bet = hyvä käsi ja 3-betin maksu usein huonompi käsi, koska muutenhan 4-bettaisit.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Kyllä mä maksan hyvillä käsilläkin (QQJT, 9876 ja vastaavat). Fiksua, ei välttämättä, mutta näin olen tehnyt. Kuitenkin asiaa pohdiskelleena, niin ellei vihu 3bettaa vain ässät, niin noilla käsillä pitäisi 4-betata hyvin usein. Varsinkin jos siellä on tommonen 123lgatrard.
    • NTV123
      NTV123
      Bronze
      Meinasin jo puolessa välissä viestiä huutaa, että 4-BET :D

PLO50 1700$ voittoa 3-beteissä, tehtyjä 3-bettejä 1728

[ ] 1$/3-bet

fail.

edit: feilasin

did 3-bet filtterillä 300 kätöstä ja 670$ profit

[x] 2$/3-bet

Balla.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      QQJT ei ole hyvä käsi maksaa 3bettiä. Piste.

Eihän tää oo sen kummempaa kuin että jos sä teet tappiota maksamalla 3bettejä niin lopeta se. Tai tutki mistä se johtuu ja muuta peliäsi.

Sekä 3bettaamalla että maksamalla niitä voi tehdä voittoa tai tappiota todella helposti. Kaikki riippuu niin paljon omasta imagosta, rangesta ja vihu(i)sta.

Paras tapa tehdä tappiota on maksaa 3bettejä huonoilla käsillä, ja kipata liian usein flopilta.

Ja "huono käsi" on suhteellista. Jos vihu 3bettaa lähes aina naulat, niin mikä tahansa käsi missä on A tai pari on huono. Jos vihu 3bettaa laajalla rangella (AAxx, KKxxds, jonot) niin maksamisen voi perustella oikeastaan vain sillä että on jo suunnitelma postfloppia varten. Jos tollasta vastaan päättää kattoa osuuko floppi, niin häviää liian usein jotta se olisi kannattavaa. Ellei sitten maksa vain hyvillä jonoilla, joilla osutaan riittävän usein ja riittävän hyvin.
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Noo, olen niin katkeroitunut ihminen, että nykyään pusken sen joskus joitain vihuja vastaan (3bet 15+). Kyllä itse sitä maksan kolme-betin muuten ja ihmettelen flopin varsinkin positiosta, tosin rainbowna yleensä passaan. Vihukohtaisia juttujahan nämä aina tuppaa olemaan.

Mutta ihan asiaahan tuossa tulee. :f_thumbsup: Näitä juttuja joutuu nykyään jo ihan pikkutasoilla pohdiskelee, kun pikkuhiljaa päästään siitä PFR-ainoastaan ässät -> 3-bet-ainoastaan ässät vaiheesta -> 4-bet-ainoastaan ässät vaiheeseen. :f_cool:
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Aloin itekin kattelemaan miten homma sujuu silloin kun maksetaan 3bettejä. Tappiolla ollaan, ja ton databasen 1200 kerrasta ku oon maksanu 3betin niin keskimääränen tappio on jotain 3-4bb per käsi. Jos oisin aina kipannu 3bettiin niin tekisin 3bb per käsi tappiota. Joten ero ei ole iso, ja varmasti tuossa on mukana melkosen monta kättä missä lämmöissä on ajettu huonoon paikkaan.

Uskoisin että fiksulla maksamisella tekee parempaa tulosta, kuin ainaisella kippaamisella. Olisi kiva kuulla kovien omppuharjojen statseja, miten menee silloin kun maksetaan 3bet preflop?
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Pannaan tähän ketjuun, kun sopivampaakaan ei löydy. Kun itse väitin ekassa videossani että mikroissa voi voittaa ilman 3bettaamistakin, niin osuipa tänään silmään yhdessä videossa miten PokerStars-pro Rino Mathis pelaa 2kilosta omppua (blindit 10$/20$) ja statsit ovat 1,8K käden otannalla 31/13/3,4.

Nittinä tekee tulosta high stakeseissa? Melko pieni PFR ja 3bet% näin äkkiseltään, kun kyseessä on mies joka kuitenkin käsittääkseni tekee rahaa ompulla.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Kyyberi

Nittinä tekee tulosta high stakeseissa? Melko pieni PFR ja 3bet% näin äkkiseltään, kun kyseessä on mies joka kuitenkin käsittääkseni tekee rahaa ompulla.
      Ei nuo isojen tasojenkaan jampat välttämättä osaa pelata omppua. :s_love:

Ainoa syy tuohon minkä noin äkkiseltään keksisi, on se että jos on uskomattoman hyvä pelaamaan postfloppia niin ei ole syytä 3-betata koska se vaan turhaan kasvattaa varianssia. Ilman 3-bettaamista on sitten 3 katua aikaa voittaa se potti, kun taas 3-betattuna raha menee keskeen jo viimeistään turnissa.