Pivot korttiin osuminen omahassa?

• Asslake
      Asslake
      Bronze
      Luin jostain vanhasta lehdestä juttua pivot korttiin osumiseen omahassa. Pivot korttiahan on kortti joka puuttuu reiällisestä janasta eli jos kädessä on JT97 ja floppi on 832 niin kasi on silloin pivot.

En ole aikaisemmin ymmärtänyt kuinka suuri merkitys tuohon korttiin osuminen tarkoittaa. Kyseisessä tapauksessa suoran saamisen todennäköisyys on noin 13 prosenttia. Eli jo melkein sen pohjalta on hyvä floutata kaveria joka lyö C-betin flopilla noin kuivaan pöytään ja turnilla voit bluffata potin pois.

Aikaisemmin olen ajatellut pelin niin päin että en viitsi maksaa pelkällä pivot kortilla koska jos osun kortteihin JT976 niin saan niin vahvan vedon että joudun kuitenkin maksamaan ja eihän se voi osua kuitenkaan riverillä kun turni ns. osui.

Esimerkkinä käytettiin sellaista kättä jossa on vastakkain kädet AKQJ ja 9865 ja floppi on A73 ja tuossa vaiheessa A-käsi johtaa flopilla 69-31 joten pienempi janakäsi ei ole niin toivottomassa tilanteessa miltä ensin vaikuttaa. Eli jos itse on lyönnyt positiosta pienemmällä janalla 3-betin ja vihu laittanut 4-betin ja itse olemme koolanneet sen ja potissa on noin 60bb ja molemmilla on noin potillinen takana niin käytännössä pitäisi maksaa toi vaikka tuntuisi että eihän ole mitään järkeä siinä koska itsellämme ei ole mitään reaalia.

Vai mitä mieltä muut on, onko toi oikeasti noin vahva kortti?
  • 8 replies
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Pivot-kortti on merkityksellinen nimenomaan flouteissa. Kaiken muun lisäksi se antaa tuon 10-14% lisää equitya, ja jos se suora osuu niin implarit on myös hyvät. Koska vihun on todella vaikea laittaa heroa suoralle jos 932 floppiin tulee maksu ja riverillä pöytä on 9328J.

Ja tietysti todella pienen SPR:n tilanteissa pivot-kortti voi olla se mikä ratkaisee pitääkö maksaa vai kipata.
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Öö... valaiskaapa nyt fiksummat, mistä tuo 10-14 % lisä equityyn tulee? Testailin propokertoolsilla erilaisia floppeja kädelle QJT8, ja sain random-kättä vastaan maksimissaan 5-6 pinnan paremmuuden ysin sisältävän flopin eduksi. :f_eek:
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Ilmeisest se on Best of Cappelletti on Omaha kirjasta.

Taulokkona:

QJ98 @ T32 = 14,3%
      QJT8 @ 932 = 13,5%
      QJT9 @ 832 = 9,9%
      JT8x @ 932 = 8,9%
      JT9x @ 832 = 8,1%

Nuo prosentit on tosiaan sille, että osut /suoraan/. Se ei välttämättä ole puhdasta "equityä" koska vihulla voi olla esimerkiksi samoja takaovia tai takaoven värinvetoja, jotka pilaa heron equityä.
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Jim9137
      Nuo prosentit on tosiaan sille, että osut /suoraan/. Se ei välttämättä ole puhdasta "equityä" koska vihulla voi olla esimerkiksi samoja takaovia tai takaoven värinvetoja, jotka pilaa heron equityä.
      No joo, tuolla lailla ymmärrän tuon. En kuitenkaan pitäis tuota pivot-korttiin osumista minään jumalan kätenä. Esim. tuolla esimerkkikädelläni QJT8 on huomattavasti parempi equity, jos floppi on 832 kuin jos se on 932. Random-kättä vastaan siis.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Eihän se mikään jumalan käsi olekaan, mutta voi antaa sen riittävän lisäequityn, joka kääntää kipin maksuksi. Omahassa muutenkin takaoven vedot ovat suuremmassa arvossa kuin teksussa, joten jos pivot-kortti osuu niin onhan se hyvä tietää vähän niitä prosentteja.
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Mä tykkään pivot kortista. :D Olen tästä joskus jossain kädessä tai valmennuksessa jutellutkin. Jimi varmaan jo kyllästynyt. ;)

Mun pelissä tuo pivot kortin "hyödyntäminen" on ihan normia nykyään. Kyllä mä siitä aina ilostun jos sen floppaan. :f_love:
    • Jim9137
      Jim9137
      Bronze
      Nemo tykkää kaikesta jolla se pääsee lyömään. Kuten pikkublindista, kun sieltä pääsee ensimmäisenä aina lyömään flopille. :f_p:
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Jim9137
      Nemo tykkää kaikesta jolla se pääsee lyömään. Kuten pikkublindista, kun sieltä pääsee ensimmäisenä aina lyömään flopille. :f_p:
      :f_thumbsup: mutta vain ja ainoastaan live peleissä.