Betsizing omahassa

• Blancco7
      Blancco7
      Bronze
      Kun aloittelin omahaa huomasin vihujen lyövän usein pelkästään potillista. Heti tuli sellainen tunne, että pelkän potin lyöminen ei voi olla paras strategia ajatellen lyöntikokoa. Siitä asti olen kantanut uskollisesti vajaiden potin kokoisten lyöntien lippua. En toki sivuuta potin lyöntiä kokonaan repertuaarista. Haluaisin saada betsizingia koskevan ammattilaisen kirjoittaman artikkelin tai sitten kattavan videon.

-----------------------------------------------

HIEMAN OMIA MIETTEITÄ BETSIZINGISTA

Täyden potin lyöminen
      Täyden potin lyöminen tuo maksimaaliset paineet vihulle ja suurimman kippiosuuden. Täyttä pottia lyömällä saa maksimaaliset valuet osumilleen, mikäli vihu on valmis maksamaan täyden potin kokoisia lyöntejä. On the flip side minusta täyden potin lyöjiä on hirmu helppo hyödyntää omassa pelissä. Ompussa on toisinaan pakko myös bluffata/tehdä jatkolyöntejä. Niinpä bluffit ovat myös potin kokoisia. Jos pääsääntöinen lyöntikoko on potti saa sököreissusta todella ison ja kovan. Bluffien ja jatkolyöntien on onnistuttava usein jotta ne ovat tuottoisia. Täyden potin lyöminen on ainakin omassa silmässä kuitenkin niin vahva lyönti, että siihen ei oikein uskalla lähteä muuvailemaan. Laskettakoon se myös hyveeksi. Levelöimällä siitä saa myös paheen.

Vajaan potin lyöminen (1/2 - 2/3 pottia)
      Bluffien ja jatkolyöntien ei tarvitse onnistua yhtä usein ollakseen tuottoisia. Kippiosuus on paljon pienempi ja vihu voi saada hyvät oddsit maksaa vedoillaan. Sököreissusta ei tule kuitenkaan yhtä kovaa asetta vihulle kun ei lyö täyttä pottia. Vajaan potin lyöminen saattaa innostaa, ainakin heroa, tekemään muuveja heikommallakin kädellä. Siispä koviakin osumia voi lyödä pienemminkin. Kaikki riippuu vihusta.

Alle puolen potin lyönnit
      Nämä lyönnit ovat ainakin empiirisen havainnoinin perusteella usein todella heikkoja. Riippuen boardin tekstuurista ne voivat myös olla valuena todella kovalle osumalle. Useimmiten ne on jonkinlaisia blokkerilyöntejä joilla yritetään saada jonkinlaista infoa oman käden vahvuudesta verrattuna vihun käteen. Riverillä pieni lyönti on useimmiten blokkeri jos esim. halutaan halvempi showdown tripseillä/suoralla kun väri täyttyy.

Minibetsit
      Näissä ei mielestäni ole yhtään mitään järkeä ellei peli ole heads upia. Omaan silmään on ainakin aivan sama sököttääkö vai lyökö min betin, ellei tietysti potti ole 2bb-4bb kokoinen. Yleensä sivuutan ne ja maksan, jos olin sököttämässä, ja korotan, jos olin lyömässä. Multiwaypotissa nämä saa lähinnä sapen kiehumaan, jos joku pelaaja takana innostuu korottamaan kun on maksanut min betin. Multiwaypotissa voi jopa kipata min betiin, mutta minusta nämä vaan pitäisi lailla kieltää.

Sökö
      En tiedä voiko sökötystä laskea tähän mukaan. Sököttäminen omahassa olisi varmasti jopa mielenkiintoinen video! :D Oikeasti siitä voisi jopa saada ihan ok teoriaa aikaiseksi. Omahassa ei kuitenkaan hirveästi sököttämällä voita, paitsi esim. bet flop-check turn-bet river voi olla toisinaan parempi tuotto kuin bet flop-bet turn. Ja tottakai sököreissu on kova ase, mutta pelkällä sököllä ei tavoitella tähtiä. Sököttämällä missataan usein valueta, mutta on myös hyvä työkalu jos haluaa indusoida bluffin.

-------------------------------------------------------------

LYÖNTIKOOT ERI KADUILLA

Pre flop
      Pre-flopissa on pääsääntöinen reissukoko potillinen. Omassakin pelissä sovellan lähes aina potin kokoisia reissuja. Minun mielestäni on aivan loistava lopputulos, jos 3-betaan ja avaaja + kaikki muut kippaavat. Rakea ei mene penniäkään ja mikään käsi ei ole huippusuosikki pre-flopissa. Hirveästi en osaa adjustoida reissukokojani pre-flopissa, joten tähän kaipaan osaavia vinkkejä.

Joskus voi hieman kikkailla.
      12bb stäkki korottaa 3,5bb UTG: sta ja tulee välimaksaja. Tällöin korotan min raise (positio BU, stäkki 100bb), vaikka AAxx käsillä, jotta korotuskierros on taas käynnissä ja pikkustäkki menee usein all-in. Jos välimaksajalla on syvä stäkki ja maksaa tämän 12bb all-inin on potissa paljon kuollutta rahaa. Pääsen taas korottamaan, mutta koko potillisen.
      Tällä lailla pikaisesti laskettuna 12bb+12bb+6bb+1bb+0,5bb = 31,5bb lisää. Tällöin olen pottiin sitoutunut 37,5 bb:llä ja 62,5bb on takana. Vihun pitää maksaa 31,5bb lisää kun on 12bb sen rahaa potissa. Jne. you got the point. En jaksa kertoa koko tarinaa kun kaikki tietää miten se päättyy.
      Välimaksaja maksaa pre-flopissa, floppaa gutarin ja tulee turnilla jo ohi.
      (Petyin kun ei voinut kirjoittaa toista spoileria spoilerin sisään ja kolmatta spoileria spoilerin spoilerin siäsän :O )
      Back to topic.

Post flop

Huppi potit
      Kaikista fiksuinta on varmasti tasapainottaa lyöntikokonsa ottaen huomioon SPR:n (SPR:ää SPR: stä kiinnostuneille), boardin tekstuurin ja vihun pelityylin ja rangen. Heads up poteissa on aina helpompaa ja tottakai positiosta. Pääsääntöinen jatkolyöntikokoni on 2/3 pottia. Esim. 75 sentin pottiin, joka on usein potin koko PLO10: ssä kun olen avannut pre-flop, lyön jatkolyöntinä lähes aina 50 senttiä kuivaan boardiin tai boardiin, jossa on yksi selkeä veto. Vaikka mulla olisi kärkisetti, täyttä ilmaa, tai jotakin siitä väliltä lyön sen 2/3 pottia. Se riittää viemään potin tarpeeksi usein ellei vastassa ole station.

Vedokkaaseen pöytään kovalla osumalla tai kovalla vedolla lyöntikokoni lähentelee koko pottia. Turnilla ja riverillä arviooin äksönit ja boardin uudelleen ja lyön sen mukaan tai jätän lyömättä.

Todella märkään boardiin jätän usein lyömättä, mikäli arvioin vihun mahdollisesti osuneen. Turnin kortin ja omien osumien mukaan päätän jatkanko eteenpäin vai luovutanko suosiolla.

3-bet poteissa pelipäätökset tehdään pääasiassa flopilla. Tällöin SPR on usein niin suuri, että saadaan usein stäkki sisään viimeistään turnilla, mikäli niin toivotaan. 1/2 potin lyönnit riittää usein määrittelemään asemansa flopilla. Silti lyön lähemmäs sitä 2/3 vaikka ei olisi varmastikaan tarvis. Mikäli ei halua jatkaa voi vielä kipata. Vedokkaisiin pöytiin kovalla osumalla voi mielestäni lyödä potillista, jos on valmis menemään katki.

4-bet poteissa ei kovinkaan usein jää hiluja enempää pelattavaa turnille, ellei pelaajat ole kovin syvillä stäkeillä liikenteessä. Perus 100bb tilanteessa pelipäätökset on vain flopilla. Useimmiten tilanne on se, että AAxx (joskus KKxx) pelaaja on 4-betannut ja puskee lähes joka flopin. Näin homma useimmiten menee ainakin PLO10 ja PLO20 tasoilla sekä pienemmillä. Poikkeuksena tilanteet kun on täysmaanikko on vastassa.

Multiway potit
      Alemmilla pelitasoilla en kauheasti muuvailisi multiway potissa. Jo 3-way on hankala tehdä jatkolyöntiä ja saada kaikki kippaamaan. Tottakai niitä pitää tehdä, mutta harkitummin. Multiway lähtisin enemmän valuen kautta lyömään.

Korkeammilla tasoilla voi enemmän sitten miettiä sitä lyöntikoon varioimista. Itse pelaan itse oppineesti peruskonseptilla omissa peleissä, sillä vihut on todella rehellisiä omissa liikkeissään.

---------------------------------------------------

Toivottavasti tämä herättää jonkinmoista keskustelua, sillä betsizing on mielestäni yksi mielenkiintoisimpia asioita omahassa. Tähän ei varmasti ole yhtä yksiselitteistä ohjenuoraa. Päätin kuitenkin jakaa omat tuntemukseni ja ehkäpä joku löytää tästä jotakin hyödyllistä. Haluan kuitenkin jotakin teoreettista pohjaa tälle, sillä itse en ole ainakaan täältä bongannut minkäänlaista teoriaa koskien betsizingia. En ole muiden kielisiä puolia selannut.
  • 9 replies
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Hyvää pohdintaa. :s_thumbsup:

Itselläni lyöntikoot ainakin flopilla vaihtelevat lähinnä pöydän tekstuurin mukaan: Vedokkaaseen floppiiin potti tai karvan alle, kuivaan A-korkeseen riittää usein puolikas tai vähän yli. Useimmiten konttari on kuitenkin jossain 3/4 potillisen tuntumassa.

Sopivien bluffispottien löytäminen ja hyödyntäminen on itselle ainakin yksi vaikeimmista jutuista omahassa, ehkä osittain johtuen pelatuista limiiteistä, joilla ei paljon kannata luhvia. Joten yllä oleva perustuu lähinnä peruskonttareihin tai floppeihin, joihin on itse(kin) osuttu. Mutta riverbluffina toimii usein potillinen, ettei vihu erehtyisi maksamaan pohjarattailla suoran ja värin mahdollistavaan pöytään...

Mutta annetaanpa omahagurujemme kommenteerata tarkemmin. Herolla tuo kuitenkin perustuu lähinnä Black Member -tason mutu-strategiaan. :f_grin:
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Mietin että kirjoitanko tähän pitkää pohdintaa, vai alanko kyhäämään sitä videota. Päädyin jälkimmäiseen. :)

Otetaan aihe myös käsittelyyn ensi perjantaina valmennuksessa. Muistuttakaa heroa.
    • Blancco7
      Blancco7
      Bronze
      Ainiin unohdin sen 3/4 potillista kokonaan tuosta pohdinnasta. Tuli niin paljon tekstiä, että vääjäämättä jokin unohtui. :f_tongue:
    • Blancco7
      Blancco7
      Bronze
      Eri lyöntikoissa on varmasti psykoloogisia vaikutuksia. Olen lyönkoillani pyrkinyt hämmentämään vihua. Varsinkin riverillä olen ainakin soveltanut lyöntiä, jonka tarkoituksena on hämmentää vihua, "miksi löit tuolla lailla?". Muilla kaduilla tästä ei varmaankaan ole hyötyä, sillä ainoastaan riverin lyönnit ovat lopullisia päätöksiä. Nämä lyönnit teen yleensä tuntematonta vihua vastaan. Lyön epäloogisen summan riverillä, joka jättää joko minulle tai vihulle 1bb stäkkiä jäljelle, tai jonkun muun todella pienen summan verrattuna pottiin, riippuen siitä kummalla on enemmän stäkkiä. Teen näin yleensä nutseilla, tai jos muuten tiedän melko varmasti omaavani voittavan käden.

http://www.pokerihanska.com/?h=708440234
      Esim. tuossa kädessä minulla oli riverillä $15,72 stäkissäni ja löin $15,00. En pysty mitenkään todistaaman, että tämä kannustaa vihua maksamaan herkemmin. Teen kuitenkin näitä lyöntejä ja toivon, että vihut hämmentyy niistä ja uteliaisuuttaan päätyvät maksuun.

http://www.pokerihanska.com/?h=857609805
      Tässä vielä toinen käsi, jossa oikeastaan ainoat loogiset lyönnit oli pre-flopilla ja flopilla. Tässä jätin riverin lyönnilla taakse $0,50, eli 1bb. Vihu ilmoitti chatissä ajatelleen minun bluffaavan. Tähän toisaalta vaikutti varmaaankin myös turnin todella pieni lyönti ja flopin mini-reissu.

Voi olla, että menetän hiukan valueta lyömällä tällaisia outoja lyöntikokoja. Haluan kuitenkin pitää hauskaa pöydässä ja minusta on hauskaa lyödä näin. :P Tälle ei taatusti ole mitään tutkimusta tehty. Minulla on ainoastaan omat kokemuset näistä.
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Itse avaan preflop pääsääntöisesti 3x ja buttonilta useimpia vastaan sitten 2,5x koska ne yleensä joko kippaa tai 3-bettaa. Jää sitten vähän enemmän pelivaraa postflop ja voidaan ottaa 3-betti helpommin kiinni positiosta.

Potin cbetistä en tykkää yhtään, sama lopputulos saadaan useasti jollain 2/3 betsillä aikaan. Lyöntikokoja kannattaa tosiaan vaihdella, mutta samalla on tärkeää miettiä et mitä sillä lyönnillä halutaan saavuttaa. Esim.

-halutaan ottaa aloite kädestä postflop
      -halutaan vetää halvalla
      -halutaan selvittää, missä oman käden kanssa mennään
      -halutaan committaa stäkki ekana ja maksimoida kippiosuus
      -halutaan indusoida aggro vihu sekoamaan

Eli ensin selkeä suunnitelma käden pelaamiselle ja säätää betsikoot sitten sen mukaan.
    • Blancco7
      Blancco7
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Tikkari
      Itse avaan preflop pääsääntöisesti 3x ja buttonilta useimpia vastaan sitten 2,5x koska ne yleensä joko kippaa tai 3-bettaa. Jää sitten vähän enemmän pelivaraa postflop ja voidaan ottaa 3-betti helpommin kiinni positiosta.
      2,5 BU: sta en ole vielä ruvennut avaamaan, sillä musta tuntuu, että se tullaan koppaamaan usein ja cbet otetaan aina kiinni, koska se on niin pieni. Näin ainakin PLO20. Sen sijaan olen kokeillut tuota 3x avaamista. Se tuntuu olevan käytännössä aika sama kuin tuon potin avaaminen ja saadaan enemmän liikkumavaraa post-flop. Omppua pelataan kuitenkin post-flop, paitsi tietenkin jotain shorttia vastaan on hyvä jo pre-flop hakeutua alhaiseen SPR tilanteeseen, olettaen tietysti, että omaa kommitoitumiskäden.

Opergaa kuunneltuani olen kokeillut myös 3betata potin kokoista avausta vain 3x avaus. Sekin jättää enemmän liikkumavaraa ja mahdollisesta 4betistäkään ei tule aivan niin suurta. En ole ihan varma mikä olisi hyvä 3bet koko, jos vihu avaa 3x, 2,5x tai minit. Potillista olen nyt lyönyt näitä kylkeen. Riittäisiköhän 3x näitäkin vastaan?

Samaten avauksen koko mietityttää, kun on limppaajia jo potissa mukana. Näissä tilanteissa avaan kyllä aina potin. Limp-fold avaukseen on yksi karmeimmista liikkeistä omasta mielestäni. Silti jotkut tekevät näin ja ehkä se potin avaaminen ei tästä syystä ole niin huono. Saa mukavan extratuoton avaukselle.

Onko 4betin hyvä olla koko potillinen 100bb efektiivisessä? Mikäli vihulla ei ole AAxx kättä olettaa vihu herolla olevan AAxx käytännössä aina kun 4betaa. 4bet on siksi helppo ottaa kiinni. Flopilla 4betaaja kommitoituu useimmiten ja vastustajan on tosi helppo pelata.

Lopuksi vielä miten saisi vihun sekoamaan pre-flopissa? Tarkoitan tässä nyt ihan perus vihua, sillä maanikkoa ei ole vaikea saada sekoamaan (sen kuin korottaa ja maanikko tulee usein yli). Poikkeamalla panostuskaavoista en ole oikeastaan koskaan saanut vihua yrittämään mitään muuvia. Eli jos korotan vihun avausta 2x en ole oikeastaan koskaan saanut vihua innostumaan tulemaan yli. Jos kädessä on joku AAxx käsi haluaisi mieluusti päästä matalaan SPR tilanteeseen flopille.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Plo25 ja siitä alle ei ole kauheasti tarvetta kikkailla preflopin avauskoolla. Kuitenkin ne 3betit ovat jokseenkin harvinaisempia, ja pääsääntöisesti heron tulisi pelata enimmäkseen kovia käsiä. Jolloin potin kasvattaminen preflop on tuottoisampaa, eikä preflopin rangeja tarvitse tasapainottaa. Mitä enemmän siellä pöydissä alkaa olemaan hyviä pelaajia, niin sitä tärkeämmäksi nämä seikat tulevat.

3bettaamiseen vaikuttaa monet asiat, mm. stäkkisyvyydet. Aika moni käyttää isommissa peleissä sitä että oop lyödään isosti ja positiosta (josta muutenkin 3betataan paljon enemmän) hieman vähemmän. Jolloin vihun on vielä vaikeampi adjustoida heron kevyempään 3bettailuun.

100bb pinoilla 4betin tulisi olla aina potti, koska se on aina for value. En näe mitään syytä 4betata vähempää kuin potti 100bb pinoilla.

Preflopissa niitä vihuja ei saa sekoamaan, kun kiukkushovea ei voi tehdä.
    • hjkhjk
      hjkhjk
      Bronze
      Mulla on tapana avata minit UTG:stä.

Pelataan pienenpää oopista ja jos pari
      maksua ja vielä 3-bet ei sekään haittaa
      koska mun range on UTG:stä usein niin
      vahva, että tossa pistetään merkkiä keskelle.

Peliliikkeeni luetaan lähes aina heikoksi kädeks.
      (kerta toisensa jälkeen)

Taisi muuten olla Tikkari syypää tähän mun toimintaa.
      Muistelisin että jollain videolla olisi kertonut moisesta.
      Voin muistaa väärinkin.

Löytyykö muita "väärinpeelaavia" ?
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja hjkhjk
      Mulla on tapana avata minit UTG:stä.
      Itsekin kokeilin tuota jonkin aikaa, mutta totesin saavani niin paljon maksuja, että valiokädenkin pelaaminen oop oli erittäin vaikeaa. 3bb utg-avausta ainakin tuon kokeilun perusteella kunnioitetaan edes vähän enemmän mikroissa, eikä niitä perhepotteja tule samalla lailla.

Avausrange utg: stä on joka tapauksessa mulla käytännössä AAxx ja isot jonot - toki pöydän ja imagon mukaan tarvittaessa varioiden. Niitä on kohtuu vaikee pelata 4- tai 5-way kun ei osu, ja toisaalta saada lisävalueta kun osuu.