Ohivetoja

• erbotti
      erbotti
      Bronze
      Tuli tässä mieleen tällänen (tyhmä) kysymys, että olenko kuinka paljon edellä vihuja kun herolla flopilla kärkisetti vs vihun värinveto?

Olen tässä nyt muutaman viikon tuolla starsilla pelaillut, ja tässä juuri edellisessä sessiossa kuoppasin lähemmäs 5biniä tilanteissa, joissa vihu katkesi flopilla pelkällä värinvedollaan. Herolla näissä tilanteissa siis kärkisetti.

Yleensä tilanteet lähteneet siitä, että hero 3betannut ja flopataan kärkisetti ja vihu haluaa työntää vedollaan merkit sisään.

Tiedän, että ompussa värinvedot osuvat useammin mutta kuinka usein ne tarkalleen ottaen osuvat, ja pitäisikö heron kipata setti jos ei löydy omista korteista blokkereita?
  • 10 replies
    • laatunainen
      laatunainen
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja erbotti
      Tiedän, että ompussa värinvedot osuvat useammin mutta kuinka usein ne tarkalleen ottaen osuvat, ja pitäisikö heron kipata setti jos ei löydy omista korteista blokkereita?
      Ei kai ompussa ne flopin värinvedot tuu maaliin yhtään sen useammin kuin holdemissakaan?!? Yhtä monta värikorttia siellä on vapaana molemmissa peleissä. Ompussa vaan on useammin värinvetoja, koska kädessä on neljä korttia kahden sijasta.
    • PopaS
      PopaS
      Bronze
      lisäks on usein ylipareja, takaoven suoria / värejä päävedon lisäks, näistä ja mahdollisista runnerrunnereista voi tulla paljonkin lisäoutteja. Mutta ei sitä kärkisettiä tietenkään passiivisesti pelata kun hyvää värisuoranvetoakin vastaan ollaan korkeintaan marginaalisesti perässä.
    • PerusJamppa
      PerusJamppa
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja laatunainen
      Ei kai ompussa ne flopin värinvedot tuu maaliin yhtään sen useammin kuin holdemissakaan?!? Yhtä monta värikorttia siellä on vapaana molemmissa peleissä. Ompussa vaan on useammin värinvetoja, koska kädessä on neljä korttia kahden sijasta.
      Itse asiassa tulee, koska jos mennään flopilla keskelle, pakassa on texuun verrattuna neljä tuntematonta korttia vähemmän mikä parantaa värin osumisen todennäköisyyttä jos kummallakaan ei ole muita kyseisen maan kortteja kädessään. :s_wink:

Jos vihulle ei tule käytännössä mitään apuvetoa (esim. jonkunlaista suoranvetoa) ja ilman blokkereita Omahassa prosentit ~67-33 on varmaan aika lähellä noin keskimäärin..?
      Mahdollisten apuvetojen ja omien kahden muun kortin ansiosta/takia prosentit voi sitten pudota (ainakin) jopa niin alas että kärkisetti on perässä ~25-75! :D

Texussa setti vs. värinveto 75-25.

Eikä ikinä kannata tuollaisissa spoteissa ainakaan kärkisettiä kipata. Omaha vain on sanoisinko kohtuullisen varianssipitoinen peli joten ei siinä mitään voi jos vihuille välillä napsuu jatkuvasti. Kärkisetti siis johtaa aina pelkkää värinvetoa joten ei ole mitään syytä kipata sitä.

Kannattaa leikkiä tällä :f_thumbsup:

EDIT: Lukuja vähän korjasin..
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Ompussa jos on setti vs pelkkä värinveto (ei muita kuin takaoven apuvetoja) niin värinvedolla on about 27%. Tarkkaa lukua on mahdoton antaa kun yleensä molemmilla on jotain takaoven vetoja jotka muuttavat pinnoja. Teksussa taitaa olla prosentin vähemmän.

Erbotin ihan ensimmäiseen kysymykseen, se kannattaa opetella laskemaan itse. Esim. PokerStrategyn uusi Omaha Equilab on loistava ja helppokäyttöinen työkalu siihen.

Ohjelman voi ladata täältä ja siihen liittyvä video on täällä.
    • erbotti
      erbotti
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja PerusJamppa
      Itse asiassa tulee, koska jos mennään flopilla keskelle, pakassa on texuun verrattuna neljä tuntematonta korttia vähemmän mikä parantaa värin osumisen todennäköisyyttä jos kummallakaan ei ole muita kyseisen maan kortteja kädessään. :s_wink:

Jos vihulle ei tule käytännössä mitään apuvetoa (esim. jonkunlaista suoranvetoa) ja ilman blokkereita Omahassa prosentit ~67-33 on varmaan aika lähellä noin keskimäärin..?
      Mahdollisten apuvetojen ja omien kahden muun kortin ansiosta/takia prosentit voi sitten pudota (ainakin) jopa niin alas että kärkisetti on perässä ~25-75! :D

Texussa setti vs. värinveto 75-25.

Eikä ikinä kannata tuollaisissa spoteissa ainakaan kärkisettiä kipata. Omaha vain on sanoisinko kohtuullisen varianssipitoinen peli joten ei siinä mitään voi jos vihuille välillä napsuu jatkuvasti. Kärkisetti siis johtaa aina pelkkää värinvetoa joten ei ole mitään syytä kipata sitä.

Kannattaa leikkiä tällä :f_thumbsup:

EDIT: Lukuja vähän korjasin..
      Juuri tätä mietinkin, että pakkohan tuon setin pelaamisen on olla +ev, jos vihulla on pelkästään se värinveto siellä. Kai varianssi sitten vaan raiskaa mua :D

Vielä pari kysymystä tähän:

1. Mitä suosittelette avauskäsiksi noin esimerkiksi? UTG:stä pelkät AAxx kädet?

2. Mitä käsiä avaatte napilta? Milloin limpcall?

3. Millä flattaatte blindeiltä?

Itse olen nyt tuolla starsin 6max plo10 avannut myös jonoja UTG:stä, mutta olen alkanut miettiä, että onkohan tuo ihan +EV?

Olen myös limpannut perässä 77xx,88xx,99xx jne kädet napilta ja joskus cutoffista jos edellä on jokainen maksanut. Jonoilla on tullut myös limpattua näistä positioista. Onko järkeä?

Lueskelin tuossa aikaisempia ketjuja ja siellä kerrottiin, että näissä microissa ei välttämättä edes tarvi 3betata voittaakseen, eli voinko hyvällä omallatunnolla flata naulat tai kallet blindeiltä jne?
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Alkuperäinen kirjoittaja erbotti
      1. Mitä suosittelette avauskäsiksi noin esimerkiksi? UTG:stä pelkät AAxx kädet?
      Jos avaat vain ässiä, niin väitän että tulet häviämään rahaa. Hyvät vihut huomaavat sen kyllä, ja et pysty pelaamaan nauloja voitollisesti hyvää pelaajaa vastaan ilman positiota. Joten siihen avausrangeen pitää lisätä muitakin käsiä. Yleensä kun UTG avaa, niin varsinkin mikroissa seurauksena on multiway-potti. Joten avaat sellaisia käsiä jotka toimivat multiwaypoteissa. Nuttivärinvedot, isot suoranvedot, kärkisetit yms.

2. Mitä käsiä avaatte napilta? Milloin limpcall?
      Älä ikinä openlimppaa mitään, mistään. Luultavasti tähän tullaan ehdottamaan utg-limppejä yms, mutta minä suosittelen että jätät open limpit pois. Jos et voi kädellä avata, niin heitä se pois. Perässä limppaaminen on sitten eri asia.

Napilta voi avata periaatteessa vaikka mitä. Lähinnä kyse on aina vihuista, sekä heron pelitaidoista. Mahdoton vastata. Osa avaa 15%, osa enemmän ja jotkut yli 40% käsistä.

3. Millä flattaatte blindeiltä?
      Suurin osa mikropelaajista pelaa blindeilta aivan liian löysästi. Ongelma ei ole niinkään se saadaanko maksulle oddsit, vaan siinä että ilman positiota on todella vaikea pelata. Osumille on vaikea saada valueta, ja pottien bluffaaminen on vaikeaa. Tähänkin vaikuttaa niin paljon se avauksen tehnyt vihu, muut maksajat, ja heron pelitaidot. Sanoisin näin että jos ei tiedä mitä blindeilta tekee, on parempi pelata todella tiukkaa.

Itse olen nyt tuolla starsin 6max plo10 avannut myös jonoja UTG:stä, mutta olen alkanut miettiä, että onkohan tuo ihan +EV?
      Luultavasti enemmän +EV kuin naulojen avaaminen. Tosin tämä riippuu ihan siitä miten hyvin osaat pelata postflop. Sekä niillä nauloilla että jonoilla.

Olen myös limpannut perässä 77xx,88xx,99xx jne kädet napilta ja joskus cutoffista jos edellä on jokainen maksanut. Jonoilla on tullut myös limpattua näistä positioista. Onko järkeä?
      22-99 parien pelaaminen ompussa on varma tapa tehdä tappiota. Omahassa tulee set vs set tilanteita todella usein, ja noilla pareilla et juuri koskaan floppaa sitä kärkisettiä. Tokihan aina voi limpata jos pystyy perustelemaan miksi se on parempi kuin raise tai fold. Mutta pitää ymmärtää että yleensä se kova osuma floppiin tarkoittaa keski- tai pohjasettiä. Jonoilla mieluummin reissaisin vaan positiosta. Ne on sentään suht helppo pelata postflop.

Lueskelin tuossa aikaisempia ketjuja ja siellä kerrottiin, että näissä microissa ei välttämättä edes tarvi 3betata voittaakseen, eli voinko hyvällä omallatunnolla flata naulat tai kallet blindeiltä jne?
      Voit. Se ongelma on siinä että yleensä kun 3bettaat mikroissa niin vastustaja kuvittelee sinulla olevan naulat tai kallet. Joten hän pelaa täydellisesti sinua vastaan. Tälläisessa tilanteessa on yleensä vaikea tehdä voittoa. Ja varsinkin jos siihen yhdistetään sen yliparin ylipelaaminen, niin tappiota on helposti tiedossa. 3bettaaminen ei ole mikään oikotie onneen. Sitten kun pelistä on enemmän ymmärrystä, ja oma pelaaminen kehittyy, ne 3betit tulevat kyllä automaattisesti mukaan.

Yleensä kaikki 3bettaavat ne naulat, kun se on ainoa käsi minkä he tietävät vahvaksi. Ja kun teksussa on totuttu siihen että naulat yliparina on kova käsi flopilla, niin he ylipelaavat ne jatkuvasti.

PokerStrategylla on todella kattava videokirjasto nimenomaan omahan perusteisiin ja mikrotasoihin. Ei muuta kuin selaamaan niitä, niistä löytyy vastaus useimpiin kysymyksiin. :)
    • laatunainen
      laatunainen
      Bronze
      [quote]Alkuperäinen kirjoittaja PerusJamppa

Näinhän se on. Yksinkertaistin vähän liikaa. :sun:
    • erbotti
      erbotti
      Bronze
      Kiitos Kyyberi erittäin paljon vastauksista! :)
    • PerusJamppa
      PerusJamppa
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Kyyberi
      PokerStrategylla on todella kattava videokirjasto nimenomaan omahan perusteisiin ja mikrotasoihin. Ei muuta kuin selaamaan niitä, niistä löytyy vastaus useimpiin kysymyksiin. :)
      Tarkennetaan vielä sen verran että kaikkien Omahaholistinistien kannattaa ehdottomasti katsoa erään Kyyberin ja Jimnumerosarjan hopeatason videot! :f_thumbsup:
    • erbotti
      erbotti
      Bronze
      Kiitos vinkistä! Täytyy katsoa kun ehtii :)