WTSD% ja W$SD%

• TKK2010
      TKK2010
      Bronze
      Joo eli toi eka on went to showdown ja toka on paljon oon voittanu niistä. Mikä ton pitäs voittavalla pelaajalla olla, mulla on 74k kättä tänä vuonna ja toi eka on 28,6% ja toka 44,8%. Tuntuis et mul on tos jonkinmoinen leakki mututuntumalla.
  • 10 replies
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Meet pikkasen liikaa varmaan showdowniin, joku 25% olis varmaan paljon parempi. Ja toki se toinen pinna olis hyvä olla sit yli sen 50% mikä sit alkaa automaattisesti korjaantua kun muut leakit alkaa tukkiutumaan.

Toki vaikuttaa noihin muutkin, jos pelaat paljon käsiä ja meet noin paljon showdowniin niin silloin meet toki heikommilla osumilla. Mut taas jos sun VPIP on matala, niin tulee parempia osumia käytännös pelkästään joka sit nostaa tottakai tuota went to sd pinnaa myöskin.

Laitahan muitakin statseja niin katellaan.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Ja pelitaso kannattaa laittaa myös.
    • TKK2010
      TKK2010
      Bronze
      Mulla on vieläkin vpip liian korkee,täs kuus se on 33 mut toi otanta mistä otettu noi lukemat ni on tältä vuodelta eli 37,7 vpip pfr 24 3bet 9,7 agrofactor 3,69 flop cbet 80,5 turn cbet 58,4.

Kiitos tikkarille ku jaksaa kommentoida, luulin jo et kukaan ei vastaa :)

Cbetki on liian korkee, lähinnä se mua kiinnostaa et kippaanko mä riverillä vai koolaanko mä liikaa riverillä.

No tosta 74ksta käsiä on 18k on plo50 mitkä tullu täs kuus ja loput plo20/plo10
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Mikroissa noi on niin kiinni siitä millasta vihua siellä pöydissä on. Jos pöydässä on pari maksuautomaattia, ni heron WTSD nousee aikalailla, mutta taas voittoprosentti tippuu. Jos taas pöydässä on tiukempaa kaveria, niin WTSD tippuu mutta voittoprosentti nousee.

Mä sanoisin että liikaa ei noita kannata tuijottaa, eikä varsinkaan pyrkiä johonkin tiettyyn rajaan. Sulla on nyt 28%, miten sun peli käytännössä muuttuu jos pyrit saamaan sen 25% pintaan? Millasista spoteista alat tuota prosenttia tiputtamaan? Vaarana on se, että keskityt liikaa lopputulokseen (=WTSD) etkä siihen miten sinne on päädytty (=peli).

Jos susta tuntuu et meet liian hepposesti showdowniin, niin mä lähtisin purkamaan sitä täysin toisesta suunnasta. Ja leikkisin HEMin filttereiden kanssa. Ensimmäinen on river call eff. Vuodatko rahaa riverin huonoilla maksuilla? Seuraavaksi alat filtteröimään niitä showdownissa hävittyjä käsiä. Positiosta ja ilman. Löytyykö sieltä jotain koomailuja?

Ylipäätään ompussa ei mun mielestä (varsinkaan mikroissa) pitäisi leikkiä liikaa noilla tavoitestatseilla. Sen sijaan pitäisi aina pyrkiä tekemään siinä pelattavassa kädessä ja tilanteessa paras mahdollinen päätös. Ja sitä ei voi tehdä tavoitestatsien mukaan, vaan vastustajien mukaan. Tämä ongelma on yleinen niille, jotka ovat tottuneet pelaamaan teksua. Teksu on pelinä hieman erilainen, ja siinä voidaan aika hyvin määritellä millä % rangella kannattaa avata mistäkin positiosta, mikä on hyvä WTSD% jotta sitä ei exploitata yms. Teksussa pörrätään paljon enemmän noiden rangejen prosenttien kanssa.

Ompussa taas kyse on paljon enemmän siitä millainen vihu on, mitkä on dynamiikat ja mitä hero voi esittää. Kun teet hyviä päätöksiä, niin ne statsitkin automaattisesti hakeutuvat siihen mikä on sillä hetkellä optimaalista.

Varsinkin mikroissa missä on paljon ääripään vihuja. Kuvittele tilanne, missä pöydässä on pari maksuautomaattia ja muutama tiukahko regu. Avaat paljon potteja hyvillä käsillä, ja valutat niitä flopilla ja turnilla maksuautomaateja vastaan. Näitä kavereita vastaan tulee paljon showdowneja, koska he eivät halua kipata käsiä. WTSD nousee raketin lailla. Nyt jos hero haluaa kahlita itsensä esim. alle 30% WTSD, niin hän menettää valueta.

Jos taas pöydässä on paljon reguja, jotka kippaavat todella paljon turnin ja riverin barreleihin tai bluffeihin, niin tottakai hero poimii potteja paljon. Ja tällöin showdowneja ei juurikaan nähdä. WTSD tipahtaa kuin lehmän häntä.

Toki pitkässä juoksussa vihuja tulee ja menee, mutta eri verkoissa (ja eri tasoilla) voi olla hieman erilaiset pelaajapoolit. Ja täten jossain ympäristössä WTSD% 35 on optimaalinen, ja jossain muualla taas 25%.

Ja jotta pakka saadaan kunnolla sekaisin, niin Tikkari mainitsikin jos siitä että se oma preflopin (ja toki postflopin) pelityyli vaikuttaa siihen miten paljon niitä showdowneja tulee verrattuna nähtyihin floppeihin.

Mitä noihin statseihin muuten tulee niin flopin cbet on aika korkea. Mutta toki kysymys on taas siitä osaako vihut käyttää sitä hyväkseen? Kannattaa tutkailla miten usein se cbet onnistuu, löytyy hemistä statseista.
    • TKK2010
      TKK2010
      Bronze
      1,68 on toi river call efficity. joo ja en mä noita liikaa sinänsä tuijotakaan, mä rupesin noita katteleen eilen ku huomasin et mun cbet on liian korkee ja rupesin sit kelaa et mitä noi tarkottaa. Hyvähän ne on tietää kuitenkin.Kiitoksia. Sen mä tiedän ainakin et liikaa yritän paistia saada pakkaan :) Toi on ehkä se kaikista suurin vuoto.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Alkuperäinen kirjoittaja TKK2010
      Sen mä tiedän ainakin et liikaa yritän paistia saada pakkaan :) Toi on ehkä se kaikista suurin vuoto.
      Pokerissa pärjää siitä hetkestä lähtien, kun ymmärtää että maksuautomaatin bluffaaminen on rahan tuhlausta. :)
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      No Kyyberiltä tulikin jo mukavasti tekstiä, joten eipä tuohon paljoa lisättävää. Tosiaan flopin ja turninkin cbetit on aika isot, HEMistä löytyy flop cbet success ja sama turnillekin joita kannattaa tutkailla. Veikkaan et noilla tasoilla alle 40% onnistuu flopilla.

Ei ehkä pienemmillä tasoilla vielä kukaan pahemmin tajua exploittaa, mutta kun korotat paljon käsiä ja cbettaat käytännös aina flopilla ja jatkat turnilla, niin sulla on turnilla aika paljon heikkoja osumia mukana millä oot barreloinut kaks streettiä ja sun on aika hankala ottaa kiinni jos siihen painetaan lisää.
    • TKK2010
      TKK2010
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Tikkari
      No Kyyberiltä tulikin jo mukavasti tekstiä, joten eipä tuohon paljoa lisättävää. Tosiaan flopin ja turninkin cbetit on aika isot, HEMistä löytyy flop cbet success ja sama turnillekin joita kannattaa tutkailla. Veikkaan et noilla tasoilla alle 40% onnistuu flopilla.

Ei ehkä pienemmillä tasoilla vielä kukaan pahemmin tajua exploittaa, mutta kun korotat paljon käsiä ja cbettaat käytännös aina flopilla ja jatkat turnilla, niin sulla on turnilla aika paljon heikkoja osumia mukana millä oot barreloinut kaks streettiä ja sun on aika hankala ottaa kiinni jos siihen painetaan lisää.
      Laitoin blogiini just noista flopcbetistä ja turncbetistä, IMO turncbet on balanssis flopin cbettiin nähden, mutta samaa mieltä flopcbeti 10pinnaa alemmas samas suhtees sit turncbettii. Mun nonshowdownwinnings on kuitenki niin reippaasti plussalla et en hirveesti rupee muuttaan mut 10pinnaa alemmas vois olla aika ok. Siis tällä tasolla ja samaa mieltä toi flopcbet on exploitattavis mutta turncbet balansoi tota. Tällä tasolla ei ainakaa tunnu kovin moni turnil lähtevän riehuun tohon hempuloil, ylemmillä varmaan rupee.

Mut just toi oli hyvä pointti ja tota meinasinki et cbet on liian korkee ja mitä muiden kans jutellu ni 70 on hyvä ja 3/4 osaa siitä turnbarrell eli joku 48-50. Samaa mieltä?
    • TKK2010
      TKK2010
      Bronze
      Flopcbet succes 42,8 ja turncbetsucces 39,7 :D
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Kattelin tossa omia statsejani niin flopin cbet success on aikalailla 40%. Cbet on normipöydissä 65%.

Toki itse prosenttia tärkeämpää on, mistä tilanteista se 65% muodostuu. Jos siitä on 30% valueta, niin mitä ne loput 35% on?

Turnin cbet on aika kinkkinen mikroissa. Kun koskaan ei tiedä maksaako vihu flopin kovalla vai heikolla osumalla, ja haluaako hän kipata sitä turnilla. Tässä astuu kuvaan vihujen ja tilanteiden lukeminen. Minkälainen ajatusmaailma vihulla on, ja millaisilla käsillä hän maksaa flopin. Ja miten se range pelaa turnilla. Ja kun tämä hieman monimutkainen ajatusprosessi saadaan käytyä, on usein sama tilanne turnilla. Koska todella montaa vihua vastaan joutuu barreloimaan riverinkin. Fold to turn cbet on ihan kiva statsi olla jossain saatavilla, näkee aika nopeasti onko vihu sellainen joka maksaa flopin mutta foldaa turnin, vai sellainen joka pitää itsepintaisesti kädestään kiinni.