Erilaiset pelitavat? [jaettu ketjusta tuplavärinveto omahassa]

• IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Bronze
      Tää ei varmaan oo ihan oikea postaus ottaa aihetta esille ja kysyä siitä, mutta koska masa9 otti oman kantansa esille, niin haluaisin kuitenkin herättää keskustelua joka tulee mieleen lähes aina PLO:ta pelatessa.

Eli: Kyyberi foldaisi käden suoraan (mikäli takana 3bettailijoita). masa avaisi aina. Masa voisi tässä olla lähes kuka vain muu, mutta usein tuntuu että Kyyberi pelaa paljon tiukempaa kuin lähes kukaan muu (usein tulee parin kaverin kanssa juteltua käsistä ja sanottua että ''kyyberi foldaisi mutta tän voi varmaan silti foldata''.

Johtuuko tämä siitä että Kyyberi haluaa Phil Hellmuth-maisesti ''wait for better spot'' tyyppisesti välttää kaikki marginaalitilanteet post-flop tai olla eristämättä itseään parempia vastaan?

Kyse on kuitenkin pienistä tasoista ja muut vähänkään omia mielipiteitään esiin tuoneet (masa, Noose yms.) pelaavat huomattavasti lagimpaa, eivätkä pelkää ajaa itseään niihin vähemmän tuottoisiin spotteihin jos kokevat niiden olevan +EV, vaikka peli on isompaa -> vastustajat parempia -> ''marginaalitilanteet'' paljon marginaalisempia ja vihujen virheet vaikeammin exploitattavissa. Eli jättääkö Kyyberi tietoisesti +EV tilanteita käyttämättä niiden marginaalisuuden vuoksi? Eikö se ole vähän hupsua kun kuitenkin koitetaan opettaa niitä tekemään. Vai onko kyyberi sitä mieltä nittaillessaan, että kippi on paras peli ja avaaminen on tappiollista?

HUOM!: vaikka usein foorumeilla oon lähes aggressiivisen provosoiva tms. en paljon anteeksi pyytele, niin nyt haluan olla ns. nöyrä ja saada aikaiseksi rehellistä keskustelua aiheesta. Pelaan jonkin verran PLOta nykyisin koska helpompi saada actionia ja täten haluisin keskustelua aiheesta herättää. Joten plz älkää lukeko tätä ''pokeri-Aki haukkuu Kyyberiä totaaliksi, sivuutetaan täysin, editoidaan viesti ja annetaan nootti'', koska niin ei tosiaan ole. En vain tiedä kuka on missäkin oikeassa.

Toivottavasti tuli nyt edes puoliymmärretävästi. :heart:
  • 8 replies
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Eiköhän modet siirrä tämän oikeaan paikkaan, supermode ei siihen pysty ;)

Itse näkisin että on kaksi koulukuntaa. Lagit skandit (masa, Noose, Sahamies, Tikkari jne) ja sitten vähän "solidimmat" pelaajat (Kyyberi, Operga jne). Kumpikaan ei sinänsä ole huono tapa pelata, kyse on aina kokonaisuudesta. En näkisi että pelaan tiukkaa, yleensä kuulen päinvastaista. Kyse on vain siitä että tykkään aggroilla silloin kun aggroiluun löytyy perusteet (riidit+dynamiikat), en pelkän aggroilun ja flippailun takia. Joidenkin mielestä oop pelaaminen ei ole niin iso juttu ompussa, toisten mielestä omahassa on kolme tärkeää seikkaa: positio, positio ja positio. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Jossain videoarkiston uumenissa on videot positiosta, joissa kerrotaan miksi saman käden pelaaminen oop ja ip on erilaista. Oop saadaan käsille keskimäärin paljon vähemmän valueta kuin positiosta, joten käsien pelaamine voitollisesti on vaikeampaa kuin positiosta.

Toiset tykkäävät pelata 3bet poteissa oop marginaalikäsillä, itse en. Jokainen voi katsoa hemistään minkälaista tuottoa ne marginaaliset kädet tuottavat kun ne avataan oop (itse lasken tämän käden jokseenkin rajatapaukseksi utg) ja joku 3bettaa.

En sanonut että käsi pitäisi kipata, sanoin että pelaaminen riippuu aika paljon siitä mimmoisia vihuja on takana. Kädellä on paljon potentiaalia, mutta jos takaa tulee 3bet niin aika nihkeää on kättä pelata voitollisesti.

En tietoisesti jätä +EV paikkoja käyttämättä, jos sellaisen tunnistan. Näissä käsihistorioissa missä ei kerrota mitään tietoa vihuista, on aina se ongelma että heron linevalinta pitäisi olla riippuvainen kaikesta tiedosta mitä on saatavilla.

Keskustelun aihe on mitä erinomaisin. Et varmaan ole ainoa jota hämmentää mielipiteiden kirjo. Toiset painavat isosti sisään, toiset ottavat varovaisemman linjan ja kolmas kippaa suoraan. Jokaisella pelaajalla on omat taitonsa lukea tilanteita ja arvioida niitä. Kuitenkin sitä peilataan aina oman pelin kautta, joten samassa tilanteessa kaksi pelaajaa saattaa arvioida asiat hieman eri tavalla. Absoluuttista totuutta tuskin kukaan saa koskaan tietää esim. vihun rangesta tai frekvensseistä. Mutta tärkeintä mielestäni on että pystyy perustelemaan omat valintansa. Kyseisessä kädessä reissaisin flopilla pienemmin, ja perustelut kerroin arviossani. Jos vihuista on enemmän tietoa, myös linjavalinta voi muuttua. Masa olisi reissaamassa pottia, varmasti sillekin löytyy perusteet. Tärkeintä on se, että itse pystyy perustelemaan miksi valinta A on parempi kuin valinta B.

Kuten aiemmin tuli jo sivuttua, kyse on kokonaisuudesta. Aggroilulla voi tehdä ompussa rahaa siinä missä tiukemmallakin pelillä. Kunhan itse tiedostaa mitä tekee ja MIKSI tekee. Se mitä pokerstrategyn hopeatasolla (käytännössä kaikki plo-materiaali tällä hetkellä) mielestäni tulee opettaa on solidi peruspeli. Jos opetamme skandimaista aggroilua, jossa annetaan vastustajille koko ajan painetta, se aiheuttaa kokemattomissa pelaajissa tilanteen jossa rahaa palaa tasaiseen tahtiin ja varianssi menee katosta läpi. Kuitenkin opettelun alkuvaiheessa on mielestäni tärkeää ettei tietoisesti ajauduta paikkoihin, missä pelitaidot eivät ihan välttämättä riitä.

Onhan tuota ompun polarisoitua ideologiaa sivuttu EZ Moneyn omppujaksossakin jossa käytiin kiivasta keskustelua siitä pitäisikö jotain marginaalikättä avata vai ei. En muista mikä oli käsi tai mikä oli tilanne mutta siinä näki hyvin että osa oli avaamassa aina, minä taisin olla sitä mieltä että tyhjiössä kippaan aina ja Operga taisi sanoa että Noose ja Tikkari avaa varmaan aina mutta itse ei avaisi ilman riidejä.

P.S. Sori typot jos niitä on, uuden koneen näppäimistö jättää kirjaimia väliin jostain syystä ja sen verran on nopeat kädet ja hitaat silmät että kaikkea ei ehdi bongata.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Niin ja varmasti se mikä vaikutaa on kommentoijan oma pelitaso. PLO100+ aggressio nousee ja rangeihin pitää kiinnittää paljon enemmän huomiota. Tällöin yleensä bluffien määrä rangeissa kasvaa mikroihin nähden, joka muuttaa huomattavasti niitä "peruslinjoja". PLO400 ja PLO20 ovat aika lailla eri pelejä kuitenkin.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Bronze
      Ihan hyvä vastaus. Kiitos!
      Alkuperäinen kirjoittaja Kyyberi
      En muista mikä oli käsi tai mikä oli tilanne
      Minä muistan. 9775ss COsta.

Avaisin.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Piti kaivaa nuo reilu vuoden vanhat omppujaksot muisteloa varten

Pitää itsekin kuunnella mitä mieltä sitä tuli oltua vuosi sitten...

(varoitus: ohjelma sisältää mm. tölkkiin kusemista suorassa lähetyksessä)

• masa9
      masa9
      Bronze
      En pidä itseäni lagina (pf statsit tyylii 25/20/8), mut tää käsi kuuluu kyl mun utg 14 pinnan avaus rangeen. :) Hyvää keskustelua kyl. Kukaan nyt ei varmaan tykkää pelaa 3betpottei oopist, mut ~100bb stäkeil se nyt ei viel niin tuskallista imo ole. Helppo chk/reissata osumat inee jne. Mut sit ku mennää sinne 150bb+ deep sektorille niin position merkitys alkaa kasvaa kyl aivan järkyttävästi. Mielummin varmaa 4bettaisin tälläsenki käden jotain agroo 3bettailijaa vastaan ku lähtisin vaa maksaa sen 3betin, jos ollaan diippinä. Toki kaikki riippuu kaikesta, niinku aina omahassa.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Alkuperäinen kirjoittaja masa9
      tää käsi kuuluu kyl mun utg 14 pinnan avaus rangeen.
      Mutta kapeneeko se range jos vaikka CO tai BTN on kaveri joka 3bettaa sieltä positiosta 20%?
    • masa9
      masa9
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Kyyberi
      Alkuperäinen kirjoittaja masa9
      tää käsi kuuluu kyl mun utg 14 pinnan avaus rangeen.
      Mutta kapeneeko se range jos vaikka CO tai BTN on kaveri joka 3bettaa sieltä positiosta 20%?
      Jos ollaan sen kaa diippinä ja osaa pelata postflop nii kyllä.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Nythän meillä alkaa näkemykset jo lähestyä toisiaan kun tarpeeksi hierotaan. :)