Keskustelua Omaha-videoista

• Mikko
      Mikko
      Bronze
      Uusi Omaha-valmentajamme Kyyberikin on tehnyt debyyttinsä, joten avataan keskustelu miehen videoista tässä ketjussa.

Aloitan itse tosta AA43-kädestä: Sanot, että potti kasvaa niin isoksi, että et voi enää korottaa, vaan maksat. Mutta silti oot päättänyt laittaa rahat keskelle mihin tahansa floppiin. Mikä siinä on jujuna, että ei pistetä rahoja jo preflop keskelle?
  • 122 replies
    • webfinski
      webfinski
      Bronze
      En montaakaan jakoa ole omahaa pelannut elämäni aikana, enkä ole koskaan muistaakseni tutustunut minkänlaiseen opetusmateriaaliin joka käsittelesi omahaa, mutta nyt päätin menettää neitsyyteni Kyyberin pätkälle ja ihan hyvä fiilis tosta jäi. Paremmat pelaajat osaa varmaan jo pelata hyvin noin suoraviivaista tyyliä vastaan, mutta tosiaan mikroissa tuollainen pelityyli varmasti toimii. Ehkä pieni omahakärpänenkin puraisi meikäläistä. Tykkään pelata teksussakin jo liikaa post-flop, niin omaha sopisi kai paremmin mulle, mutta ensin pitäisi kai opetalla pelin perusteoriat ettei ihan kaameita oppirahoja tarvitse maksaa pöydissä.

Eli siis lisää vaan tälläistä matskua, meitsi ainakin diggaa.
    • Ryyti
      Ryyti
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Mikko

Aloitan itse tosta AA43-kädestä: Sanot, että potti kasvaa niin isoksi, että et voi enää korottaa, vaan maksat. Mutta silti oot päättänyt laittaa rahat keskelle mihin tahansa floppiin. Mikä siinä on jujuna, että ei pistetä rahoja jo preflop keskelle?
      Shortti 22bb:n pinolla lyö alle minimikorotuksen, joten ei voi korottaa enää preflop, joten on pakko maksaa.
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Ryyti
      Shortti 22bb:n pinolla lyö alle minimikorotuksen, joten ei voi korottaa enää preflop, joten on pakko maksaa.
      Hmm... en kyllä vieläkään ymmärrä, miksi ei voi korottaa. Kun onhan sillä toisella vihulla kuitenkin vielä pinossa rahaa. :f_eek:

Ehkä oon vaan hitaalla tänään(kin). :f_confused:
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Juuh, eli siinä shortin reissu on niin vähän että ei avaa enää uutta panostuskierrosta. Ja kun potti on kasvanut niin että takana on enää potillinen, ei oikein voida muuta kuin puskea flop.

Tarkoitus onkin käydä läpi ihan perusteita. Kuitenkin ne pitää olla kunnossa että voi sitten kehittyä siitä eteenpäin.

Tarkoitus ei ole antaa mitään valmista matskua käteen että "tee näin ja näin", vaan käydä läpi perusjuttuja ja niiden perusteita. Videot on suunnattu nimenomaan sinne pikkumikroihin, PLO10 ja siitä alaspäin.

Jos on jotain aihetoiveita, niin mielellään niitäki otetaan vastaan. :)
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Alkuperäinen kirjoittaja Mikko
      Alkuperäinen kirjoittaja Ryyti
      Hmm... en kyllä vieläkään ymmärrä, miksi ei voi korottaa. Kun onhan sillä toisella vihulla kuitenkin vielä pinossa rahaa. :f_eek:

Ehkä oon vaan hitaalla tänään(kin). :f_confused:
      Jos korotus ei ole vähintään tuplat edelliseen korotukseen nähden, se ei avaa uutta panostuskierrosta. Eli sen pusku luetaan maksuksi.

Mun 3bet oli 12bb edellisen korotuksen päälle, ja shortin pusku oli 7bb mun päälle. Eli se ei avaa uutta panostuskierrosta, vaan kun kaikki muut maksavat niin minulla on vaihtoehtoina enää kipata tai maksaa. Jos shortilla olisi ollut 5bb enemmän, niin pusku olisi avannut uuden panostukierroksen ja olisin päässyt puskemaan itse.
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja Kyyberi
      Juuh, eli siinä shortin reissu on niin vähän että ei avaa enää uutta panostuskierrosta. Ja
      Aa... no nyt selvis. Enpä oo tollaseen ikinä törmännyt, että ei enää vois korottaa, niin en osannu ajatella moista mahdollisuutta.
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Tämä asian kannattaa huomioida kun pelissä on hyvin shorttistäki että laskee oman korotuksen sen kokoiseksi että reissausreikä aukeaa uudestaan. Eli jos omistat vaikka hyvät naulat ja shortti limppaa, toinen reissaa ja itse re-raisetta, niin kannattaa laskea reissun koko niin että jos shortti puskee (mitä se tekee yllättävän usein) ja normisti alkuperäinen reissaaja vain maksaa niin silloin itsellä on todella hyvät mahdollisuudet tunkea suurin osa stäkistä jo PF sisään.

Itse vain ei tule aina seurattua pöytää niin tarkasti vaan 3-bettaa liikaa ja shortti puskee ja itse voi vain maksaa perässä.
    • Khiiniau
      Khiiniau
      Bronze
      Senttikin yli tuplan siis riittää. Tässä esimerkki kun shortti puskee 1,81$ mun 90c reissuun niin pääsen vielä painamaan 4betin kun tulee välimaksu. Jos shortilla olis ollut vain 1,79$ en olis päässyt 4bettaamaan ja välimaksu hyväksyttävä asiallisella kädellä, nyt vihu teki pahan virheen.

Grabbed by Holdem Manager
      PL Omaha $0.20(BB) Replayer
      SB ($8.17)
      BB ($20)
      UTG ($24.36)
      Hero ($20.16)
      CO ($1.81)
      BTN ($6.68)

Dealt to Hero 5:club: 2:club: A:club: A:spade:

UTG calls $0.20, Hero raises to $0.90, CO raises to $1.81 (AI), fold, fold, fold, UTG calls $1.61, Hero raises to $7.54, UTG calls $5.73

FLOP ($17.19) 2:diamond: 2:spade: J:club:

UTG checks, Hero bets $12.62 (AI), UTG folds

TURN ($17.19) 2:diamond: 2:spade: J:club: 3:heart:

RIVER ($17.19) 2:diamond: 2:spade: J:club: 3:heart: K:heart:

Hero shows 5:club: 2:club: A:club: A:spade:
      (Pre 55%, Flop 80.1%, Turn 95.0%)

CO shows 9:heart: Q:club: J:heart: T:club:
      (Pre 45%, Flop 19.9%, Turn 5.0%)

Hero wins $16.34
    • Biibel
      Biibel
      Bronze
      Hyvää matskua.

Olen toisaalta eri mieltä tuosta, mitä muutamaankin otteeseen mainitsit. Eli jos herolle jää sen taalan verran mikropöydässä käteen flopin jälkeisen reissin seurauksena (huppi-tilanteessa tietysti) niin tuossa tulisi "ihansama" ajatuksena logiikalla heittää kaikki merkit reraisena keskelle.

Mikropöydissä on yliagr. pelaajia niin paljon, että lähes "millä tahansa" tulee korotus flopissa, varsinkin jos vihu on itse preflop-korotuksen tehnyt. Ja se taala mikä itselle jää ei floppivaiheessa riitä peloitteeksi jotta vihu potista luopuisi.

Pöytään taas saattaa riverin jälkeen osua vaikka seuraava tilanne:
      Hero
      A:spade: A:heart: J:club: Q:diamond:
      Vihu
      K:spade: 4:heart: K:diamond: Q:heart:

Pöytäkortit:
      3:diamond: 4:diamond: Q:club: 6:diamond: 5:heart:

Jolloin pöydässä on aivan liian pelottavat kortit vihulle, ja huolimatta pienestä riverkorotuksestasi, vihu silloin tällöin heittää kortit mäkeen. Vaikka todellisuudessa olisi potin voittanut siitä.

Eihän näin usein tapahdu, mutta huomattavasti paremmat mahdollisuudet potin varastamiseen on tuolla tavoin kuin lyömällä marginaalinen reraise reissun perään jo floppivaiheessa.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Missä vaiheessa tossa esimerkissä se taala jää sinne taakse? Jos flopilla hero vaan maksaa vihun reissun, niin että taakse jää hiluja, niin kyllä se vihu tunkee ne turnilla sisään lähes aina. Aika harva alkaa kippaamaan mitään hyvää reaalia jos maksettavaa on joku 1/15 pottia. Ja jos himmaillaan niin usein jää valueta saamatta niiltä huonommilta käsiltä. Joten kyllä mä aina pistäsin kaikki sisään jos on selvää ettei kumpikaan oikein voi kipata turnilla tai riverillä.

Asiahan on täysin eri, jos on vihusta vaikka riidit että pystyy kippeihin vaikka saisi hyvät pottikertoimet.
    • Biibel
      Biibel
      Bronze
      Missä vaiheessa tossa esimerkissä se taala jää sinne taakse? Jos flopilla hero vaan maksaa vihun reissun, niin että taakse jää hiluja, niin kyllä se vihu tunkee ne turnilla sisään lähes aina.
      Preflop-vaiheessa nimenomaan, ja tunkee kyllä. Mutta ei se mitään, antaa tunkea.

Aika harva alkaa kippaamaan mitään hyvää reaalia jos maksettavaa on joku 1/15 pottia. Ja jos himmaillaan niin usein jää valueta saamatta niiltä huonommilta käsiltä. Joten kyllä mä aina pistäsin kaikki sisään jos on selvää ettei kumpikaan oikein voi kipata turnilla tai riverillä.
      Jeps, kuten sanoin niin yleistähän tämä ei ole. Mutta itselleni ei ainakaan tule mieleen ainuttakaan tapausta jossa vihu olisi flopin jälkeen kipannut huppi-vaiheessa 90sentin reraiseen. Riverin jälkeen näitä tapauksia taas on useampia ihan lähihistoriastakin, jopa ihan hyviä potteja(15-25bb).
      Fiksuahan se ei todellakaan ole vihun niitä kortteja heittää pois, mutta kyllä näitä tapahtuu. Kuten videoltasi nähtiin: $ = (omat virheet) - (vastustajan virheet)
      Välillä ne virheet ovat ihan oikeasti tyhmiä, mutta niitä tapahtuu. Siksi en itse tykkää sulkea pois mahdollisuutta niitä hyödyntää.

Ja esimerkkitilanteessa value on viimeinen asia mitä voi miettiä, a) pelkän yliparin vuoksi b) pöytäkorttien vuoksi c) potin suuruuden vuoksi.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Jos potti on PLO10 pelissä 25bb ja takana 9bb, niin se on jo yli kolmasosa potista. Lähinnä kyse oli siitä että taakse jää ihan hiluja.

Toki jos on mahdollisuus että riverin lyönnillä voidaan saada vihulta parempi käsi pakkaan, se kannattaa käyttää. Mutta jos oletetaan että vihulla on tossa kätenä KKQ9, niin jättämällä riveriin lyötävää meiltä jää valueta saamatta (joka olisi saatu lyömällä kaikki preflop tai flop).

Eli sanoisin että jos vihulla on rattaat tai parempaa, niin ei se riverillä pikkubetsiin enää kippaa. Joten usein kun vihu kippaa niin siellä oli jotain huonompaa, jolta saattoi jäädä valuet saamatta.
    • NemoKala
      NemoKala
      Bronze
      Hyvä video. Hienosti tehty. :f_thumbsup:

Ja hei, kerrankin joku osaava veturi sen sanoi... voit voittaa mikroissa myös ilman 3-bettaamista. Tätä mieltä olen ollut aina.

Nykyään pelini on täysin sekaisin ja teen varmaankin jopa tappiota kun olen väkisin yrittänyt nostaa 3-bet statsejani.

On sinällään hassua että video alkaa sillä että sanotaan 3-bettaamisen olevan tarpeetonta mutta silti siitä puhutaan koko videon ajan. Ja jos ymmärsin oikein niin seuraava video käsittelee muillakin käsillä 3-bettamista kuin ässillä. Mun mielestä voisit keskittyä 3-bettaamiseen positiosta. Eli vain buttonista ja ehkä myös kaapparista. Mikroissa ei muista positioista kannata 3-bettailla.

Mielestäni videoiden aiheiksi voisit ottaa esmes. pre-flop avaaminen, isojen parien pelaaminen kun on tullut limppaus tai useampi ennen heroa. Koska mikroissa hyvin harvoin pääsee avaamaan buttonista, niin että tulee herolle foldattuna, on hyvä tiedostaa että mitä sillä KK89ss kädellä tehdään kun on kaksi limppiä tullut edeltä.

Ja yksi aihe voisi olla multiway potit flopilla. Tämä kun on kuitenkin arkipäivää mikro omputtelijoille.

:)
    • Mikko
      Mikko
      Bronze
      Alkuperäinen kirjoittaja NemoKala
      Ja hei, kerrankin joku osaava veturi sen sanoi... voit voittaa mikroissa myös ilman 3-bettaamista. Tätä mieltä olen ollut aina.
      +1

Mun taktiikka Starsin mikropöydissä on ollut vaan maksella (tai kipata) preflop ja pelata täysin osumien mukaan - vain joskus harvoin bluffaten. 3bet% taitaa olla jossain 3-4 välillä, joten todellista small ballia on tullut vedettyä. Käsimäärä ei tosin ole mitenkään tilastollisesti pätevä, mutta tulosta on joka tapauksessa tuolla taktiikalla tullut reilut 20 bb /100 kättä. Pienestä käsimäärästä huolimatta uskallan liittyä tuohon kuoroon, että (lähes) kokonaan 3bettaamatta voi mikro-omenassa tehdä hyvääkin tulosta.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Tulisi aika tynkä 3bet-video jos alussa sanotaan että "ei tätä tartte tehdä" ja sitten se loppuisi. :D

Positiosta ja sen merkityksestä saa varmaan ihan oman videon, ja seuraavassa videossa olisi tosiaan tarkoitus käydä läpi 3bettaamisen perusjuttuja muutenkin kuin ässillä.

Multiway-potteja varmaan sivutaan siinä videossa, missä olisi tarkoitus miettiä erilaisia vihutyyppejä. Eli jos pöytä on täynnä löysästi makselevia, niin monesti potit ovat multiway. Ja mitä siinä sitten pitäisi huomioida.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Kakkososa olisi nyt ulkona.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Tähän ketjuun voi myös rohkeasti esittää toiveita tulevista videoista. Tarkoitus on palvella käyttäjiä, joten kertomalla mitä haluatte nähdä, se voidaan toteuttaa.

Sen verran mainittakoon että tulossa on jo videoita erilaisten vastustajien tunnistamisesta, sekä heitä vastaan pelaamisesta. Sekä hudin käytön perusteista.
    • IPoker4k1I
      IPoker4k1I
      Silver
      Freeplay-tilanteista ois kiva saada jotain materiaalia.
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      Alkuperäinen kirjoittaja IPoker4k1I
      Freeplay-tilanteista ois kiva saada jotain materiaalia.
      Tarkotat sitä kun molemmilla on sama käsi ja toisella apuvedot parempiin? Eli freerollataan potista?

Sanoisin että mikrojen osalta (johon mun videot suunnataan) se on hyvää herkkua, mutta tulee jos on tullakseen. Kuitenkin ohjeistaisin pelaamaan kuivatkin nutsit kovaa, sillä usein maksuja tulee silti huonommilta käsiltä.

Esim. flop on 8c 9 J, ja herolla on Td Qh 2 3

Syvemmillä stäkeillä, tai hyviä pelaajia vastaan, ei flopilta välttämättä kannata puskea kättä. Mutta mikroissa tohon tulee niin usein maksuja pelkiltä värivedoilta tai seteiltä, joten en näe mitään syytä olla pelaamatta kovaa (tietenkin jos on riidit että saa paremman valuen hidastelemalla).

Toki jos voit vähän avata että minkälaista matskua ajattelit, niin ehdottomasti mietinnän arvoinen idea. :)