Ihan peruskysymys

• Asslake
      Asslake
      Bronze
      Pelaan vaikka CO:tta käteen AJ, kukaan ei vielä potissa. Reissaan, nappi maksaa, sokot kippaa. Floppi sekalaista sontaa. Teen c-betin, nappi maksaa, turnilla ei apuja ja bettaan edelleen, toivon että vihu kippaa mutta se maksaa perääss. River blankko mulle. Ei mitään ihmeellistä pöydässäkään. Jos chekkaan, niin merkki selvästä potin luovuttamisesta ja kaveri betsaa niin kippaan tai katson kaverin parantumattoman keskiparin.

Miten nämä jaot pitäisi pelata oikeasti pelata, jos olen "suht hyvillä" lähtökorteilla hupissa ilman positiota ja mulla on aloite mutta en ole osunut floppiin niin pitääkö silloin c-betata vai sököttää vai koittaa saada kaveri irti check-reissulla irti? Nää kädet tuovat yllättävän monesti ongelmia. Lisäksi niiden tuoma potti on hyvin pieni siihen suhteessa mitä ne tuottaa sijoitettua rahaa vastaan.

Yksi mikä asia on mun pokerissa nostanut päätään viime aikoina niin on positio, positio ja positio. En tiedä olenko edennyt oppimiskäyrällä tiettyyn pisteeseen mutta jotenkin tuo position paikka on alkanut näyttelemään entistä suurempaa roolia mun pelissä.
  • 8 replies
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Joo kattelin sun blogistakin et positio on ainakin mennyt jakeluun. :) Näinhän se on, aina olis yritettävä saada se positioetu, helpottaa huomattavasti. OOP tällaisten osumattomien käsien pelaaminen on äärimmäisen vaikeaa. Jos flopilla ei vetoja, niin "pitäähän" siihen yleensä lyödä. Yleisellä tasolla mikäli vihu maksaa, niin luovuttaisin turnilla ihan suosiolla. Käytännössä joutuisit lyömään kolmannenkin barrelin ilmalla riveristä, ja loppupeleissä voit hävitä pirun ison potin, kun vihu nappaa kärjellä. Vetoisaan pöytään jos vihu maksaa, eikä vedot täyty, niin jatkaisin lyömistä myös turn ja river.

Mikäli vihu on passiivinen ja tykkää maksella, niin osumattomaan floppiin ei kannata lyödä edes konttaria. Se on sama kun rahaa vetäis pöntöstä alas.

Weak-tightteja vastaan löisin aina konttarin. Sitte luovutus jos maksaa.

LAGia vastaan taas vois yrittää check-reissua, se kun todnäk lyö kuitenkin, jos sökötät.

Mut pääsääntöisesti, miksei tuota voisi check-foldatakin? Sulla oli kiva käsi ennen floppia, mut et osunut, eikä ole positiota. Kortit pakkaan ja parempaa paikkaa odottelemaan. Pokerissa kun ei oo tärkeintä voittaa niitä kaikkkia pieniä potteja. Voitat vaan ne isot potit hyvillä käsillä, se yleensä riittää.
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Kiitti, ehkä voisi ottaa perusohjenuoran tähän että tuossa tapauksessa potissa on 5,5 betsiä niin sitä kannattaa kalastaa lyömällä yhden betsin ja toivoa että vihu luopuu mutta jos saa maksun niin chekkaa turnilla blankkokortilla sillä silloihan suhde putoaa että yhdellä betsillä voi voittaa 3,75 betsiä. Voihan olla ettei kaverikaan ole osunut ja checkkaa perässä ja katsoa riverin ilmaiseksi.
    • BaboK
      BaboK
      Bronze
      Olen miettinyt tätä ihan samaa kysymystä viime aikoina, ja oppinut myös heittämään AJ:t suosiolla pois aikaisessa positiossa, jolloin näihin ei joudu läheskään yhtä usein.

Tulee näitä silti vielä, tyypillisesti AQ:lla ja AK:lla. Yleensä lyön jatkolyönnin, kippaan mahdolliseen rereissuun ja check-foldaan siitä eteenpäin jos vastustaja maksaa. Olen vain ryhtynyt miettimään, onko toimintani kaavamaisuudessaan tosi läpinäkyvää ja viedäänkö mua hetken päästä kuin litran mittaa jos jatkan sen toistamista.

Miten toimisi, jos mixaisi flopin jälkeistä peliä osumattomalla AJ-AK:lla vaikka näin (olettaen tietysti, että vihun toiminnasta ei ole mitään hyvää odotusta):
      - 1/3 kerroista cbet flop + check-fold turn&river
      - 1/3 kerroista check-fold flop, turn & river
      - 1/3 kerroista cbet flop + uusi cbet (sanotaanko sitä 2nd barreliksi?) turn + check-fold river

Keskimäärin tuossa pitäisi sijoittaa enemmän rahaa kuin kaavamaisessa cbet+check-foldissa, mutta mitä mahtaisi tapahtua tuottopuolella. Onko jollain paremmalla pelaajalla näkemystä?
    • Tikkari
      Tikkari
      Bronze
      Oho, nyt vasta huomasin, et oltiin fixun puolella :) No kai nuo ylemmät kirjoitukset pätee siinäkin. Ja tuo Babon miksaus voi mun mielestä toimia ihan kivasti, olettaen että vastustajat on tarpeeks fiksuja seuratakseen sun panostuskaavoja.
    • zamwise
      zamwise
      Silver
      Alkuperäinen kirjoittaja Tikkari
      Oho, nyt vasta huomasin, et oltiin fixun puolella :) No kai nuo ylemmät kirjoitukset pätee siinäkin. Ja tuo Babon miksaus voi mun mielestä toimia ihan kivasti, olettaen että vastustajat on tarpeeks fiksuja seuratakseen sun panostuskaavoja.
      Hyvinhän sä Tikkari pärjäisit fixu-valmentajanakin :)

Tuohon panostuskuvioiden miksailuun voisi lisätä vielä viivästetyn jatkolyönnin, eli jos floppi menee koputeltuna ja pöytä näyttää sopivalta, niin turnilla bb alle 1/4 kerroista. Jos vihu maksaa, niin riverillä voi miettiä sitten sopivaa painotusta sen suhteen, että lyödäkö, sökö-maksaa vai sökö-kipata.
    • BaboK
      BaboK
      Bronze
      :tongue: mulla kävi samoin. Bongasin ketjun etusivulta ja kirjoitin tekstin, kun olin lähettänyt, huomasin olleeni fixu-puolella ja kävin editoimassa panostusten koot pois.

Kiitän kommentista ja neuvosta. Pelaamillani tasoilla tuskin kovin moni kaavamaisuutta huomaa, mutta jos tuolla miksailulla saa itselleen mielenrauhan, se ehkä kannattaa ottaa tavaksi. Pitää ottaa noppa pöydälle ja toimia sen perusteella:

1 - flop check, turnilyönti
      2 - lyönti flop ja turn
      3 & 4 - lyönti flop, ja jarrut päälle
      5 & 6 - check-fold
    • Asmudamus
      Asmudamus
      Bronze
      Joo, nää osumattomat flopit on inhottavia varsinkin ilman positiota. "Oikea" ratkaisu riippuu paljolti vihusta, kuten Tikkari jo kirjoittikin. Jos esim. vihu tykkää maksella floppeja jos jonkinlaisilla viritelmillä, mutta foldaa usein turniin, on 2nd barrel perusteltu jne.

Tuosta cbet flop, c/f turn -taktiikan jatkuvasta käytöstä voi tulla kuitenkin myöhemmin ongelmia. Osaavat vihut huomaavat mitä teet ja rupeavat maksamaan flopilla vähän millä sattuu, ja turnilla tulee sitten lyöntiä melkein joka kerta jos sökötät. Näihin vihuihin tepsii se, että rupeat pelaamaan osuneita käsiä linjalla bet flop, c/r turn. Eiköhän se viesti muutaman kerran jälkeen mene perille. Pointtina tässä on se, että kätesi ei saa olla läpinäkyvä. Minkälaisia käsiä pelaat taktiikalla bet flop, check turn? Jos tähän ryhmään kuuluu vain osumattomia tai heikkoja käsiä, on vihujen liian helppo lukea peliäsi.
    • Asslake
      Asslake
      Bronze
      Kiitoksia kaikista vihjeistä. Testailin eri vaihtoehtoja. Parhaimmaksi osoittautui sellainen että flopilla löin ja turnilla checkkasin. Jos tuli betti niin flodasin. Sitten koitin pitää ylhäällä kuka oli noita potteja viennyt ja sitten hyvällä kädellä vedin check-reissun samoja äijiä ja kaveri katsoi loppuun ja totesi että näin häntä vietiin. Tämä johti siihen että välillä sain katsella rauhassa miten peli kehittyy kun kukaan ei pistänyt vastaan vaikka turnilla chekkasin ja pari potti sain vietyä puhtaasti check-reissulla vaikka en ollut osunutkaan.

Nähtävästi epäonnistuminen muistetaan paremmin kuin helppo voitto. Sillä vihuista tuli yllättävän nopeasti tahdissa kulkevia kavereita. Tosin pari pahaakin löytyi mutta kun jätti turhan agroilun noita vastaan niin säästi monta betsiä.