Tarinoita elämästä, pokerista ja kaikesta.

• CerialKiller
      CerialKiller
      Bronze
      There is a theory which states that if ever anybody discovers exactly what the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear and be replaced by something even more bizarre and inexplicable. There is another theory which states that this has already happened. - Douglas Adams -

Harkitsin pitkään aloitanko tämän blogittamisen. Tässäpä sitä sitten mennään. Kirjoitan tähän blogiin kaikkea mahdollista, jonka voi jollain tavalla yhdistää pokeriin. Mikä tarkoittaa, kuten moni on sanonut, elämällä ja pokerilla on paljon yhtäläisyyksiä ja bisneksellä ja politiikalla ja kaikella ;)

Mä olen tavallinen työssä käyvä suomalainen mies. Elämän kokemusta on kertynyt ja siitä on hyvä ammentaa tarinoita. Mä taidan olla jo pappa-osastoa kun olen syntynyt 50-luvun puolella. Ensimmäiset pokeri kokemukset oli pikku poikana kun houkuteltiin kaverin kanssa meidän tulitikku pokeriin mukaan naapurin tyttö ja sitten vaihdettin vähän ajan päästä räsypokkaan. Tietenkin me kundit huijattiin ja saatiin naapurin likka juoksemaan itkien vaatteet kainalossa kotiinsa. Pelit loppu siihen kun naapurin likan mutsi tuli ja kerto kaverin mutsille mitä me oltiin puuhailtu. Satikutia tuli. Minä pääsin kun koira veräjästä räsypokka idea meni kaverin piikkiin.

Vähän myöhemmin alettiin pelaamaan Sököä ja Raminaa rahasta. Toki pienestä rahasta, mutta kyllä se harmitti jos viikkorahansa hävisi. Joskus 80-luvun alussa pelailtiin satunnaisesti Sököä. Sillon peliin tuli välillä jopa setelirahoja.

Mä olen aina pelannut kaikkea mahdollista amerikkalaiset sanois “olen erittäin kilpailuhenkinen”. Enimmäkseen oon pelannu herrasmieslajeja biljardia, dartsia, golfia ja shakkia. Biliksessä olin aika hyvä 80-luvun alkupuolella. Pelattiin Kaisaa Fredantorin ja Lemuntien bilissaleilla. Aina pelattiin jollain panoksella jos ei muusta niin pöydän vuokrasta. Siellä oppi tuntemaan paljon hienoja ihmisiä ja kuuli loistavia tarinoita. Niin ja tietenkin kerhohuoneessa pelattiin korttia. Harvemmin sököä enimmäkseen Sinkkiä ja tietenkin rahasta.

En nyt laita koko historiaa ekaan blogiin kerron sitten sopivissa väleissä lisää.

Sitten tämän ekan bloggauksen ekaan aiheeseen. Ekana tuli mieleen tärkeä asia nimittäin vastustajan kunnioittaminen tai vastustajaan suhtautuminen. Vaikka vastustaja tarjoilisi bad beatin toisensa perään ja vaikka statsit olis 95/2 niin silti sitä ei kannata ottaa henkilökohtaisesti. Tämä on isosti ego kysymyskin. Itselläkin meinaa hiipiä joskus pintaan kostonhalu ja näyttämisen tarve. Miksi? Koska toi on järkytävä paisti, ja sillä käy karsee munkki, ja se ei ansaitse voittaa mun rahoja! Nyt se on saanu ohivedoilla jo kolme mun stakkiä mä näytän sille, laitetaan kova kovaa vastaan. Mähän olen niin paljon parempi pelaaja, että mun on pakko voittaa toi onneton paistikas. Kuulostaako tutulta?

Ei ole järkeä tiltata itseään näissä tilanteissa. Helposti noissa tilanteissa alkaa ärsyttää kaikki, jopa vihun avatar ja kun hermostuu ja haluaa kostaa niin harkintakyky heikkenee ja tuhon tie on edessä. Yksi hyvä lääke, joka on tehonnut mulle on laittaa pokeri softasta avatarit pois päältä. Joo moni sanoo, että helpompi tunnistaa vihu kun on se kuva on siellä. Oikeesti pitää pyrkiä siihen että kunnioittaa kaikkia vastustajia. Ei niitä tarvitse tunnistaa, itseasiassa on parempi, että kaikki vastustajat on vaan vastustajia. Ei niillä tarvitse olla kasvoja, jos antaa vastustajille kasvot niin joka kerta kun se tunnistettu vastustaja tulee samaan pöytään niin pieni tiltti hiipii kehiin. Mulla itsellä tämä on auttanut suhtautumaan vihuihin “kylmemmin”. Katsoin joskus Robert Heleniuksen matsia. Äijä odotti ja anto kaverin tulla päälle hullun lailla ja sitten kun kaverin puolustus aukes niin Heleniuksen hirmuinen oikea napsahti perille ja good night! Se paikka tulee väistämättä jolloin se huono pelaaja maksaa siitä huonosta pelistään. Sitä paikkaa ei voi tehdä, mutta pitää ola valmis kun se paikka tulee. Pitää olla niinkun RAY:n kolikkopeli. Se ei välitä kuka siellä on pelaamassa se vaan ottaa omansa tappavalla tehokkuudella aina ja loputtomasti. Ihan sama laittaako sen kolikon sinne Jorma Ollila (utopiaa) tai eläkeläismummo. Kun pelaa parasta A-peliä mahdollisimman paljon tietää aina mitä tekee ihan sama kuka on vastassa. Tietenkin pitää tarkailla sitä pöytää kuinka vihut pelaa mutta henkilökohtaisuudet pois. Tämä sama konsepti toimii missä tahansa lajissa jos lämpenee niin vastustaja lähes poikkeuksetta voitaa. Yksi shakkimestari sanoi joskus: “Vihaa häviämistä, mutta osaa hävitä!” Sitä egoa ei pidä ottaa sinne pöytään mukaan se kuiskuttelee kokoajan korvaan asiattomuuksia.
  • 21 replies
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Hienoa, että päätit blogin sitten vihdoin aloittaa. Laitetaan ehdottomasti seurantaan.

Hyvää ja syvällistä pohdintaa. Kyllähän tuo omalla kohdalla jossain määrin tutultu kuulostaa. Joskin nykyään vähemmissä määrin tai ei lainkaan. Ja itseä ei ole avatarit ikinä ärsyttäneet. Tietenkin on ymmärrettävää, että tietyt yksilöt saattavat sen kuvankin sitten yhdistää siihen tilttaamiseen. Pitää vain iskostaa sen ajatus päähän, että pitkässä juoksussa hero jää voitolle ja vihu tappiolle ja keskittyä joka kerta tekemään oikea päätös kädessä.

Tähän psykologiseen puoleen löytyy muuten PokerStrategylta paljon hyvää materiaalia, kannattaa ehdottomasti perehtyä jos vaan Lontoon murre taipuu. Ja voisin tähän itse asiassa linkata Kyyberin Voittamisen Avaimet -videosarjan, josta löytyy myös muutama osa liittyeen tuohon tilttaamiseen. Videot löytyvät siis täältä.
    • MikkoMi
      MikkoMi
      Bronze
      Melkoisen massiivin avaus blogille. Kiitos siitä. Mukavaa luettavaa oli ehdottomasti.

Räsypokkatarinoihin oli helppo samaistua ja muutenkin tuolta löytyi paljon yhtäläisyyksiä omaan pelihistoriaan. Näitä tunnelmapaloja toivottavasti saadaan jatkossa lisää.
    • CerialKiller
      CerialKiller
      Bronze
      Kiitos kiitos!

Joo tossa muistelussa oli se hauskaa että nuo jutut palas aika elävästi mieleen :)

Tarkoitus oliskin heitellä enempi tarinaa ja sitten jotain asiaa sekaan tai jotain.

Jokuaika sitten tsekkasin sen Kyyberin videosarjan todella hyvä.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Mielenkiinnolla oon jo sun projektipäiväkirjaa lukenut, ja mielenkiintoista se teksti näyttää tälläkin puolella olevan. Seurannassa :f_grin:
    • CerialKiller
      CerialKiller
      Bronze
      Kiitosta vaaan!

Koitetaan pitää raikas linja :D
    • CerialKiller
      CerialKiller
      Bronze
      You're born broke, you die broke - everything else is just fluctuation.

Kuinkahan sitä oppisi olemaan kärsivällinen, niin että jaksasi odottaa tuloksia rauhassa ja malttaisi opetella perusteet kunnolla, ennen kuin menee vaikeampiin asioihin. Sitten kun vielä malttaisi aina kuunnella kokeneempia ja oppia heiltä, se kun on niin paljon helpompi tapa oppia asioita. Tosin ei sitä nuorena koskaan kuunnellut vanhempia ja viisaampia. Aina piti mennä kantapään kautta ja tehdä ne virheet ihan itse oppiakseen. Siinä saattaa vaan tullla pää kipeäksi ja lompsa kärsiä kun on liian itsepäinen.

Armeijassa meillä oli samassa tuvassa yksi kaveri sanotaan häntä vaikka Hakkaraiseksi. Hakkarainen oli tekniikan tohtori ja oli tullut inttiin viimeisessä mahdollisessa saapumiserässä. Hän oli siis 29 vuotias kun muut oli parikymppisiä. Tietty opiskelut olivat vaatineet aikaa. Kaveri oli suorastaan jäätävän rauhallinen ei hermostunut millään, kuunteli aina tarkoin mitä sanottiin. Yksi asia Hakkaraiselta ei oikein luonnistanunut. Aina kun piti tehdä käytännössä jotain, niin Hakkarainen oli aina viimeinen ja kaikki oli kertakaikkisen vaikeaa. Esimerkiksi kaapin laittaminen armeijan vaatimaan siistiin järjestykseen tai rynnäkkökiväärin lukon purkaminen ja kasaaminen ei onnistunut millään. Koko tupa sai sitten erillaisia kivoja lisätehtäviä ja siivouspalvelua kun oltiin Hakkaraisen takia aina viimeisiä. Toiset kaverit alko pikku hiljaa hermostumaan ja olivat suunnilleen sitä mieltä että Hakkaraiselle turpaan niin eiköhän opi. Siinä sitten pohdittiin tilannetta ja enemmistö oli tietty sitä mieltä että ei se turpaan vetäminen mitään ratkaise. Päätettiin sitten ryhtyä hommiin ja kun muutama ilta jätettiin sotkussa käynnit väliin ja opetettiin Hakkaraista kädestä pitäen kasaamaan rynkkynlukkoa ja tekemään kaapia niin alkoihan se lopulta sujua. Oli sitä paitsi hienoa kun kaveri huomasi itse että näinhän tämä homma toimii. Sitten aika kului ja koulutuksessa tuli vaihe jossa alettiin opettamaan radiotekniikkaa (Viestikomppania). Meistä isolle osalle radiotekniikka oli aivan liian ylivoimaista varsinkin kun se opettaja kapiainen oli ulosanniltaan todella huono. Nyt pääsi Hakkarainen loistamaan! Jätkälle oli radiotekniikka ihan piece of cake. Hakkarainen piti puolestaan meille muutamat täydentävät luennot ja meidän tupa sai parhaat arvosanat, taidettiin saada jopa parit kuntoisuuslomat. Hieno kokemus siitä kuinka YYA (Ystävyys Yhteistyö ja Avunantosopimus nuoremmat lukijat eivät ehkä muista että Suomella oli tällainen sopimus Neuvostoliiton kanssa.) toimii.

Pokeri on erittäin moninmutkainen peli, kuten jokainen sitä pelannut varmasti tietää. Onhan tietty niinkin että monimukkaisuus riippuu paljolti siitä millä tasolla haluaa pelata. Silloin kun haluaa pelata vain viihdepeliä mikroissa tai vaikka isompaakin (mikäli perse kestää) ei taitotasolla oli niin väliä. Mikäli haluaa olla voittava pelaaja, millä tasolla tahansa, alkaakin vaatimustaso olla ihan toinen. Perusasiat pitää olla kunnossa ja opiskella saa paljon ja hartaasti. Taisi olla Aki Pyysing, joka sanoi että tullakseen voittavaksi pokeriammattilaiseksi pitää opiskella akateemisen loppututkinon verran. Ei varmaankaan ihan pieleen arvioitu. Se kuuluisa sanonta “Vaikea tapa tehdä helppoa rahaa.” pitää valitettavasti paikkansa.

Mitä jos joku väittää olevansa niin lahjakas, että ymmärtää heti kaiken eikä tarvitse moista määrää opiskelua? Shakinmaailmanmestari Mikhail Tal sanoi kerran lahjakkuudesta shakissa näin: “Yksi prosentti on lahjakkuutta 99% on kovaa työtä.” Pätee varmaan mihin lajiin tahansa. Se yksi prosentti IMHO tarkoittaa sitä että on palava halu oppia. Se tarkoittaa että on intohimo oppia hyväksi tai parhaaksi. Ilman sitä intohimoa ei synny todellista mestaria.

Mistä sitä intohimoa sitten voi ammentaa? Yksi varmimmista tavoista tappaa intohimo opiskelemiseen on aloittaa liian vaikeista asioista. Mikäli haluaa tulla hyväksi fyysikoksi/matemaatikoksi ei ehkä kannata aloittaa jostain Steven Hawkingin: God Created the Integers saataa loppua into lyhyeen. Vähän sama jos haluaa tulla hyväksi pokerin pelaajaksi. En aloittaisi Sklanskyn Theory of Pokerista vaikka kyse onkin “perusteoksesta” ja siinä käydään läpi paljon perustavaa laatua olevia asioita. Todella suuri osa pokeri kirjoista on LIIAN VAIKEITA aloittelijoille ja jopa hieman kehittyneemillekin pelaajille. Niissä puhutaan liian vaikeista konsepteista, että se menisi perille. Sama koskee useimpia pokerivalmennussivustoja. Kun katsoo vääriä videoita ja matkii sitä mitä niissä tehdään ymmärtämättä miksi, saa takuulla takkiinsa ja kunnolla. Kun katsoo jotain High Stakes videoita ja soveltaa samoja oppeja mikroihin niin sata varmasti menee metsään ja kovaa. We must learn to walk before we can run eli ensin pitää oppia kävelemään ennen kuin voi juosta.

Minä aloittaisin lukemalla ensin PokerStrategyn strategia artikkelit läpi ja katsoisin niihin linkitetyt videot. Aina välissä tietenkin pelaisin paljon ja koittaisin soveltaa opittuja konsepteja. Olen kuullut jonkun sanovan, ettei kirjoja kannata lukea kun tieto vanhenee niin nopeesti. Ainakin mikrotasoilla on pärjännyt vuosia samoilla opeilla. Perustason kama ei juuri muutu. Pari hyvää kirjaa, en tiedä onko näitä suomennettu, en usko mutta jos Lontoo taittuu niin ehdottomasti hyvää tavaraa. Nathan “BlackRain79” Williams: Crushing the Microstakes loistava kirja kun aloittaa ihan alhaisimmilta tasoilta NL2,NL5 . Toinen ehkä hieman kehittyneemmälle tasoille NL10 ja NL25 mutta perushuttua kuitenkin Pawel “verneer” Nazarewicz: Building a Bankroll Full Ring Edition. Noi molemmat kirjat on siis Full Ring oppeja mutta FR sopii mun mielestä jopa paremmin aloittelijalle. Näillä eväillä saa hyvän pohjan ja takuulla kun saa onnistumisia niin nälkä kasvaa syödessä.
    • ilari27
      ilari27
      Bronze
      Hyvää tekstiä. :s_thumbsup:
    • Kuutossilli
      Kuutossilli
      Bronze
      :s_thumbsup: nice.. hyvä postaus
    • CerialKiller
      CerialKiller
      Bronze
      Kiitos paljon. Kiva kuulla että tykkäsitte.

Piti vielä laittaa tohon loppuun sellanen vanha totuus, että oppiminen on elinikäinen projekti koskaan ei voi tulla kylläiseksi. Kun seuraa kehitystä ja päivittää tietojaan ei putoa kelkasta. ;)
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Komppaan edellisiä, hyvä postaus. :s_thumbsup: Näitä lisää.
    • l1pp1s
      l1pp1s
      Bronze
      loistava postaus :)
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Peukutin blogia ja ilmeisesti moni muukin on niin tehnyt, kun sillä näyttää olevan niitä komea neljän rivi :)
    • MikkoMi
      MikkoMi
      Bronze
      Huikea blogi.

Joku viisas on sanonut, että tärkein lahjakkuus on lahjakkuus harjoitteluun. Tämä varmasti pätee niin pokeriin, kuin moneen muuhunkin.

Jäänpä taka-alalle odottelemaan seuraavaa päivitystä.
    • CerialKiller
      CerialKiller
      Bronze
      In basketball - as in life - true joy comes from being fully present in each and every moment, not just when things are going your way. Of course, it's no accident that things are more likely to go your way when you stop worrying about whether you're going to win or lose and focus your full attention on what's happening right this moment.

Phil Jackson (Valmentanut 11 NBA mestaruutta ja voittanut kaksi pelaajana)

Joulu tulee ja ihmiset sekoaa. Pitää saada tehtyä jouluruoat, hankkia lahjat (joita kukaan ei tarvitse), käydä hautuumaalla viemässä kyttilä ym. ym. ym. Tänään viimeisenä arkipäivä enne aattoa, olin isossa marketissa tekemässä vaimon kanssa viimeisiä ruokaostoksia. Olin jo päättänyt kauppaan lähtiessä, että en hermostu vaikka mitä tapahtuisi. Ehdottomasti hyvä päätös. Seurasin mielenkiinnolla ja huvittuneena kun ihmiset ryntäilivät lasittunein silmin ympäriinsä. Oli huvittavaa huomata, että vaikka ihmisillä oli silmät auki, ne eivät nähneet edes suoraan eteensä. Minuunkin törmäsi kärryineen ainakin kolme ihmistä, eikä yksikää pyytänyt edes anteeksi jatkoi vaan matkaa. Aika uskomatonta. Eihän suomalaiset yleensäkään ole niitä herkimpiä anteeksi pyytäjiä, mutta tässä oli jotain outoa. Näiden ihmisten mielessä pyöri satoja asioita, jotka pitää tehdä ennen joulua. Voi olla että siellä oli vielä joku työasiakin ja ties mitä. Sanalla sanoen nuo ihmiset eivät olleet läsnä.
      Kuinka usein sattuu niin, että huomaat ajaneesi autolla tai kävelleesi niin ettet muista hetken päästä mitään ohi menneestä matkasta? Sitten vaan huomaa että ai mä olenkin jo tässä. Ikäänkuin olisi nukunut tai kuten sen voi myös ilmaista olin omissa ajatuksissani. Ihmismieli on kummallinen se “hälisee” kokoajan. Ikäänkuin pään sisällä olisi selostaja joka kertoo ja selostaa tapahtumia, tulevia ja menneitä. Pahimmillaan tuo selostaja ei vaikene edes nukkuessa.
      Vaikka kuinka koittaisi keskittyä johonkin asiaan, vaikka autolla ajamiseen tai pokerin pelaamiseen. Saattaa olla todella vaikea pysyä nykyhetkessä pitkään. Mielellä on taipumus alkaa vaellella. Se vaipuu ajatuksiin ja haaveisiin. Ajatuksilla on mieletön voima, etenkin silloin kun elämässä on kriisejä tai tunteet kuohuvat. Ajatukset hämärtävät helposti tietoisuutemme nykyhetkestä.
      Nykyhetkessä olemista voi harjoitella monin tavoin. Yksi suosittu tekniikka on Mindfullness (hyväksyvä, tietoinen läsnäolo). Tommy Angelo on pokerimaailmassa tuonut tätä tekniikkaa esiin. Videosarjassa Eightfold Path to Enlightening puhutaan tästä tekniikasta. Videosarja perustuu Tommyn kirjaan Elements of Poker, hyvä henkisen puolen kirja. Taitaa vaan taas valitettavasti olla niin, ettei sitäkään ole Suomennettu.
      Yksi tapa harjoittaa Mindfullnessiä on meditaatio. En nyt tarkoita mitään mystistä joogalentämista tai mitään uskonnollista riittiä ja nirvanaa. Toki jos haluaa omistaa noille asioille elämänsä niin varmasti siitäkin sisältöä löytyy.
      Helppo meditaatio harjoitus on seuraavanlainen. Istu vaikka tavalliselle keittiöntuolille niin että jalat on tukevasti maassa. Istu selkä suorassa (hartiat kuitenkin rentona) niin että et kuitenkaan nojaa selkänojaan. Laita kädet rennosti reisien päälle niin että kämmenet ovat polvien päälä. Istu rentona mutta ryhdikkäästi. Hengitä muutama kerta syvään nenän kautta. Hengitys on yksi tärkeimmistä työkaluista olla nykyhetkessä. Kun keskityt vain hengittämiseen olet automaattisesti tässä ja nyt. Seuraa kuinka hengitys kulkee sisään ja ulos. Tunne kunka ilma kulkee nenästä keuhoihin. Sulje silmät kevyesti. Jatka hengittämistä jos ajatus alkaa harhailemaan hengitä pari kertaa syvään ja jatka hengityksen seuraamista. Näin helppoa on meditointi ei mitään mystistä. On siinä toki paljon enemmänkin mutta tämä on perusharjoitus. Harjoituksen kesto voi olla vaikka 3 minuuttia ja sen voi tehdä missä vain. Auttaa huomattavasti keskittymiseen.
      Yksi kikka vielä. Mikäli sinulla on vaikeuksia keskittyä pelkästään hengittämiseen. On muuten yllättävän vaikeaa, ajatus lähtee todella helposti lentämään. Ala laskemaan hengityksiä jokaisella ulos hengityksellä. 1,2,3... aina kymmeneen asti, vain ulos henkitys lasketaa. Kun tulet kymmeneen aloita alusta. Samoin aloita alusta ykkösestä aina jos huomaat ajattelevasi muuta kuin hengitystäsi tai lasku sekoaa. Asiaa voi helpottaa vielä laskemalla sekä ulos että sisään hengitykset. Kymmenestä alkaa uusi kierros. Toimii myös hyvin jos on nukahtamisongelmia.
      Toinen helppo harjoitus olla tietoisesti nykyhetkessä on tehdä havaintoja ympäristöstä. Käytä kaikkia aisteja. Ole tietoinen kävelystä vaikka autolle. Seuraa luontoa matkalla ja hengitä rauhassa syvään. Jos päre meinaa palaa, niin muutama syvä hengitys auttaa viilenemään, kun sen tekee tietoisesti. Kannattaa kokeilla.
      Hyvää Joulua kaikille!
    • CPallo
      CPallo
      Bronze
      Hyvää joulua sinne päin kans! Muista jatkaa blogittamista viimestään joulun jälkeen taas :f_cool:
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Hyvää joulua! :f_smile:

Hyviä vinkkejä niille, jotka haluaa tuota meditaatiota kokeilla. Tosin se olisi suositeltavaa kaikille pokernpelaajille. Meiltähän löytyy täältä PokerStrategylta myös paljon hyvää materiaalia mentaalisen puolen kehittämiseen. ;)
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Mielenkiintoista, että kirjoitat läsnäolosta ja meditaatiosta. Tämä siksi, että tämän vuoden mittaan näistä aiheista on tälläkin foorumilla puhuttu paljon, muttet ainakaan niihin keskusteluihin silloin osallistunut, joten ilmeisesti hauskaa sattumaa, että otat asiat nyt esiin :)

Olen itse tuota Mind Fullness -meditaatiota näiden keskusteluiden siivittämänä kokeillut parissa muodossa, mutta ikävä kyllä se ei tuntunut itselleni sopivan. Koitin ensin videotuottajamme Erik Stenqvistin perusharjoituksen mukaan muutamia kertoja ja myöhemmin muistaakseni Inspectorin ohjeilla kävelymeditaatiota. Ajatus ei vain pysähdy, mutta ehkä pitäisi koittaa harjoitella vain enemmän ja enemmän. Nyt on ainakin niin stressaantunut olo, että voisi olla paikallaan :D Vaikka varmaan toistaiseksi huonolla menestyksellä harjoitellut saisi enemmän irti mahdollisimman rennossa ja jännitteettömässä olotilassa meditoinnista.

Muuten tuo läsnäolo ja hetkestä nauttiminen onkin sitten tutumpaa ja etenkin kesällä ja aiemmin syksyllä olin sen suhteen melkoisessa zonessa. En ole tullut aiemmin asiaa ajatelleeksi, mutta jostain syystä se on taas kadonnut pahemman kerran - toivottavasti löydän sen pian uudelleen.

Niin ja hyvät joulut sinullekin :)
    • CerialKiller
      CerialKiller
      Bronze
      Mielenkiintoista, että kirjoitat läsnäolosta ja meditaatiosta. Tämä siksi, että tämän vuoden mittaan näistä aiheista on tälläkin foorumilla puhuttu paljon, muttet ainakaan niihin keskusteluihin silloin osallistunut, joten ilmeisesti hauskaa sattumaa, että otat asiat nyt esiin

No ihan oli sattumaa. Oon aika newbie täällä foorumiosastossa.

Ajatus ei vain pysähdy, mutta ehkä pitäisi koittaa harjoitella vain enemmän ja enemmän. Nyt on ainakin niin stressaantunut olo, että voisi olla paikallaan

Ei sen ajatuksen pysähtyä tarvitse. Keskityt vaan siihen hengitykseen ja teet sen pakottamatta. Ensin lyhyitä aikoja sitten alkaa harjoituksen myötä onnistumaan pitempiä aikoja. Tärkeää on aina aloittaa alusta kun huomaa ajatusten alkavan mylläämään. Jo pelkkä ajatusten seuraaminen auttaa huomaamaan mitä kaikkea siellä päässä liikkuu.

Joskus riittää 30 sekuntia hengittelyä vaikka ennen pokerisessiota tai kesken sessiota kun tulee bad beat tai iso pottin jälkeen, muutama syvä hengitys ja palaa sieltä harmistuksesta/hurmoksesta takaisin maanpinnalle.

Joku mielekäs tekeminen mihin syventyy on myös hyvää meditaatiota. Itsellä toimii biljardin peluu hyvin, vaikka itsekseen harjoittelu. Puutarhanhoito ja moottoripyöränkorjaushan on Zen kirjan nimenäkin.
    • mesisification
      mesisification
      Bronze
      Hyvä blogi, jatka samaa rataa :)
    • 1
    • 2