Haastattelussa Team PokerStars Pro Ville Wahlbeck

• 3 replies
    • Detrusitol
      Detrusitol
      Bronze
      Tässäpä nopeahko käännös. Toivottavasti ei mene tunteisiin, vaikka jossain kohdissa käännös ei välttämättä ole kieliopillisesti ihan validi :f_cool:

"Jos missaisin jokaisen heiton häviäisin 100 000$"

PokerStrategy.com: Muutama vuosi sitten sanoit lopettavasi pokerin. Mitä toi sinut takaisin?

Ville Wahlbeck: En ollut pelannut pokeria puoleen vuoteen ja tajusin todella ikävöiväni ilmapiiriä ja kavereita, jotka ovat osana uhkapeliyhteisössä. Olemme hyvin samantyyppisiä ihmisiä. Pelimaailman ulkopuolella et vain löydä sellaista asennetta, jossa kaikki on arvioitu todennäköisyyden mukaan ja et voi sanoa jotain ilman, että joku olisi valmis lyömään vetoa sen puolesta, että olet väärässä.

PokerStrategy.com: Siitä puheenollen, olet ollut vuosien varrella osallisena monissa prop beteissä, miksi pidät niistä niin paljon?

Ville Wahlbeck: Mielestäni se vain tulee uhkapeliasenteesta. Näet jotain, missä uskot olevasi parempi tai kaverin väitteet eivät pidä paikkaansa. Edgen huomaaminen on yksi aspekti, toinen asia lyöminen vetoa asiasta, mikä sinun pitää tehdä: dieettibetsi, liikuntabetsi tai mikä vaan. Pusket itseäsi eteenpäin saavuttaaksesi tavoitteitasi elämässä, mistä pidän. Vedonlyönti antaa sinulle lisämotivaatiota muuttaa jotain elämässäsi.

PokerStrategy.com: Olen kuullut, että olet äskeittäin voittanut ison koripallobetsin, jossa heitit 46 kolmen pisteen heittoa sadasta, kertoisitko lisää asiasta?

Ville Wahlbeck: Minun piti maksaa 1000$ jokaisesta ohiheitosta, mutta voitin 2000$ jokaisesta heitosta, mikä meni koriin. Eli jos en saisi yhtään koria, häviäisin 100,000$. Mikäli saisin joka kolmannen heiton koriin pääsisin omilleni, joten kerroin oli 33,3.
      Vedon tein kahden kaverin kanssa, joista toinen pelasi juniori-iässä koripalloa. Hän joutui lopettamaan selkäongelmien takia. Hänen mielestään veto oli täysin naurettava, joten tein sen häntä vastaan. Lopulta toinenki kaveri halusi mukaan. Sitten ajattelin, että kun kaikki ovat minua vastaan, niin minun on pakko olla altavastaaja vedossa. Rupesin katumaan vetoa liian ylimieliseksi ja ylioptimistiseksi suhteutettuna taitoihini.

"En ollut ikinä pelannut koripalloa ennen vetoa"

PokerStrategy.com: Sinulla on varmastikkin ollut paljon kokemusta koripallosta ennen vedonlyöntiä?

Ville Wahlbeck: Oudointahan tässä on se, etten ikinä ole pelannut koripalloa. Lähinnä heiteltiin kavereitten kanssa korista koulun pihalla. En oikein osaa kuljettaa palloa. Minulla on aika epätyypillinen tapa heittää palloa pääni yläpuolelta.
      Olimme heitelleet palloa vain silloin tällöin, mutta tunsin olevani hyvä vapaa- ja kolmen pisteen heitoissa verrettaen muihin, jotka eivät ikinä olleet pelanneet koripalloa.

En ollut heittänyt kolmen pisteen heittoja vuosiin ja lyötyäni vetoa kaduin sitä. Olin valmis ostamaan itseni ulos vedosta. Teimme sen Lontoossa, kun EPT oli menossa. Seuraavana päivänä menin paikalliselle urheiluhallille treenaamaan ja samana päivänä oli itse vedonlyöntisuorituksen aika. Sain 46 sisään sadasta. Se on varmasti lähes paras tulos minkä voin saada. Keskimäärin ajattelin osuvani minimissään 30 ja maksimissaan 50. Siihen nähden olin onnekas.

Se osoittaa myös jollain tavalla mistä propbetit ovat tehty. Jotkut ihmiset murentuvat paineiden alla. Tiedän tämän, sillä olen lyönyt historian aikana vetoa useita kertoja golfista. Kun betsisummat kasvoivat vähän liian isoiksi jäädyin aina enkä suoriutunut sillä tasolla mihin olisin kykenevä. Se ärsytti minua, etten osannut keskittyä paineiden alla. Siitä syystä koripallobetsi oli hyvä, sillä tunsin selkeästi paineet kun ruvettiin palloa heittämään. Tieto siitä, että pystyn suoriutumaan parhaalla mahdollisella tavalla paineiden alla, oli henkisesti hyvin nautinnollista ja tyydyttävää.

"En löisi vetoa Amerikassa"

PokerStrategy.com: Olisitko kiinnostunut lyömään samasta asiasta vetoa Amerikassa WSOP:n aikana? Saisit varmaankin paljon actionia.

Ville Wahlbeck: No, kolmen pisteen viiva Euroopan koripallossa on noin metrin lähempänä kuin NBA:ssa, joten kolmen pisteen heitto on helpompi Euroopassa. Mielestäni metrikin lisää vaikeusastetta niin paljon, etten löisi vetoa samasta asiasta NBA:n viivojen mukaan.

PokerStrategy.com: Onko sinulla mitään muita isoja betsejä menossa tällä hetkellä?

Ville Wahlbeck: On minulla yksi, mutta en ole vielä halukas keskustelemaan sen yksityiskohdista. Se on vuoden mittainen ja sisältää treenausta, terveellisempää elämäntapaa ja paljon liikuntaa.

Tässä vedossa minulla toivottavasti on edgeä, mutta veto on sellainen, että minua ei harmita, vaikka häviäisin sen. Saan 10-1 oddsit onnistumiseen ja vaikken onnistu tulen olemaan paljon terveempi.

Se on jo palkinto sinänsä, jos häviän vedon en välitä niin paljon. Se on kuin laihdutus: olet kaveri, joka painat 130 kiloa ja haluat painaa 88 kiloa vuoden päästä. Jos vuoden jälkeen painat 90, olettaen ettet menetä omaisuuksia se on voittoa, koska olet silti parantanut elämääsi.

PokerStrategy.com: Kiitos Ville, odotan haastattelua ensi vuonna, kun oletettavasti olet todella kovassa kunnossa.
    • Detrusitol
      Detrusitol
      Bronze
      :spade:
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Kiitos käännöksestä, Detrusitol! Monelle varmasti iloa kun suomalaisten haastattelut väkeä kuitenkin kiinnostavat :)