Onko ROI% luotettava pelin long run voitollisuuden analysoinnissa?

• 6 replies
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      ROI tulee sanoista Return Of Investment eli paljonko hero voittaa sijoitettuun rahaan nähden. Mutta sitten kun merkkaat tuolta tuon Adjusted täpän niin näet paljonko sinun olisi odotusarvoisesti kuulunut voittaa. :)

Jaa 200 sittaria on vielä todella olematon sämple. Vasta tuhansien tai kymmenien tuhansien sittarien jälkeen voidaan käytännössä päätellä miten voittava pelaaja on. Tietysti jos pelaa tappiollisesti ja EV-käyrä laskee koko ajan samaa tahtia niin voi tehdä oletuksen, että tekee jotain väärin, mutta sekin vaatii sämpleä.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Selvennän vielä, että ROI ei vastaa AI-EV:tä. ROI on prosenttiluku, joka kertoo voittotahdistasi per sijoitettu raha ja se vastaa ennemmin bb/100-tilastoa. On siis täysin luonnollista, että se pysyy suunnilleen vaakatasossa isolla otannalla.
    • Metafora92
      Metafora92
      Bronze
      Jatketaas kyselylinjalla.
      Miten tuo ADJ käyppyrä joka siis oli käyrä joksi ROI% käyrää luulin laskee itsensä?
      Se oli paljon alempana kun luulin n. 40$ tuloksen alapuolella Nyt, kun olen tippunut viimeisistä turnauksista ~15bb pinoilla ~60-70% suosikkina juuri ennen rahasijoja (4.sija) se pysyy suurinpiirtein paikoillaan/laskee eikä nouse kuten luulin.
    • Metafora92
      Metafora92
      Bronze
      Näyttääkö käppyrä siltä, että pelaan huonoa pokeria vaikka olen voitolla?
      1.5$ bounty sng:tä ainoastaan pelailen. 9 hengen.

http://pove.arkku.net/upload/uploads/ScreenShot234_1.png
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Ei näytä että huonoa, mutta että tuloksen odotusarvo olisi ollut noissa peleissä paljon toteutunutta heikompi. Otanta on vielä kuitenkin sitä luokkaa, ettei siitä kannata välittää. Keskity vain kehittämään peliäsi niin hyvin menee jatkossakin (ja koska kehittämistä varmasti on vielä rutkasti meillä kaikilla).
    • Wlore
      Wlore
      Bronze
      MInulla on menossa sellainen kehitysprojekti sittareiden kanssa ja siinä yhteydessä ollaan katsottu mm sellaista asiaa kuin keskihajonta (standard deviation).

En siitä sano tässä kohtaa sen enempiä, kun en itsekkään sitä kunnolla ole sisäistänyt, mutta sen yhteydessä on selvinnyt, että minkälaisilla pelimäärillä alkaa näkymään se todellinen tulos.

Omalla kohdallani 9-max turboissa on pelimäärän pitänyt olla 1600-2000 (tarkastelu sample on ollut 200), jotta sen tarkastelun aikaisilla peleillä olisi pystynyt sanomaan, että olen 95% (kahden keskihajonnan etäisyydellä) voittava pelaaja.

Tämä tarkastelu lähtee siis tarkastelun ajankohtaisesta pelimäärästä, jota venytetään tulevaisuuteen oletuksella, että oma peli pysyy samanlaisena. Se on riippuvainen palkintostruktuurista, buy-inistä ja lopullisista sijoituksista, joten minun käyräni ei suoraan osu toisen peleihin.

Tuloskaan ei ole kuin suuntaa antava, mutta osoittaa sen hetkisen tilanteen suunnan sekä antaa osviittaa siitä minkälaisilla sämpleillä voidaan alkaa pitämään tulosta suhteellisen luotettavana.

Sen verran kun tuota statistiikkaa tuon ympärillä olen pyöritellyt niin se 2000 peliä on 9-max sittareissa hyvä sämple koko, joka alkaa kertomaan missä päin peli todellisuudessa liikkuu ja tuolla 95% varmuudella voidaan sanoa minkälainen pelaaja on.

Jos pelaa 500 peliä kuukaudessa niin tulokset alkavat näkymään todellisina vasta neljän kuukauden jälkeen.