Vedonlyönnin strategiaa ja kassanhallintaa

• NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      En muista onko tällaista ketjua ennestään jossakin foorumin syöväreissä, mutta avataan tällainen kun on mielessä pyörinyt aina välillä kyseinen aihe.

Eli ensinnäkin jos ajatuksena on esim. alkaa lyömään betsejä ihan singleinä niin paljonko on syytä olla kassaa bineinä jos nyt lähdetään ihan pokeritermein käymään asiaa läpi? Ja miten se muuttuu jos on aikomuksena silloin tällöin veikata tulosvetoa tai useampaa kohdetta kerralla? Olettaisin, että jälkimmäisissä on ns. isompi varianssi, mutta toisaalta ne voidaan myös ajatella shotteina ylemmälle tasolla eikö? :f_biggrin:

Toinen kyssäri. Veikkaako kukaan usein näitä tupla/tripla kohteita ja jos niin olen kuullut, että kannattaa yhteen kohteista lisätä vielä jokin muuttuja, jolloin toki kokonaiskerroin muuttuu isommaksi ja mahdollinen voitto on suurempi? Ja jos tällä tavalla betsaa niin kannattaa varmaan hakea vähän varmempia kohteita näihin ainakaan jos ei suurta tietämystä asioista ole?

Kuinka moni muuten peesailee voittavien vedonlyöjien betsejä? Saattaa ehkä joidenkin mielestä kuulostaa jopa säälittävältä, että peesaa mielummin muita kuin yrittää itse hakea hyviä vedonlyöntikohteita, mutta oon itse sitä mieltä, että saattaa alkuun ainakin olla ihan hyvä taktiikka jos haluaa mukaan vedonlyönnin ihmeelliseen maailmaan.

Mielipiteitä ja kommentteja kiitos. :)
  • 4 replies
    • Kyyberi
      Kyyberi
      Coach
      Coach
      -EV pelaamisessa mikään kassanhallinta ei ole riittävä. Joten ensin pitäisi määritellä pelaako +EV peliä. Miksi se on +EV ja mikä on oma oletettu etu. Tätä kautta voidaan lähteä miettimään pelikassajuttuja.
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Originally posted by Kyyberi
      -EV pelaamisessa mikään kassanhallinta ei ole riittävä. Joten ensin pitäisi määritellä pelaako +EV peliä. Miksi se on +EV ja mikä on oma oletettu etu. Tätä kautta voidaan lähteä miettimään pelikassajuttuja.
      Hyvä pointti. Mutta koska kaikki fiksut pokerinpelaajat tietää, että vedonlyöntiä voi pelata voitollisesti niin lähinnä sillä oletuksella kaikki avauspostauksen kysymykset, että pelataan +EV peliä.
    • 0O00O0
      0O00O0
      Bronze
      Kellyn kaavalla voi laskea panoskokoja käsittääkseni ihan kätevästi. http://en.wikipedia.org/wiki/Kelly_criterion tai kirjottaa Googleen: "Kellyn kaava". Itse kuitenkin käytän maksimibetsinä vetoon 2% kassasta, tällä hetkellä tosin mennään pikkasen isomalla riskillä. :D Tietenkin todennäköisyyden mukaan muuttelen betsien kokoja, mutta maksimina tuo 2%. Tietenkin, jos tätä elääkseni tekisin todennäköisesti maksimipanos olisi pienempi. Pääasiassa pelaan singlejä, joskus tuplia. Ja jos haluaa pelata jotain 6 kohteen vetoja jne. Niin kannattaa kattoa saitti, joka tarjoaa siitä panoksen takasin freebettinä, jos yks kohde menee väärin.

Kuinka moni muuten peesailee voittavien vedonlyöjien betsejä? Saattaa ehkä joidenkin mielestä kuulostaa jopa säälittävältä, että peesaa mielummin muita kuin yrittää itse hakea hyviä vedonlyöntikohteita, mutta oon itse sitä mieltä, että saattaa alkuun ainakin olla ihan hyvä taktiikka jos haluaa mukaan vedonlyönnin ihmeelliseen maailmaan.
      Ei kannata peesata tai no en tällä ny tarkota sitä, että se olisi kielettyä, mutta kyl kannattaa ittekin sen vedon järkevyyttä miettiä. Eikä vaan suoraan ajatella, että ton on pakko olla hyvä betsi ku tuokin voittoisa vedonlyöjä sen löi. Ainakin sen mitä itse silloin tällöin jotain postailen noita vinkkejä, niin ei ne mitään absoluuttisia totuuksia ole, vaan perustuvat omaan arviioni (mikä siis saattaa joskus olla ihan päin persettä) millä todennäköisyydellä joukkue (pelaaja jne.) voittaa. Ainakin aluks nimenomaan kannattaa miettiä ja itse etsiä niitä vetoja mitä kannattaa pelata, tällä tavalla ehkä joskus kehittyykin vedonlyönnissä.
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Originally posted by 0O00O0
      Kellyn kaavalla voi laskea panoskokoja käsittääkseni ihan kätevästi. http://en.wikipedia.org/wiki/Kelly_criterion tai kirjottaa Googleen: "Kellyn kaava". Itse kuitenkin käytän maksimibetsinä vetoon 2% kassasta, tällä hetkellä tosin mennään pikkasen isomalla riskillä. :D Tietenkin todennäköisyyden mukaan muuttelen betsien kokoja, mutta maksimina tuo 2%. Tietenkin, jos tätä elääkseni tekisin todennäköisesti maksimipanos olisi pienempi. Pääasiassa pelaan singlejä, joskus tuplia. Ja jos haluaa pelata jotain 6 kohteen vetoja jne. Niin kannattaa kattoa saitti, joka tarjoaa siitä panoksen takasin freebettinä, jos yks kohde menee väärin.
      Kellyn kriteeriä käyttävät myös monet pokerinpelaajat (etenkin huppisittaristit) ja sen idea on periaatteessa nerokas, mutta huomaa ettei sen vedonlyöntiin tuonut henkilö ole ajatellut asiaa aivan loppuun asti. Kaava perustuu oletukseen, että tapahtumia (vetoja, turnauksia, yms.) saadaan kasaan niin sanotusti "riittävän suuri määrä". Kun taas huppisittaristit saavat Kellyn kaavalla riittäväksi pelikassaksi 10-20 biniä (norminopeus), niin huomaa, ettei turnausten määrä välttämättä ole swingien keskellä ihan "riittävän suuri".

Harvat menevät suoraan Kellyn kriteerin mukaan vaan käyttävät esim. puolikasta Kellyä, kolmasosa-Kellyä, neljäsosa-Kellyä jne. Kelly siis pyrkii optimoimaan pelikassan kasvun ja jopa 1/4 on odotustuloksessa aika lähellä Kellyä mutta luonnollisesti 4 kertaa suurempana kassana huomattavasti turvallisempi ja ehkä mielenrauhalle mukavampi. Toisaalta sitten taas tuo Kellyn jakaminen ei ole mielestäni hirveän hyvin sopusoinnussa sen idean kanssa, miten kaava on kehitetty, mutta kyllä mielestäni silti jollain kolmasosa-Kellyllä saa ihan mukavan suht aggressiivisen ja toisaalta suht turvallisen BRM:n.