Henkinen vaikutus pelaamiseen

• dumler
      dumler
      Bronze
      Heippa hei kaikille teille guruille sekä tuleville guruille!

Ensin pikku brieffi meikäläisestä ja historiasta pokerin parissa:

On tullut ehkä elämän aikana 16-vuotiaasta asti laitettua pari hunttia pokeriin. Silloin tällöin voittanut jotain ja yleensä koko homma on kaatunut siihen, että tulee tämä surullisen kuuluisa 'katkeaminen' ja sitten ollaan taas nollissa... Noh ainakin näin minä itselleni vakuutin asian, koska minähän olen täydellinen pelaaja ja kaverit alkoivat olemaan vaan super onnekkaita! (D'oh) :f_mad:

Tullut elämän aikana ehkä maksimissaan 20 000 kättä pelattua pokeria ja tämähän ei nyt ole juuri mitään verrattuna teihin konkareihin jotka pelaa tämän verran käsiä 2:ssa päivässä.

Noh enikeis weis ja sillain back to the topic!

Nyt sitten 22-vee ja risat ja tuli eteen muutto Britteihin. Kämppikseksi ilmestyi yhtäkkiä Italialainen mafioso. Noh löysimme yhteisen mielenkiinnon - pokeri. Nyt on tullut yhdessä pelailtua, analysoitua käsiä ja hänellä on jonkin sortin Italiaano coach. Noh olen tietenkin lyönyt aina joka session alussa hänelle listan käteen mitä kysyttävää mulla olis valmentajalta ja saanut kaiken näköstä arvokasta tietoa, mutta aika alkeissa ollaan vielä siellä radalla.

Nyt on sitten tullut pelattua paikallisella Ladbrokes (iPoker) saitilla. Ensimmäinen huomio osui NL5 Speed-poker pöydissä yleensä vain noin 200 pelaajaan. Verrattuna PokerStarsin NL5 Zoomiin jossa on reilu 1k pelaajia vähintään niin onko tämä hyvä vai huono juttu? Eli tulisiko loikata pois tuolta ja mitä mieltä olette ylipäätään tästä Zoom/Speed pelistä?

No sitten itse otsikkoon eli tähän henkiseen puoleen.

Minulla on nyt takana noin 5000 kättä NL5 pöydistä (mikä on ilmeisesti ihan ok otanta?). HEM2 on ruksuttanut taustalla ja taltioinut nämä niin surulliset kätöset. Ongelma on melko selvä jo pelkästään katsomalla tuota Overall käyräkaaviota. Net wins menee tasasta tahtia alaspäin Showdownin kanssa, mutta sitten taas Non Showdowni menee jatkuvalla syötöllä ylöspäin.

Aktiivisen 3:n päivän opiskelun jälkeen olen todennut tähän syyksi sen että pelaan liian aggressiivisesti ja usein löydän itseni niin syvällä potissa huonoilla käsillä että takkiin tulee. No tietenkin tuo Non Showdown tuo suurimman osan rahoista tällä aggressiivisuudella. Suurimpana imurina rahojani imuroimassa näyttäisi olevan ongelma että kun perhana ei viitteisi sitä AA KK QQ AK AQ AJ millään heittää poies vaikka pöydässä olisi esimerkiksi selvä setti. Kovin vain uskottelee itselleen että ei tolla jätkällä mitään ole, se on ihan mikkihiiri!

No sitten uskottelin että hei, nämä helv.. mikkihiiret on ihan mahdottomia, meen pelaamaan kovien äijien kanssa NL20 pöytään. No ei siinä mitään - rakkautta ensisilmäyksellä! Rahaa sataa - Showdownit plussalla - Net wins plussalla, kaikki hyvin tänään! Kun katsoo käsiä ja miettii jälkeenpäin että mitä tuli tehtyä niin siellähän on yhtäkkiä luovuttukkin näistä AA KK QQ AK AQ AJ käsistä ihan mielellään jo Flopatun Setin jälkeen. Onko siis vain mahdollista että henkisesti en ole skarppina tuolla NL5 pöydissä ja menee vähän hutiloiden siellä siinä toivossa että kaikki vastustajat ovat fisuja? Tuli tuossa eilen käytyä valmennusmateriaalia läpi jenkkifutiksen osalta ja siellä oli hyvä lause : "Mikäli et pysty pelaamaan peruspeliä täydellisesti niin ei ole järkeä alkaa sekoittamaan pakkaa hienoilla tempuilla.". Taitaa melkolailla päteä Pokeriin tähän tosimiesten shakkiin.

Eli tulisiko nyt sitten vaan nöyrtyä hypätä takaisin NL5 (pienin Ladbrokesilla) ja alkaa oikeasti miettimään jokaista kättä ja kääntämään nuo kaikki viivat plussalle ennen kuin edes harkitsen tätä seuraavaa tasoa?

Luin tällä sivustolla hieno artikkelin pahoista tavoista ja niiden poistamisesta ja yleisesti elämän parantamisesta: The Quick Guide to Skyrocketing Your Poker and Life Productivity Kyllä juu, luin vaan läpi ja en tehnyt näitä Action hommia. Uteliaisuudesta vain halusin lukea koko homman läpi!

Kaikki arvokas opiskelumateriaali on enemmän kuin tervetullutta! Olen uusi tällä sivustolla ja on hieman paikat vielä hukassa. Töissä minulla on aikaa 9 tuntia päivässä opiskella Pokeri hommia. Olen pelifirman teknisessä tuessa töissä ja eipä me Suomalaiset paljoon jakseta soitella tai häiritä yleensä teknisiä tukia!

Onko teillä muilla tullut vastaavia ongelmia vastaan ja miten pääsitte tästä yli?

EDIT: Ja tämähän meni nyt ihan väärään osioonkin vielä :s_mad:
  • 10 replies
    • MikkoMi
      MikkoMi
      Bronze
      Moro dumler,

Tervetuloa foorumille ja kiitos hyvästä keskustelunavauksesta. Jätän vastailun kokeneemmille korttihaille, mutta siirrän tämän ketjun tuonne Yleisen Pokerikeskustelun alle.

Onnea peleihin ja opin tielle. Toivottavasti pysyt aktiivisena foorumilla ja kyselet aina kun tulee jotain sellaista mieleen, minkä kanssa tarvitset apua.
    • dumler
      dumler
      Bronze
      Kiitos!

Huomasinkin tuossa heti postauksen jälkeen että eihän tämä nyt mennyt taas ihan niinkuin strömssöössä. ;(
    • l1pp1s
      l1pp1s
      Bronze
      Hyvä avauspostaus ja mainitsit varmaan monillekkin tuttuja kompastuskiviä.
      Se minkäverran on pelannut käsiä ei tee kenestäkään parempaa pelaajaa, eikä missään nimessä kannata pyrkiä pelaamaan enemmän käsiä esim nostamalla pöytämäärää. Tähän perusteluna voisin kokemuksesta kertoa ettei ole kovinkaan helppoa korjata pelistä virheitä jotka on saanut todella tukevasti istutettua selkärankaan. No anyway kukin tyylillään :D
      Pienemmällä pöytämäärällä on huomattavasti helpompi havainnoida tilanteita, saa aikaa miettimiseen.
      Ensimmäisenä suosittelisin peruspelin hakemista kuntoon ja sitäkautta pelin kehittämistä. Tuossa mainitsitkin hommanneesi HEM2 joka on erinomainen työkalu pelin tarkasteluun ja kehittämiseen :s_thumbsup:
      Itse suosittelen käyttämään aikaa opiskeluun ja tuo mitä tasoa pelaa riippuu täysin omasta pelikassasta.. tähän varmaan joku viisaampi osaa antaa parempia neuvoja. Joka tapauksessa vaikka pelaisi pienempää tasoa pitäisi pyrkiä pelaamaan hyvin, kyllä ne pikkutasojen pelaajatkin rahat vie jos niille sitä tarjoilee ;)
    • iiikrrr
      iiikrrr
      Bronze
      Verrattuna PokerStarsin NL5 Zoomiin jossa on reilu 1k pelaajia vähintään niin onko tämä hyvä vai huono juttu? Eli tulisiko loikata pois tuolta ja mitä mieltä olette ylipäätään tästä Zoom/Speed pelistä?

No siinä on hyvät ja huonot puolensa. :) Hyvänä puolena, että opit nopeammin tuntemaan regut. En nyt tiedä onko sillä niin paljoa väliä, kun kummassakin pelaajia kohtuu hyvin. Itse suosin kyllä starsia. Mikäli oikein nyt muistan niin pienempi rake starsilla kun ipokerilla, en nyt tosin muista oliko ero edes suuri.

Itse henkilökohtaisesti en zoom peleistä pidä yhtään. Täyttä pa*kaa. :f_biggrin: Toisille sopii, mulle ei.

Minulla on nyt takana noin 5000 kättä NL5 pöydistä (mikä on ilmeisesti ihan ok otanta?).

5k hanskaa on vielä erittäin pieni otanta, josta ei pysty sanomaan mitään varmaa.

Ongelma on melko selvä jo pelkästään katsomalla tuota Overall käyräkaaviota. Net wins menee tasasta tahtia alaspäin Showdownin kanssa, mutta sitten taas Non Showdowni menee jatkuvalla syötöllä ylöspäin.

Tästä voidaan päätellä, että bluffaat melkosen paljon. Itse suosittelisin kyseisillä tasoilla pelaamaan vaan valuehanskat ja kovaa. Bluffaamiseen ei ole oikein syytä, koska keskiverto regut varmaan kyseisillä tasoilla makselee aivan liian paljon. Eli rauhota vaan peliä ja välttele bluffaamista. Toki saattaa näin pienellä otannalla olla mahdollista, että oot runnannu huonosti.

Aktiivisen 3:n päivän opiskelun jälkeen olen todennut tähän syyksi sen että pelaan liian aggressiivisesti ja usein löydän itseni niin syvällä potissa huonoilla käsillä että takkiin tulee. No tietenkin tuo Non Showdown tuo suurimman osan rahoista tällä aggressiivisuudella.

Hyvin opiskeltu. :f_thumbsup:

En sinuna liikaa katselisi noita non-showdown/showdown -käyriä. Päätavoitteena kuitenkin nyt saada voitot nousemaan. Ja tällä tasolla se varmastikkin tarkoittaa sitä, että non-showdown menee melko kovaakin alas ja showdown taas vastoin ylös.

Suurimpana imurina rahojani imuroimassa näyttäisi olevan ongelma että kun perhana ei viitteisi sitä AA KK QQ AK AQ AJ millään heittää poies vaikka pöydässä olisi esimerkiksi selvä setti. Kovin vain uskottelee itselleen että ei tolla jätkällä mitään ole, se on ihan mikkihiiri!

Itse antaisin aika paljon kunnioitusta, mikäli vastustajat osoittaisivat paljonkin aggressiivisuutta. Suurin osa kyseisistä pelaajista keskittyy pääasiassa makseluun ja kylkeen tullaan vaan kovilla käsillä.

Onko siis vain mahdollista että henkisesti en ole skarppina tuolla NL5 pöydissä ja menee vähän hutiloiden siellä siinä toivossa että kaikki vastustajat ovat fisuja?

On mun mielestäni. Jos kyseiseisillä rahasummilla pelaaminen on "ihan sama, ei kiinnosta" -asteikolla niin varmasti teet typeriä pelejä. Mutta kannattaisi pikemminkin mieltää vaikkapa big blindeinä kaikki kädet, ja jättää ulkopuolelle tuo "rahallinen" miettiminen, jos nyt ymmärrät mitä tarkotan. :D Mutta suosittelen kyllä kehittämään omaa peliä tuolla nl5 ja siitä sitten nousemaan ylöspäin, kun taidot kerttyy. Toki jos rahaa on painaa isompaakin niin senkus, mutta suosittelen nl5, pelaajat huonompia ja oppirahoja täytyy maksaa paaaaaaaljon paaaaaljon vähemmän.

Tuli tuossa eilen käytyä valmennusmateriaalia läpi jenkkifutiksen osalta ja siellä oli hyvä lause : "Mikäli et pysty pelaamaan peruspeliä täydellisesti niin ei ole järkeä alkaa sekoittamaan pakkaa hienoilla tempuilla.". Taitaa melkolailla päteä Pokeriin tähän tosimiesten shakkiin.

Erittäin hyvä lause imo. :f_thumbsup:

Kannattaa tosiaan lähteä opettelemaa peruspeliä sieltä pienemmiltä tasoilta.

Eli tulisiko nyt sitten vaan nöyrtyä hypätä takaisin NL5 (pienin Ladbrokesilla) ja alkaa oikeasti miettimään jokaista kättä ja kääntämään nuo kaikki viivat plussalle ennen kuin edes harkitsen tätä seuraavaa tasoa?

Suosittelen menemistä nl5. Ja todellakaan kaikkia viivoja ei tarvitse saada plussalle. Esimerkiksi itselläni non-showdown on isolla otannalla mennyt alaspäin, mutta pääasia on, että voitot taas sitten ylös päin. :D Eli siis suosittelisin ottamaan noi non-showdown/showdown -voitot pois näkyvistä.

Onko teillä muilla tullut vastaavia ongelmia vastaan ja miten pääsitte tästä yli?

Itsekkin stressasin niitä joskus tosi paljon, mikä haittasi paljon pelaamista. Nyt sitten kun vähän taitoja kertynyt itselleni niin keskityn niitten nostamiseen takaisin voiton Yritin pääasiassa keskittyä katsomaan voittokäyrää, mutta sitäkin on turha katsella pienillä otannoilla, esimerkiksi tuo mainitsemasi 5k hanskaa on aivan liian pieni otanta. Toki siis voit niitä käyriä katsella, mutta häviäminen 5kn ajalla ei tarkoita yhtään mitään. puolelle.

Suosittelisin hommaamaan tuon pronssi-tason tänne niin pääset näkemään jotain aloittelijoiden materiaalia.

Tsemiä peleihin!

e. Pitkä postaus ja varmaan iiiiihaan h*lvetisti Kirjotus Virheita, ei jaksa korjaa.
    • PerusJamppa
      PerusJamppa
      Bronze
      Originally posted by dumler
      ...hänellä on jonkin sortin Italiaano coach. Noh olen tietenkin lyönyt aina joka session alussa hänelle listan käteen mitä kysyttävää mulla olis valmentajalta ja saanut kaiken näköstä arvokasta tietoa...
      Spottasin heti ainakin yhden vuodon teikäläisen pelistä. :f_tongue:

Toki on ihan mahdollista että sinulla on "asennevamma" ihan mikro-mikrotasoilla pelatessa. Varsinkin jos pelaa omaan varallisuuteen nähden pienillä rahoilla voi joillekkin olla hieman vaikeaa asennoitua niihin ns. täysillä. Jos vaikka 50€ ei tunnu juuri missään niin kyllä siitä riittää NL5 tasolle kymmenen biniä roiskittavaa. NL20 pitäisi olla 200€ hukattavaksi ja onhan se jo eri summa.

Tietysti pokerissa pitäisi pelata sellaisilla tasoilla ettei se rahan mahdollinen häviäminen tunnu kovinkaan pahalta, mutta jos se ei tunnu yhtään miltään, siitä voi seurata jotain tällaista.

Itse olen sikäli onnellisessa asemassa että kilpailuhenkisyys kun istuu syvällä sielussa, 50 sentin häviäminen hatuttaa ihan yhtä paljon kun 50€. :D
      Tästä syystä pystyn pelaamaan oikeastaan millä tasolla tahansa omaa parasta peliäni. Paljonhan se ei tietenkään ole, mutta kuitenkin.

Kolikon kääntöpuolena tällaiselle suhteellisen tilttiherkälle kaverille siinä on miinuspuolena se, että lämmöt nousee välillä jo puolen binin poteissa punaiselle ja on lyötävä softat silä sekunnilla kiinni.. :s_evil:
    • dumler
      dumler
      Bronze
      Olen pelannut Speediä 4:llä pöydällä ja tässä huomannut että mitä useampaa pöytää pelaa sitä paremmin pelaa. Eli tuntuisi että takaraivossa on se pieni hiljainen ääni mikä määrää kun on vähän aikaa, mutta kun pelaa esimerkiksi yhtä pöytää niin rupee miettimään liikaa 'kikkoja' ja mentaliteetilla "NYT PERHANA MUUTEN BLUFFAA KAVERI!".

Suurimpana kehityksen kohteena on siis tuo Post-flop pelaaminen ja miten sitä pääsisi / tulisi kehittää. Ennenkaikkea, mihin suuntaan.

Tulisiko siis lähteä opettelemaan itse peliä aloittelijoille suositulla TAG tyylillä vai onko tämä täysin luonteesta kiinni?

EDIT: Jatkoa kommentteihin

iiikrrr

Kiitos hyvästä feedbackistä, aika samoilla ajatusmaailmoilla mennään tällä hetkellä tämän suhteen! Henkinen valaistuminen näiden 3 päivän ahkeran opiskelun saavutuksena.

Tässä on paljon hyviä pointteja sulta ja paljon heräsi kysymyksiäkin, mutta taidan sisäistää ensin tätä faktaa tästä ja pelata pari sessiota ja katsotaan mihin päin lähtee. Pitää varmaan alkaa ottaa joku rangaistus käyttöön tähän pahojen tapojen poistoon. Aina kun maksaa tyhmästi tai 'bluffaa' niin yhden päivän kahvit pois.

Eli muistilista tästä olisi:
      * Turhat käyrien kanssa egoilut pois
      * Jos ei osu niin turha laittaa rahaa pottiin
      * Niskasta kiinni ja ryhti kohdilleen!

PerusJamppa

Tosiaan taitaa olla enemmän asenneongelma tämä kuin mitään muuta. Hirveä hinku kun olisi vetää oma nimi iltalehden lööppeihin että 'uusi pokeristara on syntynyt' - hehehe. Vitsit vitseinä.

Tuolla Italialaisella valmentajalla oli ihan kovatkin taustat ja taisi olla jopa maailman ennätys jossain Pokeriin liittyvässä, mutta joops! Ei ole minun coach, mutta kyllä se varmasti peruspelin osaa.

Päämääräisesti hänen kommentit on ollut tähän asti:
      * Tyhmät maksut pois, esim jos vihu re-reissaa - Ei olla liian uteliaita.
      * Pelataan vaan Premium-kädet.
      * Katsotaan vähän statseista että minkä lainen pelaaja vastassa ja pelataan sen mukaan
      * Kirjataan niitä Noteja ylös pelaajista

Taitaapa olla tänään kämppiksellä 'oppitunti' herran kanssa ja ilmeisesti pelailevat tänään yhdessä niin katsotaan mitä kommentteja tulee.
    • l1pp1s
      l1pp1s
      Bronze
      Tuossa on paljon hyviä vinkkejä ja kehitettävää. Ainakin itselle
    • MYLVY
      MYLVY
      Black
      Tervetuloa
    • dumler
      dumler
      Bronze
      Niin ja kiitos kaikille tervetuloa toivotuksista!

Mukava hypätä yhteisöön jossa ihmiset tervehtii ja näyttää ihan kohteliastakin väkeä olevan! :]
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Tervetuloa foorumille! :)

Meillä on täällä PokerStrategylla eittämättä paras ilmapiiri kotimaisista foorumeista ja apua löytyy joka lähtöön.