Voittotahti n. -50BB/100. Ajatuksia.

• mestari000
      mestari000
      Bronze
      Hei.

Olen vasta aloittanut pelaamaan MSS:llä luettuani kaikki pronssitason artikkelit moneen kertaan, psykologiaa ja otettuani tuntumaa vähän FB:n zyngapokerilla(joka on muuten vähän omituinen).

Olen sijoittanut pelikassaan aloitussummaksi 25€ ja aloittanut pelikassanhallinan mukaisesti NL 2 -tasolta. Tähän mennessä olen pelannut n. 7 tuntia, noin 400 kättä MSS taulukoita noudattaen. Postflopilla on kuitenkin tullut joskus epävarmuutta kun vastustaja on joskus korottanut ja jossain muissakin tilanteissa.

kysymyksiä voisi sanoa olevan kaksi:

Voiko postflop-pelini parantamiseen yksi mahdollinen vastaus olla oddsit ja outit? (kysymys tuntuu vähän typerältä, mutta kun MSS:lle ei ole suoraa materiaalia niistä, referenssi yleensä SSS tai BSS)

Mitä ajatuksia teille herää kyseisestä voittotahdista(negat.) näillä antamallani tiedoilla ja statseilla? Yleisiä ohjeita yms?

Ps. Toivottavasti kirjoitus ei ole epämieluinen. Tämä on ensimmäinen :)
  • 11 replies
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Moro mestari000 ja tervetuloa foorumille! :)

Täytyy heti kärkeen sanoa, että 400 kättä ei ole vielä otos eikä mikään. Yleensäkin vasta n. kymmenien tuhansien pelattujen käsien jälkeen voidaan alkaa tekemään johtopäätöksiä onko voittava vai häviävä pelaaja.

Mainitsit oddsit ja outit. Matematiikkaa kannattaa toki harjoitella juurikin mm. pottiosuuksien kannalta, joten tuossa on kyllä tavallaan perää. Näiden yhteydessä kannattaa ja pitää myös miettiä vastustajien mahdollisia käsijoukkoja eri tilanteissa. Hieno myös huomata, että olet heti ottanut pelikassanhallinnan käyttöösi, joten senkin puolesta ollaan oikeilla raiteilla. :)

Käytätkö mitään apuohjelmia, esim. Hold'em Manager 2 tai PokerTracker 4? Jos käytät niin suosittelen ehdottomasti postaamaan omasta mielestä hankalia käsiä joko tänne strategia-alueelle tai enkkupuolen käsianalyyseihin.

Ja vielä kysymys: Millaisissa tilanteissa tuntuu erityisesti menevän sormi suuhun?

Ps. Unohda Zynga. ;)
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Suosittelisin sulle vielä seuraavaa suomenkielistä videota:

Matematiikka ja pokeri

Ja lisäksi seuraavan linkin takaa löytyy suomenkieliset MSS-videot. Videot ovat tosin hivenen vanhoja koska kyseessä ei ole erityisen suosittu muoto pelata käteistä enkä edes tiedä minkä verran MSS tyylillä nykyään pelataan.

http://fi.pokerstrategy.com/video/#contenttype=0&gametype=10&tablesize=0&languages=fi&levels=basic,bronze,silver&lowerlimit=0&upperlimit=100&ob=date&od=desc&page=1&rpp=10
    • mestari000
      mestari000
      Bronze
      Hei NutzAreOk.

Kiitos rakentavasta vastauksesta :)

Olenkin jo muuten katsonut kyseisen suosittelemasi videon ja se oli hyvä ja mielenkiintoinen. Olenkin itse jokseenkin matemaattinen ihminen vaikka en ole välttämättä sitä kuvaa antanut ja vaikka toisin voisi vaikuttaa kysymykseni takia oddsien ja outtien suhteen. Ongelma olikin aluksi siinä, että noissa matematiikkaa koskevissa videoissa ja artikkeleissa on ollut tosi vähän viittauksia MSS-peliin, ellei ollenkaan, joten on ollut hiukan epävarmuutta siitä, pitäisikö niitä soveltaa siihen, mutta nyt kun miettii niin voi tottakai.

Käsijoukoista puheen ollen range-ajattelua haluaisinkin alkaa harjoittelemaan, onko mitään suositeltavaa tapaa/tapoja toteuttaa sitä?
      Pöytien vetoisuus kiinostaa myös ja niitä koskeva lisämateriaali.

En ole vielä käyttänyt mitään apuohjelmia, mutta pitäisi kyllä alkaa käyttämään niitä. Ajattelin silloin kun saan perusstrategian haltuun.

Postflopilla sormi tuntuu menevän suuhun tilanteissa, joissa:

- Olen itse ollut preflopin agressori ja muut maksoivat korotukseni. Jatkoin korottamista myös postflopilla, mutta sitten vastustaja onkin yhtäkkiä täräyttänyt vielä minunkin jälkeen oikein kunnolla. Voiko olla, että hän olisi osunut floppiin tai sitten bluffaa?

- Olen ollut preflopin agressori, mutten osunut floppiin ja taulukoiden mukaisesti sököttänyt riverille asti, mutta sitten taas vastustaja on pienen miettimisen jälkeen korottanut.

- Olen päässyt freeplayna postflopille ja riverille sököttämällä, mutta taas vastustaja mietinnän jälkeen panostaa viim. panost. kierroksella.

Miksi muuten MSS ei ole suosiossa näinä päivinä? Ainakin sitä koskevat strategia-artikkelit ovat hehkuttaneet sitä.
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Originally posted by mestari000
      Olenkin jo muuten katsonut kyseisen suosittelemasi videon ja se oli hyvä ja mielenkiintoinen. Olenkin itse jokseenkin matemaattinen ihminen vaikka en ole välttämättä sitä kuvaa antanut ja vaikka toisin voisi vaikuttaa kysymykseni takia oddsien ja outtien suhteen. Ongelma olikin aluksi siinä, että noissa matematiikkaa koskevissa videoissa ja artikkeleissa on ollut tosi vähän viittauksia MSS-peliin, ellei ollenkaan, joten on ollut hiukan epävarmuutta siitä, pitäisikö niitä soveltaa siihen, mutta nyt kun miettii niin voi tottakai.
      Pokerin matematiikka ei muutu miksikään pelataan sitten vajaan tai täyden stäkin peliä.

Käsijoukoista puheen ollen range-ajattelua haluaisinkin alkaa harjoittelemaan, onko mitään suositeltavaa tapaa/tapoja toteuttaa sitä?
      Pöytien vetoisuus kiinostaa myös ja niitä koskeva lisämateriaali.
      Oletko mahtanut katsoa näitä videoita:

Range - Niin mikä?

Range - miten harjoitella

- Olen itse ollut preflopin agressori ja muut maksoivat korotukseni. Jatkoin korottamista myös postflopilla, mutta sitten vastustaja onkin yhtäkkiä täräyttänyt vielä minunkin jälkeen oikein kunnolla. Voiko olla, että hän olisi osunut floppiin tai sitten bluffaa?
      Tarkoitit varmaan, että olet tehnyt yhden tai useamman jatkolyönnin kunnes vastustajaa korottaa? Tähän ei yksittäistä vastausta ole. Mikroissa täysi bluffaaminen ei tietenkään ole niin yleistä, mutta ei myöskään poissuljettua.

- Olen ollut preflopin agressori, mutten osunut floppiin ja taulukoiden mukaisesti sököttänyt riverille asti, mutta sitten taas vastustaja on pienen miettimisen jälkeen korottanut.
      Jälleen tähänkään ei ole yleistä vastausta. Vastustaja on saattanut osua ja yrittää hakea valueta tai vastassa saattaa olla hivenen ajattelevampi pelaaja, joka lähtee lyömään turnilla tai riverillä sua pakkaan kun olet osoittanut heikkoutta sököttämällä.

- Olen päässyt freeplayna postflopille ja riverille sököttämällä, mutta taas vastustaja mietinnän jälkeen panostaa viim. panost. kierroksella.
      Vähän sama kuin edellinen. Olet sökötellyt ja osoittanut heikkoutta. Vihu haluaa varmistaa voittavansa potin lyömällä tai sitten yrittää hakea valueta lyömällä.

Miksi muuten MSS ei ole suosiossa näinä päivinä? Ainakin sitä koskevat strategia-artikkelit ovat hehkuttaneet sitä.
      En tiedä miten hyvin kyseinen strategia nykypäivänä toimii. Ja varsinkin ylemmilla tasoilla ajattelevien pelaajien on helppo adjustaa jos joku pelaa vajaa stäkin peliä koska kyseisen pelaajan ranget ei ole kovin laajoja ja toisekseen jos taulukko käskee sökötellä ilman osumaa niin vastustajat alkavat nopeasti tajuta milloin herolla on vahva käsi ja milloin ei.
    • mestari000
      mestari000
      Bronze
      Kiitos paljon vastauksista!

Olen tosiaan katsonut kyseiset videot rangesta ja mietin vain onko olemassa muita tapoja. Mutta kyllähän nuillakin pärjää varmasti.

Olen tosiaan ahkera kyselijä ja jos kestät vielä, nii olisi yksi:

- Jos oppimisessa ja älykkyydessä ei ole moittimista, niin kannattaisiko kokeilla tai opetella suoraan ison stäkin strategiaa?
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      - Jos oppimisessa ja älykkyydessä ei ole moittimista, niin kannattaisiko kokeilla tai opetella suoraan ison stäkin strategiaa?
      Itse ainakin nykyään suosittelisin täyden stäkin peliä MSS sijasta. :)
    • mestari000
      mestari000
      Bronze
      Joo okei. Harmi vain kun suomenkielisiä on hankala löytää enää nykyään :(
    • NutzAreOk
      NutzAreOk
      Bronze
      Joo okei. Harmi vain kun suomenkielisiä on hankala löytää enää nykyään :(
      Videoitako tarkoitat? Täältä löytyy! :)

Ja vaikka englannin ymmärtämisessä olisikin vaikeuksia niin kannattaa kyllä myös meidän englanninkieliseen materiaaliin tutustua. Siinähän se kielipääkin harjaantuu samalla. :)
    • mestari000
      mestari000
      Bronze
      Artikkeleita tarkoitan, videot olen löytänyt. Joo niin se varmaan on, että kannattaa kielipäätä reenata myös :)
    • HuhtalaJ
      HuhtalaJ
      Bronze
      Moro ja tervetuloa foorumille meikäläisenkin puolesta :)

Tuo on kyllä tosi harmillista, että nuo suomenkieliset ison stäkin NL-artikkelit ovat kadonneet :( Lukeminen on varmaan onneksi kuitenkin helpompaa kuin kuunteleminen vieraan kielen kohdalla, niin toivottavasti sujuu englanniksikin jos kiinnostusta löytyy!

Väittäisin, että MSS-toimii edelleen, vaikkei sitä niin paljon pelata. Yksi tärkeä huomioitava juttu on huomata, että pöydissä on ehdottomasti oltava vähintään 8 pelaajaa, muuten blindit tulevat liian nopeasti ja syövät stäkin koska strategia on tosi tiukka ja luotu nimenomaan full ring -pöytiä ajatellen. 6 hengen pöydässä joutuu pelaamaan enemmän käsiä ja sen vuoksi myös postflopilla vähän eri tavalla. Lisäski etenkin pienillä panoksilla reikki suhteessa käsimäärään on tosi kova verrattuna useamman pelaajan pöytiin.

Se vielä, että kuten Nutz edellä sanoi, niin tuolla 400 käden otannalla ei voi vetää vielä mitään johtopäätöksiä. Tässä vaiheessa ei kannata niin miettiä sitä paljonko voittaa ja paljonko pitää saada käsiä sen nähdäkseen, vaan parempi pyrkiä kehittämään omaa peliä ja olla koko ajan parempi kuin aiemmin. Jos jatkuvasti opit lisää ja sisäistät oppimaasi paremmin, olet oikealla tiellä. Sitten kun perusteet ja vähän enemmän on kunnolla hallinassa, niin se käsimääräkin alkaa kumman nopeasti kasvaa sieltä. Ja toki sitten sitä voittoakin tulee.

Lääh, puuh, piti kirjoittaa ensin ihan lyhyesti :D

Alussa yksi parhaista tavoista kehittyä tosi monen mielestä (myös itseni), on kuulemma käsien analysointi. Tässä auttaa esimerkiksi ilmainen PokerStrategy.com SideKick. Sen avulla voit postata kinkkisiä käsiä tänne strategiakeskusteluun tai englanninkielisille analyysialueille ja voidaan sitten puida niitä yhdessä. Käy käsi ensin läpi itse, mieti miten se olisi mielestäsi paras pelata, mikä siinä oli vaikeata ja voiko ongelman jotenkin välttää. Postaa käsi ja kerro mitä olet mieltä ja kysy kysymyksiä :) Niin ja tähän käsien postaamiseen käyvät toki myös Nutzin mainitsemat HEM2 ja PT4.

Jos tarvitset apua käsien postaamiseen, niin kysy ja selitetään tarkemmat ohjeet hommaan!
    • mestari000
      mestari000
      Bronze
      Moro HuuhtajaJ.

Nimi onkin tuttu vuoden takaa kun rekisteröidyin ja tutustuin pokerstrategyyn. Saatoin vähän strategiaakin lukea mutten sen syvällisemmin :)

Kyllä kiinostusta löytyy ainakin vielä! Joo lukeminen on varmaan helpompaa, mutten täysin varma ole omalla kohdalla kun voisin väittää, että olen kuunnellut enemmän englantia kuin lukenut. Mutta tokihan se kannattaa lukea ja katsoa videot niin oppii nopeampaa kun useammalla aistilla tekee töitä :)

Nyt tosiaan valkeni muutama juttu myös MSS:stä, kuten miksi on tärkeää olla paljon pelaajia ja postflopin erilaiset päätökset.

Joo työkaverikin on sanonut, joka on myös vuosia sitten pelannut NL BSS, että käsiä kannattaaa postata foorumille jossa niitä voi analysoida. Varmaan myös käsiä, joilla on hävinnyt paljon rahaa, vaikka odotukset olleet päinvastaiset.

Näillä tiedoilla pääsee taas eteenpäin vähän, kiitos vastauksista kaikille :)