Skip to forum
Van Wely gaat poker...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Van Wely gaat pokeren: Schaken en Poker, gaat dat samen?

19 Berichten
9 Gebruikers
0 Reactions
795 Bekeken

Afgelopen week verscheen er in het Algemeen Dagblad een artikel over Loek van Wely, één van Nederlands beste schakers.

Loek gaat zich in navolging op anderen toeleggen op poker. Hier kun je er meer over lezen.

De vragen die er natuurlijk nu zijn:

Waarom zijn schakers vaak succesvol als pokerspelers?
Wat zijn de overeenkomsten tussen beide spellen/sporten?
Wat is juist het grote verschil?

Wat denken jullie?

18 replies
DeKuip

Laat ik maar meteen even los gaan op dit onderwerp en mijn mening geven :D

De meeste (sterke) schakers zijn om te beginnen al geen domme mensen. En een beetje intelligentieniveau is toch wel vereist om een goede pokerspeler te worden. Daarnaast is schaken gewoon topsport, dat wil zeggen dat de sterke schakers concepten als discipline, analyseren, trainen, aan je spel werken etc. maar al te goed kennen. Beide sporten zijn denksporten en lang focussen is voor een schaker de normaalste zaak van de wereld.

Het grootste verschil ligt in het feit dat schaken een hele concrete sport is. Sommige zetten zijn goed, andere zetten zijn fout. Er is altijd een beste zet in de stelling en je hebt zicht op alles wat er gebeurd. Er is geen enkele informatie die je niet zou kunnen weten en dus is schaken heel gemakkelijk objectief te bekijken. De onzekere kansfactor in het poker en het feit dat je de hand van de tegenstander niet kan zien zijn het grote probleem voor de objectieve schakers.

Dus daar hebben veel schakers denk ik de meeste moeite mee.

Laat ik het hier maar even bij laten, moet niet meteen al mijn kruit gaan verschieten in een hopelijk verhitte discussie over dit onderwerp :D

Heb jij hem soms aangespoord om zich hier aan te melden, zodat jij weer wat geld op je TAF account krijgt Stefan?

DeKuip

Oorspronkelijk gepost door KeesAZ
Heb jij hem soms aangespoord om zich hier aan te melden, zodat jij weer wat geld op je TAF account krijgt Stefan?

Nee, hij moet volgens mij niks van dit soort sites hebben :f_mad:

Arjon

Kun jij hem niet aan onze site verbinden (dat ie voortaan in PS shirtjes gaat rondlopen ofzo :D), dat moet vast vanuit de schaakwereld wat nieuwe members kunnen opleveren ^^

DeKuip

Oorspronkelijk gepost door Arjon
Kun jij hem niet aan onze site verbinden (dat ie voortaan in PS shirtjes gaat rondlopen ofzo :D), dat moet vast vanuit de schaakwereld wat nieuwe members kunnen opleveren ^^

Haha, wil best wel een poging wagen hoor, maar als hij een sabbatical houdt zul je hem toch niet echt vaak zien tussen de schakers :P

Arjon

Oorspronkelijk gepost door DeKuip

Haha, wil best wel een poging wagen hoor, maar als hij een sabbatical houdt zul je hem toch niet echt vaak zien tussen de schakers :P

Oh ik ging er van uit dat jij wel z'n persoonlijke mailadres of z'n telefoonnummer zou hebben :D

Klopt het dat er gewoon niet zoveel geld in het schaken zit en dat poker daarom veel lucratiever is?

Misschien dat van Wely er wel een leuke boterham mee kan verdienen omdat die bij de echte top zit, maar semi-toppers zoals DeKuip en Arjon (no offence :D) moeten wel doorgroeien om er iets aan over te houden. Maar dat lukt jullie vast wel want jullie zijn nog jong.

Dekuip je verdient vast veel meer met poker dan met schaken terwijl je schaken al je hele leven doet en poker 10-15 uur per week sinds 2-3 jaartjes.

raymond20001

Ik denk een aantal schakers zullen floreren met poker, zoals bv Gary Kasparov, omdat ie behoorlijk creatief is en risico durft te nemen. Verder durf ik er geen zinnig over te zeggen.

DeKuip

Er zit in poker inderdaad meer geld dan in schaken en moet je het met schaken ook erg hebben van trainingen, simultaans en andere dingen buiten het spelen van wedstrijden om.

En ik verdien met poker inderdaad ook meer dan met schaken, al vind ik het aan schaken wel prettig dat het een vaste en steady inkomstenbron is. Uiteraard win je niet altijd met toernooien (variance?!), maar op een bepaald niveau hoef je ook geen inschrijfgeld te betalen en speel je dus in feite alleen maar freerolls. Dus het is wel een lastige afweging om te maken.

Arjon

Oorspronkelijk gepost door eruk
Maar dat lukt jullie vast wel want jullie zijn nog jong.

Lol, jij hebt in ieder geval nog vertrouwen in mij, misschien ben ik toch een talent! En idd, nu je het zegt, ik ben nog een jonge god, dus dat moet goedkomen.

Arjon

Dus het is wel een lastige afweging om te maken.

Och, tot op hoog niveau zijn ze imo goed te combineren, dus het maken van een afweging kun je lang uitstellen!

DeKuip

Dus het is wel een lastige afweging om te maken.

Och, tot op hoog niveau zijn ze imo goed te combineren, dus het maken van een afweging kun je lang uitstellen!

True.

Maar dat lukt jullie vast wel want jullie zijn nog jong.

Lol, jij hebt in ieder geval nog vertrouwen in mij, misschien ben ik toch een talent! En idd, nu je het zegt, ik ben nog een jonge god, dus dat moet goedkomen.

Neuh ik dacht ik slijm er ff wat bij anders was mijn post wel heel erg negatief over schaken geweest.

Is er eigenlijk wel een fatsoenlijke schaakclub waar je wat tegenstand hebt in Gibraltar? Of hoe pak je het schaken tegenwoordig aan in je nieuwe verblijfplaats?

Arjon

Neuh ik dacht ik slijm er ff wat bij anders was mijn post wel heel erg negatief over schaken geweest.

Is er eigenlijk wel een fatsoenlijke schaakclub waar je wat tegenstand hebt in Gibraltar? Of hoe pak je het schaken tegenwoordig aan in je nieuwe verblijfplaats?

Ik heb hem vorige week dinsdag gevonden, nadat het letterlijk een hele zoektocht was geweest. Ik kwam uiteinelijk in een piepklein zaaltje terecht waar 4 mensen wat zaten te spelen. Officieel moest je een pond betalen om mee te spelen op zo'n avond, maar daar is nooit naar gevraagd.

Er is geen competitie ofzo, gewoon een vrije inloop en vooral wat oudere mannen die een beetje hun tijd zitten te verdoen :D

Ik ben daar even gebleven en kennis gemaakt met de wel ontzettend aardige mensen. Het verbaasde me nog hoeveel mensen in de loop van de avond even binnenkwamen wandelen om 1 potje te spelen en dan weer weg te gaan. Al met al nog een gezellige toeloop in ieder geval.

Wat echt leuk was is dat ze een paar jeugdleden wat extra training gaven; 1 van hen was blijkbaar kampioen onder 12 van heel Groot-Brittanië, dat had ik dan totaal weer niet verwacht tegen te komen op Gib :D
Nog even tegen hem gespeeld en dat was toch wel even anders dan al die waardeloze makkelijke potten die ik daarvoor had gespeeld. Sterker nog, ik verloor 2 van de 3 potjes omdat ik me 2 keer liet verrassen in goede stellingen. Hij tructe me met tactische combinaties die behoorlijk lastig waren, toch wel knap voor een kind van 10 ofzo.

Dat was wel leuk dus, misschien dat ik het mannetje wel eens wat extra training ga geven. Vonden zijn ouders ook wel leuk, want er schijnt verder geen echte schaker op Gib te zijn die hem nog wat kan leren (hij krijgt meeste training nu via internet).

Later op de avond nog met 2 van die mannen naar café geweest en met paar potten bier nog wat gesnelschaakt. Al met al erg gezellig dus :)

Jemig, dit is ineens mijn langste post ooit geworden :D

dustje

als ik die van Wely hoor praten lijkt het me altijd een stinkvervelend figuur, maar dat kan ook aan mij liggen :]

nickvdb1990

Tussen schaak en poker zijn twee verschillen:

- schaken is een spel van volledige info. de ene weet niets dat de andere niet weet
- schaken kent geen geluksfactor op de korte termijn

Ik weet dat DeKuip dat al gezegd heeft in zijn post maar hier staan ze nog eens bij elkaar :P

Yoghi

Jeff Sarwer is wel vrij succesvol in poker, maar ik verwacht dat veel schakers toch moeite gaan hebben met aanpassen.

DeKuip

Geen idee op welke leeftijd Jeff precies is gestopt met schaken, maar dit lijkt me niet echt een goed voorbeeld :P

Ik kende hem overigens niet, maar dat komt ook omdat hij volgens mij op erg jonge leeftijd ook bij het schaken is weggehaald door zijn vader. Dat je wereldkampioen onder 10 jaar wordt op 8-jarige leeftijd is knap, maar hij speelde amper toernooien, kreeg geen training en ging niet naar school. Dat hij het talent had was natuurlijk overduidelijk, maar om hem in de categorie schakers te stoppen waar dit topic betrekking op heeft vind ik wat te ver gaan.

Wel bedankt voor het noemen van zijn naam, kende hem namelijk nog niet. Terwijl het toch een zeer groot talent was.

En ik ben met je eens dat veel schakers moeite hebben met aanpassen omdat voor heel veel (goede) spelers de objectiviteit en transparantie van het spel belangrijk zijn. In het poker haal je die 2 factoren weg en speel je ook nog eens om geld, wat het extreem lastig maakt.