Skip to forum
Weekly Quiz NL – Eq...

Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Weekly Quiz NL – Equity & Raisesizes (bronze)

12 Berichten
8 Gebruikers
0 Reactions
1,608 Bekeken

In deze quiz zul jij je bezig gaan houden met Equity en Raisesizes. Het is tijdens het spelen enorm belangrijk om je equity goed te kunnen inschatten. Ten eerste moet je snel weten welke equity je nodig hebt, en ten tweede moet je ook kunnen berekenen wat je equity op dat moment is. Alleen zo kun je fouten voorkomen die je op lange termijn veel geld zouden kosten.

Het is de bedoeling dat je geen Equilator gebruikt, maar deze vragen enkel met logisch nadenken en wat simpel hoofdrekenen oplost. Alleen zo zul je een gevoel krijgen voor handen, ranges en combinaties daarvan.

Voor de grove berekening van de Equity krijg je tijdens het doorlopen van de quiz enkele tips.

Test nu jouw pokerkennis in de quiz van de week!

Heb je vragen of opmerkingen over de quiz, of wil je gewoon jouw resultaten met ons delen, dan kan dat in deze thread.

11 replies
Joenaes

Je hebt 36 van de 39 te scoren punten behaald. Dat komt overeen met 92 %!

Een vraag verkeerd gelezen, maar lame quiz imo (excuses):P

Bijvoorbeeld opgave 5, die 99 hand, een range van AQ+ is gewoon onrealistisch, maar wrs is het gewoon om aan te tonen dat 99 gewoon beter is dan AQ/AK, mja dan nog :P.

Trouwens 'weekly' quiz? _confused:

Head Admin
Lanfear81

Oorspronkelijk gepost door Joenaes

yep, iedere week verschijnt er nu weer een nieuwe editie, van steeds een andere variant :)

Oorspronkelijk gepost door Joenaes

Yup, is er een tijdje uit geweest, maar is nu terug van wegggeweest! :D

Markenator

Je hebt 30 van de 39 te scoren punten behaald. Dat komt overeen met 77 %!

Opzich wel leuke quiz ;)

Oorspronkelijk gepost door Markenator
Opzich wel leuke quiz ;)

Ja he? :) Zitten paar lastige stukjes in, zeker die laatste 2.

Echter als ik het nog eens bekijk vind ik opgave 11 wat vreemd. Er zit namelijk verschil in tussen het gebruiken van de 2/4-regel (zoals daarboven wordt uitgelegd) of het gebruik van de odds-en-outs-tabel. Scheelt wel even 10% equity namelijk.

Markenator

Oorspronkelijk gepost door Xpload1989

Oorspronkelijk gepost door Markenator
Opzich wel leuke quiz ;)

Ja he? :) Zitten paar lastige stukjes in, zeker die laatste 2.

Echter als ik het nog eens bekijk vind ik opgave 11 wat vreemd. Er zit namelijk verschil in tussen het gebruiken van de 2/4-regel (zoals daarboven wordt uitgelegd) of het gebruik van de odds-en-outs-tabel. Scheelt wel even 10% equity namelijk.

ja sommige vragen had ik ook zoiets van ja volgens mij klopt het niet helemaal mja ben benieuwd wat er volgende week behandeld wordt :)

27/39, niet al te geweldig dus. Een paar fouten gemaakt bij de 88 OESD versus set of overpair. De laatste twee vragen had ik goed, gewoon even een schatting maken van het aantal combinaties voor villains handen leert dat je in ongeveer 40% van de gevallen de beste hand hebt en dat is genoeg om te callen.

Toch heb ik het idee dat niet alles klopt. Er staat bij vraag 1 en 2 dat als je de helft van je stack inzet ($5) en de tegenstander pushed voor $10, dat je dan 25% equity nodig hebt omdat je $5 moet callen voor een pot van $20. Ben ik nou gek als ik altijd al geweten heb dat je hier $5 moet callen voor een pot van $15 en dat je dus ongeveer 33% equity nodig hebt?

zazizo

Je hebt 2 mogelijkheden:

Folden met 100% kans op 5 dollar
Of callen en dan zoveel % van de tijd de hele pot van 20 dollar pakken.

Als je 3 keer $5 inzet om $15 te winnen en je verliest ze allemaal dan moet je er weer 1 winnen om breakeven te draaien.
1 van de 4 winnen = 25%

Oorspronkelijk gepost door eruk
Als je 3 keer $5 inzet om $15 te winnen en je verliest ze allemaal dan moet je er weer 1 winnen om breakeven te draaien.
1 van de 4 winnen = 25%

Dat is een duidelijke uitleg waar ik het mee eens ben. Maar dan zeg je nog altijd wel gewoon dat je $5 moet investeren om $15 te kunnen winnen en niet om $20 te winnen dus dan is het nog steeds wel krom dat er $20 staat in die quiz imo. Je kunt dus $15 winnen of $5 verliezen als je called, maar ik begrijp dat het misschien makkelijker rekent als je gewoon $5 / $20 = 0,25 kunt zeggen en niet hoeft te denken: "$5 verliezen of $15 winnen dus minimaal 1 keer winnen per 3 keer verliezen dus 25%". Zo'n soort discussie heb ik ook wel eens eerder gevoerd over odds of zo.

Ik vind dit maar een rare quiz eigenlijk.

1-5, ) Standard bronze artikel vraag, goed

6) Te simpel, gewoon op de sets klikken en ge zijt juist zonder dat ge over de rest moet nadenken.
7) Te simpel, alles is juist behalve de sets. Dit test niet het denkvermogen, noch de opname van de stof in de artikelen, maar lijkt me enkel bedoeld om de score omhoog te halen van de quiz en de afnemers een goed gevoel te laten overhouden aan hun score ?

8) Ik kom aan een andere berekening voor TT+, namelijk 30,19 % in plaats van 29.48 % ... niet al te groot verschil, maar ik vraag me wel af hoe jullie het berekend hebben dan. In elk geval is een call met die AKs daar slechts zeer licht niet profitabel. Beetje te nipt om op te nemen of gewoon 0/3 voor te geven, niemand weet dit exact zonder Equilator volledig te gebruiken, zeker bronze members niet. 1.8 % tekort komen is geen schandalige call of misrekening imo. :)

9) Uitleg is wat fout. De reden waarom ge niet aan 40 % is slechts voor een heel klein deel dat indien ge uw set achten hit dat QQ nog een overset kan hitten. Het is vooral het risico dat indien ge uw set ergens hit, dat het nog tot een split pot komt door straight on board (8 outs to split).
Die straightkans doet het dubbele percentage van je equity eraf dan wat set vs overset doet. (ie. 8 to split vs 2 to lose)

10) Idem, backdoor straight gewoon vergeten en de uitleg heeft het enkel over de full house redraws van de tegenstander die het dan ook toepast op de volle 10 outs/38 % in plaats van slechts op de 8 outs/31% wat natuurlijk waanzin is. De andere 2 outs hebben ook wel 8 kaarten redraws to split pot of 10 % equity loss.

Zou dus moeten staan :
Equity straight draw : 31.5 % (8 outs) * 35/45 (10 redraws) = 24.5 %
Equity set : 8.5 % (2 outs) * 41/45 (8 redraws to split) = 7.74 %
Extra aftrekking : 8/46 * 2/45 = 0.7 % voor dubbeltelling (i.e. straight on turn, set on river en vice versa)
Totaal : ~ 31.5 %

Maakt misschien weinig uit, maar als het gaat om outs leren tellen kunt ge maar beter volledig zijn en niet tekort door de bocht gaan.

11) Een opmerkingske dat de 2/4 regel bij zeer veel outs niet meer opgaat mocht wel. De equity voor 15 outs zonder redrawmogelijkheid op 2 straten is 54 % en niet 60 %.
Dan klopt de rest van de uitleg ook direct, want er wordt niet uitgelegd waarom die redraw van u op een A of K turn maar liefst een kleine 10 % extra equity oplevert :f_confused:

12 & 13) Hier moet bij vermeld worden dat elke combinatie telt en alles even mogelijk is.
Velen, me included, gaan bij die laatste vraag zeker niet eventjes alles uitrekenen tegen elke mogelijke hand in die range, omdat zelfs al is zijn range [JJ+, 54], dan is een van die eerste handen veel waarschijnlijker dan een van de 54 combinaties, ook al zijn er quasi evenveel combinaties mee te maken.
Meer een kwestie van exacte berekening vs logisch verstand.

@ Lanfear : feedback goed zo ? :tongue: