Ga naar het forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] Discussiehand #2

11 Berichten
5 Gebruikers
0 Reacties
500 Weergaven

Hey allemaal,

Vandaag een paar situaties over het preflop spel waar je over na kunt denken. :) Let goed op alle informatie die je hebt, omdat de situatie soms net even wat kan veranderen en de beslissing daardoor anders wordt.

Let op: Niet altijd is de preflop actie tot op het moment van de vraagstelling optimaal gespeeld. Ga voor het antwoord toch uit van deze specifieke situatie, ook als je het zelf anders had gedaan!

Situatie 1:

Known players:
[tg]Position_Stack:hands/vp$ip/RaisePreflop/AF/WTS/ORL/BBvsSteal/W$SD;Hero$2:///////;SB$3.35:32/22/10/3.5/50/100/100/75;[/tg]
0.05/0.1 No-Limit Hold'em (7 handed)
Hand recorder used for this poker hand: Elephant 0.87 by www.pokerstrategy.com.

Preflop: Hero is CO with A♣, J♦.
MP1 folds, MP2 calls $0.10, MP3 calls $0.10, Hero raises to $0.60, BU folds, SB raises to $3.35 (All-In), 3 folds, Hero ???

Situatie 2:

Known players:
[tg]Position_Stack:hands/vp$ip/RaisePreflop/AF/WTS/ORL/BBvsSteal/W$SD;Hero$2:///////;SB$3.35:32/22/10/3.5/50/100/100/75;[/tg]

Preflop: Hero is CO with A♣, Q♦.
MP1 folds, MP2 calls $0.10, MP3 calls $0.10, Hero raises to $0.60, BU folds, SB raises to $3.35 (All-In), 3 folds, Hero ???

Situatie 3:

Known players:
[tg]Position_Stack:hands/vp$ip/RaisePreflop/AF/WTS/ORL/BBvsSteal/W$SD;Hero$2.40:///////;SB$3.35:32/22/10/3.5/50/100/100/75;[/tg]

Preflop: Hero is CO with T♥, T♦.

Situatie 4:

Known players:
[tg]Position_Stack:hands/vp$ip/RaisePreflop/AF/WTS/ORL/BBvsSteal/W$SD;Hero$2.50:///////;SB$1.50:32/22/10/3.5/50/100/100/75;[/tg]

Preflop: Hero is CO with 7♥, 7♦.
MP1 folds, MP2 calls $0.10, MP3 calls $0.10, Hero raises to $0.50, BU folds, SB raises to $1.50 (All-In), 3 folds, Hero ???

10 reacties

Hoi,

Leuk :D

Hand1:
We hebben %39 nodig om te callen.
Dan moet hij 77+, AT+ pushen of wijder.
Hij is nog steeds unknown dus ik fold.

Hand2:
Dan moet hij 88+, AJ+ pushen of wijder.
Het is geen steal/-resteal situatie door de limpers. Anders was dit een ok range.
Hij is nog steeds unknown dus ik fold.

Hand3:
Dan moet hij TT+, AQ+ pushen of wijder.
Hij is nog steeds unknown maar ik vind dit een ok range dus ik call.

Hand4:
We hebben %33 nodig om te callen.
Dan moet hij 77+, AT+ pushen of wijder.
Hij is nog steeds unknown maar ik vind dit een ok range (voor zijn stack size) dus ik call.

T.

johninho123

Volgens mij is het beter alle handen weg te gooien gezien er ook nog 2 callers voor je zijn!

Normaal had ik ze allemaal wel gecalled, maar volgens de start handen kaart is het ook beter dat je ze fold toch?

Op deze positie folden en alleen spelen met qq kk aa ak.

Mocht ik het mis hebben hoor ik dat graag?

Hoi,

In CO+BTN speel je gewoon 77+ AJ+ en KQ met of zonder callers/limpers en raise je 4xbb + 1xbb per limper.
Nadat we ge-re-raised worden call/AI je standaard met JJ+, AK. Als je gaat rekenen kan je er vanaf wijken maar dat is situatie afhankelijk :)

T.

johninho123

ojah klopt CO is natuurlijk cut off voor de button ik was in de war met de UTG, dacht dat ik daar zat. :f_p:

MeanGreen

1. We hebben $0.60 gebet en $1.40 over, stack:raise ratio is dan 2,3:1. Bij die ratio pushen we alle handen waarmee we al geraised hadden => push

2. Zelfde situatie, onze hand is zelfs beter dan bij 1 => Push

3. Weer $0.60 gebet, maar nu nog $1.80 over. De ratio is dan 3:1. Bij een ratio tussen 4:1 en 2.5:1 pushen we met TT+/AQ+ => Push

4. De ratio is hier 4:1, waarbij alleen met JJ+/AK+ gepusht word => Fold.

Oorspronkelijk gepost door MeanGreen

ratio is 3:1 omdat villains stack maar 1.50 is ;)

Verder gebruik ik die ratio's nooit. Dus geen idee hoe die werken :f_confused: Ergens een artikeltje te vinden?

Met AJo callen is IMO echt super fout en zeker -EV.

T

MeanGreen

Die ratios komen uit een andere SSS strategie die ik altijd gebruikt heb, overigens wel van PS, maar ouder. De meest recente SSS in PDF formaat is eenvoudiger dan wat ik gewend ben.

Kan me niet zo goed voorstellen dat een regel die zo uit een strategie komt -EV is en wel zo verkondigd wordt(werd?) hier. De nieuwe strategie geeft aan pas te pushen met een raise na je met AK+/TT+. De ratio bij hand 4 is inderdaad 3:1, maar dan nog is 77 geen hand om te pusheb.

Vraag me nu wel af of ik er wel goed aan doe die oudere SSS te volgen in plaats van de eenvoudigere nieuwste.

gewoonlars

1. We hebben $0.60 gebet en $1.40 over, stack:raise ratio is dan 2,3:1. Bij die ratio pushen we alle handen waarmee we al geraised hadden => push

2. Zelfde situatie, onze hand is zelfs beter dan bij 1 => Push

3. Weer $0.60 gebet, maar nu nog $1.80 over. De ratio is dan 3:1. Bij een ratio tussen 4:1 en 2.5:1 pushen we met TT+/AQ+ => Push

Zo zou ik het ook doen via de stack:raise ratio alleen laatste hand is de ratio toch 2:1 (1$stack, 0,50$ raise).

Komt er in ieder geval op neer dat volgens de stack:raise ratio je alle handen moet pushen.

Vraag me nu wel af of ik er wel goed aan doe die oudere SSS te volgen in plaats van de eenvoudigere nieuwste.

Volgens basic SSS moet je ook JJ pushen tegen een UTG open raise. Ook daarvoor zijn genoeg uitzonderingen om het niet te doen :rolleyes: :D

Maar op NL10 is het okey.

T.

Kijk, zo zien we het graag: discussie! :D

Het thema van deze 4 handen was inderdaad, zoals al werd opgemerkt, de stack:raise ratio. Deze staat tegenwoordig NIET meer in de artikelen - voor zover ik weet - maar wordt wel duidelijk in deze video van DeKuip uitgelegd.

Waar het om draait is het volgende:

Hoe kleiner je resterende stack, des te meer handen kun je profitabel pushen nadat je ze geraised hebt, vanwege de pot odds. Je riskeert minder om meer te winnen (in verhouding) en dus kun je meer handen profitabel pushen.

Je kijkt naar je resterende (effectieve!) stack (na de raise) en zet deze in verhouding tot je raisesize.

Stel: Je hebt $2, en je raiset naar $0,40. Je hebt nog $1,60 over, dus je resterende stack is $1,60, je raisesize was $0,40, dus de stack:raise ratio is 1,6:0,4 = 4:1.

Dan kijk je in onderstaande tabel om te zien welke handen je profitabel kunt pushen:

Stack:raise ratio 4:1 of hoger --> AA, KK, QQ, JJ en AK pushen
Stack:raise ratio tussen de 4:1 en 2,5:1 --> AA, KK, QQ, JJ, TT, AK en AQ pushen
Stack:raise ratio 2,5:1 of lager --> Elke hand die je geraised hebt pushen

Let op: de suits maken hierbij niet uit, dus zowel suited als offsuit handen.

Met deze voorbeeldhanden heb ik dit willen aankaarten en konden jullie dit ook meteen oefenen. (Echter kwam ik er pas te laat achter dat ik bij Opgave 1 een ander antwoord in gedachten had, om het verschil met Opgave 2 te laten zien, maar heb de stacksize niet goed aangepast :f_mad: My bad)

Dus concreet levert dit de volgende 'antwoorden' op bij deze 4 handen:

Hand 1: AJo
Wij hebben de kleinste stack (dit in verband met de effectieve stackgrootte).
We raisen $0,60, we houden $1,40 over. Stack:raise ratio 1,4:0,6 = 2,33:1.
Lager dan 2,5:1, dus pushen we elke hand. (Hier had ik dus uit willen komen op een fold, dus stack:raise ratio tussen 4:1 en 2,5:1, in contrast met AQo uit Hand 2. Afijn.)

Hand 2: AQo
Wij hebben de kleinste stack. We raisen weer $0,60, maar houden nu $1,80 over. Stack:raise ratio 3:1, dus we pushen met AA, KK, QQ, JJ, TT, AK en AQ. Dus hier pushen we AQo.

Hand 3: TT
Wij hebben de kleinste stack. $0,60 geraised, $1,80 over. Stack:raise ratio 3:1, dus we pushen AA, KK, QQ, JJ, TT, AK en AQ. Dus een push.

Hand 4: 77
Let op: Villain heeft nu de kleinste stack, en dus is zijn stack de effectieve stack! Wij raisen naar $0,50 (ook al zijn er 2 limpers, daarom zei ik "ga uit van de situatie op dat moment, ook als je het zelf anders gespeeld zou hebben") en Villain gaat all-in voor $1,50. Nu is het niet $2 als resterende stack, maar slechts $1, want de rest investeren we niet in de pot. De stack:raise ratio wordt daardoor 2:1, dus pushen we elke hand, ook 77.

Opmerking: Dit kun je gebruiken voor soortgelijke situaties wanneer je geen stats van je tegenstanders hebt. Werk je al wel met stats, dan zou je op basis daarvan (het beeld dat je van je tegenstander hebt) hiervan kunnen afwijken door tighter of looser all-in te gaan.

Ik hoop dat de stack:raise ratio hiermee duidelijk is geworden en dat dit mogelijk jouw spel verbetert.

Heb je nog vragen, stel ze gerust, dan zal ik proberen een zo goed mogelijk antwoord te geven. ;)

Xpload1989