Bankrollmanagement!
Eén van de belangrijkste elementen die direct aan een beginnend pokerspeler moeten aangebracht worden is volgens mij het concept bankrollmanagement.
Wanneer ben je een winnende speler? Uiteraard wanneer je meer geld wint dan verliest in poker. Ja daar zeg ik het volledig. In poker : You win some, you lose some.
Om een winnende speler te worden moet er rekening gehouden worden met 2 elementen. Enerzijds de skills op zich, en anderzijds de geluksfactor.
De geluksfactor is altijd aanwezig. Poker is een spel van incomplete informatie. Door veel te leren en te lezen is het echter mogelijk deze geluksfactor minder en minder je pokerspel te laten domineren.
Maar de geluksfactor wegwerken in poker lukt nooit. Maar goed ook, anders zouden er zich niet steeds opnieuw en opnieuw nieuwe visjes zich aanmelden aan geld doneren aan de sharks onder ons.
De geluksfactor verklaart de variantie in het pokerspel.Het is zeer goed mogelijk dat je 7 BI achter elkaar verliest, zelfs al maak je keer op keer de correcte beslissingen. Het komt meermaals voor dat donks je zwaar luckboxen met marginale hands en je buy-ins gaat verliezen
Als goede pokerspeler moet je rekening houden met deze variantie en moetje een manier zoeken om deze variantie in te calculeren zodat je niet broke gaat.
De manier die universeel gebruikt wordt bij de pokeraars is bankrollmanagement. Het is een schema die een speler voor ogen houdt. Het schema houdt in vanaf wanneer je kan upmoven naar een bepaalde limiet, of downmoven naar van de ene limiet naar de andere als je echt slecht zou runnen.
Een algemeen bankrollmanagement is er niet. Het hangt van verschillende factoren af.
Het eerste element is het pokerspeltype. Er is een verschil in bankrollmanagement tussen Limit holdem en No limit holdem bijvoorbeeld omdat de variantie bij No Limit hoger is.
Een tweede element is je eigen speelstijl. Een speler die 30/25 speelt zal veel meer variantie ondervinden in vergelijking met een 18/15 iemand, en zal dus meer buy-ins moeten incalculeren in zen bankrollmanagement.
Een derde element die belangrijk is in bankrollmanagement is hoe winnend je bent op een bepaalde limiet, infeite dus je skilllevel. Als je een limiet echt crusht zal je minder buy-ins moeten incalculeren, dan dat je nog maar voor de eerste keer deze limiet aanvangt.
Een vierde element waar men rekening mee moet houden in het bankrollmanagement is het feit of je nu fullring speelt, shorthanded of headsup. Bij headsupgames hebje logischerwijs veel meer variantie dan bij fullring. Hiermee moet dus ook rekening gehouden worden.
Een vijfde element waar je rekening moet mee houden is het dat het skilllevel op hogere niveaus veel hoger is en er dus meer variantie aanwezig is waardoor je meer buy ins moet incalculeren.
Bankrollmanagement hebje nodig om een winning player te worden. Een heater zonder bankrollmanagement is perfect mogelijk! Deze mensen lachen dan eens met de ‘debielen’ die zich bezig houden met dat bankrollmanagemnt. Maar die ‘debielen’ weten wel beter. Wie laatst lacht best lacht. Diegene die gegarandeert niet broke gaan behoren tot de laatste groep !
Het bankrollmanagement die ik gebruik bij cashgames :
10NL : move up : 500 ; move down : 100
25NL : move up : 1200 ; move down : 250
50NL : move up : 3000; move down : 800
Verder dan deze 3 limieten heb ik spijtig genoeg nog niet kunnen gaan, maar u begrijpt het principe wel veronderstel ik.
Grtz ivanvdl.