Skip to forum
Het belang van bloc...

Meldingen
Alles wissen

Het belang van blockers bij light 3bets

16 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
859 Bekeken

Ik was dus even gaan nadenken over blockers en light 3bets:

Wat is een blocker? Een blocker is een kaart die bepaalde combinaties van handen van je tegenstander onmogelijk maakt.

Een voorbeeld:
Hero zit op de button en villain op de cut-off. Je tegenstander heeft reggy stats; 21/18, 3b/f3b: 7/65. Villain opent als eerste op de CO. Je weet dan zijn range hier tamelijk weid is: ~25%. Stel hero heeft nu 72o. Een hand waarmee je toch moeilijk mee kan callen, ondanks dat je in positie zit.

Callen is geen optie hier, 3-betten misschien? Om als bluf te kunnen driebetten hebben we ~67% FE nodig (9/(9+3+1,5). Geen goed idee gezien villain ~65% fold tegen 3bets.

De 25% die CO opent bestaat uit 330 combo's. (schatting van range, zie fig. hieronder) EDIT, deze afbeelding miste nog:

De handen die vilain callt of mee 4bet, ~9%, bestaat uit 118 combnaties. (schatting van range, zie fig. hieronder)

Als hero niet 72o, maar A2o heeft, zijn er voor villain minder combinaties mogelijk. Dit komt doordat er veel azen in zijn range zitten, en omdat hero daar nu één van heeft.

Als villain dan nu opent zal zijn range er zo uitzien:

Dit zijn nu 289 mogelijke combinaties in plaats van 330. Zijn openingsrange is dan 12% kleiner.

Maar het heeft iets meer effect op villains range waarmee hij een 3bet callt of 4bet:

Dat zijn namelijk 101 combinaties in plaats van 118. Dat betekend dat zijn call/4b-range met meer dan 14% kleiner geworden is.

Maar wat is dan het belang van blockers in zulke spots? Gezien het feit dat zijn fold-3b nauwelijks veranderd: (289-101)/289 = 65%

Zelfde verhaal, iets andere range van CO:

Ook bij deze range van villain zal zijn f3b nauwelijks toenemen. Zonder blocker f3b:65%, met blocker f3b:66%

Zelfde verhaal weer, maar nu heeft BU niet A2, maar QT.

In deze situatie zal villain 65% folden tegen 3bets. Dat is dus precies het zelfde als we 3betten met A2.

Kort samengevat zie ik bij light 3betten geen expliciet voordeel om dat met blockers te doen. Zie het het nou allemaal verkeerd, of mag ik het verhaal van blockers bij light 3bets als broodje aap opeten?

Hebben blockers in andere pre-flop situatie wel een effect? Zo ja, waar en hoe?

Beantwoorden
Citeren
15 replies
oewems

(goede vraag = bolletje)

Gaat het bij blockers ook niet over het feit dat er postflop minder kans heeft dat hij effectief die A dan zou gehit hebben zodat je er dan je voordeel mee doet?

Beantwoorden
Citeren
rogervieri

Je hebt sowieso slechtere equity tegen z'n openingsrange met QTo dan met A2o

Maar volgens mij is het vrij simpel: als jij met A2o z'n gehele Ax blocked met 1 combinatie, dan is de kans dat villain een A heeft toch kleiner omdat jij er al 1 in je hand hebt? Waardoor de kans dat hij je gaat 4 betten met Ax automatisch kleiner wordt = meer fold equity = het doel van deze exercitie? :f_eek:

Equity     Win     Tie
CO     59.74%  56.63%   3.11% { 22+, A2s+, K9s+, QTs+, JTs, T9s, 98s, A8o+, KTo+, QTo+, JTo }
BU     40.26%  37.15%   3.11% { A2o }

Equity     Win     Tie
CO     61.01%  58.73%   2.28% { 22+, A2s+, K9s+, QTs+, JTs, T9s, 98s, A8o+, KTo+, QTo+, JTo }
BU     38.99%  36.71%   2.28% { QTo }

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door rogervieri
Maar volgens mij is het vrij simpel: als jij met A2o z'n gehele Ax blocked met 1 combinatie, dan is de kans dat villain een A heeft toch kleiner omdat jij er al 1 in je hand hebt? Waardoor de kans dat hij je gaat 4 betten met Ax automatisch kleiner wordt = meer fold equity = het doel van deze exercitie? :f_eek:

Dat denk ik dus niet, omdat als Hero A2 heeft, hij daarmee de openingsrange van villain aantast. Villains range om te callen/4betten wordt dus kleiner, maar zijn RFI(CO) ook, waardoor zijn FE het zelfde blijft.

Beantwoorden
Citeren
rogervieri

OK, laat ik het anders zeggen: de range waar jij achter op loopt (basically z'n monsters laten we zeggen AQ+, AA) die blokkeer jij voor een gedeelte omdat je het aantal combo's die samen AQ+, AA vormen blokkeert met de A die jij vasthoudt...dwz he's more likely om bv KQ in z'n hand te hebben dan AJ, alleen al door het simpele feit dat jij eigenhandig de kans (voor een gedeelte) blokkeert met de A in je hand...makes sense? _cool:

het gaat erom dat je de reg laat folden, wat hij opzeker sneller zal doen door jouw 3-bet die de reg na de flop OOP moet verder spelen... =)

PS> niet dat het voor deze discussie uitmaakt, maar is het FR of SH, NL of FL?
Dan kan handig soms zijn om erbij te vermelden

success!!

:f_love:

Beantwoorden
Citeren

Dit is voor No-Limit.

Ik speel zelf alleen SH (cash games), maar zo'n BU-CO situatie lijkt mij het zelfde als bij FR.

Beantwoorden
Citeren

Oorspronkelijk gepost door MonkySandwich

Dat denk ik dus niet, omdat als Hero A2 heeft, hij daarmee de openingsrange van villain aantast. Villains range om te callen/4betten wordt dus kleiner, maar zijn RFI(CO) ook, waardoor zijn FE het zelfde blijft.

dit klopt natuurlijk niet, laten we zeggen dat hij 10 keer opent, en 5 keer daarvan heeft hij KQ en 5 keer AQ, dan is het more likely dat hij dit keer KQ heeft omdat jij ook een A in je hand hebt.

zijn FI blijft hetzelfde alleen zit je deze keer bij de hands waar geen A in zijn range zit. Zijn openingsrange veranderd natuurlijk niet opeens als jij een A in je hand hebt :)

Beantwoorden
Citeren
rogervieri

Oorspronkelijk gepost door LetsGambleBaby

dit klopt natuurlijk niet, laten we zeggen dat hij 10 keer opent, en 5 keer daarvan heeft hij KQ en 5 keer AQ, dan is het more likely dat hij dit keer KQ heeft omdat jij ook een A in je hand hebt.

zijn FI blijft hetzelfde alleen zit je deze keer bij de hands waar geen A in zijn range zit. Zijn openingsrange veranderd natuurlijk niet opeens als jij een A in je hand hebt :)

Wat Gamble zegt :D

Beantwoorden
Citeren

Spoiler

Ja klopt, zo'n range veranderd niet, slechts de mogelijke combo's.

Wat m'n punt is, of vooral wat mij verbaasd, is dat het hebben van een blocker niet de fold-quity van villain verandert. En dat als pure bluf het dus niet uitmaakt als villain niet fold (met A2o of 72o in BU), want je geeft het dan meestal toch op.

Beantwoorden
Citeren
DeLau

Interessante post, makes sense. Had er nog nooit over nagedacht dat het ook invloed heeft op zijn RFI-range. Benieuwd nr meer reacties! :)

Beantwoorden
Citeren

Spoiler

Ja klopt, zo'n range veranderd niet, slechts de mogelijke combo's.

Wat m'n punt is, of vooral wat mij verbaasd, is dat het hebben van een blocker niet de fold-quity van villain verandert. En dat als pure bluf het dus niet uitmaakt als villain niet fold (met A2o of 72o in BU), want je geeft het dan meestal toch op.

mmmmm

nouja het veranderd ergens de Fold equity wel...

Het maakt voor jouw niet uit of je 72 of A2 in je hand hebt, je gaat toch folden op een 4bet dat snap ik.

Wat wel uitmaakt is de mogelijkheid dat hij gaat 4betten toch kleiner is als jij die A in jouw hand hebt. omdat je een aantal handen blokt die zouden gaan 4betten.

jouw slagingskans van jouw bluf gaat dus omhoog met een A als blocker.

maar ik zal zo eens eerst je openingspost lezen :P ik reageerde maar zo op een post middenin :) misschien dat je het anders bedoeld ofzo

Beantwoorden
Citeren

Als villain dan nu opent zal zijn range er zo uitzien:

Dit zijn nu 289 mogelijke combinaties in plaats van 330. Zijn openingsrange is dan 12% kleiner.

Ik denk niet dat dit klopt.

zijn openingsrange is altijd hetzelfde. iniedergeval :P hij opent een x aantal handen in die spot.

doordat jij een A in je hand heb blok jij alleen wat handen en daarmee heb je meer kans dat op de lange termijn er op dat moment geen A voor zijn neus ligt.

Beantwoorden
Citeren
robinripper

nouja het veranderd ergens de Fold equity wel...

Het maakt voor jouw niet uit of je 72 of A2 in je hand hebt, je gaat toch folden op een 4bet dat snap ik.

Wat wel uitmaakt is de mogelijkheid dat hij gaat 4betten toch kleiner is als jij die A in jouw hand hebt. omdat je een aantal handen blokt die zouden gaan 4betten.

jouw slagingskans van jouw bluf gaat dus omhoog met een A als blocker.

Dit is voornamelijk waarom je 3bet/4bet met een blocker.

In mijn ervaring hebben mensen het vaker over blockers by het bluff4betten dan bij bluf3betten, omdat mensen niet zo vaak 4bets flatten en je dus in een situatie bent waar je of direct wint (als hij fold) of direct verliest (als hij shoved) (waar hij dus alleen een shovingrange heeft en niet echt een callingrange).

Echter als je 3bet met A2 is dat beter dan met 72 omdat hij nu minder handen heeft die hij 4bet preflop waardoor je vaker een flop zal zien dan met 72o. En omdat je initiatief en positie hebt in een 3bet pot verwacht je over alle 3betpotten die je speelt winst te maken.

Hope that it make sense, if not I'll try to explain it more :)

Beantwoorden
Citeren

EDIT - Er miste nog een afbeelding (de vaste openingsrange van CO, eerste afbeelding nu) in de openingspost.

Beantwoorden
Citeren
rogervieri

Oorspronkelijk gepost door DeLau
Interessante post, makes sense. Had er nog nooit over nagedacht dat het ook invloed heeft op zijn RFI-range. Benieuwd nr meer reacties! :)

Technisch gezien verandert er helemaal niets aan de RFI van villain, want het is toch logisch dat als jij n gedeelte van z'n range blokkeert, dat dat invloed heeft op die range?
Dus je hoeft er verder ook niet over na te denken!

Wat wel veel interessanter is: bereken hoe vaak het light 3betten moet lukken tov de pot odds en villains fold2 3bet %...dan kan je veel beter inschatten of het profitabel is

Beantwoorden
Citeren
MoneyStef

Thanks voor het aanmaken van dit topic. Vind het een zeer interessante discussie, en ik denk dat ik mijn 3bet range ook ga aanpassen: minder gericht op blockers, en meer op playability (dus suited connectors ipv pakweg KTo).

Zoals aangegeven zijn blockers misschien interessanter voor 4bet bluffs.

Beantwoorden
Citeren