Ik was dus even gaan nadenken over blockers en light 3bets:
Wat is een blocker? Een blocker is een kaart die bepaalde combinaties van handen van je tegenstander onmogelijk maakt.
Een voorbeeld:
Hero zit op de button en villain op de cut-off. Je tegenstander heeft reggy stats; 21/18, 3b/f3b: 7/65. Villain opent als eerste op de CO. Je weet dan zijn range hier tamelijk weid is: ~25%. Stel hero heeft nu 72o. Een hand waarmee je toch moeilijk mee kan callen, ondanks dat je in positie zit.
Callen is geen optie hier, 3-betten misschien? Om als bluf te kunnen driebetten hebben we ~67% FE nodig (9/(9+3+1,5). Geen goed idee gezien villain ~65% fold tegen 3bets.
De 25% die CO opent bestaat uit 330 combo's. (schatting van range, zie fig. hieronder) EDIT, deze afbeelding miste nog:

De handen die vilain callt of mee 4bet, ~9%, bestaat uit 118 combnaties. (schatting van range, zie fig. hieronder)

Als hero niet 72o, maar A2o heeft, zijn er voor villain minder combinaties mogelijk. Dit komt doordat er veel azen in zijn range zitten, en omdat hero daar nu één van heeft.
Als villain dan nu opent zal zijn range er zo uitzien:

Dit zijn nu 289 mogelijke combinaties in plaats van 330. Zijn openingsrange is dan 12% kleiner.
Maar het heeft iets meer effect op villains range waarmee hij een 3bet callt of 4bet:

Dat zijn namelijk 101 combinaties in plaats van 118. Dat betekend dat zijn call/4b-range met meer dan 14% kleiner geworden is.
Maar wat is dan het belang van blockers in zulke spots? Gezien het feit dat zijn fold-3b nauwelijks veranderd: (289-101)/289 = 65%
Zelfde verhaal, iets andere range van CO:

Ook bij deze range van villain zal zijn f3b nauwelijks toenemen. Zonder blocker f3b:65%, met blocker f3b:66%
Zelfde verhaal weer, maar nu heeft BU niet A2, maar QT.

In deze situatie zal villain 65% folden tegen 3bets. Dat is dus precies het zelfde als we 3betten met A2.
Kort samengevat zie ik bij light 3betten geen expliciet voordeel om dat met blockers te doen. Zie het het nou allemaal verkeerd, of mag ik het verhaal van blockers bij light 3bets als broodje aap opeten?
Hebben blockers in andere pre-flop situatie wel een effect? Zo ja, waar en hoe?