Elke week willen we graag een interview afnemen met de persoon die het verste weet te komen in the Battle of the Donkeys. Afgelopen zondag wist Boschman het verste te komen en nu dus voor jullie de kans om te zien wie achter deze nickname schuilt.....
Vandaag interviewen we Boschman. Hij wist van onze bekende communityleden de 202e plaats te bereiken bij de PokerStars 100K Gtd, waarmee hij hoge ogen gooide in onze eigen ‘Battle of the Donkey’s’ competitie.
Interview met Boschman:
Gefeliciteerd met je behaalde resultaat in de ‘Battle of the Donkey’s’. Hoe heb je dit toernooi ervaren en wat was het belangrijkste moment?
Ik speelde al een tijdje mee met de 100gtd, lage buyin , grote prijzenpot. Hoewel het natuurlijk pas leuk word aan de finale tafel. En daar speel ik dan ook voor. Lekker tight in het begin en door de snelle structuur is mijn doel steeds maar weer te dubbelen. Als de blinds 150/300 worden begin ik met stelen. Iedere anderhalve orbit wil ik 2 keer de blinds zien te pakken, zodat mijn stack/blinds verhouding (Harrington’s M) bij de stijgende blinds gelijk blijft. Als de blinds zich te fanatiek verdedigen hoef ik maar 1 keer per twee orbits een raiser in positie te isoleren en dan met een reraise zijn contibet te pakken. Op deze manier houd ik ook gelijke voet met de steeds hoger wordende blinds.
Vorige week kon ik helaas niet spelen omdat ik op vakantie was, een broer van mijn vriendin heeft toen mijn chippies weggedonkt. Deze keer was ik er dus op gebrand om het beter te doen. Nou moet ik wel zeggen dat ik de eerste twee uur meer gekletst heb met mijn vriendin dan dat ik opgelet heb, met wat kunst en vliegwerk heb ik me in leven gehouden.
Het belangrijkste moment was deze keer net voordat ik ITM kwam, ik wilde weer eens de blinds jatten en begon met een UTG2 raise waarop iedereen folde, de hand erna had ik voor het eerst een redelijke hand en kon weer raisen, deze keer werd ik gecalled en kon dubbelen. Op de BB duwde ik met air allin tegen een CO raise en dit deed ik ook in de SB tegen dezelfde raiser. Toen ikzelf op de button zat moest ik helaas mijn 22 wegleggen na een raise en een reraise (uiteraard een 2 op de flop) maar vanuit de CO kon ik weer de blinds pakken. Dus in die 5 handjes heb ik zoveel kunnen pakken om zeker een half uur rustig aan te kunnen doen.
En natuurlijk waren de momenten dat ik weer eens uitzoog ook spannend. Met zoveel deelnemers denk ik niet dat de beste speler kan winnen. Je moet een paar keer flink sucken om te kunnen winnen. Ik heb trouwens niet één keer AA of KK gehad.
Hoe denk je over dit soort competities binnen onze community. Geeft het een meerwaarde aan de community en zouden er meer van dit soort activiteiten moeten komen? Hoe zou je dat dan gestalte willen geven?
Een wederkerend festijn zoals de BOD is gezellig en zorgt ervoor dat een vaste groep spelers zichzelf en elkaar beter leert kennen. Het bevordert zeker de teamgeest van de pokerstrategygroep. Leuk is dan ook dat sommigen van ons elkaar as weekend voor het eerst live zullen meemaken tijdens een “dansfeest”. Ik ben benieuwd of we dit vaker kunnen doen. Ik zou het dan ook leuk vinden als PS een vaste groep spelers wil sponseren, in een ruime zin van het woord, om in het land live te spelen. Ook leuk uit reclame oogpunt.
Een ander idee is om online toernooien te houden met een hogere prijzenpot, een 3 landen toernooi is natuurlijk gezellig maar daar kan de kachel niet van branden. Misschien dat het landenevent met de top 10 spelers van ieder land, weer terug kan komen?
Welk soort pokervariant/limiet speel je het liefst en waarom?
Ik zelf ben ooit begonnen met limit met mijn $50 van PS, op de laagste limieten. Na een jaar ben ik overgestapt op NL. Het grote voordeel van NLCashgames ten opzichte van toernooien is dat je een nieuwe stack kan kopen als een of andere donk je met een runner te grazen neemt. Bij een toernooi lig je er dan uit en dat is zuur. Online speel ik dus vn cash games, maar live alleen maar toernooien. In de ochtend uren speel ik de multitables sng’s op stars.
Lol eigenlijk speel ik iedere vorm van Hold’m. De laatste tijd ben ik aan het oefenen voor HORSE games. Ik merk ook dat ik de laatste tijd liever live toernooien speel dan online Cash.
Wanneer ben je met pokeren begonnen en hoe ben je met poker- en met PokerStrategy in aanraking gekomen?
Een duitser sprak me een jaar of drie geleden aan op een site en vertelde me van PS. Daarvoor speelde ik alleen met playmoney en de shasta tafels op Everest, met de daar gewonnen centjes ben ik de“chip and a chair” toernooien gaan spelen.
Het pokerspel zelf heb ik voor het eerst op tv gezien toen een ongeschoren, onderuitgezakte speler (Devilfish bleek achteraf), de vloer aanveegde met een stel jonge knullen die heel stoer met donkere zonnebrillen op, hem probeerde weg te bluffen. Die man zat daar zo relaxed te wezen (en chippies te verzamelen) dat ik het ervoer als een bliksem inslag. Ik ken mezelf en wist dat ik dat ook kon. Tot op heden heb ik nog nooit een cent van mezelf gestort op een site.
Wat voor werk/school of andere activiteit doe je het meest naast pokeren?
Naast het pokeren ben ik druk bezig met mijn zoon Artos. Ik ben een BOV vader (mannelijke uitvoering van de BOM moeder) en Artos is ongeveer 3 dagen in de week bij mij. Zijn moeder is ondertussen getrouwd en heeft er nog een dochtertje erbij gekregen en Ella komt nu ook geregeld een weekendje over de vloer.
Daarnaast maak ik met een vriend van mij kroegkwissen waarmee we geregeld in cafés voor een gezellige avond zorgen en soms ook een personeelsfeest opleuken. Ik maak de vragen en Jimmy is de presentator van het geheel. Al naar gelang van de wens van de opdrachtgever passen we het concept aan. Soms alleen muziekvragen, andere keren een alle gaartje van actueel/geschiedenis/muziek/film/politiek. Ik sta in de kroegkwis scène (ja die is er) bekend als iemand die moeilijke vragen maakt en uit het hele land komen teams om zich te meten met mijn vat vol nutteloze kennis.
Voorbeeldvraagje: hoe heet de rivier die door Arnhem stroomt? Nou? … Fout… NIET de rijn, maar de Nederrijn!
Wat vindt je van de artikelen van PokerStrategy, van het nieuws en het forum?
PS leert zijn leden om degelijk TAG te spelen. Op andere sites wordt dit omschreven als een rake produceerde stijl. Ik zelf zoek nu een goed werkende middenweg tussen TAG en SLAG.
De artikelen van PS vind ik bijzonder goed. Je merkt dat er goed over nagedacht is, het forum bied je de gelegenheid om de vragen die je nog hebt te stellen. Het Nederlandse forum is een van de gezelligste te noemen. Jammer vind ik wel dat er vaak handen worden gepost waarvan ik denk FOLD PREFLOP! Voor beginners kunnen dit soort posts erg verwarrend zijn, misschien dat er een afdeling gemaakt kan worden waar alleen platina spelers kunnen komen zoals op de sites van andere landen.
Hoeveel tijd besteed je per week aan pokeren?
Eigenlijk best veel. Bijna iedere week een live event in het underground circuit. Helaas is poker nog steeds verboden. Maandelijks ga ik met een vriend naar HC waar we in een wat duurder event spelen. Dit doen we samen. Eric speelt en ik denk en coach. Zelf heb ik nog niet de bankroll om de duurdere events te spelen, maar dat komt wel. Vorige maand speelde ik voor het eerst zelf in een E250+25 event en knalde ik eruit op de 12de plek met QQ tegen A3o, preflop allin. Drie plekjes van het geld verwijderd. Ik ben daar toch wel even ziek van geweest. Heb je 88 man/vrouw achter je gelaten en dan word je gewipt door een gokkende bigstack. En kom niet aanzetten met “Thats Poker”. No sir, that is not poker.
In de ochtend uren speel ik graag een paar sng’s op stars en smiddags en savonds speel ik twee sessies op titan en een andere site die niet gekoppeld is aan PS. Daar speel ik tegenwoordig het vaakst.
En natuurlijk PGA. We hebben een clubje vrienden verzameld die geregeld bij elkaar komen om over poker te praten, we spelen dan niet, maar wisselen ervaringen uit en bespreken situaties die we tegen zijn gekomen en waar we elkaars menig over willen horen. Ik ben eigenlijk fulltime met poker bezig.
Hoe staat je gezin/familie/vriend(in) tegenover je pokeractiviteiten?
Lol mijn moeder was in het begin erg huiverig toen ik met echt geld ging spelen. “Jongen pas toch op wat je doet met je geld”. Nadat ik een paar keer haar wat geld heb kunnen geven is ze wat relaxter geworden. Als ik nu op visite kom is het eerste wat ze zegt: “en.. Hoe is het gister gegaan? Nog wat gewonnen?”. Zelf zijn mijn ouders erg diep in het bridge (iets wat ikzelf ook een tijd heb gedaan) en zij weten dat kaarten, op een doordachte manier, geen gokken is.
Mijn verloofde, Marit, steunt mij in het spel. Ik zie haar niet zo veel omdat ze in het Hoge Noorden woont, maar als ze hier is schopt ze me sochtens het bed uit om te gaan spelen. “Pak die dronken amerikanen hun geld af”.
Mijn familie wist niet dat ik speelde totdat neef Joost eens op een familie feest voorstelde om te gaan pokeren. Ik deed net of mijn neus bloedde… later heb ik het geld weer aan zijn vrouw teruggegeven. Ik heb gehoord dat hij dagen lang niks tegen haar heeft durven zeggen.
Wat is jouw doel met pokeren en hoe en wanneer denk je eventueel dat te bereiken?
Dit vind ik de moeilijkste vraag. Hij lijkt simpel te beantwoorden maar ik ben er nog steeds niet over uit. Simpel antwoord: Met een laptop op reis kunnen gaan en nooit meer een fatsoenlijke baan te hebben.
Maar er komen nog andere dingen om de hoek kijken: ik kan met poker de wereld en het leven beter begrijpen en plaatsen.
Je speelt duizenden handen, maar uiteindelijk is er grofweg een patroon hoe je een hand benadert. Kun je dit in de vorm van een checklist uitleggen, per straat. Waar let je op bij je tegenstanders (misschien met een praktijkvoorbeeld.
Owkee, DIT is de moeilijkste vraag.
Uiteraard kan ik ABC poker spelen, 9 tafels SH en dan rustig vele kleine potjes oppikken en dan af en toe een klapper met de nootjes.
Ik kom uit de Horeca, ik heb jaren lang voor de Bilderberggroep gewerkt als Sommelier en als Chef de Rang (dat laatste klinkt mooier dan dat het is, het eerste is een van de mooiste banen die je kunt hebben). Daar heb ik mensen leren kennen. De mens ansich. En mensen zijn zwakke, nieuwsgierige, geslepen, ijdele dieren. En daar maak ik gebruik van. Ik ben een redelijk sociaal type die met bijna iedereen kan opschieten, maar ik ben ook een rat, ik maak gebruik van mensen (héé ik zei als dat ik mezelf kende). Ik zoek naar een zwakheid in een tegenstander. Is het soms een trots iemand die er niet tegen kan om steeds maar weer ge3bet te worden? Die blijf ik klieren en kleineren totdat de stoom uit zijn oren komt. Is het misschien een gevoelsmens? Dan speel ik vele potjes tegen hem en kan ik hem keer op keer wegbluffen met een check raise op de turn terwijl ik gezellig in de chat met hem klets. Heeft mijn tegenstanders soms teveel geld? Dan pak ik hem met 2 middlepair terwijl hij zijn TPTK allin schuift.
Is het een lafaard? Dan zal ik zijn te kleine bets raisen zodat hij bang van me wordt en bang blijft. Is het een franse donk en ik heb 99? ALLIN!!
Les1 Poker: Geduld
Les2 Poker: Meer Geduld
Les3 Poker: Positie
Les4 Poker: Zelfkennis
Les5 Poker: leer AA te folden
Les6 Poker: Fuck ‘m Hard
Les7 Poker: Leer en Studeer
Les8 Poker: Go broke
Les9 Poker: Never go broke again
Les10 Poker: Geniet van het spel