Skip to forum
Meldingen
Alles wissen

[Gesloten] NL25 SH: Lage en medium PP's vanuit blinds vs steal

9 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
686 Bekeken

Grabbed by Holdem Manager
NL Holdem $0.25(BB) Replayer Game#7523978357

Hero ($26.10)
BB ($15.81)
UTG ($25.25)
UTG+1 ($45.35)
CO ($18.07)
BTN ($34.41)

Dealt to Hero 3♥3♦
fold, fold, fold, BTN raises to $1, call, fold,

FLOP ($2.25) 5♠T♠T♣
check, BTN bets $2.10, Hero folds,

BTN wins $2.14

Grabbed by Holdem Manager
NL Holdem $0.25(BB) Replayer Game#7523958337

SB ($34.86)
Hero ($25)
CO ($25.85)
BTN ($45.40)

Dealt to Hero 7♣7♥
fold, BTN raises to $1, fold, call,

FLOP ($2.10) 9♥A♥T♣
check, BTN bets $1.50, Hero folds,

BTN wins $2

Volgens de SHK die ik hanteer moet je alle pp's callen voor setvalue. Toch bevalt me dit vanuit de blinds vs steal niet echt en ik ben heel benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.

Nadelen naar mijn mening:

- Je flopt zelden een leuke flop. Er liggen bijna altijd overcards en mocht je een lage flop hitten en je krijgt veel actie dan is het ook lastig spelen.

- Je speelt elke keer uit positie wat een erg groot nadeel is. Neem het voorbeeld met een lage flop en je hebt een overpair met bijv. 88. Wanneer je dan veel actie krijgt is het heel lastig spelen.

- Wanneer je wel hit (bijv set) dan is het nog maar zeer de vraag of je wel value eruit krijgt. De meeste spelers raisen zeer loose vanuit CO en BTN en wanneer zij veel actie krijgen zullen zij al snel opgeven indien niet gehit.

Wanneer ik deze punten combineer lijkt het mij een verliesgevende play. Hoe is jullie ervaring op dit punt?

Alternatieven zouden 3-betten of folden kunnen zijn. Afhankelijk van de tegenstander en eigen image denk ik toch eerder aan 3-betten. Je hebt dan FE en mocht je niet echt hitten dan kun je de pot postflop nog oppakken met een C-bet.
Hele lage pp's zoals 33-66 kan ik denk ik voortaan beter folden. Op deze manier krijg je ook niet een giga loose image en vermijd ik een lastige postflop situatie.

Graag jullie mening! Bedankt alvast!

8 replies
HoofdVogel

De gedachte achter „het callen voor setvalue” is ongetwijfeld correct. Je moet alleen af van het idee dat je een bepaald veelvoud van het te callen bedrag nodig hebt. Deze gedachte heeft namelijk tot gevolg dat je niet meer de correcte implied odds hebt om te kunnen callen wanneer je ook maar een dollar minder hebt dan voorgeschreven. Een fold zou dan juist zou zijn. Poker is jammer genoeg niet zo eenvoudig dat je alleen maar naar de stacksizes hoeft kijken en dan direct met een pocket pair kan zeggen of je een +EV-call maakt of niet.

Dit betekent dat veel spelers gewoon callen met hun pocket pairs zonder op de totale situatie te letten. De range en de tendensen van de tegenstanders zijn belangrijke criteria om te bepalen of een call zinvol is. Je kunt alleen de corrrecte odds berekenen wanneer de range van de tegenstander “sterk” genoeg is om de op één na beste handen te maken en hij ook nog eens slecht genoeg is om hiermee broke te gaan.
Het is daarom vaak fout om met een klein/middel pocket pair vanuit de SB, puur op setvalue te callen tegen een BU-openraise. De range van de tegenstander is vaak zo groot dat een set niet genoeg zal worden uitbetaald. Bovendien zul je na een continuationbet van je tegenstander, bij deze range regelmatig de beste hand folden. Hierbij speelt het ook een grote rol dat je postflop uit positie moet spelen en dus veel moeite zult hebben om maximale value uit de hand te halen.

Het is dan ook niet goed om met pocket pairs preflop te callen, om dan postflop bij een gemiste set maar eens te bekijken waar je staat.
Het is geen schande om een klein/middel pocket pair te folden, ook niet bij op het eerste gezicht goede implied odds.

Het volgende zou duidelijk moeten zijn: pocket pairs hebben, juist tegen grote preflop openraise-ranges, goede equitywaarden. Dit betekent dat je ook gewoon kunt 3-betten en zo het initiatief naar je toe kunt trekken om de pot zonder showdown te winnen. Ook blijft de mogelijkheid bestaan dat je een set hit en een tegenstander in een reraised pot met bijvoorbeeld een top pair, te stacken.

rara vanwaar komt deze tekst :D

ik zou vanaf 88+ 3betten en eventueel 22-77 folden tegen bepaalde spelers

Rogier

dr is idd een artikel over in de strategie sectie (hai, je bent gold, lees de golden articles :D )

uitgebreid antwoord: hangt van je tegenstanders af, zolang ik genoeg FE heb en niet light small 4bets krijg((zolang t gat tussen zn pfr% en call3bet of 4bet range groot is), 3bet ik. zoniet, zijn zowel 3bet(om range te balancen+denk dat t beste optie is voor image), call(ook daarom, maar vind dit verre van optimaal) en fold goeie opties

Mijn idee hierover: Ga vaak 3-betten....

1) Je neemt het initiatief over in de hand.
2) 3-bets worden veel gerespecteerd op NL25
3) Als je puur je PP gaat spelen voor setvalue gaat dit niet winstgevend zijn....

Wel denk ik dat reads hier bijzonder belangrijk voor zijn. Je kunt je 77 beter callen tegen een speler met 14/12 stats dan 3-betten, ik denk dat dit vanzelf spreekt...

Ook is het zo dat na een 3-bet een contibet op de flop vaak ervoor zorgen zal dat je tegnstander gaat neerleggen, wat meer value haalt dan een call.

Echter, met mijn lage PP ga ik hier wel callen en hopen op een set. Mijn PP gaan alleen de muck in als er al voor mij is ge3bet.

Ik denk vooral op NL25 dat aggressie loont, veel spelers weten niet goed hoe hier mee om te gaan.....

ben het met calimero eens. verder geef je een signaal af, don't steal my blinds buddy!

veel spelers spelen toch fit or fold en 4betten aa/qq ak en folden de rest.

HoofdVogel

eerlijk gezegd betrap ik me er ook dikwijls op dat ik lage pp eerder call dan fold en heel soms 3bet

ik ben wel benieuwd naar de mening van verschillende mensen die NL100+ spelen in welke verhouding ze lage pp ongeveer raisen/callen/folden vanuit de blinds

ik call ze soms terwijl ik weet dat dit niet profitabel te spelen is
hangt van de tafeldynamiek af, als ik al veel heb ge3bet neig ik naar een fold en net andersom :)

groeten

Thanks iedereen voor de commentaren!

@ Rogier
Ik had dat artikel nog niet gezien, maar ik ga die eens doornemen. :)

Timor83

Villains range mag misschien wel wijd zijn in een steal situatie, desondanks zul je mij op nl25 zelden een pocketpair zien folden preflop. Natuurlijk zal je de flop niet vaak genoeg hitten om op basis daarvan een call preflop +EV te maken, maar het zal sowieso al niet veel schelen op NL25 omdat mensen er toch iets sneller failliet gaan met een top pair hand dan op hogere limieten. Maar om je EV toch iets groter te maken, kan je onderandere het volgende doen:

- af en toe 3-betten tegen een speler die niet vaak 3-bets callt of 4-bet
- bepaalde flops met een goeie textuur check/raisen omdat je tegenstander deze ofwel gemist heeft ofwel gehit heeft maar niet hard genoeg om te kunnen verdergaan in de hand. Voorbeelden zijn:

- A :spade:3 :heart:5 :club: met 44
- 5 :heart:7 :heart:J :spade: met 66 waar je een backdoorstraight hebt en potentieel een 3e :heart: kan barrellen
- Q :heart:Q :diamond:7 :club: met 55 of minder waar je makkelijk de Q kan representeren

Over het algemeen kan je met 66 tem 99 zonder al teveel scare cards op de flop toch wel minstens 1 flopbet callen en kijken wat er gebeurt op de turn, zeker indien Villain niet vaak een second barrel afvuurt. Een variant daarop die ik regelmatig gebruik is:

- 7 :heart:8 :heart:3 :club: met xx, turn brengt een 5 :heart: en ik bet op turn. Indien Villain gewoon een cbet maakte op de flop met overcards en miste op de turn, zal hij je heel vaak op de flush zetten en gewoon folden. Zelfs indien hij weet dat je dit vaak doet met een gemaakte hand die je in een bluf verandert zal het nog steeds moeilijk zijn voor hem om hier iets tegen te doen, omdat hij tenslotte niets heeft.
- 5 :heart:2 :spade:T :club:, met xx, turn T♠, zelfde actie: je kan hier makkelijk trips representeren en indien Villain niks heeft (tenzij mss A-high) zal hij vaak genoeg gewoon folden. Dit is vooral effectief tegen tegenstanders die wel vaak second barrelen omdat, hoewel de prijs dezelfde is, je nu veel meer info krijgt over Villains hand. Indien hij de turnbet callt is hij 100% zeker nooit aan het floaten en kan je je laag PP gewon check/folden op de river, terwijl wanneer je op de turn nog eens een bet om de oren krijgt je niet zo blij zal zijn met je PP maar wel nog steeds de beste hand kan hebben. Het verplicht Villain om z'n hand beter te definiëren wanneer je toch sowieso al van plan was om een second barrel te callen. Indien je niet van plan was om een second barrel te callen dan is het nog steeds effectief omdat je vermijdt weggebluft te worden. Daartegenover staat dan wel dat je in principe aan het bluffen bent en nooit aan het betten bent voor value, en je dit af en toe ook moet balanceren met andere handen.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je dit als een standaard moet doen, maar het goed om je spel af en toe te mixen en te compenseren voor de vele keren wanneer je moet check/folden op de flop omdat je setmining dans de pokergoden niet kon bekoren.